تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803042421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوری المالکی: ترکیه و اربیل عامل سقوط موصل بودند |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نوری المالکی: ترکیه و اربیل عامل سقوط موصل بودند
نخست وزیر سابق عراق تاکید کرد آنچه در موصل اتفاق افتاد توطئه برنامه ریزی شده در آنکارا بود که بعد از آن هم به اربیل منتقل شد.
کد خبر: ۵۲۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶ - 19 August 2015


نخست وزیر سابق عراق تاکید کرد آنچه در موصل اتفاق افتاد توطئه برنامه ریزی شده در آنکارا بود که بعد از آن هم به اربیل منتقل شد.


نوری المالکی در گفتگو با شبکه العالم گفت: «سقوط موصل توطئه ای بود که یکی از جنبه های آن توطئه برگزاری تحصن در موصل و الانبار بود. این توطئه توسط بعثی ها و نقشبندیه و افراد موسوم به انقلابیون عشایر و شورای نظامی طراحی شده بود که داعش همدست آنها در این توطئه بود و همه آنها در ترکیه گردهم آمدند و یک اتاق عملیاتی نیز در اربیل داشتند و من هنگامی که گفتم چنین افرادی اتاق عملیاتی در اربیل تشکیل داده اند، رئیس منطقه کردستان عراق گفت که این افراد ستمدیده هستند و وی به آنها پناه داده است در حالی که چنین افرادی در اربیل جمع می شدند و توطئه می چیدند.»


مالکی خاطرنشان کرد: «توطئه سقوط موصل به این نحو بود که به نیروهایِ کرد لشکرها و پلیس (کردهای منطقه کردستان عراق ) دستور داده شد که عقب نشینی کنند و متن این دستور هم اکنون موجود است و کردها نیز عقب نشینی کردند و اصلاً نجنگیدند زیرا می گفتند که داعش برای جنگیدن با عراق و مالکی آمده است نَه برای جنگیدن با کُردها.»


مالکی روز دوشنبه نیز در یک کنفرانس خبری در تهران گفت: «ترکیه بزرگترین حامی داعش و القاعده است در حالی که اگر ترکیه و عربستان نبودند داعش نیز نبود.»


*** گزارش کمیته تحقیق فاقد ارزش است


نخست وزیر پیشین عراق همچنین نتیجه ارایه شده از سوی کمیته تحقیق پارلمانی در باره سقوط موصل را فاقد ارزش توصیف کرد وافزود: «کمیته تحقیق پارلمانی درباره سقوط موصل، دچار اختلافات سیاسی شد وعملا از شکل کمیته حقیقت یاب خارج شده است.»


وی در خصوص گنجاندن نام وی در فهرست مقصران سقوط شهر موصل بیان کرد: «کمیته دچار اختلاف سیاسی و از مصداقیت خارج شده است و در مجموع سقوط موصل نتیجه نقشه و توطئه در اربیل و آنکارا بود.»


نخست وزیر پیشین عراق همچنین گزارش‌هایی را که وی را مسئول سقوط الرمادی می دانند رد کرد و افزود: «سقوط الرمادی یک توطئه بود همانطور که سقوط موصل یک توطئه بود.»


وی همچنین درباره این‌که گفته می‌شود سیاست‌های مالکی باعث شکل‌گیری داعش شد، خاطرنشان کرد: «این موضوع اصلا صحیح نیست زیرا داعش زائیده القاعده است که سال‌ها پیش در سعودی شکل گرفت و حمایت شد. طالبان و النصره و همچنین بوکوحرام نیز جزئی از القاعده هستند.»


کمیته تحقیق پارلمانی عراق اخیرا برخی اشخاص از جمله نوری مالکی را به عنوان مقصر اصلی سقوط شهر موصل به دست داعش معرفی کرد که نمایندگان فراکسیون دولت قانون با صدور بیانیه‌ای، گزارش این کمیته را سیاسی دانستند.


المالکی افزود:«آنچه در موصل رخ داد جنگ نبود زیرا ارتش قوی بود و ۴۳ هزار پلیس مسلح وجود داشت که از هیچ گروهی شکست نمی‌خورد اما این توطئه از اربیل و آنکارا شروع شد و بعد نقشبندیه و داعش آمدند. اقلیم کردستان از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و سنی‌ها همین طور.»


مالکی همچنین با اشاره به ناکامی تلاش‌های آمریکا برای میانجیگری بین عراق و عربستان گفت: «آن‌ها می‌گفتند که عراق را حمایت نمی‌کنند مگر اینکه مالکی برود اما این خدعه بود زیرا ما اشغالگران را بیرون کردیم و آنها به فکر بازگشت بودند. همچنین سعودی نیز معتقد بود که مالکی نباید بماند زیرا به ظن آنها حکم اعدام رهبر جهان اسلام یعنی صدام حسین را صادر کرده است.»


نخست وزیر پیشین عراق همچنین با اشاره به انتقادات ماشین تبلیغاتی رسانه های خارجی از نیروها و بسیج مردمی کشورش در مبارزه با داعش، علت این سیاه نمایی‌ها را مقابله با دخالت ترکیه در عراق دانست.


مالکی همچنین اوضاع در خاورمیانه را پیچیده توصیف کرد و رویارویی با این مشکلات را مستلزم وحدت کشورهای منطقه دانست.


وی همچنین افزود: «رسانه‌های ما در منطقه با چالش‌های مهمی روبرو هستند و برخی رسانه‌های خارجی نمی‌خواهند که ما به پیشرفت برسیم.»




پرس تی وی












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن