تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803502842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرمن: برجام محدودیت‌هایی را برای همیشه بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



شرمن: برجام محدودیت‌هایی را برای همیشه بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند
روز نو : مذاکراه کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت توافق هرگز بر اساس این انتظارها نبوده که رژیم ایران را تغییر دهد.
 وندی شرمن در کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکا گفت توافق هسته‌ای هیچگاه بر اساس این انتظارها نبوده است که رژیم ایران را تغییر دهد.
شرمن در این کمیته سنا گفت از اینکه این فرصت در اختیار من قرار داده شد تا درباره برنامه جامع اقدام مشترک که آمریکا و شرکای بین المللی ما اخیرا با ایران به آن دست یافتند تشکر می کنم. شهادت آدام زوبین همتای من در وزارت خزانه داری آمریکا نشان می دهد که تلاش ما در دستیابی به اجماع بین المللی درخصوص اعمال تحریم های شدید شرایطی را بوجود آورد که مذاکرات را امکانپذیر ساخت. همانگونه که آدام می گوید کاهش تحریم ها براساس برنامه جامع اقدام مشترک به گام های خاصی بستگی دارد که ایران باید آنها را بردارد و از این طریق نشان دهد برنامه هسته ای این کشور ماهیت صلح آمیز دارد.
وی افزود: همچنین این گام ها باید راستی آزمایی شود و ما توانایی بازگرداندن تحریم های ملی خودمان و همچنین تحریم های سازمان ملل متحد را حفظ خواهیم کرد. برنامه جامع اقدام مشترک نتیجه تلاشی یک ساله یا چند ساله نیست بلکه نتیجه یک دهه تلاش برای دستیابی به رویکردی صحیح به منظور رفع نگرانی های جامعه بین المللی درمورد برنامه هسته ای ایران است. این رویکرد که سرانجام ما را به جایی رساند که امروز در آن قرار داریم و شامل طرحی روشن برای تضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است ترکیبی از شدیدترین تحریم ها به همراه تمایل برای مذاکره به منظور یافتن راه حلی دیپلماتیک بود.
کنگره در شکل دادن به این تحریم ها و حمایت از آنها که ایران را به پای میز مذاکره کشاند ، نقشی مهم داشت و اکنون کنگره فرصتی دیگر دارد تا با حمایت از نتیجه به دست آمده یعنی برنامه جامع اقدام مشترک ، به حمایت بیشتر از این رویکرد برخیزد.
شرمن ادامه داد: من در شهادت خودم بر راه های مشخصی متمرکز خواهم شد که در این موافقتنامه به آنها اشاره شده است و هدف اعلام شده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را درخصوص تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای و همچنین تضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران محقق می کند.
من توضیح خواهم داد که برنامه جامع اقدام مشترک چگونه همه راه های ایران را در جهت دستیابی به ماده شکافت پذیر کافی برای ساخت یک سلاح هسته ای مسدود خواهد کرد.
معاون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: من همچنین در مورد ساز و کارهای جامع راستی آزمایی و شفاف سازی که در این موافقتنامه به آنها اشاره شده است سخن خواهد گفت. در پایان ، من چارچوب زمانی را بررسی خواهم کرد که در برنامه جامع اقدام مشترک به آن دست یافته ایم و محدودیت هایی قابل توجه را برای مدت 10 ، 15 ، 20 و 25 سال و برخی محدودیت ها را نیز برای همیشه بر برنامه هسته ای ایران اعمال خواهد کرد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا با این ادعا که اهداف تحریم ها محقق شده است از اعضای کنگره آمریکا خواست توافق را تصویب کنند و آن را توافقی خوب برای امنیت آمریکا، اسرائیل و همه دنیا خواند.
وی در ادامه اظهارات خود در کمیته سنا گفت آمریکا به همراه شرکای ما در گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) و اتحادیه اروپا 14 ژوئیه به موافقتنامه ای تاریخی دست یافت ، که در صورت اجرای کامل آن ، به گونه ای صلح آمیز و قابل تایید از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد کرد. این موافقتنامه نتیجه حدود 20 ماه مذاکرات فشرده بین ایران و گروه پنج به اضافه یک از زمان برنامه اقدام مشترک نوامبر 2013 دو طرف است.
شرمن افزود: از همان روزی که این مذاکرات آغاز شد ، ما در این خصوص کاملا شفاف بوده ایم که هیچ چیزی جز یک موافقتنامه خوب را نخواهیم پذیرفت. یک موافقتنامه خوب عملا هر چهار راه دستیابی به ماده شکافت پذیر کافی را برای ساخت یک سلاح هسته ای مسدود خواهد کرد. این چهار راه شامل دو راه از طریق غنی سازی اورانیوم در نطنز و فردو ، راه پلوتونیوم در رئاکتور آب سنگین اراک و همچنین هرگونه راه مخفیانه احتمالی است. این معیار ما بود و برنامه جامع اقدام مشترک این معیار را محقق می کند. هدف مسدود شدن راه غنی سازی اورانیوم از طریق کاهش قابل توجه تعداد سانتریفوژها برای غنی سازی اورانیوم در مرکز نطنز ، پایان یافتن غنی سازی در مرکز زیرزمینی فردو و کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران محقق می شود.
معاون کری گفت: ایران می بایست دو سوم از سانتریفوژهای نصب شده خود را برای مدت 10 سال کنار بگذارد ، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را برای مدت 15 سال تا 98 درصد کاهش دهد و به 300 کیلوگرم برساند و همچنین برای مدت 15 سال غنی سازی اورانیوم خود را به سطح سه ممیز 67 صدم درصد محدود کند.
این ترکیب تضمین خواهد کرد زمان فرار هسته ای ایران برای مدت دست‌‌کم 10 سال ، یک سال یا بیشتر باقی بماند. زمان فرار هسته ای به زمان مورد نیاز برای دستیابی به ماده شکافت پذیر کافی برای ساخت یک سلاح گفته می شود.
این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: راه پلوتونیوم نیز از طریق بازطراحی رئاکتور آب سنگین اراک مسدود خواهد شد. با بازطراحی رئاکتور اراک این رئاکتور دیگر قادر به تولید پلوتونیوم تسلیحاتی نخواهد بود و پلوتونیوم تولید شده در آن بسیار کمتر از طراحی اولیه خواهد بود. این یک تبدیل موقتی نیست که در صورت تصمیم ایران به فرار و دستیابی به پلوتونیوم کافی برای یک سلاح ، به راحتی تغییر شکل یابد. علاوه بر این سوخت مصرف شده در این رئاکتور برای دوره عمر این رئاکتور به خارج از ایران منتقل خواهد شد. و ایران متعهد به استفاده از رئاکتورهای آب سبک در آینده شده است.
شرمن همچنین گفت: راه مخفیانه نیز به روش های مختلف مسدود می شود زیرا ایران برای تولید مخفیانه ماده شکافت پذیر کافی برای یک سلاح به تاسیسات متعددی نیاز خواهد داشت. پادمان های معمولی آژانس بین المللی انرژی اتمی همه زنجیره تامین اورانیوم را از معادن و کارخانه ها گرفته تا روند تبدیل و غنی سازی شامل خواهد شد تا اطمینان حاصل شود این ماده به یک مرکز مخفی منتقل نخواهد شد. یک کانال تهیه خاص ایجاد خواهد شد تا بر تهیه فناوری های هسته ای حساس مورد نیاز برای برنامه هسته ای ایران نظارت شود و آمریکا از توانایی تایید یا مخالفت با هرگونه تجهیزات برخوردار است. هرگونه تولید سانتریفوژ پیوسته زیر نظر خواهد بود و آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود سانتریفوژها را از زمان تولید زیر نظر داشته باشد تا مطمئن شود که آنها به یک مرکز غنی سازی مخفی منحرف نخواهد شد. این نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مدت 20 تا 25 سال ادامه خواهد داشت.
وی افزود: اگر ما شک کنیم که ایران درگیر فعالیت هایی مغایر با برنامه جامع اقدام مشترک در هرگونه مکان اعلام نشده در این کشور است ، آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند درخواست دسترسی به آن مکان را ارائه کند و اگر ما و شرکای اروپایی ما توافق کنند که این دسترسی ضروری است ، ایران باید امکان چنین دسترسی را برای آژانس فراهم کند. کل این روند نمی تواند بیش از 24 روز طول بکشد.
معاون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: براساس موافقتنامه به دست آمده با ایران این کشور ملزم است هرگونه درخواست مورد اختلاف آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای بازرسی از مراکز هسته ای مشکوک ظرف مدت 14 روز حل کند. اگر این اختلاف حل نشد ، این درخواست به کمیسیونی مشترک از نمایندگان گروه پنج به اضافه یک ارسال می شود و کمیسیون مورد نظر نیز یک هفته فرصت دارد به این مسئله رسیدگی کند. ایران ملزم خواهد بود ظرف مدت سه روز درخواست های این کمیسیون مشترک را اجرا کند که در این صورت روند بازرسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از مراکز هسته ای مشکوک ایران 24 روز زمان نیاز خواهد داشت.
وی گفت: شما اغلب از ما شنیده اید که می گوییم این موافقتنامه بر پایه راستی آزمایی استوار است و نه اعتماد. اجازه بدهید بگویم که ما درمورد یک روند راستی آزمایی عادی حرف نمی زنیم که در مورد همه کشورهای عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای ( ان پی تی ) که از تسلیحات هسته ای برخوردار نیستند به کار می رود. ما از شروطی سخن به میان می آوریم که فراتر از آن است. همانطور که گفته شده است بازرسان بین المللی از نظارت مداوم و بی سابقه بر تاسیسات هسته ای اعلام شده ایران برخوردار خواهند بود که اجازه نظارت بر کل زنجیره تامین هسته ای از تولید اورانیوم و تولید سانتریفوژ گرفته تا روند تبدیل و غنی سازی را فراهم می سازد. آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین به مکان های اعلام نشده در صورتی که نگران فعالیت هایی مغایر با برنامه جامع اقدام مشترک در آنها باشد ، دسترسی خواهد داشت. آژانس اجازه خواهد داشت از فناوری های پیشرفته برای نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران استفاده کند.
شرمن همچنین گفت «توافق خوبی» در وین بدست آمده و مدعی شد تحریم ها ایران را مجبور کرد بر سر میز مذاکره بنشیند. وی تاکید کرد تحریم‌ها هیچگاه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکرد.
معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا افزود: توافق هسته ای با ایران، توان آمریکا را برای مقابله با دیگر اقدام های مخرب این کشور در منطقه محدود نمی کند.
شرمن درباره پرسش سناتور کورکر مبنی بر اینکه چرا آژانس بین المللی انرژی اتمی اسناد مربوط به توافق با ایران در اختیار آنان قرار نمی دهد گفت: آژانس سازمانی مستقل است و تشخیص داده که اسنادش محرمانه بماند.
وی افزود ایران باید هر آنچه که سازمان بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته ای این کشور طلب کند در اختیار آژانس قرار دهد.
سناتور کورکر با اشاره به نظام بازگشت تحریم ها پرسید آیا اگر تحریم ها دوباره ضد ایران اعمال شوند شرکت کشورهای دیگر که با ایران قراردادهای تازه بسته اند از بازگشت تحریم ها پیروی خواهند کرد.
شرمن در پاسخ گفت از شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا قول گرفته ایم به نظام بازگشت تحریم ها وفادار بمانند.
وی تاکید کرد تحریم های مربوط به موضوع موشک های بالستیک ایران با شدت ادامه پیدا می کند.
شرمن درباره پرسشی مبنی بر اینکه چرا آژانس بین المللی انرژی اتمی اسناد مربوط به توافق با ایران را در اختیار آمریکا قرار نمی دهد تاکید کرد واشنگتن می خواهد سیاست محرمانه ماندن اسناد بین المللی باقی بماند.
وی تاکید کرد بر اساس ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا اقدام نظامی علیه ایران فقط دو تا سه سال برنامه هسته‌ای این کشور را به عقب باز می‌گرداند.




تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن