تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805749213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حوزه مسکن بايد از نظام تأمين مالي بانکي استفاده کند نه اوراق مشارکت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۵۱ق.ظ)
حوزه مسکن بايد از نظام تأمين مالي بانکي استفاده کند نه اوراق مشارکت موج - وزير راه و شهرسازي گفت: در حوزه مسکن به عنوان اقتصاد خانواده و اقتصاد خرد بايد از نظام تأمين مالي بانکي استفاده کرد نه اوراق مشارکت گفت: سيستم بانکي ما بسيار کليشه‌اي است و هنوز هم از راه‌حل‌هاي قديمي استفاده مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري موج، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، در نشست ستاد ملي بازآفريني پايدار محدوده‌ها و محله‌هاي هدف برنامه‌هاي احيا، بهسازي و نوسازي شهري که ۱۰ شهريور با محوريت بافت‌هاي ناکارآمد آذربايجان شرقي در محل اين وزارت برگزار شد، گفت: مهم‌ترين مساله در حوزه بهسازي و توانمندسازي بافت‌هاي ناکارآمد شهري، رعايت اين اصل قانون اساسي است که همه امور به مردم واگذار شود.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: متأسفانه هنوز هم بسياري از ما دولتي‌ها خود را متولي مردم مي‌دانيم و آن‌ها را افرادي مهجور که توانايي انديشيدن و تصميم‌گيري ندارند، فرض مي‌کنيم و مي‌خواهيم خودمان برايشان تصميم بگيريم. تا زماني که رابطه اين‌گونه باشد مردم نيز تلاش مي‌کنند تا آنجايي که مي‌شود از دولت چيزي بگيرند.
وي با انتقاد از اين که هنوز نظام حکمروايي شهري را ايجاد و امور را به مردم واگذار نکرده‌ايم، افزود: متأسفانه وزارت کشور هنوز خود را متولي شهرداري‌ها مي‌داند و اجازه نمي‌دهد فعاليت‌هاي شهري به مردم واگذار شود.
آخوندي تأکيد کرد: تا زماني که نپذيريم مردم اصلي‌ترين سلول جامعه هستند و معتقد باشيم که دولت بايد در همه امور دخالت کند، نابساماني شهرها چه از نظر سياسي و چه از نظر اجتماعي و محله‌اي به همين وضعيت باقي مي‌ماند.
وي به موضوع بازسازي مناطق جنگ‌زده، سيل‌زده و زلزله‌زده در طول سال‌هاي پس از انقلاب اشاره و اظهار کرد: زماني که در وزارت کشور مسووليت بازسازي مناطق زلزله‌زده را بر عهده داشتم، يکي از اقدامات مهم ما اين بود تا جلوي افرادي را که مي‌خواستند به بهانه کمک‌رساني در زندگي زلزله‌زده‌ها مداخله کنند، بگيريم؛ با اين‌که نيتشان خير بود و مي‌خواستند کمک کنند ولي چون فکر مي‌کردند زلزله‌زده‌ها افرادي مهجورند در کوچک‌ترين مسائل آن‌ها دخالت مي‌کردند، حال آن‌که بي‌شک آن‌ها نيز افرادي عاقل و بالغ‌اند.
وزير راه و شهرسازي اظهار کرد: ما در زمان بازسازي مناطق زلزله‌زده رودبار و منجيل به دليل واگذاري کارها به خود مردم و مشارکت دادن شهروندان رودبار و منجيل ۲۲۰ هزار واحد تخريب شده را در طول پنج سال بازسازي کرديم ولي در بازسازي مناطق جنگ‌زده چون دولت ورود کرد و کارها به مردم واگذار نشد ۷۵ هزار واحد مسکوني تخريب شده در طول ۱۵ سال بازسازي شد؛ در بحث بازسازي ورزقان پس از زلزله، باز هم دولت براي حل مسئله به طور مستقيم ورود کرد و آخر کار بازسازي آن‌گونه که بايد انجام نشد.
وي افزود: تا زماني که نظام حکمروايي شهري اصلاح نشود و مردم متوجه نشوند که بايد خودشان درباره شهرها تصميم‌گيري کنند و اگر تصميم اشتباه بگيرند، ضرر آن متوجه خودشان خواهد بود، وضع نابسامان موجود ادامه مي‌يابد.
عضو کابينه دولت تدبير و اميد با اشاره به نتايج مثبت تشکيل جلسات ستاد ملي بازآفريني پايدار شهري گفت: آنچه از برگزاري اين جلسات و دريافت وضعيت سکونتگاه‌هاي استان‌هاي مختلف متوجه مي‌شويم وجود مشکلات فراوان در سکونتگاه‌ها و محلات شهرهاي کشور علي‌رغم سرمايه‌گذاري هزاران ميليارد توماني، طراحي انواع طرح‌هاي جامع و تفصيلي، توزيع زمين با اسم‌هاي مختلف، ايجاد شهرهاي جديد و اين اواخر راه‌اندازي طرح مسکن مهر و مواردي از اين دست در شهرها و کلان‌شهرها است که هيچ نقشي در ارتقاي کيفيت زندگي مردم نداشته‌اند.
وي با اشاره به حاشيه‌نشيني يک‌سوم جمعيت شهري ايران و اسکان در وضع نامناسب سکونتي اظهار کرد: بايد در حوزه شهري و مسکن، نگاه محله‌اي داشته باشيم و برنامه‌ريزي‌ها به سمتي برود که محله محور باشد تا از موازي‌کاري دستگاه‌هاي مختلف جلوگيري شود.
آخوندي پيشنهاد داد: بهتر است حال که طرح‌هاي جامع و تفصيلي تبريز در حال بازنگري هستند، يک شرح خدمات مکمل نيز به آن بيفزاييم و آن را به «طرح جامع بازآفريني تبريز» تبديل کنيم؛ اگر کل شهر تبريز بازآفريني شود، مسائل مربوط به حاشيه‌نشيني آن نيز حل خواهد شد. اين موضوع درباره مراغه، ميانه، مرند و ديگر شهرهاي آذربايجان شرقي نيز که «بدمسکني» در آن‌ها زياد است، صدق مي‌کند. بايد در اعمال بحث بازآفريني تبريز همه مسائل اعم از خدمات شهري، حمل‌ونقل، مسکن و حوزه نفوذ شهرداري و دستگاه‌هاي مرتبط لحاظ شود اما تدوين موضوع کلان‌شهر بودن تبريز نيازمند برنامه‌اي متفاوت و مجزاست.

محور قرار دادن شهروندان
وي ادامه داد: نکته مهمي که در بحث بازآفريني شهرهاي کشور بايد لحاظ شود، محور قرار دادن مردم و شهروندان است؛ ايجاد دفاتر تسهيلگري يا اسکان پايا در تبريز مدلي از اين نوع دخالت دادن مردم در تصميم‌سازي‌هاست؛ بايد تجربه‌هاي مختلف را بتوانيم نظام‌واره و الگويي کنيم تا به جايي برسيم که مردم خودشان در بازسازي شهرها وارد کار شوند.
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با انتقاد از روحيه دولتي‌ها که به مردم از بالا به پايين نگاه مي‌کنند گفت: وضعيت نابسامان فعلي شهرها نتيجه اين نوع نگاه برخي دولتي‌هاست و اينکه مي‌خواهيم امور را به خود مردم بدهيم، لطف و عنايت به آن‌ها نيست، بلکه اين حق شهروندان است و بايد به يک رويه و چارچوب قانوني تبديل شود.

اهميت حمل‌ونقل حومه‌اي براي کلان‌شهرها
وي با تأکيد بر لزوم بازسازي ساختار شبکه حمل‌ونقل حومه‌اي کشور به خصوص در کلان‌شهرها گفت: ايجاد راه‌آهن حومه‌اي در تبريز بسيار مهم است و اين شهر را از ناکارآمدي در رفت‌وآمد اهالي اطراف آن به تبريز خارج مي‌کند. اگر براي مناطق حومه‌اي ۴۰ تا ۵۰ کيلومتري اطراف تبريز سيستم حمل‌ونقل سريع اعم از جاده‌اي و راه‌آهن ايجاد شود، از حجم گسترده مهاجرت به داخل تبريز کاسته مي‌شود. براي من اتصال حمل‌ونقل حومه‌اي، جاده‌اي و ريلي به مترو در کلان‌شهرها اهميت زيادي دارد.
آخوندي با بيان اين که از بانک مرکزي مي‌خواهم بحث کاهلي بانک‌ها در پرداخت وام‌هاي مصوب به بازسازي بافت ناکارآمد شهري را پيگيري کند، افزود: در تبريز بايد ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار واحد مسکوني بازسازي شوند، اگر اين اتفاق نيفتد، وضعيت مسکن در آينده نزديک با مسکن مهري که نظام اقتصادي کشور را کن‌فيکون کرده گره خواهد خورد.
وي با بيان اين که در حوزه مسکن به عنوان اقتصاد خانواده و اقتصاد خرد بايد از نظام تأمين مالي بانکي استفاده کرد، نه اوراق مشارکت و مانند آن ادامه داد: توزيع اوراق مشارکت براي بازسازي بافت‌هاي ناکارآمد کار شهرداري‌هاست و مردم بايد براي بازسازي واحدهاي خود از بانک وام بگيرند، بنابراين بهتر است خود بانک‌ها با همکاري و همفکري يکديگر بررسي ميداني درباره بازسازي بافت ناکارآمد شهري انجام دهند تا به راه‌حلي در اين خصوص دست يابند.
وزير راه و شهرسازي با تأکيد بر اين که بهترين بانک براي ورود به حوزه بررسي مشکلات بازسازي واحدهاي مسکوني فرسوده، بانک مسکن است، خاطرنشان کرد: سيستم بانکي ما بسيار کليشه‌اي است و هنوز هم از راه‌حل‌هاي قديمي استفاده مي‌کند، بايد در ايران نيز مانند محمود يونس که بانکداري بنگلادش را متحول کرد، به استفاده از برنامه‌ها و طرح‌هاي شناور و منطقه‌اي به جاي برنامه‌هاي ثابت کشوري روي بياوريم و تنوع در روش‌هاي تأمين مالي را عملياتي کنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن