تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820793786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرش ایران، نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: فرش ایران، نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد


فرش دستباف ایران که محصولی هنری و اقتصادی محسوب می شود به ۸۰ کشور از جمله آلمان و ایتالیا از قاره اروپا، لبنان و کویت و قطر از خاورمیانه، ژاپن و چین از شرق آسیا صادر می شود و همچنان نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس مرکز ملی فرش ایران در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: فرش دستباف ایرانی چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است. در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می شود و هیچ کس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.
حمید کارگر گفت: 480 هزار قالیباف در سطح کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و مرکز ملی فرش ایران با همکاری صندوق بیمه کارآفرینی امید به جای تزریق مستقیم نقدینگی به این بخش، با اعطای تسهیلات با نرخ 4 درصدی از پشتیبانان تولید حمایت می کند.
وی افزود: حداقل قیمت هر متر مربع فرش دستباف 500 هزار تومان است و حداکثر قیمت آن به ارزش های هنری مازاد بستگی دارد و تلاش می کنیم فعالان این حوزه متناسب با سلایق جهانی و مشتریان فرش تولید کنند.
کارگر با اشاره به بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران هم که در فضایی بیش از 30 هزار متر مربع شامل بیش از 700 غرفه تا هفتم شهریور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران ادامه دارد، گفت: بازار آمریکا هم که شناخت دیرین از فرش دستباف ایران دارد، منتظر ورود این کالاهاست و تلاش می کنیم این بازار را هم در اختیار بگیریم.
وی گفت: در حاشیه این نمایشگاه نشست های ویژه ای با موضوع آشنایی فرش دستباف ایران، تسهیل صادرات فرش دستباف، آشنایی کودکان با فرش دستباف، آشنایی با فرایند تولید فرش دستباف، آشنایی با چیدمان فرش و برگزار می شود. نخستین بار یک سالن به عرضه تابلو فرش اختصاص داده شده است.
سالن های سه گانه 25 هم رایگان به گروه دانش آموختگان فرش تخصیص داده شده است، ضمن اینکه دانشگاه های فعال در حوزه فرش و اتحادیه ها و تشکل های فرش هم محصولات خود را در این سالن ها ارائه می کنند.
در نمایشگاه بیست و چهارم از دانشنامه مجازی فرش (ویکی فرش) رونمایی می شود و همزمان با برگزاری نمایشگاه کلیپ های 100 ثانیه ای که به زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده است، پیش از اکران فیلم های سینمایی در گروه سینمایی هنر و تجربه پخش می شود.
طبق روایات شاهنامه فردوسی، آغاز فرش­بافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز می­گردد. در تاریخ طبری از فرش­ هایی که با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده سخن رفته است.
قدیمی ­ترین نشانه ازهنرقالیبافی متعلق به عصر مفرغ است. این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته دشت سیستان، جنوب شرقی ایران نیز فرش ­های حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده که متعلق به 2800-2500 پیش از میلاد است.
در دوره هخامنشیان، به نقل از گزنفون، شهر کهن ساردیس به قالی­ های گره ­باف خود فخر می ­کرده که به نقش­ های حاشیه و هیکل ­های مردان و شیردال­ های افسانه ­ای آراسته بوده است.
کهن ­ترین قالی­ ها به ترتیب، قالی کشف شده در نقش برجسته کاخ نینوا، فرش پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی، تکه فرش قومس دوران ساسانیان، فرش آناتولی از دوره اشکانیان تنها می­توان به فرش مقبره لوکان چین اشاره کرد که به عقیده پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در آن زمان متعلق به ایران بود) است.
از دوره ساسانیان نیز تکه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حمله اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.
در قرون اولیه هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرش ­ها، به سبب منع شبیه ­سازی و زینت، تغییر کرد؛ اما در زمان خلفای عباسی که تجمل­گرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت بافت این­گونه فرش­ ها نیز رونق گرفت. از دوره سلجوقی نیز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزه اوقاف استانبول نگهداری می­شود.
سفرنامه ابن بطوطه از دوره ایلخانان به فرش­ های عظیم و گران بهای کاخ غازان­خان و فرش ­های حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است. در دوره تیموریان از کارگاه­ های  بزرگ قالی­بافی سبزوار سخن رفته و استفاده از مینیاتور در نقشه فرش ­ها توسط نگارگران چیره­ دست.
یکی از موضوع هایی که در این سال ها ازآن به عنوان نقطه ضعف صنعت فرش دستباف یاد می شد، قیمت تمام شده تولید فرش دستباف در ایران و کشورهایی مثل هند، پاکستان، افغانستان و نپال بود.
هرچند نیروی کار ارزان می تواند برگ برنده مهمی در تولید و صادرات هر کالا و محصولی بویژه فرش دستباف باشد؛ اما اصل مهمی که مانع از رقابت این کشورها با ایران در تولید فرش می شد، همانا کیفیت محصول، تنوع طرح و رنگ و از همه مهمتر اصیل بودن فرش دستباف ایرانی است.
اینکه چین بتواند در تولید و صادرات فرش دستباف گریبان ایران را بگیرد، یک افسانه است، چینی ها در این سال ها به تدریج از دایره تولید و رقابت با ایران خارج و به وارد کننده فرش تبدیل شده اند.
همچنین از ابتدای 93 روند کاهشی صادرات فرش دستباف متوقف و روند افزایشی صادرات آن آغاز شده است و پارسال 5100 تن فرش دستباف به ارزش 330 میلیون دلار صادر شد، که در مقایسه با صادرات 114 میلیون دلاری این کالا در سال 92 جهش محسوب می شود.


پنج شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن