واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش عصر سه شنبه ايرنا به نقل از مركز خبر حوزه ، وي در درس تفسير سوره حشر، كه در مدرسه عالي فقه برگزار شد، اظهارداشت: كساني كه مي گويند صحابه پيامبر اكرم(ص) از اول تا آخر عادل هستند و رواياتشان معتبر است، ناآگاه هستند؛ زيرا شيعه با همه احترامي كه براي آنها دارد، نمي تواند چشم بسته احاديث آنها را معتبر بداند. وي ردّ اتهامات ضد شيعي از سوي دشمنان افزود: شيعيان نيز برخلاف تبليغات سوء و تهمت هاي ناروا، صحابه پيامبر را دوست دارند، ولي متاسفانه برخي به دروغ، تهمت ميزنند كه شيعه صحابه را تكفير ميكند. وي ادامه داد: تكفير، يك مسئله است و عدالت مسئله ديگري است و نبايد اين دو را با هم خلط كرد، نظر شيعه اين است كه در ميان صحابه بيش از 70 درصد متقي و عادل هستند، ولي تعدادي نيز عادل نيستند و عدم عدالت با تكفير كاملا متفاوت است. آيت الله سبحاني گفت: چگونه شيعه همه صحابه را تكفير ميكند؛ در حالي كه بيش از 150 نفر از اين صحابه شيعه حضرت علي(ع) هستند؛ بنابراين كساني كه به شيعه تهمت مي زنند از خدا بترسند و اين دروغ ها را نگويند. وي با اشاره به برخي روايات مندرج در كتب اهل سنت مانند صحيح بخاري، اظهارداشت: در كتاب صحيح بخاري برخي روايات بر ارتداد صحابه تصريح كرده اند و كساني كه اين تهمت ها را به شيعيان بار مي كنند، بايد بروند و كتاب هاي خود را اصلاح كنند كه حرف از ارتداد زدهاند. وي تاكيد كرد: شيعه هرگز بحث ارتداد را در ميان صحابه مطرح نكرده و حرفي از تكفير آنها را به ميان نياورده است؛ البته در برخي روايات كه به ارتداد صحابه اشاره شده اين ارتداد را مربوط به ولايت مي داند و ارتداد از اسلام در صحابه صحيح نيست ، بنابراين كساني كه به شيعه تهمت مي زنند، ناآگاه هستند. اين مفسر قرآن كريم با اشاره به برخي حوادث تاريخي بر عدم عدالت برخي صحابه تصريح كرده و بيان داشت: تاريخ نشان داده كه اصحاب پيامبر(ص) بارها در موارد مختلف به ايشان اعتراض كرده و آيات فراواني براي هدايت و جلوگيري از گمراهي و فسق آنها نازل شده كه نمونه هايي از آن در سوره حشر مشاهده مي شود. آيت الله سبحاني تاكيد كرد: برخي خطبه هاي پيامبر(ص) و جنگها بعد از ارتحال رسول الله(ص) مانند جنگهاي جمل، نهروان و ... اين مطالب را اثبات ميكند كه برخي اصحاب پيامبر(ص) بر تصميمات ايشان خرده گرفته و ناراحتي خود را ابراز داشته اند و از عدالت ساقط شده اند. وي تصريح كرد: خداوند ويژگي ها و صفات اصحاب پيامبر(ص) را در آيات مختلف تعريف كرده است، البته كاملا روشن است كه اين تعاريف از صحابه مربوط به همه آنها نيست، بلكه اكثر آنها را شامل مي شود. وي گفت: مقصود از اين گونه آيات اين است كه اصحاب حقيقي كساني هستند كه داراي اين صفات و ويژگي ها باشند، نه آنكه بخواهد بر تن همه اصحاب لباس عدالت و قداست بپوشاند.ك/1 550/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]