تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820522426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توجه ويژه در انتخاب و مصرف روغن هاي خوراکي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ شهريور ۱۳۹۴ (۱۴:۵۰ب.ظ)
توجه ويژه در انتخاب و مصرف روغن هاي خوراکي موج - مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي دانشگاه، روغن‌هاي جامد خوراکي را مهم‌ترين تهديد کننده سلامت قلب و عروق بيان کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد کاظم زاده به نقش اصلي و مهم روغن‌ها در سلامت بدن، تأمين انرژي مورد نياز و اسيدهاي چرب اشاره کرد و گفت: شايد بتوان چربي‌ها را از مهم‌ترين اجزاي تشکيل دهنده غذاي انسان‌ها به شمار آورد. چربي‌ها در تمام سلول‌ها و بافت‌هاي بدن وجود دارند و نقش حياتي در ساختمان غشاي سلولي ايفا مي کنند.
وي افزود: روغن‌ها از طريق روغن‌هاي حيواني و گياهي به دست مي‌آيند و براي داشتن سلامت بيشتر و پيشگري از ابتلا به بسياري از بيماري‌ها، بايد روغني مناسب را انتخاب و با نحوه صحيح مصرف آن آشنا شد.
کاظم زاده در مورد روغن‌هاي خوراکي گفت: اين روغن معمولاً از چربي‌هاي نباتي از جمله مغز ميوه، دانه گياه يا حيواني مانند ماهي، وال و برخي از حيواناتي که در آب و هواي سرد زندگي مي‌کنند به دست مي‌آيد.

روغن حيواني:
وي به خواص بي‌شمار روغن حيواني از جمله استخوان سازي، کاهش غلظت خون، کاهش چربي‌هاي زايد شکم، شادابي و سفيدي پوست و سم زدايي از بدن اشاره کرد و افزود: تغذيه سلول‌هاي عضله قلب از اسيدهاي چربي است که تنها در روغن حيواني به وفور يافت مي شود. روغن حيواني بهتر است به جاي روغن نباتي و روغن مايع مصرف شود، زيرا روغن نباتي يا روغن‌هاي هيدروژنه جامد سبب افزايش کلسترول و گليسيريد شده و در عروق بدن و قلب رسوب مي‌کند.

روغن‌هاي نباتي:
کاظم زاده اظهار کرد: روغن‌هاي نباتي همچون ديگر انواع چربي، از استرهاي گليسرين و همچنين از مخلوط انواع مختلف اسيد چرب تشکيل شده‌اند و داراي انواعي ازجمله زيتون، آفتابگردان، پنبه دانه، ذرت، سويا، گلرنگ، بزرک، کرچک، بادام و نارگيل است.
وي افزود: روغن زيتون شامل روغن زيتون بکر، تصفيه شده و خالص است که خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلب و عروق را به علت دارا بودن، اسيدهاي چرب اشباع نشده کاهش مي‌دهد. همچنين روغن گردو و اسيد چرب امگا 3 که در گوشت ماهي و سبزيجات وجود دارد همچون روغن زيتون براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مفيدند.
کاظم زاده تصريح کرد: روغن آفتاب‌گردان براي سرخ کردن و پخت و پز مواد غذايي، کاربرد گسترده‌اي دارد و در کنار روغن زيتون، از بهترين روغن‌ها براي پيشگيري از مشکلات قلبي و عروقي است ولي مصرف زياد آن نياز به ويتامين E را بالا مي‌برد، بنابراين نبايد تنها روغن مصرفي خانواده‌ها باشد.

روغن بزرک و يا روغن کتان:
وي به مصرف دارويي و غذايي روغن بزرک اشاره کرد و گفت: اين روغن در قديم محبوب‌ترين داروي ضد سرماخوردگي، سوختگي و درد معده بوده است. روغني سالم داراي 90 درصد و يا بيشتر اسيدهاي چرب غير اشباع است که تأثير مثبت بر روي خون و عروق و شريان‌ها دارد. اين اسيد چرب از دسته اسيدهاي چرب امگا 3 است.

روغن بادام:
کاظم زاده افزود: اين روغن را از انواع دانهٔ بادام تهيه مي‌کنند. و جانشين خوبي براي روغن زيتون است. بادام، 35 درصد ويتامين E دارد و ميزان چربي‌هاي اشباع نشدهٔ آن بسيار بالاست. اين نوع چربي قادر است که ميزان کلسترول LDL را کاهش دهد.

روغن کنجد:
وي اظهار کرد: روغن کنجد يکي از روغن‌هاي اشباع نشده و مفيد براي بدن است اين روغن نه تنها کلسترول خون را افزايش نمي‌دهد، بلکه آن را کاهش مي‌دهد.
روغن کنجد در اثر حرارت دادن خواص خود را از دست مي‌دهد.
کاظم زاده افزود: اکنون نخستين علت مرگ و مير در کشور بيماري‌هاي قلبي، عروقي است که حدود 35 تا 45 درصد از مرگ و ميرهاي کل جامعه را شامل مي شود. بر اساس آمار موجود 70 درصد از بيماراني که دچار سکته قلبي شده‌اند، هرگز درمان کامل نشده‌اند و در ناتواني زندگي مي کنند.
وي خاطرنشان کرد: 22 درصد علت بيماري‌هاي قلبي، کم تحرکي در زنان و مردان است. با توجه به آمار بالاي جمعيت جوان در کشور که حدود 50 درصد زير 30 سال سن دارند و افزايش سن اين گروه و در پي آن افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، عروقي از يک سو و الگوهاي نامناسب غذايي، سال به سال بر تعداد مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي، عروقي در کشور افزوده مي شودکه يکي از متهمان رديف اول اين بيماري‌ها، روغن‌هاي جامد خوراکي است.
کاظم زاده به علت جامد شدن روغن‌ها اشاره کرد و گفت: روغن‌هاي نباتي جامد (هيدروژنه) در ابتدا مايع هستند و از دانه‌هايي مانند ذرت، سويا، کلزا، آفتابگردان و... به دست مي‌آيد. در کارخانه روغن نباتي آن‌ها را تبديل به روغن جامد مي کنند. در طي اين فرايند در ترکيب مولکول‌هاي روغن تغيير ايجاد مي شود، تغييري مضر که ايجاد اسيدهاي چرب غير طبيعي ترانس مي‌کند. کلسترول که بيشتر ما با نام آن آشنا هستيم، ترکيبي است که به طور طبيعي در بدن همه انسان هاوجود دارد و براي بدن ضروري است؛ اما اگر مقدار آن از حد طبيعي بيشتر شود سبب سختي عروق يا گرفتگي رگ‌ها مي شود. نتيجه اين مشکل بروز سکته قلبي يا مرگ است.
اسيدهاي چرب ترانس به طور غير مستقيم و با تأثير بر افزايش کلسترول نامطلوب خون باعث افزايش خطر بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شوند.
وي سهولت نگهداري و حمل و نقل، افزايش عمر نگهداري روغن جامد و کاربردهاي فيزيکي آن را از علل جامد کردن روغن‌ها بيان کرد و افزود: در تهيه برخي شيريني‌ها از روغن جامد استفاده مي شود. و در بعضي از فراورده‌هاي غذايي از جمله بيسکويت، شکلات، بستني و... نيز روغن نباتي به فرم جامد کاربرد دارد.
مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي دانشگاه تاکيد کرد: براي سلامتي از مصرف روغن‌هاي نباتي جامد به طور جدي پرهيز و به جاي آن نصف روغن مصرفي خود را از روغن زيتون انتخاب کنيد، 30 درصد از روغن مصرفي خود را از روغن‌هاي مايع ديگري مثل روغن آفتابگردان-سويا-ذرت و 20 درصد باقيمانده نيز مي‌تواند از روغن حيواني استفاده شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن