تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820056643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت مشارکت تشکل‌های مردم نهاد در حوزه زنان برای توسعه پایدار در زمینه فعالیت‌های سازمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ایزی تراول:
ضرورت مشارکت تشکل‌های مردم نهاد در حوزه زنان برای توسعه پایدار در زمینه فعالیت‌های سازمان
ضرورت مشارکت تشکل‌های مردم نهاد در حوزه زنان برای توسعه پایدار در زمینه فعالیت‌های سازمان *زهرا سادات احمدی‌زاده- سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها)، به سازمان‌هایی اطلاق می‌شوند که مستقل از دولت هستند و اهدافی غیراقتصادی و غیرمادی را دنبال می‌کنند از شاخصه‌های این سازمان ها فعالیت‌های داوطلبانه و خودجوش افراد جامعه در راستای رفع فقر و آلام بشری و ارتقاء سطح زندگی، حفظ محیط زیست و تأمین خدمات اجتماعی و توسعه ارتباطات مردمی در جامعه است.
در کشور ما که خوشبختانه مقوله همکاری، تعاون و معاضدت جزو فرهنگ دینی و ملی‌مان محسوب می‌شود این تشکل‌ها دارای قدمتی دیرینه هستند که در طول تاریخ پیش و پس از اسلام بر مبنای کنش‌های معنوی و دینی ابتدا به صورت غیررسمی شکل گرفته و برای امور عام المنفعه و خیریه که بر مبنای دین مبین اسلام عملی خداپسندانه و دارای اجر اخروی می‌باشد گسترش و رواج پیدا کردند.
تشکل‌های اولیه مردمی در ایران در قالب هیأت‌ها و مجامع مذهبی بود و با ورود فرهنگ ایثار با محوریت دین اسلام به اوج خود رسید این تشکل‌ها عموماً در مراکزی چون مساجد و تکایا فعالیت داشتند و کاملاً خودجوش و مردمی بودند. 
سابقه شکل‌گیری سازمان‌های مردم نهاد زنان در ایران هم بیش از یکصد سال است. پس از انقلاب اسلامی و در دوران 
جنگ تحمیلی نیز زنان در قالب گروه‌های مردمی در تمامی عرصه‌های پشتیبانی، خدمات درمانی و بهداشتی نقش مؤثری را ارایه کردند. اصولاً سازمان‌های مردم نهاد با محوریت زنان با رویکردی رفاهی، اجتماعی و اشتغال زایی برای حمایت از زنان آسیب‌پذیر جامعه شکل می‌گیرند. توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی زنان، استقلال مالی، اشتغال و نقش آنان در تولید و خود‌اتکایی از جمله اهدافی است که تشکل‌های غیردولتی زنان آن را دنبال می‌کنند.
قالب گروه‌های مخاطب این تشکل‌ها را زنان سرپرست خانوار، بد سرپرست، جوانان و خانواده‌های بی‌بضاعت تشکیل 
می‌دهند. لذا نقش و سهم سازمان‌های مردم نهاد خیریه‌ای و خدماتی را در زمینه حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی نمی‌توان 
نادیده گرفت. در رویکردهای فرهنگی و اجتماعی نیز، تشکل‌های مردم نهاد با توجه به اینکه زنان مسلمان ایرانی به عنوان یکی از رکن های فرهنگ‌ساز قلمداد شده و نقش مهمی را در عرصه توسعه فرهنگی و اجتماعی ایفا می‌کنند، در راستای توانمندسازی و ارتقاء سطح آگاهی‌های علمی و آموزشی آنان برای حضور پررنگ تر در جامعه فعالیت دارند.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به وظایف ماهیتی خود حضور فعال زنان را در کلیه عرصه‌های فرهنگی هنرهای دستی و سنتی و حتی گردشگری یک ضرورت می‌داند.
و هم راستا با اهداف عالی دولت تدبیر و امید بنای آن دارد تا همکاری و ارتباط خود را با انجمن‌های غیردولتی بویژه در 
حوزه زنان گسترش دهد و از این معبر از امکانات و پتانسیل‌های این نهادهای مردمی برای هم‌افزایی جهت ارایه خدمات 
ارزنده‌تر و توانمند‌سازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنان بویژه زنان خودسرپرست بهره‌مند گردد. لذا با این رویکرد سازمان میراث فرهنگی تجربه موفق مشارکت و همکاری با تعدادی از تشکل‌های غیردولتی منجمله انجمن زنان مدیر کارآفرین را در کارنامه کاری خود دارد. سازمان میراث فرهنگی با مشارکت این انجمن تاکنون همایش‌هایی را برگزار کرده است که از جمله آن همایش کسب و کار و کارآفرینی در حوزه صنایع‌دستی است در سال گذشته با موفقیت برگزار شده و امسال نیز در نظر است همایشی را با عنوان کسب و کار و کارآفرینی زنان در حوزه گردشگری برگزار کند.
تجربه موفق این همکاری‌ها باعث دلگرمی و امید زنان هنرمند و توانمند مخاطب سازمان در عرصه‌های صنایع دستی و گردشگری خواهد شد چرا که هدف از این مشارکت‌ها ایجاد بسترهای مناسب برای اشتغال‌زایی زنان و حضور موفق آنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی است که به یقین منجر به توسعه پایدار در کشور خواهد شد. 
*مشاور امور زنان و خانواده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منبع: خبرگزاری میراث آریا




۹۴/۶/۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ایزی تراول]
[مشاهده در: www.iraneasytravel.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن