تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837713912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«قندون جهیزیه»؛ دندان پوسیده عطا و نجابت معصومه


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



«قندون جهیزیه»؛ دندان پوسیده عطا و نجابت معصومه
روز نو : برای دندان های پوسیده ی عطا و نجابت معصومه....


گر زری و گر سیم زر اندودی، باش            گر بحری و گر نحری و گر رودی ، باش
در این قفس شوم، چه طاووس، چه بوم       چون ره ابدی ست، هر کجا بودی، باش

(مهدی اخوان ثالث)


عطا و معصومه زوج جوانی هستند که سرپناه خود را از دست رفته میبینند؛ چون صاحبخانه ی خارج نشین آنها نرخ اجاره را سه برابر کرده و آنها هم توان پرداخت اجاره را ندارند، کشمکش اصلی داستان «قندون جهیزیه » حول همین محور می چرخد ؛سرگشتگی زوج جوان داستان و اوج و فرودهایی که در طی داستان درگیر آن می شوند، نوعی طنز موقعیت که ساختاری شبیه به نمونه هایی متاخر و البته موفقی چون: "اجاره نشین ها" و یا "دایره زنگی" دارد، با این تفاوت که دو فیلم نامبرده در بسط شوخی ها و ایجاد موقعیت ،متوازن تر عمل کرده اند، اما در «قندون جهیزیه» این توازن در بسط یکنواخت شوخی ها و ایجاد کشش را مشاهده نمی کنیم؛  هر چه که هست «قندون جهیزیه» بر خلاف اسم دم دستی اش یک کمدی آبرومند است، شاید برای ماندگاری نیاز به صرف وقت بیشتر در نگارش فیلمنامه داشته است.


قندون جهیزیه



فیلم در یک ربع ابتدایی به خوبی عطا را معرفی می کند(هر چند لحن پیوستگی لازم را با دقایق بعدتر ندارد)؛ تعمیر کاری که خیلی متعهد نیست، با روحیه ای متخاصم می خواهد حق خودش را از اجتماع بگیرد؛ ما درمی یابیم او آدمی است که فکر می کند حقش خورده شده، پس باید با کار گذاشتن اجناس تقلبی حق خودش را بگیرد ،او نسبت به پولدارها دید خوبی ندارد؛ چون مثل خیلی های دیگر فکر می کند ثروتی که در اختیار آنهاست حتما از راهی ناصواب  به دست آمده(نگاه متفاوت فیلم به اختلاف  طبقاتی قابل توجه است).

 از طرفی همسر او معصومه با بازی "نگار جواهریان" همانطور که از نامش هم پیداست. شمایل یک زن ساده و خیرخواه شهرستانی است، که برخلاف عطا روحیه ی سازش طلب و آرامی دارد و آبش با ناخالصی های همسرش در یک جوی نمی رود(سر سفره معصومه به عطا می گوید:با دیگران کار نداشته باش، کار خودتو بکن) ،در کنار دو کاراکتر اصلی داستان، برادر عطا را داریم که شخصیتی نه کاملا رئال وتا حدی فانتزی است ،همچنین سرهنگ (اکبر عبدی) که در همسایگی این زوج زندگی می کنند و خانم تنهایی که مدیریت ساختمان را بر عهده دارد، بعد از گذر از یک سوم فیلم، به آدمهای پروژه فیلمبرداری می رسیم و داستانک هایی که اضافه می شوند.


قندون جهیزیه



مشکل از همین جا آغاز می شود جایی که فیلمساز تلاش دارد وجوه تماتیک متفاوتی را در یک داستان بگنجاند؛ اگر در "دایره زنگی" گسستی در داستان مشاهده نمی کنیم، دلیل عمده این است که تمامی خرده داستان ها یک «هسته ی مرکزی» دارند و آن هم اختلاف نظر در باب موجودیت "ماهواره" است، اصغر فرهادی تمام کاراکترهایش را  حول مساله ماهواره جمع کرده و تمام دیدگاه های موجود در مورد ماهواره را پوشش می دهد؛ خانواده ی سنتی مخالف ، کارمندان دولت و نگاه محافظه کار،  دختر شیفته ی ماهواره و پیرمرد متوهم سیاسی،اما در قندون جهیزیه هسته ی مرکزی فقر عطا و معصومه است، داستان ها و کاراکترها یکپارچگی و انسجام لازم را حول این محور ندارند و هر کدام راه خود را می روند.

مثلا: ایرج، برادر عطا قرار است اشاره ای صریح به مشکلات جنسی رایج جوانان باشد، البته که خوب است اما اگر قرار است باشد باید سهم بیشتری داشته باشد، این اشاره ی گذرا فقط و فقط لحن داستان را دچار گسست می کند ،همین نقد را می توان به آن تیپ "گوشی باز" گروه فیلمبرداری وارد دانست و مساله ی دیگری که در سراسر داستان و پس از حضور عوامل فیلمبرداری جریان دارد و با توجه به حواشی اخیر «کم شدن سانس های نمایش فیلم در پردیس آزادی و جایگزینی آن با فیلم حضرت محمد(ص) بیشتر به چشم می آید ،فیلمسازانی است که با استفاده از رانت های مختلف وارد عرصه ی سینما می شوند و هر کدام زیر لوای شعارهایی عوام پسند کسب منفعت می کنند؛ مانند فیلمساز درون فیلم که نام فیلمش را گذاشته: «حق کارگر ،مشت آهنین» اما در انتها از «قندون جهیزیه» معصومه هم  نمی گذرد ،جوانی که مشکل جنسی دارد ،فیلمسازان رانت طلب،اختلاف طبقاتی ،انتقاد از نگاه  سیاه و سپید به سرمایه داران ....


قندون جهیزیه



همه ی اینها را نمیشود در یک اثر جای داد؛ هر کدام اینها داستان جداگانه ای می طلبد گریزهای سطحی به معضلات متفاوت و رنگارنگ که البته با نگاه شریفی هم همراه است، اما سایه ی "ژورنالیسم" را بر فیلم پر رنگ می کند و از همین رو گاها شعاری به نظر می رسد؛ خصوصا سکانس پایانی و مونولوگ شعار زده ی صاحبخانه که اصلا نیازی به آن نبود، میشد فیلم را با همان نمای کفش های آویزان در حیاط بست، کفش هایی که ناخودآگاه یادآور کفش های «علی» در «بچه های آسمان »است ارجاعات  به همین یک مورد ختم نمی شود،صابر ابر هم از "دایره زنگی" تا "قندون جهیزیه" دردهایش درمان نشده و مجبور است برای تامین معاش آنتن نصب کند، همین اشارات برای تماشاچی باهوش کافیست و نیازی به بیانیه صادر کردن نیست.

«قندون جهیزیه» نکات جالب توجهی هم دارد؛ چند موقعیت کمیک عالی نظیر: همنشینی دیالوگ معصومه و عطا در مورد اجناس تقلبی و سیلاب در چین و یا سکانس "شمع و گل و پروانه" و تعلیق درجه یکی که تماشاچی را درگیر می کند ،همچنین تلاش های مذبوحانه ی عطا برای حفظ راکورد فیلمسازان؛ آن سکانس :موکت گذاشتن زیر پای همسایه پاشنه بلند پوش و کول گرفتن همسایه ی مریض و بد احوال ،همه ی موقعیت های ذکر شده علاوه بر اینکه خنده می گیرد به هیچ عنصر مبتذلی دست اندازی نمی کند و نشان می دهد "علی ملاقلی پور " اگر وقت بیشتری صرف فیلمنامه کند، می تواند کمدی های "موقعیت " آبرومندی بسازد.


قندون جهیزیه



همانطور که مهرجویی اجاره نشین ها را سی سال پیش ساخت و همچنان فیلم دیده می شود، شخصیت پردازی عمیق و چینش درست موقعیت ،عوامل متمایز کننده نمونه های موفق این سبک از «قندون جهیزیه» است ،وگرنه فیلم مورد بحث ریتم خوبی دارد اگر یک ربع ابتدایی و انتهایی را هم مانند دقایق میانی داستان تا این حد رئال و گل درشت کار نمی کردند، تماشای تمام فیلم تجربه شیرینی میشد چون فیلم به رغم تمام کاستی هایی که در ساختارش دارد، اتمسفر نمکین و بامزه ای دارد ،باید توجه داشته باشیم که ملاقلی پور نه از طناز های بفروش استفاده کرده نه شوخی های جنسی و سخیف در فیلم گنجانده ،از همین رو می شود "فیلم معمولی" او را به عنوان یک فیلم اولی قبول کرد و منتظر آینده ی درخشان تر او در فیلمسازی ماند.




تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن