تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833153596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفکر توحیدی امام هشتم در عصر جریان‌های انحرافی معارف اهل‌بیت را مستحکم کرد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور: تفکر توحیدی امام هشتم در عصر جریان‌های انحرافی معارف اهل‌بیت را مستحکم کرد رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در زمان امام رضا جریان‌های فکری مختلفی وجود داشت، گفت: عصر امام رضا (ع) طوفانی‌ترین عصری بود که شرایط مختلف فکری برای مکتب تشیع به‌وجود آمده بود.
 

دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 4 شهریور) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: میلاد مسعود مولایمان شمس الشموس، شاه ولایت، حضرت ثامن الائمه امام رضا (ع) را به ملت عزیز و نمایندگان محترم تبریک و تهنیت عرض می کنم. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: افتخار ایرانیان این است که میزبان این ولی خدا هستیم. شرایط سیاسی و فرهنگی در زمان امام رضا (ع) و پدر بزرگوار ایشان وجود داشت، جدای از سلطه دیکتاتوری خلفای عباسی، جریان های مهم فکری و فرهنگی آن زمان بود که نوع اقدامات امام (ع) را می توان در این بستر تاریخی مورد ارزیابی قرار داد و شاید بهترین هدیه برای پاسداشت حضرت فهم سلوک فکری ولی خدا باشد. وی تاکید کرد: عصر امام رضا (ع) طوفانی ترین عصری بود که شرایط مختلف فکری برای مکتب تشیع به وجود آمده بود. کیفیت شهادت حضرت موسی بی جعفر (ع) زمینه پیدایش و رشد فرقه واقفیه را در بین شیعیان ایجاد کرده بود که خود آن مسلکی بود و امام با آن مبارزه می کرد. همچنین جریان دیگر فکری که به وجود آمده بود، غالیان بودند، اهل غلو که اما در زمان های مختلف با آنها مواجه می نمود. به گزارش خانه ملت، دکتر لاریجانی تصریح کرد: فعالیت مترجمان بود که در آن زمان فرهنگ فکر سایر ملل در پایان دوره بنی امیه و ابتدای دوره بنی عباس، فضایی به وجود آمده بود که افکار آنها ترجمه می شد و در جامعه مسلمان پخش شده بود و همین امر برخی از انحرافات فکری را در جامعه به وجود آورده بود. از طرفی آزادی سیاسی همراه با کار فرهنگی که با تضعیف بنی امیه و ابتدای روی کار آمدن بنی عباس در جامعه شروع شده بود، شرایط را به نحوی رقم زد که جریان های فکری مختلف رشد کردند، لذا ما در آن زمان فرقه های مختلف فکری را شاهد هستیم. رئیس قوه مقننه افزود: حادثه دیگری که باز تاثیرگذار بود، آن بود که در زمان سقوط بنی امیه، بنی عباس خود را طرفدار اهل دیف معرفی می کردند، لذا عده زیادی از روی کار آمدن بنی عباس حمایت کردند اما وقتی بنی عباس سرکار آمدند، مشاهده کردند که اینها دست کمی از بنی امیه ندارند. به همین جهت جریان های مختلف انقلابی علیه آنها سربرافزاشت؛ چه گروهی از زیدیه و چه گروهی از علویان؛ اینها گروه هایی بودند که بر علیه بنی عباس قیام کردند، یعنی شرایط زمانه شرایطی پرغلیان از نظر انقلاب های محلی بود. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق پیش از دستور خود، گفت: از طرف دیگر مامون گرایش اعتزالی و عقل گرایی داشت، لذا بحث پیرامون عقاید مختلف را دامن می زد، البته به نظر می رسید جنبه سیاسی نیز داشت چراکه می خواست شرایط فرهنگی جامعه آشفته تر شود لذا حتی فرقه های مختلف کلامی غیر مسلمان را هم فرصت می داد که درآن زمان عقاید را مطرح و مجادلات فکری و فرهنگی در آن زمان دایر شده بود. وی تصریح کرد: در چنین شرایطی و بستر فرهنگی باید رفتار و سلوک امام رضا (ع) را از نظر تفکر و مشی فکری مورد ارزیابی قرار داد و از آن استفاده کرد، در واقع از طرفی مبارزه با مامون که از نظر سیاسی ه یک فرد سیاس و پیچیده که مبارزه با او کار ساده ای نبود، وجود داشت، از سویی دیگر آشوب های سیاسی و انقلاب های مختلف در بخش های گوناگون کشور علیه حکومت به وجود آمده بود، البته افکار مختلف از فرهنگ های گوناگون از طریق ترجمه سایر دول هم دایر شده بود لذا دامنه مهاج های فکری گسترده شده بود. دکتر لاریجانی افزود: جریان های انحرافی چون واقفیه، اهل غلو ، غالیان و اهل حدیث هم در این شرایط حضور داشتند که امام رضا در این شرایط فرهنگی به تالیفات و مناظرات مختلف برگرفته از تفکر توحیدی و عقلانی می پرداختند، البته روایاتی هم از ایشان نقل شده است که معارف اهل بیت را بین مسلمانان مستحکم می کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برخی روایات معارف بین مسلمانان را مستحکم می کرد، رسائلی نیز چون رساله ذهبیه در طب، فقه رضوی و صحیفه الرضا به ایشان منتسب است که در کنار این تالیفات مناظرات پر نکته کلامی و علمی هم وجود دارد، در این میان روایاتی هم از ایشان نقل است که روش فکری امام را نشان می دهد، از تمام این آثار می توان برداشت مهمی داشت چرا که در زمانه ای که تکیه به عقل و مجادلات عقلانی رایج بود، امام نیز توجه به عقل و جایگاه عقل را در مکتب اهل بیت مبنا قرار داد که برای فهم حقایق و معارف اهل بیت تلاش می کردند مسیر عقلگرایی را در مسیر دین و حق به کمال برسانند. وی با اشاره به چند روایت از امام رضا(ع)، تصریح کرد: ایشان می فرمایند: «دوست هر انسان عقل اوست و دشمن او جهل اوست»، «بهترین عقل این است که انسان خود را بشناسد»، از امام رضا(ع) درمورد حجت بر مردم سوال شد، ایشان پاسخ دادند: «عقل اوست که انسان از طریق عقل صادق بر خداوند را می شناسد و او را تصدیق می کند و از دروغ پرداز خدا آگاهی پیدا می کند و او را تکذیب می کند». دکتر لاریجانی، گفت: امام رضا(ع) در مورد دینداری که عقل ندارد، می فرمایند اعتنایی به او نیست، سپس می گویند: «خداوند عقل را خلق کرد، به او گفت پیش بیا، چنین کرد و سپس گفت بازگرد و او رفت، پس به او گفت به عزت و جلالم سوگند هیچ چیزی را به خوبی تو خلق نکردم و به وسیله تو پاداش و کیفر خواهم داد» این روایت بدین معناست که پیشرفت و پسرفت انسان ها و جوامع در پناه عقل رخ می دهد. رئیس مجلس شورای اسلامی به روایتی مهم از امام رضا(ع) در باب عقل اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند «عقل فرد مسلمان کامل نشود تا وقتی که ده ویژگی در او باشد؛ 1- به خیر او امید رود 2- دیگران از بدی آسوده و ایمن باشند 3- خیر اندک دیگری را بسیار شمارد 4- نیکی بسیار خود را اندک بشمارد 5- از طلب حوائج دیگران دلگیر نشود 6- از طلب علم در طول عمر خود خسته نشود 7- فقر و تهی دستی در راه خدا را بر توانگری بیشتر بپسندد 8- خواری در راه خدا را از بزرگی در نزد دشمن خدا خوشتر داند 9- گمنامی برای او رغبت انگیز تر از بلند آوازگی باشد 10-کسی را نبیند مگر آننکه گوید او از من بهتر و پارساتر است، براستی جز این نباشد، مردم دو گونه اند، مردمی بهتر و پارساتر از او و مردمی بدتر و فرومایه تر از او، پس زمانی که فرد فرومایه تر از خویش را ببیند بگوید شاید نیکی و خوبی در او در درون و باطن اوست و این خوش باطنی بهتر است و خوبی من آشکار است و نیک ظاهری برای من بدتر است و چون بهتر و پارسا تر از خود را ببیند در برابرش فروتنی کند تا هم پایی او گرددف این فروتنی به او بزرگی می دهد و برخوبی او می افزاید و در میان مردم خوش نام می گردد و سرور مردم زمان خود می شود.» این روایت در خصوص عقلی است که انسان را رهنمون به عقل و دین می کند. دکتر لاریجانی با اشاره به روایات اعجاب برانگیز از امام رضا(ع)، گفت: این روایت هویت ساز برای فرد و جامعه است، ایشان فرمودند « هفت چیز در صورتی که بدون هفت چیز دیگر باشد، استحضاح و مسخرگی است؛ 1- آن کس که به زبان از خدا مغفرت می طلبد اما در دل از گناه کردن پشیمان نباشد خود را مسخره کرده است 2- آن کس که از خدا طلب توفیق می کند اما جهد و تلاش ننماید خود را استحضاح کرده است 3- آن کس که هوشیاری و احتیاط جوید اما پرهیز نکند خود را استحضاح کرده است 4- آن کس که از خدا طلب جنت کند اما بر سختی ها شکیبا نباشد خود را تمسخر کرده است 5- آن کس که به خدا پناه جوید اما ترک شهوات نماید خود را استحضاح کرده است 6- آن کس که به یاد مرگ افتد اما خود را مهیای آن نسازد خود را مسخره کرده است 7- آن کس که خدا را یاد کند اما به دیدار او شایق نگردد خود را استحضاح کرده است» رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو روایت مهم ذکر شده، تصریح کرد: زندگی و سلوک مسلمانان مسیر روشنی است که باید از درون معارف و اهل بیت آن را جستجو کرد و یافت، بنابراین از خداوند می خواهییم که این استعداد را از نظر درک معارف اهل بیت به ما دهد تا خط فکری را بشناسیم و به کار بندیم.


 


چهارشنبه 4 شهریور 1394 ساعت 10:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن