تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815730636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصلاح مبحث دوم مقررات ملي ساختمان باعث حفظ حقوق خريداران مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۲۳ق.ظ)
اصلاح مبحث دوم مقررات ملي ساختمان باعث حفظ حقوق خريداران مي‌شود موج - عضو هيأت رئيسه انجمن مهندسان راه و ساختمان در واکنش به اظهارنظر اخير معاون وزير راه و شهرسازي مبني بر تهيه اصلاحيه مبحث دوم مقررات ملي ساختمان گفت: تحقق اين امر باعث حفظ حقوق خريداران، مهندسان و سرمايه‌گذاران مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، اخيرا معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي از تهيه اصلاحيه مبحث دوم مقررات ملي ساختمان حاوي الزامات اداري و فرايند نحوه فعاليت مهندسان و سازمان‌هاي نظام‌مهندسي در رابطه با مالک، شهرداري و همچنين امور مربوط به کنترل‌هاي لازم در اين زمينه خبر داد.
همزمان با انتشار اين خبر برخي از مهندسان با مثبت ارزيابي کردن اين اصلاحيه در عين حال تأکيد کردند: اجرايي شدن اين مهم سبب جلوگيري از تضييع حقوق مصرف‌کنندگان، دفاع از حقوق مهندسان و نيز جلوگيري از هدر رفت سرمايه‌هاي ملي خواهد شد.
در اين زمينه اکبرپور، عضو هيات رئيسه انجمن راه و ساختمان، اظهار داشت: با توجه به گذشت کمتر از يک دهه از زمان ابلاغ و اجراي مبحث دوم مقررات ملي و تجربه فراز و نشيب‌هاي متعدد از رهگذر اجراي اين قانون، کاملا منطقي است با توجه به تجارب به دست آمده، تغييرات و اصلاحاتي در مبحث دوم مقررات ملي ساختمان ايجاد شود.
عضو هيأت علمي دانشگاه با بيان اين که اصولا در اين مبحث فرآيندهاي تشکيل دفاتر طراحي، نظارت و اجرا و عملکرد اشخاص حقيقي و حقوقي دخيل در ارائه اين خدمات تشريح شده و همچنين مباحث مربوط به انبوه‌سازان و تهيه شناسنامه فني ملکي ساختمان تبيين شده است، اظهار داشت: اما؛ يک شاخصه مهم اين مبحث موضوع متولي شدن مهندسان داراي صلاحيت در امر اجرا به صورت شخص حقوقي است که در شهر تهران عليرغم تلاش‌هايي که صورت گرفت، با توجه به مخالفت‌هاي گوناگون صورت گرفته از طرف عواملي که در شهرداري تهران بودند، موفق نشديم که اين مهم را به صورت کامل اجرايي کنيم و عموما فقط در متراژهاي سه هزار متر به بالا و به صورت محدود بالاي دو هزار متر اجرايي شده است.
اکبرپور با بيان اين که امر اجرا بايد توسط مجري با صلاحيت صورت بگيرد و مالک نيز به عنوان سرمايه‌گذار بايد دخيل باشد و نمي‌توان نقش او را ناديده گرفت، درباره مخالفت‌هاي صورت گرفته با به‌کارگيري مجري ذي‌صلاح در فرآيند ساختمان گفت: بسياري از مخالفان بر اين باورند که اين امر سبب تحميل هزينه اضافي شده و باعث مي‌شود قيمت تمام شده افزايش يابد، اين در حالي است که براساس آنچه که در مبحث 22 مقررات ملي ساختمان ديده شده به‌کارگيري مجري ذي‌صلاح رقمي بين 2.5 تا 10 درصد به قيمت تمام شده ملک مي‌افزايد و بنابراين مي‌توان گفت اين امر آن‌چنان نقشي در افزايش قيمت ندارد.
عضو هيأت مديره سازمان نظام‌مهندسي ساختمان استان تهران با اشاره به مزاياي به‌کارگيري مجري ذي‌صلاح گفت: مجري ذي‌صلاح از طريق بيمه و با استمرار حضورش در کارگاه کيفيت ساخت را تضمين مي‌کند و بنابراين بايد بين واحدي که داراي مجري ذي‌صلاح است و واحد مسکوني که فاقد آن است فرق اساسي باشد.
اکبرپور با بيان اين که مهندسان مي‌بايست از به‌کارگيري مجري ذي‌صلاح در ساختمان‌ها حمايت کنند در عين با اشاره به مزاياي دو مرحله‌اي شدن صدور پروانه ساختماني گفت: بر اساس شنيده‌ها از قرار معلوم روند دو مرحله‌اي شدن صدور پروانه ساختمان به گونه‌اي که در مرحله اول صرفا مجوز اوليه فاز يک به مالک داده شود و بعدازآن پروانه به نحوي صادر شود که مجري تعيين شود و در آن صورت مجري مسووليت‌هاي خاص خود را خواهد داشت که تحقق اين رويه به نفع همه آحاد جامعه است.
عضو هيأت رئيسه انجمن مهندسان راه و ساختمان با اشاره به اين که الزام به کارگيري مجري ذي‌صلاح در ساختمان‌ها سبب مي‌شود که پروسه ساخت‌وساز به صورت تخصصي و توسط حرفه مندان اين رشته اجرايي شد، گفت: به‌کارگيري مجري ذي‌صلاح به صورت مستقيم به نفع خريداران است و خريدار تضمين‌هاي لازم را مي‌گيرد و مي‌داند سازنده ساختمان کيست و در صورت بروز معضل مي‌تواند از بيمه آن استفاده کند و اگر مسأله حقوقي پيش بيايد مي‌داند که دنبال چه کسي بايد برود.
اکبرپور با اشاره به اين که توزيع عادلانه کار و جلوگيري از انحصارطلبي مطالبه اکثريت مهندسان است، گفت: قطعا اگر همه‌چيز شفاف باشد و در اختيار مهندسان قرار گرفت آن‌ها آرامش خيال بيشتري خواهند داشت و توزيع اجرا بين خيل عظيمي از مهندسان داراي صلاحيت صورت مي‌گيرد.
وي درباره اختياري شدن انتخاب مهندس ناظر گفت: من اشکالي را در آن نمي‌بينيم و سازوکار اين امر هم به صورت کامل در مبحث دوم تبيين شده است و اين که قبلا هم اين فرآيند وجود داشته است.
عضو سابق هيأت مديره سازمان نظام‌مهندسي ساختمان استان تهران در عين حال به محور سوم اصلاحيه مبحث دوم مقررات ملي ساختمان مبني بر به‌کارگيري بازرس در فرآيند ساخت‌وساز اشاره کرد و گفت: بازرس کسي است که از طرف مجموعه راه و شهرسازي، نظام‌مهندسي يا شهرداري ملزم است که بر روند اجراي ساخت‌وساز به صورت بازرسي‌هاي مداوم نقش کنترلي ايفا کند. فعال شدن شرکت‌هاي بازرسي در پروسه ساخت‌وساز باعث افزايش کيفيت کار و ارتقاي جايگاه مهندسان در کشور کمک مي‌شود و نهايتا تضمين‌هاي لازم داده مي‌شود و چرخه ساخت‌وساز چرخه سالم‌تري مي‌شود.
اکبرپور تصريح کرد: متأسفانه عموم مردم در فرآَيند ساخت‌وساز به دنبال ارزان‌سازي به قيمت کاهش کيفيت ساخت هستند و از اين روي است که کار را به دست متخصصان صنعت ساختمان نمي‌سپارند.
وي با اشاره به اين که ساخت‌وساز شهري جزو سرمايه‌هاي پايدار و درازمدت است و ما بايد بتوانيم ساختمان‌هاي با کيفيت بسازيم گفت: لازم است که کشور را از چرخه ناميمون ساخت‌وساز مجدد که دوره تخريب و تجديد بنا به‌طور متوسط 12 سال است، خارج کنيم و عمر مفيد ساختمان را به سطح کشورهاي پيشرفته که بالاي 50، 60 سال است برسانيم.
عضو سابق هيأت مديره سازمان نظام‌مهندسي ساختمان استان تهران تأکيد کرد: با توجه به اين که شرکت‌هاي بازرسي زير نظر مالک نيستند و کارکردي مستقل دارند، بنابراين فعاليت آن‌ها مي‌تواند به چرخه ساخت‌وساز کمک کند.
وي در ادامه خروجي اين اصلاحيه را به نفع آحاد استفاده‌کننده ساختمان ارزيابي کرد و گفت: از رهگذر اين تغييرات نه تنها حقوق مردم مهندسان حفظ خواهد شد، بلکه در نهايت با توجه به اين که اين پروسه به افزايش عمر مفيد ساختمان‌ها منجر مي‌شود در واقع شاهد حفظ سرمايه‌هاي ملي کشور خواهيم بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن