تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815455703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوره آشتي بشر با طبيعت فرا رسيده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۱ق.ظ)
دوره آشتي بشر با طبيعت فرا رسيده است موج - حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني با بيان اين که انسان امروز براي جلوگيري از فجايع زيست محيطي و محدوديت محيط سالم و مطبوع براي زندگي، راهي جز آشتي با طبيعت و پرداخت سهم طبيعت ندارد، تاکيد کرد: دوره آشتي بشر با طبيعت فرا رسيده است.
به گزارش خبرگزاري موج، حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني در مراسم بزرگداشت مقام محيط بان و تقدير از محيط بانان برگزيده گفت: رابطه انسان با طبيعت را مي‌توان به سه دوره متفاوت يا سه نوع تعامل مختلف تقسيم کرد.
وي افزود: انسان نخستين مقهور طبيعت بود. آن‌چنان که در رابطه انسان و طبيعت، همه حکم فرماني از آن طبيعت بود و سيل‌ها، توفان‌ها، خشک‌سالي‌ها و باران‌ها را به عنوان حکم طبيعت پذيرفته بود و هيچ مقابله اي با آن‌ها نداشت و به اصطلاح دوران غلبه طبيعت بود.
حجت الاسلام و المسلمين خميني ادامه داد: حتي در ابتدا که هنوز سطح فهم بشر بالا نرفته بود، انسان‌ها براي اين طبيعت خدايان متفاوتي تعبير کرده بودند و در اثر اين روابط آن‌ خدايان را پرستش مي‌کردند و در مقابل آن‌ها کرنش و قرباني داشتند.
يادگار امام (ره) با بيان اين که در طول تاريخ گردش‌هاي عظيمي در رفتار آدمي صورت گرفته است، اظهار کرد: به طور مثال کوچ آريايي‌ها به سرزمين ارزشمند ايران بر اثر سرما و گرماهاي موسمي چند صدساله‌اي بوده که انسان‌ها را از محيط خود جدا مي‌کرد.
وي دوره دوم را دوران غلبه انسان بر طبيعت دانست و اضافه کرد: نتيجه اين دوران، شرايط کنوني جهان پيراموني انسان‌هاست.
حجت الاسلام و المسلمين خميني يکي از مهم‌ترين فلسفه‌هاي وجودي سازمان حفاظت محيط زيست را همين مسأله غلبه يک جانبه انسان بر طبيعت و آسيب‌ها و تخريب‌هاي ناشي از آن دانست و گفت: گرم شدن زمين بر اثر انتشار گازهاي گلخانه اي که اثري انسان ساخت است يکي از مهم‌ترين معضلات کنوني محيط زيست در جهان است که از همين نگاه غالب انسان بر طبيعت نشأت مي‌گيرد و يکي از وظايف سازمان محيط زيست مقابله با همين آزمندي‌هاي انسان‌هاست.

دوره دوم ارتباط انسان با طبيعت؛ جنگ انسان با طبيعت بود
يادگار امام (ره) اضافه کرد: اگر در دوره نخست انسان‌ها در مقابل طبيعت تسليم مي‌شدند، در دوره دوم به جنگ طبيعت رفته و طبيعت را تسليم کردند. خانه‌هايي ساختند که زلزله اثري بر آن نداشته باشد، خراب نکند. با ساخت ديوارهايي بلند از سيلاب‌ها و تخريب زمين‌ها جلوگيري کردند و با پيشرفت علوم، طبيعت را به خدمت خود گرفتند.
وي ادامه داد: دوره دوم، دوره اي است که انسان‌ها براي پيروزي بر طبيعت، جنگي با طبيعت را آغاز کردند و اگر در دوره نخست از ترس طبيعت خداياني براي خود مي‌ساختند، در دوره دوم به واسطه غرور، خدا رو هم کنار گذاشتند.
نتيجه همه پيشرفت‌هاي بشري به استثمار کشيدن و به سلطه در آوردن طبيعت بود
حجت الاسلام و المسلمين خميني با بيان اين که اگر نتيجه دوره نخست؛ ترس، شکست و فروپاشي بود اما نتيجه دوره دوم غرور و بعضاً اوج خودبيني انسان‌ها است، گفت: طي 100 سال اخير پس از انقلاب صنعتي، انسان‌ها ده‌ها برابر دوره‌هاي گذشته پيشرفت کردند اما نتيجه همه اين پيشرفت‌ها به استثمار کشيدن و به سلطه در آوردن طبيعت بود.
وي تاکيد کرد: البته نتايج منفي حاصل از اين آزمندي و خودخواهي بشر امروز گريبانگير خودش شده است و اين همان چيزي است که از ابتدا تعدادي از انديشمندان گوشزد مي‌کردند.
يادگار امام (ره) تصريح کرد: ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست و نتايج تخريب‌هاي انسان در طبيعت امروز به صورت پايين رفتن آب‌هاي زير زميني، خشک‌سالي قنات‌ها و تالاب‌ها و رودخانه‌ها، صحرا و بيابان شدن مراتع و جنگل‌ها نمايان شده است.

اگر تلاش محيط بانان نبود همين ميزان از طبيعت ايران هم باقي نمانده بود
حجت الاسلام و المسلمين خميني در خصوص ارزش فعاليت محيط بانان گفت: در وصف ارزش کار و فعاليت شما همين بس که اگر همت شما نبود، همين امنيت امروزي هم نبود و ذره اي از طبيعت و محيط زيست ايران باقي نمانده بود و اين چيزي است که براي درک اهميت آن بايد با محيط بانان همراه شد و زندگي کرد.
وي تاکيد کرد: مطلع هستم و ديده‌ام که محيط بانان بعضاً با يک موتورسيکلت يا يک اتومبيل قديمي چه تلاشي در حفظ محيط زيست دارند که به طور مثال مي‌توانم از بازديد سال گذشته خود از دنا و آشنايي از نزديک با کار محيط بانان نام ببرم.

انسان‌ها راهي جز آشتي با طبيعت ندارند
يادگار امام (ره) نتيجه پيروزي انسان بر طبيعت را از بين رفتن محيط پيراموني و محيط زيستي دانست و تاکيد کرد: اين نتيجه تأسف بار منجر به آغاز دوران آشتي انسان با طبيعت شد و اين يک ضرورت مهم است زيرا اگر نتوانيم به يک آشتي مسالمت آميز بين انسان و طبيعت برسيم، فاجعه اي بزرگ در انتظارمان خواهد بود.
وي خاطرنشان کرد: انسان راهي جز آشتي با طبيعت و پرداخت سهم طبيعت ندارد از سدهايي که براي برداشت آب احداث کرده است، مراتعي که براي چراي دام از آن‌ها بهره گرفته است ندارد و سردمداران شکل دهي اين آشتي هم محيط زيستي ها هستند.

تمام ايرانيان بايد خود را محيط بان بدانند
حجت الاسلام و المسلمين خميني مهم‌ترين راه براي ايجاد آشتي انسان با طبيعت را، ايجاد فرهنگ محيط زيست در جامعه برشمرد و افزود: فرهنگ سازي در زمينه محيط زيست بايد به گونه اي باشد که تمام ايرانيان خود را محيط بان و حافظ محيط زيست بدانند.
وي ادامه داد: در اين صورت محيط بانان محيط زيست تنها موظف به مقابله با تعداد کمي از عناصر سودجو هستند و اين مسئله اي امکان پذير است. زيرا امروز زمينه اين تبليغ صحيح در جامعه وجود دارد.
يادگار امام (ره) با تاکيد بر اين موضوع که اگر اين دردها به جامعه منتقل شود، به دليل لمس نتايج آن توسط عموم جامعه، مردم همدلي خوبي با محيط زيست خواهند داشت، تصريح کرد: به طور مثال در بحث کمبود آب در کشور، وقتي خطرات خشک‌سالي و بي آبي شرح داده شد، مردم آرام آرام به سمت اصلاح الگوي مصرف آبي خود اقدام کردند.

براي همراه کردن مردم ابتدا براي آن‌ها زمينه ذهني ايجاد کنيد
وي يادآوري کرد: براي همراهي مردم بايد ابتدا زمنيه ذهني براي مردم ايجاد مي‌شود و بعد مساله از سوي آن‌ها پذيرفته خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمين خميني بعد اطلاع رساني، روابط عمومي و بيدارکردن مردم در حادثه‌هايي که ممکن است به صورت فاجعه آميزي در دهه‌هاي آتي کشور خود را نشان بدهند را مسئله بسيار مهمي دانست و اظهار کرد: وقتي فردي از نزديک در بيابان‌ها راه رود و تلاش محيط بانان را ببينيد قطعاً با آن‌ها در حفظ محيط زيست همراه خواهد شد.

اثر توافق هسته اي در حقوق محيط بان ها محسوس و ملموس باشد
يادگار امام (ره) با اشاره به صحبت‌هاي رئيس سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر افزايش حقوق محيط بان ها، گفت: البته فکر مي‌کنم جا دارد که اثر توافق هسته اي در اين بخش بيشتر محسوس و ملموس باشد و حقوق محيط بانان تکاني اساسي بخورد.
وي ادامه داد: کشورهاي توسعه يافته سهم بيشتري در از بين بردن محيط زيست داشته‌اند. اگرچه جمله طنزي از نطق نماينده اي در خاطره‌ها مانده است که گفت "هر کسي لايه ازن را سوراخ کرده خودش هم بدوزد" اما در واقع نکته درستي بود. لذا در بعد جهاني سهم کشورهاي توسعه يافته در از بين بردن محيط زيست چندين برابر ديگر کشورهاست و بايد بيش از بقيه و بدون منت در اصلاح اين روند تلاش کنند.
حجت الاسلام و المسلمين خميني گفت: وقتي به کشورهاي آفريقايي سفر مي‌کنيد مي‌بينيم کشورهاي توسعه يافته تمام دنيا را تخريب کرده‌اند اما مردم اين کشورها را از کمترين امکانات محروم مي‌کنند که ياد بشريت قديم را زنده نگه دارند و البته اين نکته مهمي است که تلاش کنيم قوانين بين المللي، حقوق همه کشورهاي دنيا را تأمين کند و يک جانبه نباشد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن