تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819758350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح جدید صلح برای سوریه در شورای امنیت تصویب شد/ نقطه سر خط


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش روزنامه شرق؛
طرح جدید صلح برای سوریه در شورای امنیت تصویب شد/ نقطه سر خط

1.jpg


شناسهٔ خبر: 2886908 - چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۷
بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی

ونزوئلا، عضو غیردائم سازمان‌ملل و متحد دولت سوریه، اعلام کرد خود را از بخش‌هایی از این بیانیه که خواستار انتقال سیاسی به معنی پایان‌دادن به ریاست‌جمهوری «بشار اسد» است، کنار می‌کشد. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه شرق در گزارشی پیرامون بحران سوریه و تصویب طرح جدید صلح برای این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت:پنج سال از بحران سوریه می‌گذرد بی‌آنکه مردم این کشور یک روز بدون خون‌ریزی و خشونت را پشت‌سر گذاشته باشند. بحران انسانی فاجعه‌آمیز است و ظهور داعش در یک سال گذشته هم بر پیچیدگی‌های این بحران افزوده. سیر صعودی قربانیان هر روز شتاب بیشتری می‌گیرد و آمار و ارقام هم آ‌ن‌قدر در رسانه‌های مختلف نقل شده که دیگر خلاف روزهای آغازین درگیری، کمترکسی را شگفت‌زده می کند و تحت تأثیر قرار می‌دهد. در طول این سال‌ها طرف‌های درگیر بدون کمترین عقب‌نشینی از مواضع خود، هر روز محکم‌تر از روز قبل، بر طبل جنگ می‌کوبند و دو فرستاده پیشین سازمان‌ملل که با آن همه کبکبه و دبدبه برای حل سیاسی بحران پا در سوریه گذاشتند، خیلی زود مأیوس از اقدامی عملی، مأموریت خود را به مهره دیگری واگذار کردند. دیپلماسی پس از بن‌بست‌های پی‌درپی به حالت تعلیق درآمد و دو دور مذاکرات صلح بدون هیچ پیشرفت و حتی پیشنهاد آتش‌بسی، به پایان رسید.
اما حالا یک‌بار دیگر توجه جامعه جهانی به بحران سوریه جلب شده و روز دوشنبه ١٥ عضو شورای امنیت سازمان‌ملل طرح تجدید مذاکرات صلح سوریه را تصویب کردند. کشورهای عضو به اتفاق آرا اعلام کردند از تلاش‌های استفان «دی میستورا»،‌ فرستاده ویژه سازمان‌ملل در امور سوریه، برای برقراری صلح در این کشور حمایت خواهند کرد. طرح اخیر که فرانسه آن را به شورای امنیت ارائه کرده بود، برای اولین‌ بار در دو سال گذشته همه اعضای شورای امنیت را با یکدیگر هم‌رأی کرد، با این همه، ونزوئلا، عضو غیردائم سازمان‌ملل و متحد دولت سوریه، اعلام کرد خود را از بخش‌هایی از این بیانیه که خواستار انتقال سیاسی به معنی پایان‌دادن به ریاست‌جمهوری «بشار اسد» است، کنار می‌کشد. آن‌طور که «رافائل رامیرز»، فرستاده کاراکاس در سازمان‌ملل، گفته، شورای امنیت با حمایت از انتقال سیاسی در سوریه، حق این کشور برای تعیین سرنوشت خود را نقض کرده است. این بند از بیانیه که اکنون همه اعضای شورای امنیت آن را تأیید کرده‌اند، بارها با مخالفت دولت اسد، مذاکرات بین طرف‌های درگیر را به بن‌بست رسانده اما دیپلمات‌های غربی از آن استقبال و آن را تغییری مهم اما جزئی در گفت‌وگوهای جهانی پیرامون سوریه عنوان کرده‌اند.
«آلکسی لامک»، نماینده فرانسه در سازمان‌ملل، این موفقیت را «تصمیمی تاریخی» در شورای امنیت خواند. «فرانک والتر اشتاین‌مایر»، وزیر خارجه آلمان، هم تصریح کرد شورای امنیت با تصویب این بیانیه، اراده خود برای پایان‌دادن به «رنج» در سوریه را اعلام کرده است. به گفته اشتاین‌مایر، این تصمیم می‌تواند گامی برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در سوریه باشد.
روسیه یکی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت به‌طور سنتی هر طرح غربی برای سوریه را وتو کرده و حمایت این کشور از بیانیه اخیر نشان‌دهنده تغییری اندک اما سرنوشت‌ساز در بحران سوریه است. حال و با چنین تغییر رویکردی، باید دید طرح جدید دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان‌ملل در امور سوریه، به کدام‌سو می‌رود؛ طرحی که او اواخر ماه جولای سال جاری از تلاش‌هایش برای ارائه آن خبر داد و گفت این طرح، مذاکرات صلح در سوریه را احیا کرده و از ادامه جنگ داخلی و ویرانی بیشتر این کشور جلوگیری می‌کند.
 به گزارش فرانس٢٤، به گفته فرستاده ویژه سازمان‌ملل در امور سوریه، این گفت‌وگوها در ماه سپتامبر امسال آغاز خواهند شد. این بیانیه ١٦‌بندی از ماه پیش و پس از آنکه استفان دی‌میستورا طرح جدید خود برای مذاکرات صلح را به شورای امنیت ارائه داد، در حال بررسی بود. براساس طرح دی‌میستورا، چهار کارگروه از کارشناسان در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، مسائل حقوقی و تروریسم موظف هستند موضوعات مورد مناقشه را بررسی کرده و با ارائه پیشنهادات عملی به نبردهای مسلحانه در سوریه خاتمه داده و امکان‌ گذار سیاسی در این کشور را فراهم کنند. این ‌گذار سیاسی شامل ایجاد حکومت انتقالی فراگیر با قدرت اجرائی کامل است.
موافقت شورای امنیت سازمان‌ملل با طرح پیشنهادی فرانسه برای حل بحران سوریه، روز دوشنبه یعنی دقیقا همان روزی صورت گرفت که جنگنده‌های ارتش سوریه، بازار منطقه دوما در حومه دمشق را بمباران کردند و به گزارش یک گروه نظارتی، ٩٦ نفر در این حمله کشته شدند. «استفان اوبرایان»، معاون دبیرکل سازمان‌ملل در امور انسان‌دوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری این سازمان، خشونت‌ها علیه غیرنظامیان در سوریه را مایه «وحشت» خوانده است. اوبرایان در جریان بازدیدی از دمشق به خبرنگاران گفت هدف‌گرفتن غیرنظامیان در جنگ داخلی این کشور «غیرقانونی و غیرقابل‌قبول» است و باید متوقف شود. او گفت حملات هوایی دولت به ناحیه‌ای در نزدیکی پایتخت در روز یکشنبه را «هولناک» می‌داند. هنوز روشن نیست آیا حمایت اعضای شورای امنیت از طرح جدید فرستاده سازمان‌ملل می‌تواند جنگ سوریه را متوقف کند، بی‌شک امید تأثیرگذاربودن این طرح در کوتاه‌مدت، خوش‌خیالی‌ای بیش نیست و از همین‌رو احتمالا روزبه‌روز شمار ٢٥٠ هزار کشته سوری افزون‌تر و مردم این کشور هم آواره‌تر می‌شوند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن