تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820806332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمادگي ۵۰ سرمايه‌گذار براي احداث جايگاه سي.ان.جي در کشور/کارمزد ويژه براي جايگاه داران در کلان‌شهرها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۱۷ب.ظ)
آمادگي ۵۰ سرمايه‌گذار براي احداث جايگاه سي.ان.جي در کشور/کارمزد ويژه براي جايگاه داران در کلان‌شهرها موج - مدير کل برنامه‌ريزي انرژي وزارت نفت از آمادگي حدود ۵۰ سرمايه‌گذار براي احداث جايگاه سي.ان.جي در کشور خبر داد و گفت: وزارت نفت برنامه‌هاي حمايتي ويژه‌اي براي توسعه مصرف گاز در ناوگان حمل‌ونقل کشور در نظر گرفته است.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از شانا؛ محسن مظلوم فارسي، مدير کل برنامه‌ريزي انرژي وزارت نفت، با اشاره با اين‌که با روي کار آمدن دولت يازدهم چند گام مهم براي رونق کسب‌وکار در عرصه جايگاه داري و عرضه مستمر و در دسترس براي مصرف‌کنندگان سي.ان.جي (گاز طبيعي فشرده شده) در کشور برداشته شده است، درباره گام نخست اين اقدام‌ها گفت: قدم نخست، انجام محاسبات لازم و اعمال ضريب تصحيح بين ميترينگ هاي ورودي به جايگاه (کنتورهاي شرکت ملي گاز ايران) و ديسپنسرهاي توزيع نهايي سوخت در جايگاه‌هاي سي.ان.جي بود که بر اين اساس، ضريب تصحيحي معادل سه درصد گاز اندازه‌گيري شده حجمي ورودي به جايگاه بين تحويل دهنده و تحويل گيرنده در نظر گرفته شد.
وي گام دوم را کاهش پايه حجمي گاز عنوان کرد و در توضيح آن گفت: با توجه به اين‌که تأمين گاز از منابع مختلف گازي در کشور انجام مي‌شود و طي فرآيند انتقال، گاز طبيعي در معرض شرايطي، از جمله زمان انتقال و دماي محيط قرار مي‌گيرد، ممکن است سبب ايجاد تفاوت‌هايي در جرم حجمي (چگالي) گاز نسبت به شرايط استاندارد (۰.۷۴) کيلوگرم به ازاي يک مترمکعب) شود.
مظلوم فارسي افزود: وزارت نفت براي حل اين مشکل، پايه جرم حجمي گاز را به عددي کمتر ازآنچه ممکن است در عمل اتفاق بيفتد محاسبه و جرم حجمي گاز ورودي به جايگاه را معادل ۰.۶۹ کيلوگرم بر مترمکعب محاسبه مي‌کند تا در اين ميان هيچ‌گونه اجحافي به جايگاه داران و مصرف‌کنندگان نهايي نشود.
مظلوم با تأکيد بر اين‌که اين عدد براي عمده گاز توزيع شده در کشور در محدوده ۷۴ صدم کيلوگرم به ازاي هر مترمکعب است، تصريح کرد: اين اقدام وزارت نفت بدين معنا است که در اين وزارتخانه براي هر مترمکعب گاز تخفيفي معادل حدود ۷ درصدي علاوه بر ضريب تصحيح لحاظ شده است.
وي گام سوم وزارت نفت را افزايش کارمزد جايگاه داران سي.ان.جي به دو برابر رقم گذشته عنوان کرد و با اشاره به اين‌که کارمزد جايگاه داران تا مدت‌ها رقمي در حدود ۴۰۰ ريال به ازاي توزيع هر مترمکعب سي.ان.جي بود، افزود: در اين بخش کارمزد جايگاه داراني که زمين جايگاه مربوط به خودشان و تأسيسات آن دولتي است به رقم ۸۰ تومان به ازاي هر مترمکعب گازي که توزيع مي‌شود، افزايش يافته است.
مدير کل برنامه‌ريزي انرژي وزارت نفت با بيان اين‌ که در اين بخش، براي افرادي که قرار است جايگاه‌هاي در شهرهاي بزرگ و يا کلان‌شهرها احداث کنند کارمزد ويژه‌اي در نظر گرفته شده است، گفت: براي اين منظور کارمزد ويژه‌اي براي احداث جايگاه‌ها در نظر گرفته شده که اين رقم براي کلان‌شهرها ۱۴۰ تومان و براي شهرهاي کوچک ۱۲۰ تومان به ازاي توزيع هر مترمکعب سي.ان.جي در نظر گرفته شد.
مظلوم فارسي با اشاره به اين‌که کارمزد ويژه براي مدت هفت سال در نظر گرفته شده است و جدا از کارمزدي است که دولت سالانه يا هر دو سال يک‌ بار در شوراي اقتصاد مصوب خواهد کرد، افزود: کارمزد کنوني به ازاي فروش هر مترمکعب سي.ان.جي ۸۰ تومان است که به اين عدد ۶۰ تومان جهت احداث جايگاه سي.ان.جي در کلان‌شهرها و ۴۰ تومان نيز براي احداث جايگاه در غير کلان‌شهرها افزوده مي‌شود.
وي با بيان اين‌ که برداشتن اين گام‌ها در جهت تشويق بخش خصوصي براي احداث جايگاه‌هاي سي.ان.جي در کشور است، اظهار کرد: تاکنون حدود ۵۰ سرمايه‌گذار بخش خصوصي براي احداث جايگاه سي.ان.جي اعلام آمادگي کرده‌اند؛ تهيه زمين و تأسيسات جايگاه نيز بر عهده سرمايه‌گذاران است.
مدير کل برنامه‌ريزي انرژي وزارت نفت با بيان اين‌که تمام اين اقدام‌ها علاوه بر کاهش صف‌هاي سي.ان.جي در نقاط مختلف کشور براي ايجاد انگيزه در جايگاه داران جهت احداث و نوسازي تجهيزات صورت گرفته است، تصريح کرد: نقش دادن بيشتر بخش خصوصي در اين زمينه در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در حوزه انرژي کشور است.
مظلوم در ادامه با بيان اين‌که استقبال از مصرف سي.ان.جي در کشور و مديريت بهينه مصرف بنزين از اهداف وزارت نفت براي گسترش مصرف اين سوخت در کشور است، حرکت بعدي وزارت نفت را کاهش قيمت اين سوخت با وجود مصوبه دولت اعلام کرد و افزود: در اين زمينه با وجود آن‌که قيمت سي.ان.جي به ازاي هر مترمکعب ۶۰۰ و براي هر کيلوگرم ۴۱۴ تومان در نظر گرفته شده بود اما به دليل افزايش قيمت بنزين، وزارت نفت پيشنهاد کاهش قيمت سي.ان.جي از ۶۰۰ به ۵۰۰ و از ۴۱۴ به ۳۴۵ تومان را ارائه داد که با اخذ مصوبه از دولت در حال اجرا است.
وي با بيان اين‌که اين مصوبه تا پايان شهريور معتبر است، تصريح کرد: هنوز صحبتي از تمديد اين مصوبه نشده است، اما؛ اگر شرايط به گونه‌اي مناسبي پيش برود و مصرف سي.ان.جي افزايش پيدا کند، ممکن است وزارت نفت درخواست تمديد اين مصوبه را ارائه دهد.
مظلوم با اشاره به اين‌که معاونت برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري وزارت نفت همچنين تا پايان تير امسال پيشنهادي مبني برافزايش کارمزد جايگاه‌ها به ازاي هر مترمکعب را به وزير نفت ارائه داده است، تصريح کرد: اين پيشنهاد شامل افزايش کارمزد جايگاه‌هاي موجود (زمين بخش غيردولتي و تجهيزات در اختيار گذاشته شده از سوي وزارت نفت) از ۸۰۵ تا ۹۲۰ ريال به ازاي هر مترمکعب است.
مدير کل برنامه‌ريزي انرژي وزارت نفت افزود: در اين پيشنهاد کارمزد جايگاه داراني که اقدام به آورده زمين و سرمايه لازم جهت توسعه و راه‌اندازي جايگاه سي.ان.جي در مناطق مختلف کشور کنند نيز در بازه ۱۵۰۰ تا ۱۷۵۰ ريال به ازاي هر مترمکعب ارائه شده است.
مظلوم همچنين به تفاوت قيمت زمين در تهران و ساير شهرها اشاره کرد و با بيان اين‌که براي سرمايه‌گذاراني که در تهران اقدام به ساخت همزمان پنج جايگاه کنند کارمزد بيشتري در نظر گرفته خواهد شد، تصريح کرد: اگر بخش خصوصي بتواند همزمان در پنج نقطه و در بخش‌هايي که شرکت پخش براي احداث جايگاه تعيين کرده اقدام به سرمايه‌گذاري کند رقم کارمزد بيشتري (تا ۲۵۰۰ ريال به ازاي هر مترمکعب) براي آن‌ها در نظر خواهد گرفت.
به گفته وي، اين طرح براي تصويب نهايي در نوبت اخذ مصوبه از شوراي اقتصاد قرار دارد.
مديرکل برنامه‌ريزي انرژي وزارت نفت همچنين از تدوين طرحي براي ايجاد برندسازي در حوزه سي.ان.جي خبر داد، گفت: ايجاد برندسازي در حوزه سي.ان.جي گام بعدي وزارت نفت در اين بخش است تا براساس آن مصرف بهينه و عرضه مستمر و در دسترس سيان جي براي تمام آحاد جامعه فراهم شده و کسب‌وکار در اين حوزه رونق بگيرد.
مظلوم افزود: محاسبات لازم براي ارائه نهايي اين طرح، از جمله حداقل و حداکثر تعداد جايگاه‌هاي توسعه يافته از سوي يک يا کنسرسيومي از بخش‌هاي غيردولتي و ساير شرايط در دست تدوين است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن