واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: مصباح يزدي: مطرح كردن ايران به جاي اسلام يك خيانت است / اطاعت از ولي فقيه حكم خداست اين استاد برجسته حوزه افزود: در ولايت فقيه يك مفهوم ديني است و مثلا با يك شعار سياسي مثل مرگ بر آمريكا تفاوت دارد و اعتبار آن نيز به پذيرفتن مردم نيست بلكه اعتباري است كه دين آنرا ايجاب ميكند كه در اين جا منظور مذهب تشيع است. فارس: آيتالله مصباح يزدي مطرح كردن مفاهيمي كه برخاسته از اسلام نيست و يا احيانا مخالف اسلام هم باشد را با هر نيتي از سوي گوينده آن خيانت دانست و گفت: خيانت يعني تغيير در برخي اصول؛ مثلا اينكه به جاي اسلام، ايران را مطرح كنيم.آيتالله محمدتقي مصباح يزدي صبح امروز در همايش تجليل از مربيان و اساتيد حوزه آموزش سپاه پاسداران كه به مناسبت 12 ارديبهشت سالروز شهادت شهيد مطهري در محل نمايندگي ولي فقيه در سپاه برگزار شد، با اشاره به ماهيت برخي واژهها و اصطلاحات در ادبيات پيش و پس از انقلاب گفت: براي مثال ما در پيش از انقلاب با دو واژه عرصه سياسي و عرصه ديني مواجه بوديم كه همين كلمات به نوعي القا كننده دين از سياست بود و براي مثال در جامعه اگر يك روحاني را سياسي ميدانستند، اين يك ضد ارزش محسوب ميشد.آيتالله مصباح يزدي ادامه داد: اما به بركت امام و تربيت شدگان مكتب او مانند شهيد مطهري اين ادبيات بعد از انقلاب تغيير كرد و امروز ديگر آن فرمايش مرحوم مدرس كه فرمود سياست ما عين ديانت ماست، كمابيش در جامعه پذيرفته شده است.وي ادامه داد: يكي ديگر از اين واژهها كه در ادبيات ما رايج است، كلمه اصولگرا است كه يك مفهوم ديني و يا سياسي دارد و ما شاهد بوديم اين اواخر حتي برخي به همين واژه اصولگرايي هم حمله كردند و به آن انتقاد داشتند و اين يعني اصولگرايي يك شعار سياسي است چرا كه خاصيت شعارها و ادبيات سياست تحول و تغيير است. اما ما در مفهوم ديني اين موارد را نداريم.آيتالله مصباح يزدي ادامه داد: وقتي دين و سياست ما يكي شد، گاهي شعارهاي ديني و سياسي نيز با هم قاطي شده و مشكلزا ميشوند و برخي فكر ميكنند همانطور كه ميشود شعارهاي سياسي را تغيير داد و يا به آن انتقاد كرد، پس اين امر در خصوص شعارهاي ديني هم قابل تأمين خواهد بود.اين استاد برجسته حوزه افزود: از ابتداي تشكيل حكومت اسلامي در ايران واژه ولايت فقيه به عنوان يك مهر و آرم اين حكومت شناخته شد اما بايد ببينيم كه آيا ولايت فقيه هم مانند ديگر شعار احزاب و گروهها يك شعار سياسي است يا يك مفهوم ديني احيا شده.وي خاطرنشان كرد: ولايت فقيه در اصل دين ما بود و يك شعار سياسي نيست و مفهومي است كه معارف ديني ما آنرا پروراندهاند و از آنجا كه نظام ما يك نظام ديني است بنابراين مفهوم ولايت فقيه را محترم ميشمارند اما متاسفانه بسياري از اشخاص با ولايت فقيه مانند يك شعار سياسي معامله ميكنند كه گويي توسط مردم خواسته شده و در قانون آمده و ميتوان آن را عوض كرد.اين استاد برجسته حوزه افزود: در ولايت فقيه يك مفهوم ديني است و مثلا با يك شعار سياسي مثل مرگ بر آمريكا تفاوت دارد و اعتبار آن نيز به پذيرفتن مردم نيست بلكه اعتباري است كه دين آنرا ايجاب ميكند كه در اين جا منظور مذهب تشيع است.آيتالله مصباح يزدي با تاكيد بر اينكه اطاعت و تبعيت محض بايد از خداوند متعال باشد، گفت اما خداوند ما را به تبعيت از برخي افراد ديگر مانند پدر و مادر و يا پيامبر امر كرده كه البته اينها در عرض خدا قرار نميگيرند بلكه اين اطاعتها در طول اطاعت خداوند است و اطاعت از آنها از آن جهت واجب است كه خدا ما را به آن امر كرده است.وي با بيان اينكه بعد از پيامبر و ائمه طاهرين اطاعت از ولي فقيه واجب ميشود، گفت: اين اطاعت از ولي فقيه نيز در طول اطاعت از امام و پيغمبري است كه از خدا اطاعت ميكنند.اين استاد حوزه با بيان اينكه منبع اعتبار حكم،قانون و تشريع فقط خداوند متعال است، گفت: اطاعت از ولي فقيه نيز به خاطر حكم خداست نه اينكه مردم آن را خواسته باشند كه احيانا در زماني بخواهند آن را عوض كنند.آيتالله مصباح يزدي افزود: اين اطاعت از ولي فقيه تنها به دوران غيبت محدود نميشود چراكه اصل ولايت فقيه مربوط به زمان امام صادق است كه ايشان فرمودند اگر ما به شما دسترسي نداشته باشيم چه بكنيم كه امام فرمود از ولي فقيه اطاعت كنيد.وي ادامه داد: اين به آن معناست كه حتي در زمان امام معصوم نيز اگر مردم به واسطه مكاني كه در آن حضور دارند به امام دسترسي ندارند بايد از فقيه عادل كه حكم او حكم امام است، تبعيت كنند و اين ربطي به مسائل سياسي ندارد كه مثلا با راي مردم اين امر صورت بگيرد و يا در قانون اساسي بيايد. مگر اطاعت از خدا بايد در قانون اساسي باشد؟اين استاد حوزه با تاكيد بر اينكه اگر خداي ناكرده روزي ولايت فقيه از قانون حذف شد، باز هم اعتبار خود را از دست نخواهد داد، يادآوري كرد: متاسفانه در دوران گذشته و رياست جمهوريهاي سابق برخي گفتند كه ما چون ولايت فقيه در قانون اساسي است، آن را قبول داريم و اين يعني اينكه ما ناچاريم ولي فقيه را قبول داشته باشيم. و متاسفانه برخي مسئولين درجه يك كشور در گذشته اين حرفها را ميزدند.آيتالله مصباح يزدي تصريح كرد: البته امروز هم خيليها در دلشان همين است هر چند ميگويند ما ولايت فقيه را قبول داريم اما ته موضوع را كه نگاه ميكنيم ميبينيم چيز ديگري است.وي ادامه داد: آن ولايت فقيه كه ما ميگوييم، اعتبار قانون اساسي از آن است، همانطور كه حضرت امام فرمودند؛ رئيس جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولي فقيه منصوب نشود طاغوت بوده واطاعت از او حرام است.اين استاد حوزه به ذكر يك مثال پرداخت و گفت: مثلا مردم يك محلي قرارداد ميكنند و يك نفر را برميگزينند تا مثلا رئيس آن جمع باشد كه البته اين عيبي هم ندارد اما اين مسئله وجود شرعي ندارد در حكومت اسلامي نيز بايد بدانيم كه اعتبار حكومت اسلامي با بقيه حكومتها متفاوت است و اينجا بود كه امام فرمود حكم دولت اسلامي و اطاعت از آن شرعا واجب است و منظور امام اين نبود كه اين وجود و شرعي بودن به خاطر راي مردم باشد. بلكه مشروعيت آن به واسطه انتسابش از طرف ولي فقيهي است كه خود او منسوب امام زمان است.آيتالله مصباح يزدي با بيان اينكه در كشور ما اطاعت از حكم حكومتي و مقررات مجلس شوراي اسلامي مثل واجبات شرعي واجب است، افزود: اگر اين فرهنگ ترويج شد بسياري از اقدامات نيروي انتظامي و يا دادگاهها خود به خود حل ميشود اما متاسفانه ما هنوز به اين عينيت نرسيدهايم كه قوانين حكومت اسلامي را واجب بدانيم.وي با بيان اينكه شعار ولايت فقيه يك شعار ديني است نه يك شعار سياسي، ولايت فقيه را عمود خيمه انقلاب دانست وافزود: اين انقلاب براي اطاعت از خدا و احياي ارزشهاي ديني و احكام خدا برپا شد البته نه اينكه همه كساني كه در اين انقلاب نقش داشتند، اين طور باشد. اما در همه دنيا سبقه انقلاب ما را اسلامي ميدانند.اين استاد حوزه با بيان اينكه اسلاميت اين انقلاب در بعد قانونگذاري با شوراي نگهبان و در بعد اجرايي با ولي فقيه تعيين ميشود، افزود: اگر اينها را يك شعار سياسي تلقي كنيم، در حقيقت آن را ضعيف كردهايم و زمينهاي فراهم ميشود كه كم كم كساني تصور كنند كه در ايران دو رقيب وجود دارد يكي ولي فقيه و يكي فرد ديگري.آيتالله مصباح يزدي با تاكيد بر اينكه ما بايد اين فرهنگ را كه ولايت فقيه يك شعار ديني است نه سياسي، در جامعه ترويج كنيم، گفت: ما در گذشته يكي از اقمار دست چندم و نوكر آمريكا در منطقه بوديم اما اين استقلال امروز مديون انقلاب اسلامي است و در وصيتنامه شهدا هم به غير از اهميت اسلام و انقلاب چيز ديگري نميبينيم.وي با بيان اينكه روح انقلاب به اسلام و قوام اجراييش به ولايت فقيه است، گفت: بنابر اين هر قدم براي تقويت ولايت فقيه برداشته شود، يا براي پايبندي مردم به ارزشها تلاش شود اين انقلاب را شكوفاتر كرده و بزرگترين خدمت به انقلاب خواهد بود و بزرگترين خيانت نيز عمل كردن در عكس اين مسير است.اين استاد حوزه با بيان اينكه بايد امروز بر اساس همين محك خدمت و خيانت را بشناسيم، گفت: خيانت يعني تغيير در برخي اصول. مثلا اينكه به جاي اسلام ايران را مطرح كنيم. اينها مسائل ريشهاي است و مطرح كردن اين مسائل جريان انقلاب را تضعيف ميكند؛ آنهم زماني كه كشورهاي منطقه به بيداري اسلامي رسيده و ميخواهند از انقلاب ما الگوگيري كنند و حالا ما بياييم بگوييم انقلاب ما يك انقلاب ايراني بود.آيتالله مصباح يزدي با تاكيد بر اينكه گوينده اين حرف با هر نيت و از هر كجا الهام گرفته باشد، خيانت كرده و ما بايد خدمت وخيانت را از هم تشخيص دهيم و اينها ربطي به نيت افراد ندارد و بدانيد هر سخني اگر در جهت تضعيف ارزشها باشد، خيانت است.وي همچنين مطرح كردن مفاهيمي كه برخاسته از اسلام نيست و يا احيانا مخالف اسلام هم باشد، را با هر نيتي از سوي گوينده آن خيانت دانست و گفت: اگر امروز شهيد مطهري زنده بود بزرگترين هم و غمش مبارزه با اين سهلانگاريها و تساهل و تسامحها در رفتارها و شعارها بود.اين استاد برجسته حوزه همچينن با اشاره به ويژگيهاي برجسته شهيد مطهري گفت: كسي كه بيشترين سهم را براي تقويت باورها و ارزشهاي جامعه ايفا كرد، همين علامه شهيد مرتضي مطهري بود، افزود: امروز هم با گذشت بيش از 30 سال از شهادت ايشان هنوز ما به نص كتابهاي او احتياج مبرم داريم.در پايان اين مراسم حجتالاسلام و المسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه با اهداي لوح از مقام علمي و فقهي آيتالله مصباح يزدي تقدير به عمل آورد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]