واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استاد حوزه علمیه:
شعار آزادی ظلم نوین درحق زن امروز بود/یکسانی زن ومرد در کسب فضائل
شناسهٔ خبر: 2894520 - سهشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
استانها > سمنان
شاهرود- استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش زن در خانواده، اجتماع، تربیت نسلی پر تکاپو را انکار ناپذیر دانست و گفت: متاسفانه شعار آزادی ظلم نوین در حق زن امروز بود تا نقش و جایگاه اصلی او را ویران سازد. به گزارش خبرنگار مهر، وجیهه اشرفی صبح سه شنبه در کارگاه تخصصی حقوق و مسئولیت های فردی و اجتماعی زنان ویژه مبلغان بانو استان سمنان، توسط اداره کل تبلیغات اسلامی استان و در سالن جلسات راه آهن شمال شرق (۱) در شاهرود برگزار شد ضمن بیان اهمیت شخصیت و منزلت زن در جامعه به ویژه بعد از اسلام، تاکید کرد: شعار آزادی زنان ظلم نوین در حق زن بود که غرب داعیه دار این آزادی، برای گرفتن شخصیت و هویت زن آنرا علم کرد.وی ضمن بیان وضعیت اسفناک زنان در ابتدای تاریخ در کشورها و مکاتب گوناگون خاطر نشان کرد: ملل پیشین زن را موجودی ضعیف و فاقد شأن و شخصیت و اعتبار می دانستند و با او مانند غلامان و حیوانات رفتار می کردند، زن مانند کالا خرید و فروش می شد و هیچ قدرت اختیاری از خود نداشت.
زن و مرد در کسب فضائل و طی مراحل کمال یکساننداین استاد حوزه با اشاره به کلام امام خمینی (ره) که فرمود زن در دو برهه تاریخی مورد ظلم بود یکی در جاهلیت که پایین تر از حیوانات بود و اسلام او را نجات داد یکی امروز که به بهانه آزادی عزت، شرافت و معنویت او را زیرا پا گذاشته اند، افزود: ظلم هایی که در گذشته به زنان وارد شده محدود به سرزمین یا منطقه خاصی نبود بلکه در بیشتر تمدن ها حتی کهن ترین آن ها مثل روم و یونان زن شخصیت حقوقی و اجتماعی نداشت و در حد کالای تجاری به شمار می رفت.اشرفی ضمن یادآوری این مطلب که زن موجودی بود که جزء ارث قرار می گرفت و به بازماندگان می رسید و آن ها هر گونه که می خواستند می توانستند از او بهره برداری کنند، تصریح کرد: در این زمان بود که قرآن کریم این جوامع عقب افتاده را محکوم کرد و فرمود «ای اهل ایمان برای شما حلال نیست که زنان را به اکراه و جبر به میراث بگیرید و بر زنان سختگیری و بهانه جویی نکنید».به گفته وی، زن و مرد در کسب فضایل و طی کردن مراحل کمال یکسانند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند مگر در انجام عمل صالح و این طلوع مکتب حیاتبخش اسلام بود که زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داد و برجایگاه بلند زن و مقام شایسته او تأکید کرد.خداوند برای تکریم زن نسل پیامبر (ص) را در وجود دخترش قرار داداستاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند متعال نسل پاک پیامبر عظیم الشان اسلام را در وجود دخترش قرار داد و عملا به جهانیان ثابت کرد دختر جزء اولاد است و نه تنها مایه ننگ و عار نیست بلکه دستمایه افتخار و ارزش انسانی نیز محسوب می شود، یادآور شد: تمام اینها در حالی بود که یکی از علمای بزرگ مسیح به نام کرای سوستم درباره زن نوشته «زن شری است که از آن چاره فرار موجود نيست، او وسواس فطرت، آفت موردپسند، خطری برای خانه وخانواده، قاتل معشوقهها و مصيبت و آتشي سوزنده و برافروخته است».به گفته اشرفی در قرن پنجم ميلادي مجمع بزرگي از دانشمندان تشکيل شد و روی اين سوال بحث می کردندکه «آيا زن فقط جسم مجرد و بی روح است و يــا اينکه روح دارد؟» و در نتيجه اين گردهمايي به اين نتیجه رسيدند که زنان از روح ناجيه که او را ازجهنم نجات می بخشد خالی است و در سال ۵۸۶ ميلادی فرانسوی ها کنفرانسی داير کردند تا بحث شود که آيا زن انسان است يا غير انسان و بعد از بحث و مناقشه پذيرفتند که زن انسانی است که برای خدمت به مرد آفريده شده است.وی حق برخورداری از حیات شایسته و تمامیت جسمانی و مسئولیت محافظت از آن در مقابل هر گونه بیماری، حادثه و یا تعدی، تکریم و مسئولیت رعایت آن برای دیگران، آزادی اندیشه و مصونیت از تعرض و عدم امنیت در داشتن اعتقاد را از حقوق زنان که اسلام برای آن ها قائل شده معرفی و عنوان کرد: حق و مسئولیت فرد در برخورداری از ایمان، تقوا و حفظ آن و تکامل معنوی در عرصه باورها و رفتارها، مصونیت جان، مال و حیثیت زنان و زندگی خصوصی آنان از تعرض غیر قانونی، حق برخورداری از عدالت اجتماعی در اجرای قانون بدون لحاظ جنسیت، داشتن نام، حفظ یا تغییر آن، همچنین نسب و حفظ آن از دیگر حقوق زنان است.
زن صنفی مقابل مرد است نه زن در مقابل شوهراستاد حوزه های علمیه خواهران شاهرود ضمن تاکید بر اینکه در اسلام مرادمان از «زن» صنفي است كه مقابل او مرد است نه زن در مقابل شوهر ابراز داشت: زن داراي عناويني چون همسر، مادر، دختر، خواهر، خاله، عمّه، جدّه و مانند آن است كه هر كدام داراي حقوق خاصي است كه در كتاب حقوقي و فقهي به آن پرداختهاند مثلا زن به عنوان همسر، در مقابل شوهر قرار دارد كه حقوق و وظايف متقابلي بين آنها وجود دارد و به عنوان مادر حقوق ويژهاي دارد كه فرزندان بايد نسبت به او و او نسبت به فرزندان رعايت كنند و به عنوان دختر در برابر پدر و مادر خود حقوق ويژهاي دارد.اشرفی با اشاره به اینکه جایگاه انسان و زن در نظام هستی یکسان است، اظهار داشت: این بدان معناست که انسانيت انسان نه به جسم و نه به مجموع جسم و جان، بلكه انسانيت انسان به روح اوست و جسم او فرع بدن و ابزاري پيش نيست بنابراين در مذکر و مونث بودن تأثير ندارد، پس زن و مرد در اصل انسانيت اشتراك دارند و گوهر انساني زن و مرد يكي است.وی با بیان این مطلب که قرآن وقتي از خلقت انسان سخن ميگويد، ميفرمايد «يا ايها الناس انّا خلقناكم من ذكر و انثي و جعلناكم شعوباً و قبائل لتعارفوا انّ اكرمكم عند اللّه اتقيكم» بیان داشت: قرآن کریم در ابتدا تصورات غلطی که در اذهان مردم نسبت به زنان و خلقت آنها وجود داشته اصلاح کرده و این دیدگاه ها را مورد نکوهش قرار داده و در خصوص نحوه آفرینش با عباراتی بی نظیر ذهن متفکران و فلاسفه جهان را به خود تا هم اکنون معطوف نگاه داشته است.استاد حوزه در خاتمه به حقوق و تکالیف فردی و اجتماعی زنان بر اساس آیات و روایات اشاره کرد و وظایف اصلی زن را در خانواده دانست و تاکید کرد: انجام فعالیت های اجتماعی در صورتی که به خانواده و تربیت فرزندان لطمه وارد نکند و شخصیت و هویت زن را زیر سوال و تهمت ببرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]