تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819508109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زندگي عشاير سيستان فرصتي براي رونق گردشگري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۴۲ق.ظ)
زندگي عشاير سيستان فرصتي براي رونق گردشگري است موج - معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان گفت: آداب و رسوم زندگي عشاير يکي از ظرفيت‌هاي بالقوه صنعت گردشگري در سيستان و بلوچستان است که پيشرفت و توسعه در اين صنعت کمک شاياني در شناسايي بهتر از اين استان خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري موج، مجتبي ميرحسيني اظهار داشت: پيشرفت و توسعه صنعت گردشگري عشاير مي‌تواند مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي قرار گيرد و اين مهم در شناسايي بهتر از استان سيستان و بلوچستان هم کمک شاياني خواهد کرد.
وي با اشاره به پتانسيل‌هاي زندگي عشايري در استان افزود: سياه چادرهاي عشاير يکي از کانون‌هاي مورد توجه توريست‌ها به ويژه گردشگران خارجي است.
ميرحسيني گفت: در اين زمينه در حال تعامل با عشاير استان هستيم تا برنامه اي براي ساز و کار بهتر براي تقويت زندگي عشاير انديشيده شود تا به اين شيوه بتوانيم گردشگران داخلي و خارجي را جذب کرده و در صنعت گردشگري شاهد رونق بيشتري باشيم.
اين مسوول با بيان اين که يکي از اهداف مورد توجه در زمينه زندگي عشايري، ايجاد بستري مناسب براي اقامت گردشگران است، ادامه داد: تأمين امنيت افراد از ديگر برنامه‌هايي است که با همکاري نيروي انتظامي و سپاه پاسداران در دستور کار قرار دارد تا بتوانيم در هفته گردشگري تورهايي را براي بازديد از زندگي عشاير در اين استان راه اندازي کنيم.
وي اضافه کرد: فعالين بخش خصوصي که در اين حوزه ايده و فکر خلاقي دارند مي‌توانند با نمايش زندگي عشاير و برپا کردن سياه چادرهاي اقامتي در کنار سياه چادرهاي زندگي خود، از اين پتانسيل به خوبي بهره ببرند.
ميرحسيني ادامه داد: مسئولين محلي، عشاير و جوانان آنان در اين زمينه نقش اصلي را دارند و اين اداره کل تنها نقش هدايت کنندگي برعهده خواهد داشت.
معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان با اشاره به نقش سازمان‌هاي مردم‌نهاد در توسعه گردشگري عشايري، اظهار کرد: با امور عشاير استان نيز رايزني‌هايي در اين خصوص صورت گرفته است تا از اين پتانسيل به نحو موثري استفاده شود.
وي تشکيل سمن‌هاي توسعه گردشگري عشاير از بين اين جامعه را بسيار کارساز دانست و بيان کرد: ساماندهي سياه چادرهاي گردشگري در استان براي جذب گردشگر را بايد به صورت ويژه در دستور کار قرار داد.
ميرحسيني اظهار داشت: در استان چهار منطقه که شرايط ايده آل تري داشته‌اند را انتخاب کرده‌ايم که اين مناطق در برگيرنده مناطق بکر تفتان در شهرستان خاش در فصل قشلاق، مراتع حاشيه درياچه هامون در شهرستان هامون در فصل ييلاق، منطقه فضل الهي در شهرستان قصرقند، و گرگان در شهرستان نيک شهر است.
معاون گردشگري اداره کل ميراث گفت: دراين مناطق استعدادهايي نهفته است که هم در توسعه اقامت‌گاه هاي عشايري و هم بوم‌گردي عشايري مؤثر است و اين امر بهبود در وضعيت معيشت جوامع محلي را در پي خواهد داشت.
وي خاطر نشان کرد: اسکان گردشگران در سياه‌چادرهاي عشاير در دنياي گردشگري امروز از اهميت و اولويت‌هاي ويژه اي برخوردار است و در صورتي که هر فرد يا تشکل بخش خصوصي در سيستان و بلوچستان بخواهد در اين امر ايفاي نقش کند و اين موضوع را پيگيري کند هرگونه مساعدتي که در راستاي وظايف اين اداره کل باشد براي آن‌ها انجام خواهيم داد.
ايران، سرزميني بزرگ و پهناور که داراي تمدني اصيل و ديرينه است و به دليل موقعيت خاص و اقوام گوناگون و اقليم آب و هوايي گوناگون، داراي جاذبه‌هاي تاريخي، فرهنگي، طبيعي بسياري هست.
سياه چادرهاي علم شده عشاير و نوع زندگي آن‌ها، زبان و موسيقي، غذاهاي محلي، صنايع دستي، رقص و لباس‌هاي محلي به همراه آيين‌هاي به جاي آوردن جشن‌هاي عروسي و محلي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي ماندگار از گذشته تا به امروز در ميان اين قشر از جامعه است که مي‌توان گفت عشاير در جاي جاي اين کشور پهناور از غرب گرفته تاشرق يکي از جاذبه‌هاي مهم گردشگري فرهنگي محسوب مي‌شوند.
در استان پهناور سيستان و بلوچستان نيز زندگي عشايري علي رغم سختي‌هاي زيادي که براي آنان؛ به ويژه در دوران خشک‌سالي در پي دارد، فرصتي براي رونق گردشگري و جذب جهانگرد است از طرفي فرصتي براي معرفي آداب و رسوم و فرهنگ اصيل مردم منطقه و هم فرصتي براي عشايري است که محصولات توليدي؛ به ويژه صنايع دستي و مواد لبني خود را به صورت مستقيم و بدون واسطه به مسافران و گردشگران عرضه مي‌کنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن