تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805770323




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگراني چين از خيز خودروسازان اروپايي براي ورود به بازار ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ مرداد ۱۳۹۴ (۸:۴۸ق.ظ)
نگراني چين از خيز خودروسازان اروپايي براي ورود به بازار ايران موج - گروه بين الملل
پس از توافق هسته اي 14 جولاي ميان ايران و شش قدرت جهاني، يکي از مسائلي که به شدت در رسانه هاي کشورمان مورد بحث قرار گرفته صنعت خودرو کشور است.
به منظور درک اهميت صنعت خودرو براي اقتصاد ايران برخي از حقايق مهم را در اين خصوص بايد در نظر داشت. ايران بزرگترين توليد کننده خودرو در خاور ميانه است. قبل از تحريم هاي اقتصادي اين کشور يازدهمين توليد کننده بزرگ خودرو در جهان بود. بخش خودرو، دومين صنعت کشور در ايران پس از نفت است و بيش از 700 هزار کارگر در کارخانه هاي خودروسازي ايران مشغول به کار هستند.
به گزارش المانيتور؛ تحريم هاي غرب نه تنها پيشرفت اين صنعت را متوقف کرد، بلکه به توليد و نظام قيمت نيز ضربه زد. توليد به دليل تحريم ها کاهش يافت در حالي که قيمت اتومبيل حدود 300 درصد افزايش چشم گير يافت. خروجي خودرو از 1.5 ميليون دستگاه در سال به کمتر از 700،000 دستگاه کاهش و از همه مهمتر اينکه کيفيت ساخت خودروها نيز تنزل يافت.
واضح است که تحريم ها اثر مخربي بر اين بخش از صنعت ايران داشته اند. با اين حال توافق هسته اي که با دو سال مذاکرات فشرده و سرسخت در دوران دولت روحاني همراه بود موجب تمرکز بر روي احياي دومين صنعت بزرگ کشور خواهد شد.
در همين باره معاون وزير صنعت ايران در نشستي با يک هيأت اقتصادي سوئيس اعلام کرد که ايران در نظر دارد تا بر اساس طرح برنامه ريزي شده قبلي ظرفيت توليد را در اين بخش به 3 ميليون خودرو تا سال 2021 برساند. وي همچنين تاکيد کرد که به منظور دستيابي به اين هدف، ايران به همکاري با شرکت هاي بين المللي توليد خودرو نياز دارد.
با اين وجود در حالي که ايران به توليد خودرو در داخل کشور خودش مي بالد تحت وابستگي زيادي به قطعات وارداتي است. صنعت خودرو اين کشور نيازمند واردات قطعات کامپيوتري و ساير قطعات حساس خودرو از خارج است. در نتيجه تحت تاثير تحريم هاي غرب، سازندگان خودرو در ايران از طريق همکاري با شرکت هاي چيني مجبور به تامين نيازهاي خود شدند.
علي رغم اين مسائل خودروسازان غربي که متضررترين شرکتهاي دوران تحريم بودند؛ هم اکنون درصدد جبران عقب ماندگي چند سال اخير برآمده اند. سايت مجله تجاري - اقتصادي «فورچون» در اين باره آورد: «مهمترين دليلي که سياستمداران اروپايي را مشتاق به تعامل با ايران مي کند فشار خودروسازان اين قاره است. خودروسازان فرانسوي مانند رنو، پژو، سيتروئن که رهبر بازار ايران قبل از تحريم هاي اعمال شده بودند، مشتاق به شروع کسب و کار در اين کشور شده اند.» در بين خودروهاي فرانسوي رنو تاحدودي در بازار ايران مانده بود و حداقل روزي ۵۰ دستگاه خودرو توليد کرد. ساير کشورهاي اروپايي نيز مشتاق اين حضور هستند. «سرجيو مارچيوني» مدير اجرايي گروه فيات کرايسلر که در پي اعمال تحريم هاي غرب فروش آن در سال 2012 به طور کامل متوقف شد، نيز حضور در بازار ايران را يک فرصت استثايي دانسته است.
شرکت آلماني فولکس واگن که در حال حاضر يکي از گزينه‌هاي احتمالي براي همکاري مشترک با ايران است در طول سال‌هاي 2001 تا 2013 با اختصاص 60 درصد ظرفيت خود به توليد خودروهاي ديزلي، سياست توليد خودرو پاک را دنبال مي‌کند و براي بازار ايران بسيار جذاب است. به طور ميانگين برندهاي اروپايي در يک دهه اخير 50 درصد از ظرفيت توليدي خود را به خودروهاي ديزلي اختصاص داده‌اند که علت اصلي اين موضوع نيز کاهش آلايندگي و کاهش قيمت تمام شده بوده است. اين درحالي است که ساير شرکت هاي خودروساز آسيايي نيز به اين تاخت و تاز دامن زده اند.
با خلاء ايجاد شده در صنعت خودرو ايران به دليل فشار تحريم هاي غرب، چين که بازار مناسبي را به دست آورده بود هم اکنون با چالش بزرگي مواجه شده است و امکان کاهش فعاليت هايش دربازار ايران بوجود آمده است؛ چرا که غول خودرو غربي در حال آماده سازي براي ورود دوباره خود به ايران است. مقامات ايراني و رسانه ها به خوبي از اين درگيري قريب الوقوع آگاه هستند. تيتر يک رسانه ايراني در اين خصوص قابل تامل بود که نوشت: "اعلام جنگ خودروسازان غربي عليه چين: رقابت بر سر بازار ايران."
با وجود چالش هاي بسياري که در اين زمينه وجود دارد، به نظر مي رسد مجموعه بخش خودروسازي ايران به تدريج به مسير رشد خود باز مي گردد و خودروسازان ايراني مي خواهند با طرح هاي مشترک نه تنها صرفا يک مقصد براي محصولات خارجي بلکه يک مرکز منطقه اي براي توليد و صادرات ماشين باشند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن