تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831448190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دبیرکل مرکز تبلیغات اسلامی سودان در گفت‌وگو با فارس: عمرالبشیر در ارائه یک حکومت اسلامی نمونه موفق نبوده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دبیرکل مرکز تبلیغات اسلامی سودان در گفت‌وگو با فارس:
عمرالبشیر در ارائه یک حکومت اسلامی نمونه موفق نبوده است
دبیرکل مرکز تبلیغات اسلامی سودان با بیان اینکه حکومت سودان رویگردانی چشمگیری نسبت به گرایش‌های اسلامی در این کشور داشته است، گفت که عمرالبشیر در ارائه یک حکومت اسلامی نمونه موفق عمل نکرده است.

خبرگزاری فارس: عمرالبشیر در ارائه یک حکومت اسلامی نمونه موفق نبوده است



پروفسور «عبدالرحیم علی» دبیرکل مرکز تبلیغات اسلامی سودان و یکی از اندیشمندان جبهه ملی-اسلامی سودان است که در سال 1989 به رهبری حسن ترابی و با کودتای عمر البشیر به قدرت رسید. این اندیشمند آفریقایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خارطوم، بقای جنبش اسلامی سودان طی 25 سال گذشته تاکنون در راس قدرت در این کشور را پیروزی برای این جنبش قلمداد و تاکید کرد: روزی نخواهد آمد که جنبش اسلامی سودان پا را از عرصه سیاست سودان خارج کند. «عبدالرحیم علی» با اذعان به اینکه عمر البشیر در ارائه نمونه موفق از یک حکومت اسلامی ناکام بوده است، گفت: اینکه بگوییم حکومت می‌تواند جامعه را به جامعه‌ای مسلمان مبدل کند، سخنی ضعیف یا باطل است.        ***متن کامل گفت‌وگو در پی آمده است*** فارس:گفته می‌شود، جنبش اسلامی در سودان از مسئولیت فکری و اجتماعی خود شانه خالی کرده است و فقط به ماندن در قدرت فکر می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟ علی: به اعتقاد من این سخنان درست نیست، جنبش اسلامی به خصوص در سودان گسترش یافته و در نهادهای بسیاری وجود دارد و اندیشه‌های این جنبش، اندیشه‌های رایج در جامعه سودان و نهادهای آن شده است. فارس: منظورتان چه نهادهایی است؟ علی: در دهه هفتاد، جنبش اسلامی سودان دانشگاه اسلامی و یک مرکز اسلامی و بانک‌هایی اسلامی را تاسیس کرد، امروز بانک غیر اسلامی در سودان نداریم، همه بانک‌ها، اسلامی شده است و جنبش اسلامی دانشگاه یا دانشکده‌ای اختصاصی که اندیشه‌های این جنبش به طور اختصاصی در آن آموزش داده شود و دیگر دانشگاه‌ها از آن محروم باشد، وجود ندارد. امروز افکار جنبش اسلامی منحصر به نهادی واحد نمی‌شود، در همه مساجد و نه تنها مسجد «الجامعه» یا مسجد «یوسف ابراهیم النور» است و در همه بانک‌ها و نه تنها بانک «فیصل»، قوانین اسلامی وجود دارد، بنابراین جنبش اسلامی در افکار عمومی جامعه رسوخ پیدا کرده است. فارس: نماد اسلامی بودن دانشگاه‌های سودان چیست؟ برای مثال چه چیزی دانشگاه آفریقا یا ام درمان را اسلامی کرده است؟ علی: بی‌تردید هنوز دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای ما در سودان در پیاده کردن امور اسلامی به سطح خواسته جنبش اسلامی نرسیده‌اند، اما به هر حال دانشگاه‌های ما ویژگی دارند که آنها را از دیگر دانشگاه‌های آفریقا متمایز کرده است. اندیشه‌های جنبش اسلامی در ذهن اساتید دانشگاهی ما و در فکر دانشجویان دختر و پسر و در اهداف دانشگاه‌ها و رویکردهای آنهاست، بنابراین هیچ کدام از دانشگاه‌های ما شبیه دانشگاه های غربی یا لائیک نیست. فارس: آیا شما از حضور جنبش اسلامی و نقش اجتماعی و فکری آن راضی هستید؟ علی:نه من راضی نیستم و به اعتقاد من نقش اجتماعی جنبش اسلامی از نقش سیاسی آن مهم‌تر است. جنبش اسلامی وظیفه بیداری و ارتقای روح و اخلاق اجتماع را برعهده دارد تا جامعه‌ای، اسلامی شود و ما می‌گوییم اینکه بگوییم حکومت می‌تواند جامعه را به جامعه‌ای مسلمان مبدل کند، سخنی ضعیف یا باطل است. حکومت تنها می‌تواند جامعه را از اینکه شکار دیگر جوامع شود مصون بدارد و اینکه حامی رشد جنبش اسلامی در جامعه باشد، اما چیزی که جامعه را عوض می‌کند، اندیشه‌ها، گرایش‌ها و تبلیغات اسلامی جنبش اسلامی است، نه اینکه دولت بتواند در این ارتباط کاری کند، به همین دلیل است که برای مثال در ترکیه، حکومت، لائیک است ولی بسیاری از مردم به دین اسلام پایبند هستند و عید فطر و عید قربان در این کشور تعطیل رسمی است. در این کشور دولت هر تلاشی برای حمایت از علمانیت کرد، اما با این وجود افکاری را که «بدیع الزمان النورسی» گسترش داد، در جامعه ترکیه رسوخ کرده و بر جامعه و حتی سیاست ترکیه غالب شد؛ بنابراین می‌گوییم که کار اجتماعی باید محور جنبش اسلامی در سودان و دیگر جوامع باشد و البته معنایش این نیست که حکومت نقشی در رسوخ کردن افکار اسلامی در جوامع ندارد، بلکه حکومت باید از ارزش‌هایی که جوامع بنا کرده‌اند حمایت کند، نه اینکه ارزش‌های دیگری را بر آنها تحمیل کند. فارس:با گذشت بیست و پنج سال از حکمرانی جنبش اسلامی در سودان آیا زمان آن نرسیده است که این جنبش به جامعه خود بازگردد؟ علی: من نگفتم که جنبش اسلامی از جامعه خارج شده است، اما می‌گویم که نقش آن در جامعه باید بزرگ‌تر شود، هنگامی که جنبش اسلامی حکومت را در سودان تصاحب کرد، احساس کرد که حکومت اسلامی امیدی برای همه جنبش‌های اسلامی است و جنبش اسلامی هم احساس کرد که با همه توان خود باید از این حکومت حمایت کند تا در عمل به مسئولیت خود موفق باشد، بنابراین تصمیم گرفت که با همه توان خود این حکومت را به موفقیت برساند و به اعتقاد من همین مسئله موجب شد که بیست و پنج سال در قدرت بماند. فارس: آیا به نظر شما این موفقیت است؟ علی:بی‌تردید حمایت‌های جنبش اسلامی موجب طولانی‌تر شدن دوره حکومت اسلامی در سودان شده است و این نوعی پیروزی برای جنبش اسلامی در مقایسه با دیگر جنبش‌های اسلامی است،اما امروز حکومت بیش‌تر به موفقیت در مناصب سیاسی و مدیریتی فکر می‌کند. امروز جنبش اسلامی مواضع جدیدی را یافته که چالش‌های آن بیش‌تر است، به همین دلیل بیش‌تر در آن زمینه‌ها مشغول است و گمان نمی‌کنم روزی بیاید که جنبش اسلامی تنها بخواهد در جامعه و نه در سیاست حضور داشته باشد. فارس:برخی می‌گویند جنبش اسلامی مجذوب قدرت شده است، نظر شما در این باره چیست؟ علی:به اعتقاد من، مردم درباره حاکمان کشورشان شتابزده موضع‌گیری می‌کنند، این یک سخن قدیمی است همان گونه که ابن الورد، شاعر قدیمی می‌گوید که همیشه نیمی از مردم دشمن حاکمان خود هستند، نباید این گونه قضاوت کرد که آنهایی که در راس قدرت هستند، حکمرانی را برای رسیدن به جاه و ثروت خواسته‌اند، جنبش اسلامی زمانی که در سودان به قدرت رسید متاثر از نمونه‌های رایج خود در همه کشورها بود و یک شخصیت سیاسی و اداری که مسئول مدیریت امور کشور ویژگی‌هایی دارد که او را از بقیه متمایز کرده است. برای مثال یک نماینده پارلمان سودان به همتایان خود در دیگر کشورها نگاه می‌کند و گمان می‌کند که باید مثل آنها باشد یا وزیر سودانی به وزیران دیگر کشورها نگاه می‌کند و گمان می‌کند که باید مثل آنها باشد و این بخشی از آداب و رسوم نظام غربی‌ها در اداره کشورهاست و ما در الگو و نمونه جدیدی ناکام بوده‌ایم. فارس:منظور شما این است که سودان در ارائه نمونه یک حکومت اسلامی ناکام بوده است؟ علی: منظورم این نیست که حکومت، قوانین اسلامی را پیاده نمی‌کند، منظور رسوم و سنت اسلامی در اداره کشور است، برخی مسلمانان، خود را وزیر یا والی دیده و مسئولیت‌هایی دارند که هیچ گاه الگو و نمونه نبوده است، ما اکنون محکوم به سیستم‌های رایج در کشورها هستیم اینکه رئیس جمهوری باشد، پارلمانی باشد، جامعه مدنی باشد و بین آنها فرق وجود داشته باشد. برخی چیزها به اسلام ضربه‌ای نمی‌زند و تنها رسم و رسوم‌های رایج در کشورهاست، ما میراث‌دار بسیاری از نظم و نظام‌‌هایی هستیم که از یک قرن پیش بوده است، اگر چیزی با جوهره دین در تعارض باشد، لازم به تغییر آن است، در حالی که پیشرفت در علم، موسیقی و استفاده از خودرو حتی از نوع گرانقیمت آن، با اسلام تعارضی ندارد. برخی می‌گویند که اسلامی بودن یک کشور در نظام جهانی کنونی که بر همه کشورها سیطره دارد، بی فایده است در حالی که من به غیر این معتقدم؛ در یک کشور اسلامی شهروندان دستکم در خصوص فرزندان و خودشان احساس امنیت می‌کنند، در حالی که در یک کشور غیر اسلامی این احساس امنیت وجود ندارد، هر مسلمانی در سودان احساس می‌کند که در کشور خودش است، اما در دیگر کشورهای اسلامی یک مسلمان احساس می‌کند که در مضیقه قرار دارد. سودان از اندک کشورهایی است که در آن جریان اسلامی توانست از اسلام سیاسی، حرف بزند، کشور سودان، از زمان حکومت عمر البشیر، برای ارائه نمونه یک حکومت اسلامی پذیرفته شده و همگام با عصر جهانی تلاش‌های فراوانی داشت اما زیر فشارها و تحریم‌های فراوان بین المللی، و دشمنی همسایه‌گانش که برپایی حکومتی بر مبانی اسلام سیاسی در سودان را بر نمی‌تابند، قرار گرفت و این مسائل رخدادهای کشور سودان و نزاع‌های خونین دارفور و جنوب سودان را رقم زد، اگر چه پاره‌ای از کشورهای همسایه، به طور مستقیم خود را درگیر این نزاع‌ها نمی‌کنند ولی با تبلیغات شبانه‌روزی به احزاب معارض نظام، گروهک‌های کوچک و بزرگ و همه مخالفان داخلی یاری می‌رسانند، گاهی این کمک‌ها به صورت نقدی و یا تهیه و فروش اسلحه انجام می‌پذیرد. به گزارش فارس، تجربه جبهه اسلامی- ملی در سودان ریشه در گروه اخوان المسلین دارد و به حکومت انقاذ (نجات) معروف است، چرا که از طریق کودتای نظامی توانست حکومتی تلفیقی از نظریه‌های اسلامی و سکولار و همچنین دولتی اسلامی با همکاری سکولارها، تشکیل دهد،  اما نتوانست خود را از شکل رایج دولت و حکومت‌داری مدرن رهایی بخشد، این تجربه از نظر ساختار دولتی، هیچ تفاوتی با حکومت‌های مدنی نداشت، اما از بیشترین اعضای کابینه آن را اسلام‌گرایان تشکیل می‌دادند؛ چنانکه بیشتر اعضای پارلمان آن نیز اسلام‌گرا هستند. در نتیجه بیشتر قانونگذاری‌های این کشور نیز همسو و مطابق با شریعت و احکام اسلامی بود. اما با مشارکت مسیحیان جنوب این کشور- پیش از جدایی و استقلالشان از سودان- در بازسازی ایدئولوژی حکومت و نحوه مدیریت آن، رویگردانی چشمگیری نسبت به گرایش‌های اسلامی از سوی دولت و حکومت سودان رخ داد، در خصوص دستاورد فکری این تجربه نیز باید بگوییم که از دل جنبش اسلام‌گرایان حاکم بر سودان، اندیشه‌های مهمی برخواست که آمیخته‌ای از تفکرات گروه اخوان المسلمین و اوضاع پیچیده جمعیتی- مذهبی سودان بود و همین مسئله، منجر به گسستگی و جدایی میان اعضای جبهه اسلامی- ملی سودان گردید؛ که نتیجه آن، تشکیل دو جناح سیاسی با نام کنگره ملی (المؤتمر الوطنی) و کنگره مردمی (المؤتمر الشعبی) بود که جناح نخست، حزب حاکم بر سودان بوده و جناح دوم حزبی مخالف با حزب حاکم است، به بیان دیگر، هر دو حزب حاکم و مخالف، برخواسته از یک تفکر، تاریخ و گروه اسلامی هستند. ژنرال عمر البشیر،در سال 1989 با حمایت جبهه قومی اسلامی به رهبری دکتر حسن ترابی کودتایی نظامی تدارک دید و نخست وزیر منتخب وقت، صادق المهدی را سرنگون کرد. البشیر بلافاصله تمام احزاب سیاسی را ممنوع کرد، نشریات را تعطیل کرد و مجلس را تعطیل اعلام کرد. او سپس خود را به عنوان رئیس «شورای رهبری انقلاب نجات ملی» منصوب کرد، این شورا نهادی بود که او تأسیس کرده بود و این شورا تمام قدرت قانون‌گذاری و اجرایی در سراسر کشور را در اختیار داشت. او سمت‌های ریاست جمهوری، نخست وزیری، فرماندهٔ نیروهای مسلح و وزارت دفاع سودان را شخصاً در اختیار گرفت. البشیر سپس خود را با حسن الترابی، رهبر جبههٔ اسلامی ملی متحد کرد و شروع به برنامه‌ای کرد که طبق آن شمال سودان را به دولتی شدیداً اسلامی بدل کند. او قانون شریعه را اجباری کرد و در 1991 قانون جنایی جدیدی در شمال سودان اعلام شد که به پلیس قدرت بیش‌تری می‌داد. در 16 اکتبر 1993 البشیر پس از انحلال شورای فرمان انقلابی برای رهایی ملی به عنوان رئیس جمهور کشور منصوب شد و قدرتش را افزایش داد. درباره دکتر عبدالرحیم علی محمد ابراهیم نیز گفت: وی زاده 1945 میلادی، اندیشمند فروتن آفریقایی، در روستای کوچکی به نام «خندق» در شمال سودان، دیده به جهان گشود، در آغاز، در مدارس زادگاه خود به تحصیل پرداخت و وارد دانشگاه «خرطوم» شد و پس از آن، به دانشگاه «ادمبرو» (ادمبرا) در اسکاتلند، عزیمت نمود و نزد مستشرق سرشناسی به نام «مُونت گُمری وات» تلمذ کرد و در زمینه «پژوهش‌های عربی ـ اسلامی»، زیر نظر وی، پایان نامه دکترای خود را ارائه داد. پس از پایان تحصیلات، به دانشگاه «خرطوم» و سپس به «مرکز اسلامی آفریقا» که در آن زمان نهادی برای گسترش فرهنگ اسلامی برای مسلمانان آفریقایی به شمار می آمد، رفت. این نهاد، سال‌ها بعد، به دانشگاه تبدیل شد و نام «دانشگاه آفریقا» به خود گرفت. عبدالرحیم علی، به ریاست آن دانشگاه برگزیده شد و پس از بازنشستگی از آن و تا به امروز، ریاست «دانشکده بین المللی زبان عربی ـ خرطوم» را بر عهده دارد. انتهای پیام/

94/06/04 - 11:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن