تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804847612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردوغان براي برگزاري انتخابات زودهنگام آماده مي‌شود |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اردوغان براي برگزاري انتخابات زودهنگام آماده مي‌شود
کد خبر: ۵۲۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶ - 07 August 2015


خبرگزاری فرانسه در گزارشی از استانبول به قلم استوارت ویلیامز نوشت:


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ستیزه جوی ترکیه که با یکی از شدیدترین ضربه ها در دوران حرفه ای سیاسی خود رو به رو شده است، خود را برای اعلام برگزاری زودهنگام انتخابات در بازی پرخطری آماده می کند که ممکن است با واکنش های شدید رو به رو شود.


حزب عدالت و توسعه وابسته به اردوغان برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن در سال 2002، نتوانست در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورد و این حزب را وادار به تلاش برای ایجاد ائتلاف کرده است. همه این ها منجر به افول جایگاه اردوغان شده است که زمانی حزب عدالت و توسعه را به یکی از موفق ترین احزاب در انتخابات تبدیل کرده بود. گفتگو درباره ایجاد ائتلاف حاکم تاکنون راه به جایی نبرده است، و ائتلاف بین حزب عدالت و توسعه، و حزب اصلی مخالفان موسوم به حزب خلق جمهوریخواه تنها گزینه عملی به نظر می رسد. در حالی این بن بست سیاسی در ترکیه ایجاد شده است که این کشور درگیر یکی از بزرگترین بحران های امنیتی همزمان با عملیات ضدتروریستی بین مرزی ارتش علیه گروه تکفیری صهیونیستی داعش در سوریه و شبه نظامیان کرد در شمال عراق شده است. اما اردوغان هرگز قلباً موافق تشکیل ائتلاف نبوده است، وی در سخنانی شدیداللحن در این باره گفت: « انتظار اینکه ائتلاف به سود کشورمان باشد، بیهوده است.»


*** حرکت به سوی برگزاری انتخابات زودهنگام


در عوض، تحلیلگران و مفسران سیاسی معتقدند اردوغان سناریوی دیگر را در سر می پروراند: یعنی شکست مذاکرات درباره تشکیل ائتلاف حاکم و شرکت دوباره در انتخابات زودهنگام برای جبران شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات هفتم ژوئن.


عبدالقدیر سلوی، ستون نویس روزنامه ینی سافاک که طرفدار حزب عدالت و توسعه است در این باره گفت: « هم اکنون کاملاً روشن است که ترکیه به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام پیش می رود.»


وی افزود: « اردوغان از همان شب هفتم ژوئن می خواست انتخابات زودهنگام برگزار کند. معلوم نیست که آیا حزب عدالت و توسعه در این انتخابات اکثریت کرسی های پارلمان را به دست خواهد آورد یا خیر. اما آنها می خواهند همه تلاش خود را بکنند.»


احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه تا بیست و سوم اوت فرصت دارد ائتلاف پیشنهادی خود را به اردوغان معرفی کند. پس از آن اردوغان می تواند خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود. به گفته تحلیلگران، به احتمال زیاد، پیش از درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام، کابینه فعلی به عنوان یک دولت اقلیت با حمایت حزب حرکت ملی گرایانه به کار خود ادامه خواهد داد.


اوزگور آلتوگ از شرکت بی جی سی پارتنزز گفت: « اگر احزاب سیاسی نتوانند یک دولت ائتلافی تشکیل دهند، احتمالاً دولت اقلیت عدالت و توسعه در جهت برگزاری انتخابات جدید گام برخواهند داشت.»


روزنامه های طرفدار حزب عدالت و توسعه اعلام کرده اند نظرسنجی های داخلی نشان می دهد این حزب اگر دوباره در انتخابات شرکت کند، نتایجی را که در انتخابات هفتم ژوئن کسب کرد بهبود خواهد بخشید، و اکثریت آراء را به دست خواهد آورد.- این حزب در انتخابات ماه ژوئن 40 ممیز نه درصد کرسی های پارلمان را از آن خود کرد.


*** خطر بزرگ


اما تحلیلگران اصلاً مطمئن نیستند که نتایج انتخابات آتی احتمالی این گونه باشد. حزب عدالت و توسعه امیدوار است که حزب دموکراتیک خلق - که حامی کردهاست و در انتخابات اخیر 13 ممیز یک درصد آراء را کسب کرد- تحت فشار قرار دهد تا کمتر از ده درصد آراء را که برای ورود به پارلمان لازم است، کسب کند. اما ایجاد چنین تغییری در این فرصت زمانی کوتاه ممکن است بیش از حد بلندپروازانه باشد، حتی برای حزب عدالت و توسعه که امکانات زیادی برای این کار برخوردار است. ضیاء مرال، مدیر مرکز امور مذهبی و جهانی در ترکیه گفت: « در مقطع کنونی، برگزاری انتخابات زودهنگام برای حزب عدالت و توسعه خطری بزرگ است. به نظر می رسد با توجه به تحولات اخیر آراء حزب دموکراتیک خلق کاهش نیابد، و در مقابل احتمال زیادی وجود دارد که آراء حزب حرکت ملی گرایانه افزایش یابد.


مرال گفت ممکن است اردوغان ترجیح دهد دولت اقلیت را حفظ کند و سپس برای جمع آوری آراء ملی گرایان و محافظه کاران مذهبی در انتخابات جدید در سال 2016 تلاش کند. منتقدان، اردوغان را به حملات هوایی علیه پ ک ک با امید به کاهش اعتبار حزب دموکراتیک خلق در میان رای دهندگان سکولار کردی متهم کرده اند که در انتخابات ماه ژوئن از این حزب حمایت کردند.


یکی از مقامات حزب دموکراتیک خلق در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد این حزب پیش بینی می کند در هر گونه انتخابات مجدد، آراء حزب افزایش خواهد یافت، نه کاهش. وی گفت: «اگر انتخابات زودهنگام برگزار شود، ما در انتخابات قوی تر ظاهر خواهیم شد.»


حزب عدالت و توسعه در انتخابات ماه ژوئن در مناطق جنوب شرقی که اکثر جمعیت آن کرد هستند، از حزب دموکراتیک خلق به شدت شکست خورد. این در حالی است که با توجه به حملات هوایی علیه پ ک ک کسب آراء در این منطقه بسیار دشوار خواهد بود.


فعالان در بازارهای مالی امیدوار به ایجاد اتتلاف بین حزب عدالت و توسعه و حزب خلق جمهوریخواه هستند و از بی ثباتی سیاسی که در پی انتخابات ماه ژوئن در کشور ایجاد شده است به شدت نگرانند. ارزش لیره ترکیه و شاخص سهام در بازار بورس این کشور پس از انتخابات ماه ژوئن ناگهان کاهش یافت.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن