تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805294877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توجه صرف به سودجويي پروژه ها، پيوست سلامت را به شعار تبديل کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۲ق.ظ)
وزير بهداشت: توجه صرف به سودجويي پروژه ها، پيوست سلامت را به شعار تبديل کرده است موج-وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: پيش‌تر در کنار هر فعاليت اقتصادي يک فعاليت اجتماعي نيز انجام مي‌شد اما اکنون در پروژه‌هاي بزرگ به مساله سودجويي توجه مي‌شود، پيوست سلامت فقط شعار شده است.
به گزارش خبرگزاري موج، حسن قاضي زاده هاشمي در همايش سراسري بهورزان و مربيان نمونه کشور در مشهد افزود: اگر امروز 700 هزار نفر در حوزه درمان زير خط فقر هستند به اين دليل است که مسوولان به وظيفه خود عمل نکرده‌اند.
وي گفت: دولت تدبير و اميد مسير خيلي خوبي را در حوزه سلامت انتخاب کرده که اگر کارشکني يا کم کاري‌هاي عده اي نباشد اين مسير به خوبي پيش مي‌رود.
وزير بهداشت با اشاره به سهم مالي تحقق نيافته بخش سلامت در کشور افزود: دو درصد از ماليات بر ارزش افزوده و 10 درصد از درآمد قانون هدفمندي يارانه‌ها سهم بخش سلامت است که هنوز تحقق نيافته است.
هاشمي گفت: دائماً به اين وزارتخانه انتقاد مي‌کنند که چرا به مساله پيشگيري توجهي ندارد و تمرکز کار خود را بر درمان گذاشته است اما مگر مي‌شود که مردم بيمار را درمان نکرد تا فوت کنند.
وي افزود: کساني که چنين انتقاداتي به وزارت بهداشت دارند خود از همه نوع رفاهي برخوردار بوده و به محض اندک احساس بيماري از بهترين خدمات درماني و بيمه اي بهره مند مي‌شوند پس اقشار ضعيف جامعه نيز به ابزارهاي حمايتي درمان نياز دارند و بايد از خدمات درماني بهره مند شوند.
وي بيان کرد: درمان بخشي از پيشگيري و بهداشت است و از بروز يک فاجعه اجتماعي جلوگيري مي‌کند اما متاسفانه کساني که بايد وزارت بهداشت را در اين امر ياري کنند بعضاً وارد حاشيه‌ها مي‌شوند و از اصل موضوع دور مي‌مانند.
وزير بهداشت در ادامه به اهميت نقش بهورز در ارتقا سلامت جامعه پرداخت و گفت: بهورزي يک نوع رفتارسازي، کار بنيادي و فرهنگي است و بهورزان نقشي پيامبرگونه دارند.
وزير بهداشت با اشاره به اهميت بهداشت جسم و روان نيز گفت: فناوري اطلاعات و ارتباطات، فضاي مجازي و ماهواره بهداشت روان مردم را تهديد مي‌کند و اکنون کار فرهنگي در اين حوزه بسيار دشوار است.
وي افزود: اکنون تغيير رفتاري که در خوراک، معاشرت‌ها، زندگي، ورزش و ساير فعاليت‌هاي اجتماعي انسان‌ها بوجود آمده، تغييراتي که از نظر ژنتيکي در مواد غذايي ايجاد شده، سودجويي و پول پرستي و خلاف اخلاق رفتار کردن جماعتي که در حوزه غذا، هوا و آب فعاليت دارند همه و همه بلاي جان مردم شده است.
هاشمي ادامه داد: در اين شرايط با توجه به اين که تريبوني هم در اختيار بهورزان نيست کار فرهنگي و تغيير رفتار ايجاد کردن براي يک جمعيت 80 ميليوني بسيار دشوار است به ويژه در شرايطي که دامنه رفتارهاي پرخطر، اعتياد و تبليغات براي مواد غذايي مضر مانند فست فود روز به روز گسترش پيدا مي‌کند.
وي گفت: اکنون از مجموع 10 تخت بستري که در يک بيمارستان روانپزشکي وجود دارد هفت تخت به معتادان مواد مخدر صنعتي اختصاص پيدا کرده، همچنين بيشترين علل بيماري اسکيزوفرني در کشور به اعتياد مربوط مي‌شود.
وي گفت: روز به روز بر تعداد کارخانه‌هاي دودزا و آلاينده محيط زيست، خودروهاي ارزان، فاقد ايمني و کيفيت افزوده مي‌شود بدون اينکه به سلامت و ايمني جان مردم توجه شود، بخش پيشگيري از ديدگاه مسوولان کشور بخشي پرهزينه است که صرفاً به وزارت بهداشت مربوط مي‌شود.
هاشمي افزود: پيش‌تر در کنار هر فعاليت اقتصادي يک فعاليت اجتماعي نيز انجام مي‌شد اما اکنون در پروژه‌هاي بزرگ به مساله سودجويي توجه مي‌شود، پيوست سلامت فقط شعار شده است.
وي ادامه داد: طرح مسکن مهر اجرا مي‌کنيم بدون اين که به ساخت درمانگاه آن فکر کنيم يا کيلومترها اتوبان مي‌سازيم بدون اينکه قبل از آن نسبت به استقرار پايگاه اورژانس در آن اقدام کنيم.
وزير بهداشت مشکل عمده در موضوع پيشگيري را متقاعد کردن مسوولان ذکر و بيان کرد: روزانه مواد شيرين کننده، مواد شور کننده و روغن‌هاي مختلف و سيگار وارد بازار مي‌شود بدون اينکه عوارض سلامت براي آن در نظر گرفته شود.
وي گفت: مسوولان براي جلوگيري از قاچاق، عرضه اين محصولات مضر براي سلامتي را در بازار آزاد کرده‌اند در حالي که مي‌توانند به جاي رها کردن اين بخش جلوي قاچاق را بگيرند و اهرم‌هاي نظارتي خود را در اين بخش گسترش دهند.
هاشمي تکثير بهورزان از روستاها و شهرهاي کوچک به کلانشهرها را اقدامي ارزشمند در حوزه بهداشت توصيف و بيان کرد: اگر بهورزان شهري يا مراقبان سلامت بتوانند مشابه بهورزان روستايي عمل و با همان انگيزه‌ها در حاشيه و داخل شهرها ارائه خدمت کنند بزرگ‌ترين خدمت را به بخش سلامت کشور کرده‌اند.
وي افزود: کار پزشک بر اساس سيستمي که در آن تربيت شده نسخه نوشتن و درمان کردن است و کمتر در امر پيشگيري کارايي دارد اما مسووليت بهورز يا مراقب سلامت فراتر از درمان بوده و نيروي انساني در دسترس، ارزان و کارآمدتر در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي در بخش پيشگيري و درمان است.
وزير بهداشت ادامه داد: اگر بهورزان در شهرها فعال شوند بزرگ‌ترين اقدام را در پيشگيري از بزرگ‌ترين عامل مرگ مردم ايران که به بيماري‌هاي غيرواگير مربوط مي‌شود، انجام خواهند داد.
وي گفت: داشتن آمار صحيح درباره بيماري‌هاي غيرواگير مانند بيماري‌هاي تنفسي، کم تحرکي، چاقي، فشار خون و ديابت در جهت اقدام براي پيشگيري از بروز آن‌ها با همکاري بهورزان ميسر مي‌شود زيرا اغلب آماري که در اين خصوص ارائه مي‌شود بر اساس حدس و گمان است.
هاشمي با اشاره به مشکلات بهورزي و تلاش‌هاي انجام شده براي رفع آن‌ها افزود: احتساب دوره دو ساله بهورزي جزو سنوات خدمتي بهورزان و قرار گرفتن اين شغل در زمره مشاغل سخت و زيان آور در قالب لايحه اي به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد که مورد موافقت نمايندگان قرار نگرفت.
وي در مورد بازنشستگي پيش از موعد و با 25 سال خدمت بهورزان نيز گفت: بازنشستگي پيش از موعد بهورزان مصوبه مجلس شوراي اسلامي است و مي‌توان اين موضوع را به سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز پيشنهاد داد تا مورد پيگيري قرار گيرد.
وزير بهداشت در مورد ارتقاي آموزشي بهورزي و امکان تحصيل آنان در مقاطع مختلف هم گفت: طرح بومي گزيني اجرا شده و 30 درصد جذب دانشجويان در رشته‌هاي پزشکي، دندانپزشکي، داروسازي و ساير گروه‌ها به داوطلبان بومي اختصاص پيدا کرده و در اين بخش امتيازات ويژه اي با توجه به سوابق خدمتي بهورزان در نظر گرفته شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن