تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821154262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آنچه در شرايط تحريم بر ما گذشت از شرايط جنگ سخت تر بود / مديران نفتي جوان مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ شهريور ۱۳۹۴ (۱۵:۲۶ب.ظ)
وزير نفت مطرح کرد: آنچه در شرايط تحريم بر ما گذشت از شرايط جنگ سخت تر بود / مديران نفتي جوان مي شوند موج - وزير نفت در نشستي که امروز (سه شنبه) همزمان با هفته دولت با رسانه ها برگزار شد حرف هاي مهمي زد: رکورد بي سابقه بابک زنجاني در فساد، بازپس گيري سهم ايران در بازار نفت، پوشش کامل گازرساني در کل کشور و وضعيت هزينه کرد در ميادين مشترک نفتي و گازي رئوس بعضي از سخنان زنگنه است که مي توان به آن اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، بيژن زنگنه وزير نفت با اشاره به دستور کار قرار گرفتن سياست هاي اقتصادي مقاومتي گفت: يکي از دغدغه هاي مورد نظر مقام معظم رهبري و همچنين بحث اقتصاد مقاومتي، توجه به ميادين مشترک نفت و گاز بود که ما دو ميدان بزرگ مشترک پارس جنوبي در گاز و غرب کارون در نفت داريم که تصميم گرفتيم روي آنها متمرکز شويم از همين رو 17 فاز پارس جنوبي که از قبل در دست اقدام بود را به دليل کمبود منابع و امکانات به فازهاي 12، 15 و 16، 17 و 18 تقسيم کرديم که در اولويت خود قرار داديم.

40ميليارد دلار هزينه کرد در پارس جنوبي بدون خروجي
وي با اشاره به 40 ميليارد دلاري که در سال 90 و 91 صرف در فازهاي پارس جنوبي شد، افزود: اين درحاليست که در سال 92 رقم اختصاص يافته به پروژه هاي پارس جنوبي 10 ميليارد دلار بود و در سال 93 اين مقدار به 6 ميليارد دلار رسيد، ضمن اينکه امسال تاکنون چيزي اختصاص پيدا نکرده است.

زنگنه در تشريح ميزان اضافه برداشتي که در سال هاي اخير بدست آمده است، اظهار کرد: درنظر داشتيم که در سال گذشته به ميزان 100 ميليون مترمکعب گاز در روز به ظرفيت توليد از پارس جنوبي اضافه کنيم که خوشبختانه با بهره برداري از فاز 12 و همچنين راه اندازي بخشي از فازهاي 15 و 16 اين مقدار به 120 ميليون مترمکعب رسيد که اين کار بزرگ با وجود تحريم ها و کمبود منابع اتفاق افتاد.

وزير نفت با اعلام افتتاح کامل فازهاي 15 و 16 حداکثر تا يک و نيم ماه ديگر تصريح کرد: سردار عبدالهي مديرعامل قرارگاه خاتم (ع) اعلام آمادگي کرده که طي اين مدت فازهاي 15 و 16 به بهره برداري کامل مي رسد که از اينرو ما به آقاي رييس جمهوري اعلام کرديم تا افتتاح بدست ايشان صورت گيرد.

وي با اشاره به وضعيت توسعه طرح هاي ميادين مشترک غرب کارون ادامه داد: در غرب کارون که شامل ميادين آزادگان، ياران و يادآوران مي شود با سه شرکت مجزاي چيني قرارداد داشتيم که البته در آزادگان جنوبي با يکي از شرکت هاي چيني قطع همکاري کرديم تا ادامه پروژه را با استفاده از پتانسيل داخلي دنبال کنيم که در اين راه نيز نسبت به قبل از آن کاملا موفق بوديم.

زنگنه در مورد هدف مورد نظر در ميدان مشترک غرب کارون گفت: در نظر داريم تا ميانه سال آينده ظرفيت توليد را از 50هزاربشکه در روز که هم اکنون برقرار است به بيش از 250هزار بشکه در روز برسانيم که در ادامه ظرف سه سال آينده اين رقم به 700هزار بشکه نفت در روز مي رسد که وقتي ما مي گوييم توليد نفت را در کشور به 4.7 ميليون در روز مي رسانيم به اتکاي همين ميادين غرب کارون است.

جلوگيري از خام فروشي
وزير نفت با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبري در ارتباط با جلوگيري از خام فروشي اظهار کرد: بايد بتوانيم پالايشگاه ها و پتروشيمي ها را توسعه دهيم که در همين ارتباط پالايشگاه ستاره خليج فارس که مالکيت عمده آن به دليل مسايل قانوني از آن صندوق بازنشستگي نفت و سازمان تامين اجتماعي است باتوجه به هزينه هاي اختصاص يافته شده ضمن اينکه قرار است 750 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي به آن اختصاص پيدا کند هم اکنون 84.5درصد پيشرفت داشته است که البته قرار بود تا آخر امسال يک ترين آن به بهره برداري برسد که ظاهرا براساس اعلامي که کردند با تاخير مواجه شده که البته ما آنرا قبول نکرديم.

وي از تصميم وزارت نفت براي جلوگيري از صادرات همه ميعانات توليدي از فازهاي جديد پارس جنوبي در راستاني جلوگيري از خام فروشي خبر داد و خاطرنشان کرد: 360هزار بشکه از ميعانات گازي به پالايشگاه ستاره خليج فارس اختصاص پيدا مي کند و 360هزار بشکه ديگر به پالايشگاه استان فارس مي رود. ضمن اينکه 100 تا 120هزار بشکه مصرف پتروشيمي ها مي شود و 480هزار بشکه نيز قرار است به مجموع پالايشگاه هاي سيراف اختصاص پيدا کند تا به جاي آن فراورده هاي بدست آمده را براي صادرات داشته باشيم.

زنگنه همچنين از وضعيت بهبود اختصاص خوراک به پتروشيمي ها گفت و تشريح کرد: در سال 92 نسبت به سال قبل از آن محصولات پتروشيمي از نظر ارزشي 6درصد رشد داشت ضمن اينکه اين مقدار در سال گذشته به 4 تا 5 درصد رسيد و انتظار داريم امسال نيز رقمي حدود 4 تا 5 درصد افزايش داشته باشيم.

وزير نفت با اشاره به تعريف 70ميليارد طرح توسعه اي پتروشيمي اظهار کرد: بخش عمده اي از سرمايه گذاري هاي درنظر گرفته شده اختصاص به توليد پلاستيک ها دارد تا ضمن توسعه منطقه اي سير توليد محصولات پتروشيمي در کشور کامل شود.

وي در مورد چگونگي سرمايه گذاري در اين طرح ها افزود: طراح هاي تعيين شده بايد توسط سرمايه گذاري خارجي و همچنين بخش خصوصي دنبال شود و تلاش داريم که اين سرمايه گذاري توسط مردم و سرمايه داران خرد انجام شود.

رساندن ظرفيت پالايشگاهي به 3 ميليون بشکه در روز
زنگنه همچنين به پالايشگاه نفت آناهيتا در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: پالايشگاه آناهيتا بايد 150هزار بشکه توليد کند که باتوجه به اختياراتي که داشتيم، تخفيفي را براي راه اندازي هرچه سريعتر آن به بحث خوراک آن دادم و همچنين متعهد شديم تا خط انتقال نفت خام را بکشيم. ضمن اينکه پالايشگاه جاسک با 300هزار بشکه قرار است احداث شود که البته اين پالايشگاه قرار بود در بندرعباس باشد که پيشنهاد داديم براي ايجاد توسعه منطقه اي آنرا به جاسک منتقل کنند از اينرو تخفيفاتي نيز بابت خوراک به آنها اختصاص پيدا کرد و قرار شد خط انتقال نفت از خوزستان را نيز احداث کنيم تا مخلوطي از نفت سنگين و سبک را به اين پالايشگاه ببريم.

وزير نفت با اشاره به بازسازي پالايشگاه آبادان گفت: با اجراي اين طرح ها ظرفيت 1.7 ميليون بشکه اي پالايشگاه در کشور به 3 ميليون بشکه در روز مي رسد.

امسال پوشش گازرساني به 90درصد مي رسد
وي با بيان اينکه 4.5 ميليارد دلار مطابق بند «ق» بودجه مصوبي مجلس به بحث بهينه سازي مصرف سوخت اختصاص پيدا کرده است، اظهار کرد: امسال بيش از 5هزار تومان گازرساني به روستاها، صنايع و نيروگاه هايي که تاکنون از نعمت گاز بهره مند نشده اند اختصاص پيدا کرده است تا پوشش 76درصدي گاز در کشور را به بالاي 97درصد برسانيم که با حصول آن مي تواند گفت پوشش کامل گاز در کشور محقق مي شود که بدين ترتيب مصرف گاز مايع، نفت سفيد در کشور حذف مي شود جز در موارد خاص و در شرايط اضطرار و در بعضي از نيروگاه ها.

بالاترين مقام مسوول وزارت نفت گازرساني به استان سيستان و بلوچستان را نيز در راستاي اجراي بند «ق» بودجه دانست و بيان کرد: امسال سال پرکاري براي شرکت ملي گاز است و از اينرو مسابقه اي ميان استان هاي مختلف کشور برقرار شده تا گازرساني به روستاهاي بالاي 20خانوار را تکميل کنيم بنابراين اعلام کرده ايم که اگر اگر استاني از سهميه تعيين شده خود سبقت گرفت براي پرداخت هزينه ها معطل استان هاي ديگر نمي شويم و هزينه آن از بخش ديگري تامين مي شود.

زنگنه ضمن اشاره به وام يک ميليارد و 200 ميليون دلاري که از بانک ها اخذ شده است، تصريح کرد: بقيه هزينه ها از درآمد ناشي از صرفه جويي سوخت تامين مي شود تا يکي از بزرگترين کارهاي عمراني کشور تا پايان امسال بيش از 90درصد جمعيت کشور را در زمينه گازرساني پوشش دهد که با فعاليت بيشتر اين مقدار به 96 تا 97درصد مي رسد.

دانشگاه ها مسوول پژوهش ميادين اصلي نفت شدند
وزير نفت کشورمان در بيان اقدامات انجام شده به همکاري با دانشگاه هاي در زمينه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: يکي ديگر از کارهاي بزرگي که انجام گرفته است عقد قرارداد با دانشگاه هاي بزرگ کشور در زمينه پژوهش و مطالعات ميادين اصلي نفت و گاز است تا بدين طريق براي نخستين بار ساماندهي تحقيقات و پژوهش ها در پروژه هاي صنعتي در کشور رخ دهد چراکه پرداختن به پروژه هاي نفتي نياز به تخصص هاي مختلفي است که در قراردادهاي منعقد شده با دانشگاه هاي اصلي کشور 70 تا 80 نفر از اساتيد و دانشجويان سازماندهي شدند تا کار مطالعات را پيش ببرند.

وي مرحله بعد همکاري با مراکز دانشگاهي را مربوط به بخش پايين دستي و پالايشگاه ها دانست و اظهار کرد: در همه مذاکراتي که با کشورهاي خارجي داشتيم تاکيد کردم که ايران قبل و بعد از تحريم متفاوت شده است و توانسته ايم پيشرفت هاي خوبي داشته باشيم و خيلي از مشکلات را حل کنيم بنابراين نبايد انتظار داشته باشند که قرار است به تنهايي براي فروش محصولات و کالاهاي خود به ايران بيايند و بايد با همکاري با شرکت هاي ايراني اقدام به توليد محصولات با برند خود کنند و در بازار ايران و به خصوص کشورهاي منطقه آنها را به فروش رسانند چراکه ايران هم اکنون در مرکز يک بازار مهم کالا و خدمات صنعت نفت حضور دارد.

زنگنه در تشريح وضعيت فعلي فروش نفت و فراورده هاي نفتي خاطرنشان کرد: باوجود تحريم ها و مشکلاتي که هم اکنون در جريان است در چهارماهه اول امسال 15درصد افزايش صادرات نفت داشتيم که کاري است بس دشوار که نشان داديم مي توانيم کارکنيم و بمانيم.

رکورد فساد بابک زنجاني در دنيا بي سابقه است
وزير نفت همچنين با مبارزه با فساد و قاچاق اشاره کرد و گفت: ما مصر هستيم که با قاچاق و فساد مبارزه کنيم که در اين زمينه بايد اعلام کنم که بابک زنجاني رکوردي را از خود به جاي گذاشته است که فکر هم نمي کنم بعد از ايشان کسي بتواند چنين رکوردي را در ايران و جهان از خود به جاي بگذارد بطوريکه کلاهبرداري 2.7ميليارد دلاري انجام گيرد.

وي از فسادهاي ديگر در صنعت نفت خبر داد و اظهار کرد: خلاف ها و فسادهاي ديگري نيز همچون خريد دکل هاي مطرح شده، يا در نفت جي و سپاهان وجود دارد که به صورت جدي آنها را دنبال مي کنيم و در اين راه با هيچکسي عقد اخوت نبسته ام و از دوستان مي خواهم اگر اطلاعاتي در مورد فسادي مي دانند را اعلام کنند و اگر آنرا دنبال نکردم آنوقت اعلام کنيد که آن فساد پيگيري نشده است.

زنگنه در مورد اختصاص گازوئيل به خودروهاي سنگين بر اساس ميزان پيمايش آنها بيان کرد: مطابق برنامه اين طرح از شهريور سال آينده اجرايي مي شود منتهي از شهريور امسال مقداري از کارها آغاز شده است که در همين بين براي از ميان بردن بخشي از قاچاق کانال هايي که مسدود بودند را باز کرديم که همچون صادرات به افغانستان که باتوجه به نياز آن منطقه بخشي از قاچاق به دليل در دسترس قراردادن گازوئيل کمتر شده است.

مديران نفتي جوان مي شوند
وزير نفت با اشاره به انتقاد به جاي که به وي مي شود، گفت: يکي از انتقادات بجايي که شده است در مورد سن بالاي مديران صنعت نفت است که انتقاد به جايي است. در واقع سن مديران ارشد بايد چيزي بين 40 تا 45 سال باشد و وقتي خودم براي نخستين بار در دولت شهيد رجايي به عنوان وزير منصوب شدم 28 سال بيشتر نداشتم بنابراين اگر نگويم که معاونان وزير بايد 28 سال سن داشته باشم اما يک نفر 35 تا 36ساله مي تواند در اين پست قرار گيرد.

وي در تشريح طرح اجرايي در وزارت نفت در مورد تربيت مديران صنعت نفت خاطرنشان کرد: از روزي که آمدن طرحي گذاشتم براي انتخاب مديران از درون نفت که در مرحله اول با حدود 1000 نفر شروع کرديم که اين مقدار به 100 نفر کاهش يافت که فکر مي کنم در مراحل مصاحبه هاي فني آخر تعداد 60 تا 70 نفر در نهايت انتخاب شوند که بعضي از آنها مدير، دستيار و مديران عامل شرکت هاي مي شوند.

زنگنه با اشاره به ابلاغ ايجاد يک مرکز توسعه براي تربيت مديران نفتي، افزود: يک مدير نفتي نمي تواند فقط با آموزش تربيت شود بلکه مدير بايد در ميدان تربيت بشود و شرط کافي حضور در مرحله اجراست و البته اين جزو نيازهاي کشور است که مديران جوان حضور پيدا کنند با سن ها بالا که قدرت عملياتي کمتري دارند جابه جا شوند و روشم اين نيست که جوانان را بياورم و بعد کار انجام نشود و بگويم ديديد به جوانان نمي شود اعتماد کرد.

تحريم ها از جنگ تحميلي هشت ساله سخت تر بود
بالاترين مقام مسوول در وزارت نفت با سخت توصيف کردن تحميل تحريم ها گفت: آنچه بر ما رفت از شرايط جنگ سخت تر بود چراکه من در همه دوران جنگ وزير بودم اما اين جنگي که توسط تحريم ها بر ما تحميل شد يک جنگ بدون دود و آتش بود که شديدتر از جنگ تحميلي هشت ساله ضربه و فشار داشت چراکه آنها قصد نابودي ما را داشتند.

وي با بيان اينکه نخستين کاري که بعد از رفع تحريم ها در وزارت نفت انجام مي شود، بازپس گرفتن سهم ايران در اوپک است، اظهار کرد: به محض رفع تحريم ها و در اولين فرصت 500هزار بشکه بر ظرفيت صادرات نفت خود اضافه مي کنيم و بعد از چهار تا پنج ماه ديگر 500هزار بشکه ديگر نيز مي افزايم تا سهم يک ميليون بشکه ايران در بازار نفت بازپس گيري شود.

زنگنه در مورد اينکه گفته مي شود افزايش توليد نفت ايران باعث کاهش قيمت نفت مي شود و بنابراين صلاح براي اقدام آن نيست، بيان کرد: اينکه من هرجايي از بازپس گيري سهم بازار ايران سخن مي گويد نخست بخاطر اين است که بازار براي ايران جا بازکند تا ناگهان با افزايش صادرات شوکي به بازار وارد نشود و اينکه افزايش صادرات همچون واکسن خواهد بود که ممکن است تب و فشار کمي به ما وارد کند اما در مجموع ما را مصون مي سازد و جز اين نمي توانيم کاري انجام دهيم و توليد در بازار نفت يک قدرت است و صادرات قدرت مي آورد. در حاليکه ما را به زور از بازار خارج کردند و بايد به وضعيت سابق برگرديم.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن