تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821081102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حاشيه‌نشيني فيزيکي و حاشيه‌نشيني اجتماعي/حاشيه‌نشيني، دوري فيزيکي از مرکز شهر نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۵۲ق.ظ)
حاشيه‌نشيني فيزيکي و حاشيه‌نشيني اجتماعي/حاشيه‌نشيني، دوري فيزيکي از مرکز شهر نيست موج - وزير راه و شهرسازي در سومين نشست ستاد ملي بازآفريني پايدار شهري گفت: منظور از حاشيه‌نشيني، دوري فيزيکي از مرکز شهر نيست، بلکه منظور هر نوع دوري از جامعه را شامل مي‌شود که مي‌تواند شامل مناطق مرکزي شهرها هم باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، در سومين نشست «ستاد ملي بازآفريني پايدار محدوده‌ها و محله‌هاي هدف احيا، بهسازي و نوسازي شهري» که سه‌شنبه، ۲۷ مرداد، با موضوع بررسي مشکلات سکونتگاه‌هاي غير رسمي استان فارس در وزارت راه و شهرسازي برگزار شد با تشکر از ارائه گزارش‌هاي مربوط به مشکلات حاشيه‌نشيني در شيراز و چند شهر ديگر استان فارس گفت: بايد اين سياست براي همه جا بيفتد که شهروند درجه اول و دوم و سوم نداريم و همه شهروندان از حقوق يکسان برخوردارند.
وزير راه و شهرسازي با بيان اين که نبايد شهروند ساکن مناطق حاشيه‌اي اين احساس را داشته باشد که علاوه بر دوري از مناطق برخوردار شهر، از اجتماع هم به حاشيه رانده شده است، ادامه داد: منظور از حاشيه‌نشيني، دوري فيزيکي از مرکز شهر نيست، بلکه منظور هر نوع دوري از جامعه را شامل مي‌شود که مي‌تواند شامل مناطق مرکزي شهرها هم باشد مثلا در تهران مردم ساکن منطقه ۱۲، در مشهد ساکنان بافت‌هاي اطراف حرم رضوي (ع) يا در شيراز ساکنان بافت سعديه چنين احساسي دارند.
وي با تأکيد بر لزوم بررسي موضوع به حاشيه رانده شدن اجتماعي شهروندان در ستاد ملي بازآفريني شهري افزود: البته مطرح کردن اين سخنان در حد حرف بوده و عمل به آن بسيار سخت است، از صداوسيما مي‌خواهم نمونه‌هايي از احساس عدم تعلق به جامعه از سوي حاشيه‌نشينان را نمايش دهد تا اين قضيه براي مردم ملموس‌تر باشد.
رئيس ستاد ملي بازآفريني شهري با اشاره به زندگي نزديک به ۱۸ ميليون نفر از ۵۵ ميليون نفر جمعيت شهري در حاشيه‌هاي شهرها که نزديک به يک‌سوم شهرنشينان کشور را تشکيل مي‌دهد، خاطرنشان کرد: بسياري از اين شهروندان خود را شهروند درجه دوم احساس مي‌کنند که از سوي ديگر شهرنشينان به حاشيه رانده شده‌اند، خواه ساکنان مناطق واقعا حاشيه‌اي باشند و خواه ساکن مناطق مرکزي شهرها که از نظر فيزيکي حاشيه‌نشين نيستند، اما؛ از نظر رواني احساس حاشيه‌نشينان را دارند.
وي بحث مهم ديگر در سکونتگاه‌هاي غير رسمي را موضوع ساماندهي حمل‌ونقل حومه‌اي کلان‌شهرها دانست و افزود: اگر مردمي که ساکن کلان‌شهرها هستند بدانند در صورت زندگي در فاصله ۳۰ تا ۴۰ کيلومتري اين شهرها، دسترسي راحتي با حمل‌ونقل عمومي به مرکز شهر دارند، ديگر نياز به حاشيه‌نشيني در کلان‌شهرها و سکونتگاه‌هاي غير رسمي را در خود احساس نمي‌کنند.
عضو کابينه دولت تدبير و اميد با تأکيد بر اين که بايد براي سيستم حمل‌ونقل عمومي برنامه‌ريزي ويژه‌اي داشته باشيم، گفت: به عنوان مثال يکي از محورهاي مهم مواصلاتي کشور، شيراز ـ مرودشت است که روزانه بيش از ۱۰۰ هزار تردد در آن به ثبت مي‌رسد.
به گفته آخوندي هيچ سامانه‌اي براي اجراي سيستم حمل‌ونقل حومه‌اي در ايران نداريم، راه‌اندازي سيستم کارآمد حمل‌ونقل حومه‌اي در کلان‌شهرها در کاهش شديد مهاجرت بي‌رويه به شهرهاي بزرگ نقش بسزايي دارد.
وزير راه و شهرسازي با بيان اين که فاصله توسعه‌يافتگي ميان شهرستان‌هاي درجه دو استان‌ها با کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها بسيار زياد است، اظهار کرد: مثلا در استان فارس فاصله شيراز با جهرم و کازرون از نظر پيشرفت شهري بسيار زياد است و بايد سياست‌گذاري حمايت از شهرهاي ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفري تغيير يابد، اگر اين نوع شهرها خوب عمل کنند، شهرهاي ميليوني در مراکز استان‌ها ايجاد نمي‌شود.
عضو هيأت دولت يازدهم با بيان اين که موضوع بعدي اين است که هنوز برخي مديران شهري نمي‌دانند بايد به محله‌هاي هدف بازآفريني به صورت تک محله بنگرند يا به عنوان جزئي از کل شهر، ادامه داد: بايد محله‌هاي هدف احيا و بازآفريني شهري در کنار بافت‌ها و محله‌هاي مجاور ديده شوند.
وي با اشاره به موضوع احياي سکونتگاه غير رسمي سعديه در شيراز که براي بازآفريني اين منطقه، چند ده هکتار از زمين‌هاي اطراف آن هم بايد در طرح اصلاح قرار گيرند، تأکيد کرد: بايد از طرح بازآفريني محله سعديه شيراز حمايت همه‌جانبه صورت گيرد.
آخوندي يکي از مهم‌ترين موضوعات در بازآفريني شهرها را توجه به مبحث هويت محله‌اي ذکر و اظهار کرد: بايد همه سياست‌هاي بازآفريني شهري به تقويت حس هويت محله‌اي و شهري برگردد.
وي شيراز را از شهرهايي دانست که جزئي از هويت ايران و بخشي از جريان «ايران‌شهر»‌ و هويت ملي است و ادامه داد: اجراي برنامه بازآفريني شهري شيراز با کمک شهرداري با توجه به سياست جديد کشور در حوزه بين‌الملل مي‌تواند اين شهر را به مرکز گردشگري بين‌المللي ايران تبديل کند.
وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهارات خود موضوع اقتصاد شهري و ارتقاي جايگاه آن در شهرها را از موضوعاتي که به کاهش سکونتگاه‌هاي غير رسمي مي‌انجامد دانست و گفت: شهر شيراز با توجه بر برنامه‌ريزي براي تقويت صنعت گردشگري آن به سمتي مي‌رود که نقش مشاغل خدماتي نقش برجسته‌تري داشته باشد.
وي با اشاره به اظهارات شهردار شيراز در خصوص اخذ عوارض صفر درصد از متقاضيان هتل‌سازي بيان کرد: تنها عدم اخذ عوارض کافي نيست و بايد شهرداري برنامه‌هاي بيشتري براي توسعه گردشگري شيراز داشته باشد.
آخوندي در ادامه لزوم بازگشت جريان آب به رودخانه شهري شيراز براي زنده شدن هويت کالبدي اين کلان‌شهر توريستي را يادآور شد که سپس مديرکل راه و شهرسازي فارس با اشاره به انجام مطالعات کامل در اين خصوص، گفت: پيمانکار مطالعات شهري تأکيد کرده است امکان اجراي طرح احياي رودخانه شيراز وجود دارد.
گفتني است؛ در اين نشست که به رياست آخوندي برگزار شد، محمد سعيد ايزدي، معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران، (به عنوان دبير نشست)، امير اميني، معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد وزير راه و شهرسازي، خليل رضاييان، معاون عمراني استاندار فارس، سيد مهدي هاشمي نمانده مردم تهران و رئيس کميسيون عمران مجلس، شاهين محمدصادقي نماينده مردم کازرون در مجلس، هوشنگ عشايري مديرکل راه و شهرسازي فارس، هوشنگ خندان‌دل معاون وزير کشور و رئيس سازمان همياري شهرداري‌هاي کشور، ناصر کلانتري قائم‌مقام معاونت بهداشت وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي و نمايندگاني از ساير دستگاه‌ها حضور داشتند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن