تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820770449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فعالیت گروه های تروریستی در شمال افغانستان/ مرزنشینان تاجیک نگرانند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فعالیت گروه های تروریستی در شمال افغانستان/ مرزنشینان تاجیک نگرانند تهران - ایرنا - حضور گروه های تروریستی در شمال افغانستان و فعالیت های آنان در نزدیکی خطوط مرزی تاجیکستان، ساکنان مرزی این کشور را نگران کرد.


به گزارش منابع محلی تاجیکی، برخی از اهالی ناحیه مرزی «فرخار» تاجیکستان از پرواز هواپیما و بالگردهای نظامی و درگیرها در مناطق مرزی با گروه طالبان خبر می دهند. هرچند به گفته مرزبانان تاجیک پرواز این هواپیما ها و بالگردها به خاطر نظارت بر خطوط مرزی تاجیکستان صورت می گیرد.
مقامات مرزبانی در منطقه «کولاب» در مرز تاجیکستان با افغانستان می گویند که درگیری ها میان شبه نظامیان عضو گروه طالبان و نیرو های امنیتی افغانستان تا نزدیکی 25 کیلومتری خط مرزی تاجیکستان گزارش شده است.
«محمود رحیم بیک اف» معاون فرمانده نظامی ناحیه «شور آباد» در گفت و گو با خبرنگاران محلی گفت: شبه نظامیان عضو گروه طالبان در 25 کیلومتری خط مرزی تاجیکستان در منطقه «شور آباد» درگیر هایی به راه انداخته اند، اما تاکنون این درگیرهای به مرزهای تاجیکستان نرسیده است.
مقامات نظامی تاجیکستان می گویند که حملات گروه طالبان و دیگر گروه های تندرو به نیرو های دولتی افغانستان به طور ناگهانی رخ می دهد. مرزبانان تاجیک می گویند در بدخشان افغانستان که هم مرز با بدخشان تاجیکستان است، نیز این درگیری ها گزارش شده است.
به گفته مقامات تاجیک، درگیری ها فقط در آن طرف مرز نیست که مرزنشینان تاجیک را نگران کرده است، آنها می گویند گروه های مسلح با سوء استفاده از ناآرامی ها در مرز، قاچاق مواد مخدر را افزایش داده اند.
به استناد تحلیل های کار شناسان، گروه های مسلح از فروش مواد مخدر درآمد زیادی به دست می آورند و این مبالغ را برای تقویت نظامی هزینه می کنند.
«انورشاه رحیم بیک اف» معاون فرمانده نظامی در ناحیه «همدانی» تاجیکستان می گوید در شش ماه گذشته 13 مورد تجاوز به مرز و در گیری رخ داده است.
به گفته وی، در این درگیری ها 9 شهروند افغانستان کشته و 600 کیلوگرم انواع مواد مخدر از قاچاقچیان مصادره شده است. او می گوید علت افزایش موارد تجاوز به خطوط مرزی در مرزهای تاجیکستان با افغانستان در منطقه ای به نام «امام صاحب» به دلیل تجمع نیرو های وابسته به طالبان رخ داده است.
مقامات تاجیک و افغان پیشتر اعلام کرده اند که تجارت مواد مخدر در مناطق شمالی افغانستان در دست طالبان است. همزمان مقامات دولتی افغانستان به تاجیکستان ضمانت داده اند که از نزدیک شدن طالبان به مرز تاجیکستان پیش گیری خواهند کرد. این در حالی است که در چند روز گذشته یک پایگاه مهم جنگی در بدخشان افغانستان و یک ناحیه در نزدیکی شهر مزار شریف تحت نظارت طالبان درآمده است.
در حالی که ساکنان ناحیه «فرخار» می گویند از صدای شلیک تیر از آن سوی مرز نگران هستند، مرزبانان تاجیک می گویند که نشانه هایی از حملات گروه های افراطی در نزدیکی مرز مشاهده نشده است.
«محمد اسماعیل» یک ساکن ناحیه «فرخار» که در حوالی یک ایستگاه دیده بانی زندگی می کند، به یک خبرنگار محلی گفت: در ماه اخیر به کرات صدای تیراندازی از آن سوی مرز شنیده است.
او می گوید در دو ماه اخیر تعدادی هواپیما و بالگرد نظامی را مشاهده کرده است که در آسمان منطقه پرواز کرده بودند.
طالبان از سال 1996 میلادی تا سال 2001 قلمرو افغانستان را تحت کنترل داشت.
تاجیکستان و افغانستان حدود هزار و 400 کیلومتر مرز مشترک دارند که توسط مرزبانان تاجیک حفظ می شود.
گزارش: خسرو حسینی - کارشناس حوزه آسیای مرکزی
آساق**1663**1545



12/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن