واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سمینار روانشناسی و هنر در شیراز؛
سلامت ذهنی هنرمندان شرط ضروری تولید آثار پیشگیرانه
شناسهٔ خبر: 2881817 - شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
استانها > فارس
شیراز- در سمینار روانشناسی و هنر با حضور متخصصان تئاتر و روان بر سلامت ذهنی هنرمندان در تولید آثار پیشگیرانه تاکید شد. به گزارش خبرنگار مهر، در این سمینار که صبح شنبه با حضور دکتر یوسف آفرینی، دکتر رابرت فرنام و آقای دشت بشی و آقای محکم در چند بخش سخنرانی برگزار شد به مباحث اعتیاد و نقش هنر در پیشگیری و درمان اعتیاد و استفاده از هنر درمانی در مواجهه با اعتیاد و تضمین سلامت روان اختصاص یافت.در بخش نخست، دکتر آفرینی پیرامون اهمیت شناخت فرد از خود و جامعه و نقش آن در سلامت روان و میزان رضایت از زندگی تاکید کرده و با بر شمردن مشخصه های فرد دارای سلامت روان و همچنین نشانه های به خطر افتادن تعادل روان به طرح مسائلی پرداخت.تئاتردرمانی، نقطه تلاقی هنر و روانشناسیوی در ادامه با تصریح اهمیت هنر درمانی، شیوه ی تاتر درمانی یا "سایکودرام" را شیوه ای مؤثر در توانبخشی و درمان عارضه های روحی و روانی خواند و گفت: امروزه در بسیاری از کشورها تئاتردرمانی به عنوان روشی جدید و تاثیرگذار در درمان مشکلات روحی و روانی مورد توجه است.این روش درمانی به عنوان نقطه ی تلاقی هنر نمایش و روانشناسی در رسیدن به تعادل روحی مورد توجه قرار گرفته است. در واقع جایی که علم روانشناسی و هنر شانه به شانه و همسنگ یکدیگر در تلاش و حرکت است.دکترای هنرهای نمایشی، ابراز کرد: در این شیوه فرد قادر است بر بسیاری از دل نگرانی ها، اضطراب ها و ترس های خود غلبه کند. بازی سازی و قرار گرفتن در مرحله ی آزمون و خطا بدون ترس از قضاوت و تنبیه شدن و راهی برای تمرین زندگی از جمله مهم ترین عناصر تخلیه کننده ی انسان در سایکودرام است.در بخش دوم سخنرانی با عنوان آشنایی با آسیب های اجتماعی و مداخلات پیشگیرانه، دشت بشی ضمن معرفی انواع مواد مخدر و روانگردان ها و میزان مصرف آنها در کشور، به تشریح و توضیح اثرات و عوارض مخرب آنها و راه های شناخت افراد آلوده و در معرض خطر ابتلا به اعتیاد و مصرف اینگونه مواد بویژه نوجوانان و جوانان طرف خانواده، و همچنین راهکارهای پیشگیری و مقابله با مصرف مواد مخدر و اقدامات صورت گرفته در راستای پیشگیری ازابتدا به بیماری های شایع از طریق مواد مخدر در میان افراد مبتلا به اعتیاد پرداخت.در بخش سوم که با سخنرانی قدرت الله محکم تحت عنوان پیشگیری از اعتیاد و ساختار پیشگیری اجتماع محور یا cb (Community based structure) ادامه یافت وی با ارائه ی تعاریفی از اعتیاد و فرد معتاد از نگاه اقشار و نهاد های مختلف جامعه و همچنین صحبت در مورد سیستم اعتیاد، ضد اعتیاد و مقایسه ی این دو، چندین رویکرد عملی و تئوری را در زمینه ی پیشگیری و درمان اعتیاد بیان کرد.پیشگیری اجتماع محور بر اساس فکر، فرهنگ، اقتصاد، فهم و توان مردمبه گفته او، ساختار پیشگیری اجتماع محور یا cb، به شرح پیشگیری بر اساس فکر، فرهنگ، اقتصاد، فهم و توان مردم اجتماع می پردازد که بر پایه ی مشارکت مردم استوار است. در این شیوه اجرای برنامه های مختلف در سطح جامعه بوسیله ی نظرخواهی از مردم و شنیدن مشکلاتشان و در نهایت ارائه راهکار مناسب از طرف افراد جامعه در جهت رفع یک مشکل و مشارکت آن ها در امر اجرا انجام می گیرد.وی نکته بسیار مهم این روش را نقش پذیری و قبول مسئولیت در یک کار گروهی از طرف افراد جامعه دانست که این روند به اقتدارافزایی مردم در یک جامعه منجر خواهد شد.دکتر رابرت فرنام نیز اهداف این برنامه را که شامل: حساس کردن افراد عام و خاص جامعه در زمینه ی توجه و نگاه به آسیب های اجتماعی، و خطراتی که ما، خانواده، دوستان و آینده ی کشور را تهدید می کنند، و همچنین بررسی مسیر، تکنیک و طرز تفکر، امکانات و ابزاری که برای مقابله و رویارویی با این مقوله در اختیار داریم را برشمرد و در ادامه به شرح و توضیح اهمیت سیستم اطلاع رسانی در زمینه ی مسائل و آسیب های اجتماعی و نقش رسانه ها در انتقال پیام به شیوه های مختلف و صحیح، و همچنین آگاه سازی جامعه به گونه ای که نتیجه ی حاصله به نفع جوانان و اقشار جامعه باشد، و نیز کاهش هر چه بیشتر آسیب های اجتماعی در سطح جامعه پرداخت.این روانپزشک به نقش هنرمند، رسانه، تبلیغات و اثر هنری در پیشگیری از اعتیاد و توجه به نقش درمانگری هنر، رابطه ی شخص در جایگاه هنرمند با اعتیاد، و جایگاه هنر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد اشاره کرد.سلامت ذهنی هنرمندان شرط ضروری تولید آثار پیشگیرانهدر پایان این سمینار نیز دکتر آفرینی دانشجویان و تولید کنندگان آثار را مورد خطاب قرار داد و سلامت ذهنی هنرمندان و دانشجویان را شرط لازم و ابتدایی آثار تولیدی در زمینه ی پیشگیری از آسیب ها دانست.در ادامه از پرسش و پاسخ هایی که از سمت دانشجویان مطرح شد چنین برمی آمد که دل مشغولی تعداد کثیری از دانشجویان هنر تولید آثاری با موضوع پیشگیری در کنار حفظ وجوه هنری و فاصله گرفتن از کلیشه های رایج با موضوع اعتیاد می باشد.وی، ادامه داد: هنرمند خلاق می تواند به واسطه ی حفظ ارتباط و تبادل فکری با توده ها دست به خلق آثاری درخور توجه و درمانگر بزند.آفرینی، سایکو درام(تئاتر درمانی)را یک بسته کامل هنری دانست که فارغ از ابعاد زیبایی شناسانه توان درمانگری بالایی هم دارد.وی ابراز امیدواری کرد که این سمینار توانسته باشد با بهره گیری از خلاقیت دانشجویان جوان آغازگر قدم هایی راسخ در راه پیشگیری از آسیب های اجتماعی باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]