تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819635999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دارايي‌هاي سمي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي بانک‌ها را مشکل کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۴۶ق.ظ)
وزير راه و شهرسازي: دارايي‌هاي سمي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي بانک‌ها را مشکل کرده است موج - وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌ که دارايي‌هاي سمي، پايين بودن ميزان کفايت سرمايه و ميزان بدهي بيش از حد مجاز به بانک مرکزي امکان اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي از سوي بانک‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است، گفت: در اين شرايط بازار سرمايه محل خوبي براي تأمين منابع است.
به گزارش خبرگزاري موج، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، در مراسم امضاي توافقنامه ارائه خدمات نوين تأمين مالي از طريق مديريت دارايي‌ها که بعدازظهر ديروز با حضور محمدهاشم بت‌شکن، مديرعامل بانک مسکن، محمد فطانت، مديرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار و پيروز حناچي، محسن نريمان، محمد شکرچي‌زاده، حامد مظاهريان، سيد سعيد سيد علايي و محمد پژمان، معاونان وزير راه و شهرسازي، برگزار شد، گفت: امروز در اين نشست از يک ايده جديد براي تأمين مالي مسکن با استفاده از ابزار نوين بازار سرمايه رونمايي مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: شرايط فعلي کشور در يک رکود تورمي شديد قرار دارد و دارايي‌هاي سمي گسترده، پايين بودن ميزان کفايت سرمايه و ميزان بدهي بيش از حد مجاز به بانک مرکزي از مهم‌ترين مشکلات بانک‌ها است که امکان اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي از سوي بانک‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.
وي با بيان اين که براي خروج از وضع نابسامان کنوني مسکن به ابزارها و نهادهاي جديد مالي نياز داريم، افزود: بازار سرمايه در اين شرايط محل خوبي براي تأمين منابع است.
آخوندي ادامه داد: رفتن به بازار سرمايه نهادهايي مي‌خواهد که مقدمات ورود به اين بازار را فراهم کند؛ فعاليت در بازار سرمايه نياز به تخصص دارد و ورود بدون دانش به آن موجب ضرر و زيان خواهد شد.
وزير راه و شهرسازي اظهار کرد: در برنامه‌هاي 5 ساله توسعه اول تا پنجم همواره از بهره‌وري صحبت شده و در برنامه اخير نيز (برنامه پنجم) نرخ بهره‌وري 3 درصد از ميزان رشد اقتصادي بود که اکنون اين ميزان زير صفر است. يکي از بحث‌هاي مهم رشد بهره‌وري استفاده از هزاران ميليارد تومان دارايي‌هاي دولت است. اجراي اين پروژه مي‌تواند موجب انقلاب اقتصادي در کشور شود.
آخوندي خاطرنشان کرد: تنها در حوزه وزارت راه و شهرسازي دارايي‌هاي اين وزارتخانه در بخش اراضي شامل اراضي سازمان ملي زمين و مسکن، شرکت عمران شهرهاي جديد و ساير سازمان‌هاي مالک اراضي و همچنين در بخش حمل‌ونقل شامل اموال در اختيار سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، حق انتفاع خدمات بين‌راهي، هزاران ميليارد تومان متعلق به صنعت فرودگاهي و دارايي‌هاي متعلق به صنايع ريلي و حمل‌ونقل دريايي مي‌تواند در افزايش بهره‌وري مثمر ثمر باشند، ولي؛ متأسفانه در حال حاضر درآمد کشور فقط از محل فروش نفت است و بهره‌مندي از دارايي‌هاي غيرمالي و غيرپولي صفر است.
وي ادامه داد: پايين بودن بهره‌وري در ساير حوزه‌هاي اقتصادي مانند معدن و نفت نيز وجود دارد و اگر به دارايي‌هاي عمومي ايران وارد شويم مشاهده مي‌کنيم ميزان آن‌ها اعدادي نجومي است، اما؛ نقش آن‌ها در بهره‌وري بسيار پايين است. در اين شرايط سخت اقتصادي براي خروج از رکود دستيابي به مدلي در جهت مديريت دارايي‌هاي عمومي به نحو بهره‌ور بسيار ضروري است.
آخوندي با اشاره به اقتصاد مقاومتي و تأکيد مقامات عالي نظام بر درون‌زا و برون‌نگر بودن اقتصاد کشور گفت: استفاده از دارايي‌هاي عمومي در جهت تقويت بعد درون‌زاي اقتصاد مقاومتي مؤثر است و بدون داشتن اقتصاد دانش‌بنيان نمي‌توان اين کار را پيش برد.
وي تأکيد کرد: استفاده از مدل مالي مديريت دارايي‌هاي عمومي در بهره‌وري به سالم‌سازي بازار مستغلات و املاک مي‌انجامد و مي‌توان به جاي آن که زمين را تهاتر مستقيم کرد با استفاده از يک سازوکار بازار سرمايه هم زمين را در اختيار داشت و هم بهره‌وري آن را بالا برد.
وزير راه و شهرسازي سپس به امضاي قرارداد تأمين مالي زيرساخت‌هاي شهر جديد پرديس از محل بازار سرمايه اشاره و اظهار کرد: هزار ميليارد تومان در بخش زمين و ساختمان که سقف اين پروژه است رقم کمي است، اما؛ مي‌تواند شروع خوبي باشد براي استفاده از اين روش براي ساير حوزه‌ها همين که اين مدل را آزموديم به ساير دارايي‌هايمان در بخش مسکن و حمل‌ونقل آن را تسري مي‌دهيم و بلافاصله به بحث تأمين مالي زيرساخت‌هاي پرند از اين روش خواهيم پرداخت.
آخوندي خاطرنشان کرد: تأمين مالي با استفاده از مديريت دارايي‌هاي عمومي و بازار سرمايه بايد در حوزه حمل‌ونقل حومه‌اي به ويژه حمل‌ونقل شهرهاي پرند و پرديس و نيز توسعه سواحل مکران استفاده شود.
وي با بيان اين که اين روش به توسعه و رونق بازار سرمايه نيز کمک مي‌کند، تأکيد کرد: در حال حاضر بيشترين روش مورد استفاده در بازار سرمايه خريد و فروش سهام است، ولي؛ با استفاده از خدمات نوين تأمين مالي ساير روش‌ها نيز به اين بازار وارد خواهد شد و به افزايش حجم دارايي‌هاي بازار سرمايه کمک مي‌کند.
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با تأکيد بر لزوم جلوگيري از ورود «شبه انحصار گراها» به بازار سرمايه گفت: من شخصا به اين موضوع حساسيت دارم و بايد مراقب باشيم از چاله به چاه نيفتيم.
آخوندي در ادامه به مبحث بانکداري ايران اشاره کرد و گفت: در کشور ما بانکداري يک نظام مرسوم دارد و اين سيستم نمي‌تواند پاسخگوي انواع سرمايه‌گذاري‌ها باشد. به‌عنوان مثال در مبحث مسکن با موضوعات مختلفي مانند حاشيه‌نشيني، بافت‌هاي تاريخي، بافت‌هاي ناکارآمد، شهرهاي جديد و غيره مواجه هستيم که هرکدام نظام تأمين مالي متفاوتي دارند. به‌عنوان مثال؛ در شهرهاي جديد پروژه‌هاي بزرگ مقياس داريم و در بخش بازسازي واحدهاي مسکوني فرسوده پروژه‌هاي خرد و کوچک مقياس که هرکدام نياز به يک سيستم تأمين مالي انحصاري دارند.
وزير راه و شهرسازي به مبحث توسعه‌اي شدن بانک مسکن اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته به زحمت توانستيم موافقت لفظي بانک مرکزي براي تبديل بانک مسکن به بانک توسعه‌اي را بگيريم و بايد منتظر بمانيم تا چه زماني اين موافقت‌نامه عملي مي‌شود.
وي با تأکيد بر اين که بانک توسعه‌اي مسکن بايد روش‌هاي جديد سرمايه‌گذاري را پيدا کند، گفت: اگر اين اقدام صورت نگيرد پروژه‌هايي مانند؛ مسکن مهر در دولت قبل به راه مي‌افتد که 550 هزار ميليارد تومان به منابع بانک مرکزي متوسل شد و از اين طريق به اقتصاد کشور ضرر وارد کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن