واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کارگردان نمایش «گل پری» مطرح کرد
برخورداری همدان از امکانات مطلوب سختافزاری و پلاتوهای مجهز
کارگردان نمایش «گل پری» با بیان اینکه همدان از نظر امکانات سختافزاری و سالن و پلاتوهای مجهز مشکلی ندارد، گفت: امیدواریم با برنامهریزی بهتر، نمایشها در طول سال به روی صحنه رود تا از ترافیک اجراها در شرایط کنونی، کاسته شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محسن پورقاسمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص نمایش «گلپری»، اظهار کرد: این نمایش ترکیبی از بازی و عروسکگردانی است به طوری که 70 درصد کار، بازیگری و 30 درصد آن عروسکگردانی است. وی هدف از ساخت این نمایش را ایجاد فانتزی برای کودکان عنوان کرد و گفت: قصه نمایش الهام گرفته از یکی از داستانهای قدیمی و کهن کشور است که سعی دارد خصلت زشت «حسادت» را مورد بررسی بیشتر قرار داده و با نکوهش و به چالش کشاندن آن، کودکان را از افتادن در دام آن باز دارد. این کارگردان که حدود 14 سال از 17 سال فعالیت هنری خود را در زمینه ساخت تئاتر عروسکی صرف کرده، در مورد سابقه این حوزه از تئاتر در همدان گفت: سابقه تئاتر عروسکی همدان به بعد از پیروزی انقلاب میرسد تا جایی که برای نخستینبار نمایش «مقصر کیست» به کارگردانی محمدجواد کبودراهنگی در همدان به روی صحنه رفت و بعدها نیز بخصوص از دهه 80 به بعد افراد زیادی و کارگردانان متعددی در این حوزه به اجرا پرداختند. لزوم توجه به داستانها و ادبیات کهن وی در مورد دلایل جذابیت تئاتر عروسکی گفت: تئاتر عروسکی به خاطر رنگ، نقش و فانتزی بودن و همچنین برقراری ارتباط راحت با مخاطب به خصوص کودک برای بنده از جذابیت بیشتری برخوردار بوده که امیدوارم حاصل کار ما مورد رضایت آنها قرار گرفته باشد. پورقاسمی با تأکید بر لزوم توجه به داستانها و ادبیات کهن ادامه داد: در دنیا هنرمندان، فعالیتهای خود را بر اساس ادبیات کهن ملل خود استوار ساختهاند که این خود باعث ماندگاری و ترویج فرهنگ و ادبیات هر جامعهای میشود از این رو ما نیز به دلیل دارا بودن از این ادبیات غنی باید برای پاسداشت و اشاعه بیشتر این سرمایه عظیم ملی و انتقال درست آن به آیندگان بیش از پیش کوشا باشیم. وی با تاکید بر اینکه همدان از نظر امکانات سختافزاری، سالن و پلاتوهای مجهز مشکلی ندارد، گفت: امیدواریم با برنامهریزی بهتر و کارشناسی دقیقتر در این حوزه برای تمام ایام سال نمایشهایی به روی صحنه رود تا از این ترافیکی که الان در اجراها داریم کاسته شود. بازیگری در تئاتر عروسکی مشکلتر است یکی از بازیگران این نمایش در مورد تفاوت تئاتر عروسکی با تئاتر دارای بازیگر اظهار کرد: در تئاتر عروسکی بیش از نیمی از کار توسط عروسک اجرا میشود که امکان انعطافپذیری فنی آن نیز محدود است، به همین دلیل برقراری ارتباط با مخاطب به مراتب دشوارتر از تئاتر بازیگری خواهد بود. حامد ترابی گفت: با همه این مسائل به نظر میرسد که کودکان بهتر بتوانند با تئاتر عروسکی ارتباط گرفته و از پیامهای آموزشی آن نیز نکات لازم را بیاموزند. طراح دکور نمایش «گل پری» نیز گفت: کار در حوزه تئاتر برای بنده جذابیتهای خاص خود را داشته که امیدوارم ادامهدار باشد. میترا گلپریان که فارغالتحصیل رشته تصویرسازی است، افزود: در این نمایش بیشتر از متریال کاغذ و کار با کاغذ استفاده شده تا بتوان از خصلت سادگی و مقبولیت کاغذ برای بیان راحتتر پیام و برقراری ارتباط موثر با کودکان بهره برد. وی با تاکید بر اینکه همه ما خاطره درست کردن کاردستی با کاغذ را در کودکی داریم ادامه داد: دکور این نمایش ویژگی این را دارد که خیلی راحت نوستالوژی ساختن کار دستی را حتی در بین بزرگسالان زنده کند. یکی از لذتبخشترین کارها در تئاتر اجرا در ژانر کودک است اما در ادامه این جلسه بازیگر نقش مادر «گل پری» با اشاره به اینکه یکی از لذتبخشترین کارها در تئاتر اجرا در ژانر کودک و به خصوص تئاتر عروسکی است، اظهار کرد: همیشه کار در حوزه کودک در مرحله اول بازیگر را به دوران کودکی خود و زنده کردن خاطرات بچگی میکشاند. ندا هادیان افزود: در این کار حس خوبی داشتم بخصوص اینکه نمایش «گل پری» تلفیقی از عروسک و بازی بود و به نوعی برای خود بنده نیز جالب و در عین حال جذابیت خاصی داشت. انتهای پیام/89041/ک40
94/06/11 - 14:59
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]