واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: هاله زندگی درتالارهودی نامرئی می شود خبرگزاری پانا: نمایش˝هاله های نامرئی یک زندگی˝ 12 تا 20 شهریور در تالار استادهودی شیراز با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس، بر روی صحنه می رود.
۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور ساعت 11:35
به گزارش خبرگزاری پانا، این تئاتر که در ساعت 19 هر روز و پنجشنبه جمعه ها دو نوبت 19 و 20:30 اجرامی شود، روایتی است از زندگی؛ دو زوج به نام های هنری و سونیا که دو زن و شوهر میزبانی هستند که قرار است در خانه ی خود، از اینس و هیوبرت، پذیرایی کنند . حمیده مقدسی دراماتورژ،طراح و کارگردان نمایش"هاله های نامرئی یک زندگی"در باره روایت تئاتریادشده گفت: هنری؛فیزیکدانی است که برای چاپ مقاله ی خود به کمک هیوبرت که رئیس یک موسسه ی پژوهشی می باشد، نیاز دارد و قرار است در این شب به خصوص،یعنی شب میهمانی، تاثیر مثبتی را بر روی نظرهیوبرت بگذارد و اما هیوبرت متاسفانه حامل پیامی فاجعه آمیز است . مقدسی افزود: او در این میهمانی می خواهد به هنری بگوید که مقاله اش به دلیل مشابهت به مقاله ی شخص دیگری چاپ نمی شود و مشکل از جایی آغاز می گردد که میهمانان به جای شب اصلی قرارشان، یک شب زودتر به میهمانی آمده اندو همین مسئله و چگونگی مواجهه با این وضعیت و رخداد است که مسیر کلی از این شب نشینی را دستخوش تغییر می کند و دروغها و ظاهرسازیها نمایان می شود ,و بدین گونه می باشد که طنز تلخ، پا به میان می گذارد. این بانوی کارگردان بیان داشت: طنزی که همواره سپری در برابر گزند نگاه بدبینان بوده و هست که از دیرباز تا کنون، ترفند نویسندگان آثار جهانی به شمار می رود و در این اثر، با توجه به شیوه ی طنز شناسی نویسنده، دراماتورژی صورت پذیرفته است. وی اظهارداشت: از آنجا که موضوع پایان نامه کارشناسی ارشدم بر محور خانه و خانواده تأکید داشته است،بر آن شدم تا سراغ نویسندگان این گونه نویس بروم که بی چون و چرا یکی از نام آوران آنان کسی نیست جز یاسمینا رضا که در حریم خانواده با درامی که خلق می کند چونان پیش می رود که به جرأت می توان عنوان کرد، مثالی بی بدیل در این گونه محسوب می شود. حمیده مقدسی ابراز کرد: نمایشنامه ی اصلی شامل سه اپیزود مجزا بود، که با تک پرده ای کردن آن ،تمام عزم خود را در جهت رضایت مخاطبان امروزی به کار بسته ایم که البته برای این کار لازم می بود تا نمایشنامه اصلی تغییرات اساسی بیابد.پس با دقت لازم در هر سه اپیزود و انتخاب صحیح موضوعات اصلی و چیده مان جذاب تر آنان ماجرای دراماتورژی نمایشنامه نیزپا پیش نهاد. طراح و کارگردان نمایش"هاله های نامرئی یک زندگی" گفت: در تمرینات، شیوه ی اتود کارگاهی را پیش گرفتیم و باآزاد گذاشتن بازیگران برای خلق لحظه های دراماتیک جدیدتری، به جمع بندی نهایی رسیدیم و با اجماع فکری و دیداری خودم که در تمرینات بدست می آمد، میزانسن های موجود را در جهت نهایی نمودن اثر، صورت دادم. مقدسی ادامه داد: در بازیگیری و بازیگردانی اثر، با توضیحات محتوایی که به بازیگرانم می دادم، آنها را در فضای خلاقانه ای می کشاندم که توانمندی های خود را در جهت بهتر نمودن اثر به کار ببندند، که عمدتاً با نظر نهایی خودم،تثبیت و به مرحله ی اجرا رسیدند. وی با تاکید براینکه بی تردید آموزش آکادمیک در هر رشته ای را نمی توان نادیده گرفت که تئاتر هم در این میان، مثتثنی نمی باشد، تصریح کرد: دانشجویان فارغ التحصیل این رشته نشان داده اند که اگر مسئولین توجه ویژه ای را به ایشان مبذول بدارند،آثاری را خلق و اجرا می کنند که تمامی قواعد و مختصات آثار جهانی را در خود جای داده است. او گفت: شیراز از نگاه من، همیشه جزو راهبران عرصه ی هنر بوده و هست و نقش بزرگان این شهر را نمی توان نادیده انگاشت و امید آن می رود که مسئولین محترم توجهات خاصه ی خود را به هنرمندان عزیز شهرمان به کار بندند. این بانوی هنرمند در باره طرح و رویکرد اجرایی اثریادشده ادامه داد: از آن رو که ارتباط شگفتی میان شخصیت اصلی خود نویسنده(یاسمینا رضا)با مخلوقات آثارش همواره یافت گردیده است،تصمیم بر آن شد در فضایی به صورت کارگاهی،دانای کل قصه،خود شخصیت اصلی نویسنده(یاسمینا رضا)در نظر گرفته شود و با ابزاری همچون تکنیک تئاتر بی چیز(فضای خالی برشت)نمایش را همچون بطن محتوایی اثر خودش از ابتدا،نقادانه پیش برده و با شیوه ی تئاتریکال نمودنآن،ماجرای ذهنی نمایشنامه قوت بخشیده شود. حمیده مقدسی گفت: بی چون و چرا آن هنگام که با ریتم یکنواخت نمایشنامه ی اصلی مواجه می شویم، که البته تعمداً توسط نویسنده به ثبت رسیده است با مشکلی روبرو می گردیم که برای ارتباط با مخاطب دنیای سرعت و تکنولوژی امروزی شاید این ریتم اقبالی را پیدا ننماید،پس لاجرم ازدنیای مینیمالیست ترفندهایی را برای جذابیت بخشیدن به اثر در نظر گرفته ام، که باشد مقبول افتد. وی درپایان اشاره داشت:در مجموع می توان گفت،آمیختگی سنت و مدرنیته که از دل آثار نویسنده ی مشهوری همچون یاسمینا رضا تراوش نموده است،در شکل و گونه ی تئاتر تک پرده ای ما ظهور و بروز می نماید که رویکرد و تألیف خودم،از دنیای خلق شده ی دیروز نویسنده،با توجه به جامعه و مخاطب شناسی امروز هنر تئاتر صورت می گیرد ودر نهایت،دنیای رئالیسم و سورئالیسم توأمان پیش می روند تا مخاطب دگر اندیش را در ماجرای همیشگی آیا هست؟ و یا اینکه آیا نیست؟ همواره غوطه ور سازد. که با اجرای این اثر و مواجهه ی تماشاگران حرفه ای شهر تهران با آن ، به زعم بسیاری از منتقدان ، توفیق خوبی را به دست آورده ایم. عوامل گروه اجرایی را دراماتورژ ، طراح و کارگردان: حمیده مقدسی با اقتباس از نمایشنامه زندگی ×3 اثر یاسمینا رضا نویسنده فرانسوی ایرانی، کاری مشترک از تئاتر نهران و شیراز زیر نظر گروه نمایشی پرسونا و بازیگران، حمیده مقدسی( سونیا)-نگین مطفف( اینس) -وحید موسوی(هیوبرت)-مونا غیاثی(آرنو) و رسول نقوی(هنری)، دستیار کارگردان: هستی غیاثی، منشی صحنه: مونا غیاثی، مدیر صحنه: علی مطفف، طراح صحنه و لباس: حمیده مقدسی، طراح بر نوشت و اعلان: مهدی رضایی، ضبط نریشن و ترکیب موسیقی: رضا حکیم،نور: احسان مرادی، صدا: هستی غیاثی، ساخت تیزر: سید جمال سید حاتمی و سید حسین سید حاتمی، عکاس: هستی غیاثی حمیده مقذسی –سرپرست و کارگردان گروه تئاتر پرسونا-کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر- شروع فعالیت از سال 75 و فعالیت در زمینه ی بازیگری، طراح صحنه ولباس –مدرّس تئاتر-طراح و سازنده عروسک- بازی در نمایش های پدر-آینه-تعلیم ریتا-خیانت- دعوت به یک مراسم سوال و کارگردانی نمایش های عروسی خون-ملک خورشید-پدر-تعلیم ریتا-ژاندارک در آتش –حسنک کجایی و بی تنهایی مسافری در سرزمینی فراموش را درکارنامه هنری خود دارد. گفتنی است، نمایش"هاله های نامرئی یک زندگی" 12 تا 20 شهریور در تالار استادهودی شیراز با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس، بر روی صحنه می رود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]