تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820036746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افتتاح کمپ کوهستاني شمال دماوند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ شهريور ۱۳۹۴ (۱۲:۱۵ب.ظ)
افتتاح کمپ کوهستاني شمال دماوند موج - کمپ کوهستاني شمال دماوند با حضور مدير کل کميته طبيعت گردي کشور، دبير فدراسيون کوهنوردي و جمعي از مديران دولتي و فعالان گردشگري و کوهنوردي در بخش خصوصي افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاري موج؛ در اين مراسم که در روستاي ناندل در جبهه شمالي کوه دماوند برگزار شد، محمد علي فياضي، مدير کل کميته طبيعت گردي کشور، گفت: قله دماوند يکي از اصلي‌ترين جاذبه‌هاي طبيعت گردي کشور است که هر ساله کوهنوردان زيادي از سراسر جهان، براي صعود آن به ايران مي‌آيند اما تاکنون به دليل ضعف زيرساخت‌ها، امکان ارائه خدمات استاندارد که‌ شأن ايراني را در برابر ميهمانان خارجي حفظ کند، وجود نداشته است.
فياضي افزود: هجوم خارج از ظرفيت کوهنوردان ايراني به جبهه جنوبي دماوند باعث آلودگي محيط زيست، آسيب ديدن پوشش گياهي و جانوري منطقه و از بين رفتن آرامش کوهستان در اين رخ دماوند شده است و اين مسأله نه براي اين اثر طبيعي ملي قابل قبول است و نه وجهه مناسبي براي گردشگري کوهستان در ايران دارد و ايجاد کمپ کوهستاني شمالي دماوند که بر اساس استانداردهاي روز دنيا طراحي و ساخته شده است، نيازي مبرم در اين حوزه به شمار مي‌رفت.
در ادامه اين برنامه، هادي صابري، دبير فدراسيون کوهنوردي کشور، افزود: به خوبي مي دانيم اجراي چنين طرح‌هايي، آن هم در ارتفاعات بالا چقدر دشوار و انرژي بر است. بررسي، مطالعه و طراحي اين طرح نيز قطعاً زمان و هزينه زيادي برده است و فدراسيون کوهنوردي آماده هم فکري و ارائه مشاوره به مجريان آن در کارگروه‌هاي تخصصي خود است.
سپس سهند عقدايي، مدير عامل شرکت خدمات مسافرتي و طبيعت گردي اسپيلت البرز، به‌ عنوان مجري تورهاي طبيعت گردي و کوهنوردي در داخل و خارج کشور در اين باره گفت: کمپ کوهستاني شمالي، شامل دو مجموعه مکمل است که يکي در روستاني ناندل در ارتفاع ۲۳۰۰ متري دامنه‌هاي شمالي دماوند ساخته شده و دومي کمپ پيشرفته کوهنوردي است که در ارتفاع ۴۳۵۰ يال شمال شرقي دماوند به صورت پرتابل برپا شده و در ميانه مسير صعود قله دماوند، محل استقرار و خدمات رساني به کوهنوردان است.
عقدايي گفت: اقامت کوهنوردان در لوج چادرهاي اختصاصي، برپايي آشپزخانه مجهز با حضور آشپز مجرب در ارتفاع، وجود چادرهاي غذاخوري و گردهم آيي کوهنوردان در ارتفاع و تعهد به حفظ و پاکيزگي محيط آسيب پذير کوهستان، از اهداف حاکم بر اين پروژه بوده است.
حفظ و تاکيد بر عناصر معماري ناندل، همخواني بيروني اقامتگاه با بافت بومي روستا و ايجاد امکانات رفاهي استاندارد در داخل اقامتگاه بوم‌گردي، رويکردهاي اصلي اين اقامتگاه است.
همچنين اين مجموعه شامل سالن غذاخوري، آشپزخانه، حمام و دستشويي به اندازه کافي و همچنين چادرهاي استاندارد دو نفره در محوطه‌اي زيبا براي اقامت گردشگران بوده و ظرفيت پذيرش 30 نفر گردشگر و بيش از 5 نفر خدمه را دارا است
از نکات زيست محيطي پروژه کمپ کوهستاني شمالي دماوند، يکي پرهيز از هرگونه ساخت و ساز ثابت در ارتفاع بود با شعار استفاده نکردن حتي از يک کاسه سيمان در برپايي کمپ. ديگر اين که مجريان اين طرح با الگو گيري از نمونه‌هاي مترقي زيست محيطي روز جهان، براي نخستين بار در ايران طرح حمل فضولات انساني به ارتفاعات پايين کوه را اجرا کردند. طي اين طرح، تمام فاضلاب انساني توليد شده در سپتيکي که در زير توالت کوهستاني نصب شده، جمع مي‌شود سپس در مخازني پوشيده به ارتفاعات پايين منتقل شده و آنجا طبق اصول علمي روند تجزيه و تبديل آن به کود مناسب کشاورزي انجام مي‌شود تا بدين وسيله از رهگذر حضور کوهنوردان در ارتفاعات، از تجمع فضولات انساني در يک نقطه از کوه و به دنبال آن آلودگي منابع آب و محيط زيست اطراف جلوگيري شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن