تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816458509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحول در ماهیت روابط ایران و اروپا-دکتر سیدعلی میرباقری*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تحول در ماهیت روابط ایران و اروپا-دکتر سیدعلی میرباقری* برای اولین بار است که جهان غرب حاضر به برقراری روابط متوازن و متعادل با ایران شده است. تاریخ روابط دنیای غرب با ایران همواره شکلی یک سویه و تک بعدی داشته است.


در عمر 36 ساله جمهوری اسلامی نیز که مناسبات ایران و امریکا قطع شد، طرف های اروپایی همواره از برقراری رابطه ای همه جانبه و متوازن امتناع کردند. اروپایی ها در در بهترین دوران همکاری خویش با ایران که در دولت های سازندگی و اصلاحات رقم خورد نام سیاست را «گفت و گوی انتقادی» نهادند و همواره بر مبنای این سیاست مراودات اقتصادی و تجاری خویش را پیش بردند. چنان که از عنوان این سیاست پیدا بود دولت های اروپایی، دامنه همکاری اقتصادی خود را تا مرحله ای پیش می بردند که ایران را به تغییر رفتار سیاسی وادار کنند.
در همه این سال ها هر یک از دولت های اروپایی اعم از ؛آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و ... دوره ای از داد و ستد تجاری و صنعتی را با ایران را تجربه کردند بی آنکه این مراودات به محدوده مسائل سیاسی وامنیتی کشیده شود. از همین روست که توافق اخیر در وین را باید اتفاقی تاریخی در مناسبات ایران و غرب به حساب آورد. ماهیت و مسیر مناسبات سی و چند ساله ایران و اروپا با این توافق دگرگون می شود. از هر نظر به این دور از مناسبات نگاه کنیم یک شروع تازه است. این واقعیت را با تأمل در حقایق گذشته تاریخ روابط دو طرف می توان دریافت:
1- از نگاه ناظران مسائل اروپا دور نمانده که در سال های نه چندان دور، دیپلمات های ایرانی ها همانند دولتمردان ترکیه تقلا می کردند تا مجوزی به نام «توافقنامه بزرگ همکاری » را از اتحادیه اروپا اخذ کنند تا به این طریق برنامه داد و ستد خویش با طرف های اروپایی را از حالتی یک سویه و بی ثبات خارج کنند. دو طرف ماهها و ساعت های طولانی بر سر دستیابی به این توافقنامه چانه زنی کردند اما در نهایت سران اتحادیه به این دلیل که رفتار سیاسی طرف ایرانی و ترک قابل اعتماد نیست از اعطای چنین مجوزی یا امتیازی شانه خالی کردند. اکنون توافق وین، طرف ایرانی را در موقعیتی قرار داده است که سران اروپا به صورت داوطلبانه برای بستن بالاترین سطح از توافقنامه تجاری گام برمی دارند.
2- اروپا همواره ما را به عنوان یک شریک اقتصادی نگریسته است. این نگاه به صورت رسمی از سوی سران اروپا بویژه سه دولت لیدر این قاره (آلمان، انگلیس و فرانسه) دنبال شده است. نتیجه عملی این نگاه آن بوده که در همه این سال ها طرف های اروپایی در بحران ها و منازعات منطقه از افغانستان گرفته تا عراق و فلسطین هیچ وزن و نقشی برای طرف ایرانی قایل نمی شدند. دستور کار آنها هنگام ورود به این بحران ها به جای دعوت از ایران نوعی اعمال فشار برای دور نگه داشتن تهران از نقش آفرینی در این بحران ها بود همان چیزی که دیپلمات هایشان تحت عنوان سیاست فشار و مهار از آن یاد می کردند. یا آنکه ظرف سه دهه گذشته این جایگاه ما را سخاوتمندانه در اختیار حریفان مان بویژه ترکیه ، مصر یا عربستان قرار می دادند. توافق وین آشکارا خط بطلان بر این نگاه حذفی اروپا نسبت به ایران کشید. رهبران اروپا چنان که در روزهای اخیر اظهار کرده اند نقش و جایگاه سیاسی ایران در صحنه منطقه را به رسمیت شناختند.
3- چنان که در دوران تحریم تجربه شد روابط ایران و اروپا سیری بی ثبات و لرزان داشته است. انبوه توافقات و همکاری اقتصادی دوطرف با وزش هر تندباد و توفان دچار تزلزل می شد. عامل این بی ثباتی چیزی جز اختلاف و شکاف در نگاه سیاسی دو طرف نبود. و این که توافقات اقتصادی دو طرف فاقد بنیان ها و پایه های سیاسی بود. اما به نظر می آید اکنون توافق وین توانسته است پشتوانه ای و زیربنایی محکم برای حفظ تعادل در روابط دو طرف فراهم آورد. این توافق به دوره ای از بدبینی و سوءظن اروپایی ها به سیاست خارجی ایران پایان داد و چنان که در بیانیه خانم موگرینی آمده است آنها پذیرفتند که ایران نقشی صلح آمیز دارد و دیپلماسی ایران در مسیر تحقق آرامش و اعتماد گام برمی دارد. افزون بر این موارد اتفاق تاریخی وین به یکی از نگرانی ها و موانع ذهنی اروپایی ها در همکاری با ایران پایان داد و آن ترس از فشار و برخورد 2 قدرت بیرونی یعنی امریکا و رژیم اسرائیل بود. طرف امریکایی که اکنون دوشادوش اروپا به سمت گشایش مناسبات با ایران گام برداشته است و طرف اسرائیلی که عملاً بعد از توافق هسته ای به انزوا گراییده است.
*استاد دانشگاه
**روزنامه ایران/شنبه دهم مرداد 1394



10/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن