تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816787384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصلاحات حيدر العبادي تضمين کننده ثبات، امنيت و يکپارچگي عراق


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ شهريور ۱۳۹۴ (۱۴:۵۵ب.ظ)
اصلاحات حيدر العبادي تضمين کننده ثبات، امنيت و يکپارچگي عراق گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج
پس از آنکه مردم برخي از شهرهاي عراق در اعتراض به وضع معيشت و خدمات اساسي به خيابان ها آمدند، حيدر العبادي، نخست وزير اين کشور، بسته اصلاحات که عمدتا اقتصادي بود را در واکنش به اين وضعيت، ارائه داد.
وي اميدوار بود از طريق مبارزه با فساد و جلوگيري از هدر رفت منابع پولي کشور، بتواند نه تنها به خواسته مردم پاسخ گويد بلکه روند سياسي ميان گروه ها و احزاب را بهبود بخشد. اما پس از گذشت کمتر از چند روز، خبر توقف اجراي اصلاحات منتشر شد. در همين حال آيت الله العظمي سيستاني، از دولت خواست تا اصلاحات را پيش ببرد.
بر اين اساس مهمترين نکته در شرايط کنوني چشم انداز اصلاحات حيدر العبادي است. در اين رابطه دکتر سيروس برنا بلداجي، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل عراق، در پاسخ به خبرنگار موج ابتدا به منشا و محورهاي اين اصلاحات پرداخت و سپس آينده پيشرو اين طرح را بررسي کرد.
وي ريشه اصلاحات در عراق را به دو بخش کميت و کيفيت مملکت داري نوري مالکي و چالش هايي که از بعد از مارس 2003 و سقوط صدام در اين کشور به وجود آمد، تقسيم کرد.
دکتر برنا بر اين باور است خودمحوري نوري مالکي در اداره کشور و عدم محيا کردن زمينه مشارکت ساير احزاب در ساختار سياسي و حتي گروه هاي اسلامي مانند مجلس علا و جيش المهدي، در کنار سياست هاي بعثي زدايي و برخورد چکشي او با اپوزيسيون، زمينه ساز به وجود آمدن الزام اجراي اصلاحات در دوره حکومت العبادي شد.
وي همچنين دليل ديگر مطرح شدن اصلاحات در زمان حاضر را به فرايند دولت و ملت سازي عراق و لاينحل باقي ماندن برخي مسائل از زمان تشکيل نخستين مجلس شوراي عراق و تصويب اولين قانون اساسي دائمي اين کشور بعد از سقوط صدام مرتبط دانست.
اين کارشناس مسائل خاورميانه عنوان کرد: عدم تعين تکليف منطقه استراتژيک کرکوک، نامشخص ماندن الزامات ناشي از سيستم فدراليسم عراق، بي نصيب ماندن مرکز و جنوب اين کشور از اين حق، و در نهايت فرايند بعثي زدايي و کنار زده شدن بخشي از مردم عراق از ساختار قدرت منجر به چالش هايي شد که امروز نيازمند بازنگري و اصلاحات است.
دکتر برنا در ادامه افزود: در اين راستا گروه هاي اپوزيسيون خارج از دايره قدرت مانند اياد علاوي و احمد چلبي درصدد برآمدند تا با مستمسک عدم استقرار امنيت و رفاه براي مردم، کارآمدي دولتي که توسط شيعيان اداره مي شود را زير سوال ببرند. از اين رو آنها بر اجراي اصلاحات اصرار دارند.
وي همچنين ياد آور شد: تحت اين شرايط العبادي به دليل اينکه بينش واقع بينانه تري نسبت به مالکي دارد، دست به اقدام پيش دستانه اي زد و شروع به اصلاحات کرد. اما با توجه به شناخت من از عراق، اين اصلاحات در کوتاه مدت و ميان مدت اثر قابل توجهي ندارد. در ميان مدت تنها اثر اين اقدامات، اقناع احزاب و شهروندان در مورد تلاش دولت براي بهبود اوضاع است. در واقع نوعي مديريت زمان است.
گفتني است دکتر برنا با بيان ارتباط معنادار ميان توسعه و استقرار امنيت، چشم انداز بلند مدت اين طرح را بسته به ميزان مبارزه با فسادي که در ساختاري سياسي و اقتصادي اين کشور ريشه دوانده، دانست و تاکيد کرد اصلاحات در عراق الزامي است. در اين مورد دولت حق انتخاب ندارد. هرچند که مشکلاتي همچون تشتت ناشي از بعثي زدايي و اختلاف ميان احزاب يک شبه حل نمي شود اما در صوت موفقيت، قدرت بغداد براي مقابله با عوامل نفوذي خارجي و تروريست ها و به تبع دست يابي به امنيت و توسعه همه جانبه بيشتر خواهد شد و ما شاهد عراقي يکپارچه و آرام خواهيم بود.
اما در کنار اين موارد بحث ديگري نيز مطرح مي شود و آن واکنش اقليم کردستان به اصلاحات و تاثيري که از اقدامات بغداد، است. اربيل در بيش از ده سال گذشته تلاش کرده است به انحا مختلف خود را از تحولات و سياست هاي بغداد دور نگه دارد. مقامات اين اقليم به رغم اختلافاتي که در شيوه مديريت و تقسيم قدرت دارند، سعي کردند تا در مقابل دولت مرکزي متحد عمل کنند.
در اين راستا اگرچه در ابتدا اربيل بر عدم جدايي و استقلال تاکيد داشتند اما بحران امنيت در عراق و پيدايش و پيشروي داعش در اين کشور باعث شد تا با گسترش روابط خود با ساير کشورهاي جهان، از تجزيه عراق نيز سخن بگويند. در اين ميان فساد اداري، سياسي و اقتصادي بغداد که تحت حاکميت نوري مالکي بيشتر هم شد، بر وزن استدلال رهبران اقليم براي جدايي افزود.
با اين وجود، اين مساله به ذهن متبادر مي شود که اصلاحات چه تاثيري بر خواسته هاي استقلال طلبانه برخي از رهبران کرد اقليم خواهد داشت. در اين رابطه، دکتر برنا معتقد است هرچه بر ميزان موفقيت اصلاحات حيدر العبادي افزوده شود، احتمال تجزيه عراق کمتر خواهد شد. وي تاکيد دارد اگر بغداد بتواند فساد را مهار کند و امنيت را به عنوان زيربناي توسعه در اين کشور به رغم حضور فعلي داعش، به طور نسبي مستقر سازد، بهانه و دلايل اربيل براي تجزيه کمرنگتر خواهد شد.
شاهد مثال اين موضوع را بايد در عوامل موثر بر شکل گيري انديشه جدايي طلبي در چند سال اخير کردستان جستجو کرد. زماني که ارتش عراق در مقابل داعش فروپاشيد و تروريست ها توانستند يک سوم خاک اين کشور را در اختيار بگيرند، پيشمرگ ها با وجود برخي عقب نشيني ها، توانستند در کمتر از يک سال بسياري از سرزمين هايي که از دست داده بودند را باز پس بگيرند. اما هنوز مي بينيم که موفقيت هاي ارتش عراق بسيار کند، مقطعي و بدون پشتوانه است.
همچنين فساد مالي و تشتت آرا سياسي در بغداد باعث شد تا با وجود توافق اوليه سهم 17 درصدي اربيل از بودجه کشور پرداخت نشود و اين قضيه زمينه ساز اجرايي شدن فروش نفت از سوي کردستان بدون نظارت دولت مرکزي شد. از اين رو همان طور که دکتر برنا اشاره کرد اگر اصلاحات بتواند اين مشکلات را مرتفع کند، دلايل کردها براي جدايي نيز بسيار کم اهميت خواهد شد.

*حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن