تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821059068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش سوزي در تالاب هامون و مراتع آن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ مرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۲۰ب.ظ)
آتش سوزي در تالاب هامون و مراتع آن موج - اين آتش حوالي ظهر ديروز در حوزه «لورگ‌باغ» -که بخشي از تالاب هامون صابوري است- اتفاق افتاده است.
به گزارش خبرگزاري موج، با وجود اين که محيط زيست سيستان‌وبلوچستان چند روز پيش ادعا و اصرار کرد دو بخش از تالاب هامون در حوزه «لورگ‌باغ» و «کوه‌خواجه» به واسطه سيلاب بي‌سابقه آبگيري شده است، آتش گسترده بخشي از مراتع تالابِ خشک هامون را در "لورگ‌باغ" سوزاند.
محمدحسن دهمرده، فرماندار شهرستان نيمروز، گفت: در اين آتش سوزي بالاي 10 تا 20 هکتار از جنگل‌زار و پوشش گياهي تالاب هامون سوخته است.
وي با بيان اين که گرماي هوا دليل اين آتش سوزي نبود است، سهل‌انگاري دامداران منطقه که براي چراندن دام‌هاي خود در تالاب حاضر بودند را علت اصلي آتش سوزي اعلام کرد و افزود: دامدار و افرادي که در تالاب بودند براي هدفي مشخص آتش روشن مي‌کنند که بيک باره جنگل و پوشش گياهي تالاب آتش مي‌گيرد، وقتي اين افراد نمي‌توانند آتش را مهار کنند از محل آتش سوزي مي‌گريزند.
به گفته شاهدان نبود وسايل اطفاي حريق در منطقه سبب شد آتش‌سوزي ساعت‌ها به طول بيانجامد و در نهايت باکمک اهالي مهار شود، فرماندار نيمروز البته مي‌گويد اين نخستين آتش سوزي در مراتع تالاب هامون نيست، بلکه فقط امسال بين دو تا سه آتش سوزي ديگر نيز در مراتع و جنگل زارهاي هامون اتفاق افتاده است.
نبود امکانات اطفاي حريق آتش را توسعه داد
فرماندار هامون با تأييد وقوع آتش‌سوزهاي زياد در تالاب هامون، خواستار تهيه امکانات اطفاء حريق شد و گفت: بايد منابع طبيعي امکانات اطفاي حريق در اطراف تالاب هامون مستقر کند، چون تنها منطقه‌اي که در تالاب هامون جنگل و پوشش گياهي دارد، در اطراف شهرستان نيمروز و قسمت‌هايي از «لورگ‌باغ» است.
دهمرده اضافه کرد: در حوزه لورگ‌باغ 60 هزار هکتار جنگل، بخش قابل توجهي نيزار و بوته‌زار وجود دارد که بايد با توجه ويژه از آنها حراست کرد، اگر اين بوته زارها را از دست بدهيم، کانون‌هاي بحران ريزگرد در درياچه افزايش پيدا کرده و وضعيت طوفان‌هاي شن در شمال استان بدتر از حالا مي‌شود.
اين مسوول با يادآوري نبود امکانات اطفاي حريق در منابع طبيعي حوزه تالاب هامون به ايسنا افزود: اگر ديروز همزمان با آتش سوزي وزش باد هم مي‌بود ديگر معلوم نيست چه اتفاقي بر سر هامون و پوشش گياهي آن مي‌افتاد.
وي بيان کرد: رفتن خودروهاي آتش‌نشاني چرخ دار به تالاب هامون سخت و دشوار است، بايد ادواتي نظير لودر، گريدر و ماشين‌هاي راه‌سازي براي خفه کردن آتش با خاک استفاده شود.
دهمرده از منابع طبيعي خواست امکانات اطفاي حريق را به صورت هميشگي در اطراف تالاب هامون مستقر کند؛ زيرا اين اقدام براي جلوگيري از خسارت‌هاي سنگين ناشي از تخريب تالاب ارزشمند است، اگر هکتارهاي زيادي از جنگ زارها و پوشش گياهي تالاب هامون در آتش بسوزد، امکان ندارد که پوشش طبيعي جايگزيني ايجاد کرد، حتي با هزينه 20 ميليون تومان براي هر هکتار نمي‌توان اين پوشش‌هاي گياهي طبيعي را احيا کرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن