تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820791771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاوش تپه يک هزار و 500 ساله قبل از ميلاد در استان قم آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۷:۳۹ب.ظ)
کاوش تپه يک هزار و 500 ساله قبل از ميلاد در استان قم آغاز شد موج - قم- معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم از آغاز کاوش تپه صرم مربوط به عصر آهن در بخش کهک ميان روستاهاي صرم و خورآباد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج از قم، معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم با اشاره به اين که اين ششمين فصل از کاوش هاي اين تپه تاريخي است گفت: اولين کاوش مربوط به سال 1380 است و تا کنون چندين دوره کاوش جهت تکميل اطلاعات در خصوص شيوه هاي تدفين، گونه هاي مختلف گورها، ارتباط و تداوم سنت هاي عصر آهن و شناخت اعتقادات مردم دوره عصر صورت گرفته است و در حال حاضر ادامه دارد.
وي افزود: تپه صرم داراي گورستاني از عصر آهن با سفال هاي خاکستري رنگ و اشياء مفرغي و گاه آهني است اين عصر به دوره زماني اطلاق مي شود که بشر آهن را کشف کرد و از آن استقاده کرد که از لحاظ باستان شناسي و گاهنگاري همزمان با ورود اقوام آريايي به فلات ايران مي باشد.
عمار کاوسي افزود: اين اقوام آريايي ها آداب و سنتي جديد و مختلف از آداب محلي به همراه خود مي آورند که از جمله اين اختلافات در گورستان هاي اين دوره مشهود است که خارج از مناطق مسکوني قرار داشته است.
وي با اشاره به تدفين هاي متعدد در گورستان صرم گفت: در اين گورستان تدفين هاي متعددي به دست آمده است که طبق سنت زمان خويش و بنا به اعتقاد زندگي پس از مرگ، اشيا و هدايايي را به همراه فرد متوفي قرار مي دادند.
معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم افزود: اين هدايا و ميزان آن تا حدودي به وضعيت اقتصادي و جنسيت فرد متوفي بر مي گردد که کاوش ها به جمع آوري اطلاعات مختلف از نوع وضعيت اجتماعي و باورهاي اين دوران کمک شاياني مي کند.
کاووسي با بيان اين که تپه صرم مي تواند يکي از سايت موزه هاي مهم و جذاب منطقه مرکزي ايران شود گفت: اين گورستان در صورت تخصيص اعتبار با توجه به قرار گيري آن در نواحي ييلاقي و گردشگري استان مي تواند جز جاذبه هاي تاريخي و گردشگري مورد توجه گردشگران و تاريخ دوستان قرار گيرد.
وي افزود: تپه تاريخي صرم در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۴۴ به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده که در حال حاضر يگان پاسداران اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم از اين تپه باستاني محافظت مي کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن