تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821289776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خاتمی:حمايت از دولت به معني ناديده‌گرفتن‌خطاها نيست


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



خاتمی:حمايت از دولت به معني ناديده‌گرفتن‌خطاها نيست
روز نو :  يكي از سوالاتي كه در ذهن هواداران اصلاحات وجود داشته اين بوده است كه آيا زمينه براي كار حزبي در كشور فراهم است و كارحزبي تنها روش كار سياسي است؟ با اين وجود پنجشنبه گذشته نخستين كنگره حزب اتحاد ملت ايران برگزار شد و اعضاي شوراي مركزي و دبيركل آن مشخص شدند. اعضاي اين حزب اصلاح‌طلبان نام آشنايي هستند. از سوي ديگر سرنوشت مجلس دهم اسفندماه سال جاري مشخص خواهد شد و اين حزب قطعا برنامه‌هاي خود را دنبال خواهد كرد. در اين خصوص سيدمحمدرضا خاتمي در گفت‌وگويي از عزم جدي اصلاح‌طلبان براي اين انتخابات و كمك براي تحقق وعده‌هاي دولت سخن مي‌گويد. متن اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد: 
 
 چه عامل يا عواملي سبب شد، گروهي از اصلاح‌طلبان تصميم بگيرند با تاسيس يك حزب جديد فعاليت‌هاي خود را پيگيري كنند؟
شرايط خاص كشور سبب شد تا فعاليت برخي از احزاب اصلاح‌طلب متوقف شود همانطور كه برخي مانع بسياري ديگر از فعاليت‌ها شدند. بناي ما هم اين نيست كه به دليل شرايط خاص كشور دعوا راه بيندازيم. ما شرايط خاص كشور را درك مي‌كنيم و مي‌دانيم كه كشور با چه مشكلاتي روبه‌رو است. خوشبختانه دولتي سر كار آمده است كه مي‌خواهد شعارهاي اصلاحات را عملياتي كند و تحقق بخشد. بنابراين ما احساس كمبود نمي‌كنيم كه بخواهيم بر اساس آن عمل كنيم، ما مي‌خواهيم تلاش كنيم تا اهداف اصلاحات محقق شود. وقتي كه فعاليت يك حزب كه در آن بوديم، با مشكل مواجه شد آن حزب فراگيرترين حزب كشور بود، نيروهاي بسيار زيادي داشت كه همگي وفادار و منسجم كار مي‌كردند، اما نمي‌شد به دليل هزينه‌هاي زيادي كه تحميل مي‌شد به همه گفت هيچ فعاليت سياسي‌ای نكنيد يا اگر مي‌خواهيد فعاليت كنيد هزينه بپردازيد، ما كه تعصب نا به ­جا نداريم كه بگوييم يا اين يا هيچ چيز. به هرحال يك عده از دوستاني كه قرابت فكري داشتند، همديگر را پيدا كردند و به اين نتيجه رسيدند كه در شرايط فعلي به تشكيلاتي نياز داريم كه بتواند در چارچوب‌هايي كه حاكميت هم مي‌پذيرد فعاليت كند، نيروهاي سياسي را جمع كند و بر اساس مرام و اصول خاصي كه در اصلاحات پذيرفته شده و محور اصلي اصلاحات هم بوده است، فعاليت رسمي كنند و از حق و امتيازات خود براي تحزب و سازماندهي نيروها استفاده كنند. خيلي اميدواريم كه اين حزب بتواند راه نيمه رفته اصلاحات را ادامه دهد و پيش ببرد و اين علمي كه هيچ كس تاكنون نگذاشته به زمين بيفتد، برافراشته نگه دارد. ما تمام تجربيات خود را در اختيار اين حزب مي‌گذاريم تا بتوانند در راهي كه پيش گرفته‌اند موفق باشند. ان شاء ا... وقتي اين روزهايي كه هنوز چندان به لحاظ سياسي خوش نيست، گذشت و عقلانيت كامل و قانون حاكم شد، همه اصلاح‌طلبان بتوانند دور هم بنشينند و تشكل فراگير همه‌جانبه خود را پيش ببرند و سازماندهي كنند. 
 شرايط سياسي - اجتماعي فعلي كشور را با توجه به فضاي نامطلوبي كه در شش سال گذشته حاكم بوده است براي تحزب مناسب مي‌دانيد؟
اوضاع را بايد نسبي ديد، حتما نسبت به شش سال گذشته شرايط خيلي بهتر شده است، ولي نسبت به نيمه دوم دهه هفتاد يا اوايل دهه هشتاد شرايط مناسبي وجود ندارد. ويژگي نيروهاي سياسي اين است كه منتظر نمي‌مانند تا شرايط برايشان فراهم شود بلكه خودشان تلاش مي‌كنند تا شرايط را بهبود بخشند و من در اين نيروهاي فعال جريان اصلاحات اين توان را مي‌بينم كه با وجود خواسته‌هاي بسياري كه تحزب را برنمي تابند، باز تحزب و سازماندهي را در كشور به پيش ببرند و انشاء ا... قدم‌هاي مثبتي بردارند. 
 اخذ مجوز حزب اتحاد ملت ايران نشان مي‌دهد كه بخش‌هايي، فعاليت مجدد اصلاح‌طلبان پيشرو را پذيرفته اند؟
اين بخش كه منظورتان است هيچگاه ادعا نكرده كه ما جريان اصلاحات را نمي‌پذيريم، بلكه براي خود يك خط‌كشي و مرزبندي موهومي ایجاد كرده است به نام اصلاح‌طلب خوب و اصلاح‌طلب بد، اصلاح‌طلبان برانداز و اصلاح‌طلبان درون حاكميت و بر اساس اين تقسيم‌بندي خواسته است آن كسي كه درون جريان اصلاحات از همه توانمندتر است، نفوذ كلمه و قدرت سازماندهي بيشتري دارد، از جريان اصلاحات بيرون باشد و بقيه اصلاح‌طلبان بر اين اساس دچار مشكلاتي شوند. هنر اصلاح‌طلبان اين است كه خيلي خوب اين شرايط را درك كردند و فهميدند كه همه بايد با هم پيش بروند. بنابراين همه آمدند و صحبت‌هايشان را با هم هماهنگ كرده‌اند. آن كساني كه معتقد بودند اصلاحات بايد كندتر يا تندتر شود، آمدند با هم هماهنگ شدند و بر اساس ظرفيت‌هايي كه امروز برايشان در جامعه فراهم است به‌طور متحد پيش رفتند. حتي كار به جايي رسيد كه نگفتند حتما بايد يك اصلاح‌طلب شناخته‌شده رئيس‌جمهور شود و حاضر شدند از كسي حمايت كنند كه مي‌گويد من اصلاح‌طلب نيستم اما شعارهاي اصلاح‌طلبانه دارد؛ يعني اين عقلانيت در جريان اصلاح‌طلب حاكم شده است و تبعا در جريان مقابل هم بي‌تاثير نيست. يعني آنهايي كه در سال‌هاي طولاني بر اين طبل كوبيدند كه اصلاح‌طلبان بايد حذف شوند، امروز به اين نتيجه رسيده‌اند كه اصلاح‌طلبان حذف شدني نيستند. آنها امروز به اين نتيجه رسيده‌اند كه چه بخواهند چه نخواهند محور اصلاحات چه كسي است و چه جرياني در محوريت اصلاحات است. در سياست‌هاي ديگر هم اين را مي‌بينيم، به‌طور مثال در سياست خارجي‌ مي‌بينيم كه منطق و تعقل تا حدود زيادي برگشته است. اميدواريم در سياست داخلي اين بخش، همين عقلانيت حاكم شود. من فكر مي‌كنم اينكه احزاب اصلاح‌طلب فعاليت مي‌كنند نشان‌دهنده باز شدن فضا و باز شدن گارد مخالفان اصلاحات است كه فهميده‌اند بالاخره جريان اصلاحات در جامعه ما وجود دارد و قابل حذف نيست، چه بهتر كه آن را بپذيريم و البته اصلاح‌طلبان هم بايد در يك چارچوب خاصي رفتار كنند و طوري رفتار نكنند كه سبب بسته شدن فضا شود. گرچه بخش تندروي جريان مقابل ممكن است هرچيزي را بهانه كنند تا فعاليت اصلاح‌طلبان را دچار مشكل كنند، اما به نظر مي‌رسد اين اميدواري وجود دارد كه ما شاهد باز شدن فضاي سياسي و امكان دادن به فعالان سياسي براي نقش‌آفريني سياسي باشيم، البته انتخابات مجلس اين مساله را روشن‌تر خواهد كرد. 
 حزب اتحاد بهتر است چه رويكرد و برنامه‌اي را براي فعاليت خود در نظر بگيرد؟
آنچه لازمه حركت تحزب در كشور است و تبعا اين حزب هم به آن توجه مي‌كند، چون تجربيات گذشته پيش روي آنهاست، اين است كه يك كار دائمي بايد بكنند، كاري كنند كه حزب بماند، براي اين منظور بايد بتوانند با مردم ارتباط برقرار كنند. حزبي موفق خواهد بود كه براي اقشار و گروه‌هاي مختلف و طبقات اجتماعي، جنسيت‌هاي مختلف، مردم عوام، نخبگان و... حرفي براي گفتن داشته باشد. ما يك زماني در تحليل رفتار مشاركت انتقاد به خود داشتيم و گفتيم كه بايد بتوانيم دموكراسي را به نان سر سفره مردم ترجمه كنيم. واقعا اين كار بايد صورت بگيرد، يعني به واقع مسئولان حزب جديد بايد توسعه متوازن را مد نظر داشته باشند، در امور اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي ورزشي و... مسائل توسعه و مسائل عقب‌ماندگي را در نظر بگيرند. هم دنبال كار كارشناسي باشند و هم نيرو تربيت كنند، يعني اين طور نگاه كنند كه 10 سال ديگر حزبي باشد كه نه تنها براي اداره كشور برنامه دارد، بلكه نيرو هم داشته باشد. الان روساي جمهور قبلي و فعلي افتخارشان اين است كه عضو هيچ حزبي نيستند و فراجناحي هستند، و بعد وقتي مي‌خواهند وزير و نماينده خود را انتخاب كنند چون نيرو ندارند، بايد متوسل به نيروهايي شوند كه گاهي حضورشان در درون يك دولت و يك مجموعه به دليل عدم انسجامي كه وجود داشت كشور را دچار مشكل مي‌كرد، ما بايد از اين وضع عبور كنيم و بپذيريم كه فقط در قالب احزاب است كه مي‌شود برنامه‌ريزي كرد و نيرو تربيت كرد. اگر اين دورنما را دوستان ما مد نظر داشته باشند تحول عمده‌اي نه تنها در حزب اتحاد بلكه در تحزب در كشور ايجاد خواهد شد. 
 حزب اتحاد ملت ايران مي‌تواند به‌طور كامل پايگاه اصلاح‌طلبان پيش رو را جذب كند؟
جامعه ما متحول شده است. خيلي از نيروها، جديد هستند، به ويژه نسل جواني كه آمده‌اند در 15-10 سال اخير وارد فعاليت سياسي شده‌اند، اينها ممكن است نسل اول اصلاحات را درك نكرده باشند. درست است كه جريان اصلي اصلاحات و يك حزب قدرتمند كه اكنون فعاليت ندارد پايه‌هاي اصلي اصلاح‌طلب را محكم كرده است اما اگر دوستان حزب اتحاد بتوانند خوب كار كنند نه تنها مي‌توانند همه پايگاه اجتماعي جريان اصلي اصلاحات را جذب كنند بلكه مي‌توانند افق‌هاي جديدي هم براي خود باز كنند. 
 اصلاح‌طلبان و حزب اتحاد ملت بهتر است چه رويكردي را در مقابل دولت در پيش بگيرند؟
اگر يك دولت حزبي سر كار بيايد بايد آن حزب تمام قد از دولت حمايت كند و نسبت به عملكرد آن پاسخگو باشد. اما دولتي كه حزبي نيست و اصرار هم دارد كه بگويد حزبي نيست تبعا در برنامه‌ها و چينش نيروها ممكن است با برنامه‌هاي ساير احزاب زاويه داشته باشد. دولت فعلي واقعا مي‌خواهد كار كند بنابراين اگر حزبي دنبال منافع ملي است بايد از اين دولت حمايت كند، چه راست باشد چه چپ. اما حمايت به اين معنا نيست كه چشمش را به روي همه واقعيات ببندد، خطاها را ناديده بگيرد و مشكلاتي كه وجود دارد را به دشمنان نسبت دهد. بايد در حقيقت شعار اصلي كه در دوران‌هاي قبلي هم داشتيم مد نظر قرار گيرد، اتحاد و انتقاد يا بهتر بگوييم حمايت و انتقاد، چون ممكن است ما نتوانيم با دولت اتحاد داشته باشيم. اصلاح‌طلبان بايد دولت را در برنامه‌ريزي و در پيدا كردن افراد با صلاحيت كمك كنند، اما مراقب هم باشند كه اين دولت يا هر دولت ديگري از تعهدات و قولهايي كه به مردم داده است تخطي نكند، پرسشگر باشد و انتقادات خود را سريع و در چارچوب قانون بيان كند. 
 فعاليت حزب اتحاد ملت ايران يا ساير احزب اصلاح‌طلب و كمك آنها به دولت مي‌تواند در باز شدن فضاي سياست داخلي مانند آنچه در سياست خارجي رخ داد موثر باشد؟
واقعيت اين است كه در كشور ما نهادهاي مدني و احزاب خيلي قدرتمند نيستند. آنچه باعث گشايش سياسي مي‌شود تحركات اجتماعي و جنبش‌هايي است كه درون جامعه رخ مي‌دهد، يعني رأيي كه مردم مي‌دهند و تحولات اجتماعي كه مردم ايجاد مي‌كنند. اينها پيام شان خيلي سريع و روشن به كساني كه مدافع وضع موجود هستند مي‌رسد و آنها را وادار مي‌كند كه در رفتارهايشان تجديد نظر كنند. اما در شرايط خاص، احزاب بايد سه كار انجام دهند. دو كار در ارتباط با دولت و يك كار در ارتباط با ملت. در ارتباط با دولت نخستين كار اين است كه به دولت كمك كنند تا برنامه‌هاي خود را تحقق بخشد، اين خيلي اهميت دارد دولت در ارتباط با سياست داخلي قول‌هايي داده است كه هنوز هيچ كدام اجرا نشده است. تحولي كه در جامعه مي‌بينيم حركت اجباري است كه راي مردم در 24 خرداد ايجاد كرده است. هنوز حركت فعالي در اين زمينه از دولت نمي‌بينيم، بنابراين بايد كمك كنند كه شعارهاي دولت تحقق يابد. دوم اين است كه خيلي مراقب باشند، چون مخالفان اصلاحات و اين دولت مراقبند كه جايي خطاي كوچكي صورت بگيرد تا آن را چماق كنند عليه دولت و اصلاحات. بايد مراقب باشيم كه اين بهانه را به دست مخالفان ندهيم، ممكن است اين مساله كمي ما را ملاحظه كار كند، اما ايرادي ندارد، ما دستاورد عظيمي داريم كه هنوز نهادينه نشده است، بنابراين بايد مراقب باشيم كه اين دستاورد را در برابر تندبادها قرار ندهيم. بايد همديگر را توصيه به صبر و مدارا و خويشتن داري كنيم. لزوما همه آرمان‌هايمان را نخواهيم يك شبه محقق شود. اما كار اصلي كه احزاب بايد كنند اين است كه براي تغيیر فضاي سياسي همه تلاششان را براي مجلس آينده انجام دهند. فضا را باز و پر نشاط كنند، چه با معرفي نامزدها و چه با ايجاد اتحاد، كاري كنند كه اين انتخابات حتي از انتخابات مجلس ششم پرشور‌تر شود. اگر بتوانند اين شور و نشاط را به مردم منتقل كنند كه به نظر من الان اين شور و نشاط وجود دارد، و بتوانند مردم را پاي صندوق‌هاي راي بياورند و آراي مردم را براي اصلاح‌طلبان جذب كنند خود به خود شاهد تحولات ديگري در عرصه سياست داخلي خواهيم بود. 
 مجلس آينده را مجلسي اصلاح‌طلب مي‌دانيد؟
آرزوي ما اين است. اما اينطور نيست كه بگوييم ما يا صد را مي‌خواهيم يا هيچ چيز را نمي‌خواهيم. ما بايد مجلس آينده را لايه‌بندي كنيم، اگر در جايي اصلاح‌طلبي امكان ورود به مجلس را دارد تمام همت خود را به كار گيریم تا آن اصلاح‌طلب به مجلس راه يابد، اما اگر در جايي ديدیم با رد صلاحيت يا كارهاي ديگر كانديداي اصلاح‌طلب حضور ندارد، كاري كنيم كه تندروهايي كه امروز در مجلس مشكل ايجاد مي‌كنند، به مجلس آينده راه پيدا نكنند. بنابراين برنامه اوليه ما بايد اين باشد كه مجلس آينده مجلسي اصلاح‌طلب باشد اما اگر نشد اين طور نيست كه ما مايوس شويم و بگوييم كه يك مجلس رده پايين‌تر هم براي ما ارزشي ندارد. 




تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن