تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813241442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنده دور آخر بازی دیپلماسی آمریکا کیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


برنده دور آخر بازی دیپلماسی آمریکا کیست؟ وبلاگ > مسلم، متین - سناتور "کروکر"اهانتی نبود که روز24 ژوئیه و در جلسه کمیته سیاست خارجی سنا نثار آقایان "کری"،"مونیز"،" لو" و دولت نکند.زمانی که خطاب به وزیر خارجه گفت "مانند احمق ها با یک حوله حمام هتل کوبورگ را ترک کرده است!".

آیااکنون می توانیم آقای اوباما رابرنده تورنمنت نفسگیرجام ایران در مسابقات حذفی واشنگتن اعلام کنیم؟ظاهرادومینوی شکست های کنگره ومخالفان کاخ سفید پایانی ندارد.ازاواخرسال 2013 وآغازدور جدید مذاکرات اتمی ایران با گروه 1+5 ومشخصا ایالات متحده؛ آقای اوباما باید به خوبی می دانست(که می دانست)تغییررویکرد سیاست خارجی آمریکا تنها به ایران وتوافق با این کشورمحدودنخواهد شد؛ایران صرفا یک نماد تغییروالبته مهم‌ترین آنهاست .نکته ای که مخالفان نیز به آن واقف بودند. با چنین درکی،اکثرسناتورهااکنون جنگی حیثیتی با رئیس جمهوربه راه انداخته و برای پیروزی در آن تمام قواعدحقوقی؛سنت تاریخی 200 ساله رابطه میان کنگره و رئیس جمهوروپروتکل‌های دیپلماتیکی را زیر پا گذاشته اند. سناتور هایی مانند "منندز"از نیوجرسی،"کروکر"از تنسی،"مک کین" از آریزونا و"گراهام" از کارولینای جنوبی به نحوی باورنکردنی درملأ عام رئیس جمهوررا ساده لوح واحمق توصیف می کنند.خنده دارنیست!؟سناتور "کروکر"اهانتی نبود که روز24 ژوئیه و در جلسه کمیته سیاست خارجی سنا نثار آقایان "کری"،"مونیز"،" لو" و دولت نکند.زمانی که خطاب به وزیر خارجه گفت "مانند احمق ها با یک حوله حمام هتل کوبورگ را ترک کرده است!".
اما این همه ماجرا نبود.اسرائیل ومتحدان عرب خلیج فارس نیزبه پشت گرمی سناتورهای مخالف رفتارها و اقدامات مشابهی در پیش گرفتند؛آنگاه که اوایل ماه مارچ نتانیاهو درکمال حماقت بدون هماهنگی با کاخ سفید، دعوت سناتور"بینر"دشمن شخصی رئیس جمهوراز ورمونت و رئیس مجلس نمایندگان رابرای سخنرانی در کنگره پذیرفت و رهبران عمده عرب خلیج فارس نیز در ماه مه عملا دعوت آقای اوباما به کمپ ديوید برای رایزنی درباره ایران و امنیت منطقه را رد کردند.
اما اگر این آبروریزی تاریخی و رفتارشکننده سیاسی جبهه متحد مخالفان به سر فصلی در تاریخ دیپلماسی تبدیل شده است؛بی شک مقاومت هیجان انگیز آقای رئیس جمهوردر دفاع از حقوق و اختیارات خود و تیم دیپلماتیکی اش نیز به سرفصلی مهم‌تر در تاریخ کشور تبدیل شده است. این مقاومت و ایستادگی نشان می‌دهد مطابق قانون اساسی؛ تصمیمات حقوقی سال 1789 دادگاه عالی فدرال ونیز سنت ها و رویه های دیرینه سیاسی ؛همچنان این رئیس جمهور است که مسئول اداره کشور،فرمانده کل قوا ،طراح و مجری سیاست های خارجی و داخلی ونهایتا تشخیص مصالح ؛امنیت و منافع ملی ایالات متحده شناخته می شود.
اما اتفاقات بین روزهای چهار شنبه تا جمعه وپیوستن وفادارانه و یکباره سناتورها"باربارا میکولوسکی"ازمریلند؛"کوری بوکر"از نیوجرسی ؛ "مارک وارنر"از ویرجینیا؛ "مایکل بِنِت"از ایالت کلرادو و "هیدی هیت کمپ"از داکوتای شمالی به اردوگاه آقای رئیس جمهوراز هر زاویه ای که به آن نگریسته شود وقایعی عادی تلقی نمی شوند. اکنون با قدرت گرفتن اقلیت 38 نفره دموکرات ها در سنا راه برای به کارگیری حربه "فیلی باستر"برای جلوگیری از رأی‌گیری درباره قطعنامه عدم پذیرش توافقنامه وین که با آبستراکسیون 41 سناتور قابل اعمال است با وجود خیانت آشکار سناتورهای دموکراتی مانند چک شومر و منندز کاملا باز شده .
تحمیل یک چنین شکستی از سوی کاخ سفید به مخالفان نه تنها در داخل که در عرصه بین المللی بدون شک تبعات گسترده ای را متوجه کشور ومسئولیت های آتی رئیس جمهور ایالات متحده خواهد کرد.تا آنجا که به نگاه متحدان منطقه ای و بین المللی واشنگتن مربوط می شود؛ هرچند زمانی رعایت حال و همراهی با واشنگتن یک اصل پذیرفته شده بود اما این سیاست با همگرایی مشترک طرفین و تغییرات عمده جهانی اکنون لازم است به نحوی قابل تحمل متوازن و متعادل شود.زمانی که آقای رئیس جمهورو وزرای خارجه و دارائی اعلام می کنند "متحدان ماو جامعه بین المللی به تداوم رویه های قبلی ومشخصا ادامه همکاری درمقابله با ایران و حفظ بی مورد رژیم تحریم ها علیه این کشور معترض وآماده جداشدن از مسیر هستند؛باید قبول کنیم در آستانه دوره ای جدید از تحولات دیپلماسی در عرصه جهانی هستیم. هرچند به گفته آقای اوباما جنگ طلبان آن را نپذیرند.به اظهار یک دیپلمات ارشد اروپایی عضو شورای امنیت مقیم نیویورک " مهم است که چنین نگرشی از چه زاویه‌ای مورد ارزیابی قرارگیرد. ضعف رئیس جمهورایالات متحده؟آن گونه که جمهوریخواهان اعلام می کنند.یا واقعگرا شدن آمریکا در سیاست مدرن که حامیان آقای اوباما و کاخ سفید مدعی آن هستند".اماازهر زاویه ایی به موضوع نگاه کنیم،دو نکته قطعی ا ست:
نخست ؛آقای اوباما فعلا با اعتماد به نفسی باور نکردنی مشغول حذف قانونی رقیبان داخلی و پیاده سازی متد سیاست خارجی خود است.
دوم؛مخالفان آقای رئیس جمهور که زخم خورده به گوشه ای رانده شده اند؛به آرامی آماده هجومی تمام عیار به کاخ سفید و حزب دموکرات می شوند؛زمان علیه آنهاست.فراموش نکنیم انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلسین 2016در پیش است وآنها از دور بازی عقب مانده اند، در حالی که کرنومتر ثبت سرعت پیروزی های کاخ سفید لحظه ای توقف ندارد.(یادداشت روزنامه قانون)[email protected]

کلید واژه ها: کنگره آمریکا - باراک اوباما -




یکشنبه 15 شهریور 1394 - 10:30:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن