تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798420912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراسم بزرگداشت استاد "یدالله بهزاد کرمانشاهی" برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: مراسم بزرگداشت استاد "یدالله بهزاد کرمانشاهی" برگزار شد استان‌ها > کرمانشاه - مراسم بزرگداشت شاعر و خطاط کرمانشاهی استاد "یدالله بهزاد" با حضور تعدادی از فرهیختگان و اهالی هنر و فرهنگ کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم که عصر امروز (هشتم مرداد)با حضور بزرگانی چون "اسماعیل آذر"، "میر جلال الدین کزازی"، "شهرام ناظری"، "محمدعلی سلطانی" و ... در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، از زنده‌یاد یدالله بهزاد به عنوان آفتابی درخشان یاد کرد که نیاز به تعریف و تمجید ندارد. وی با اشاره به دو ویژگی مهم این استاد بزرگ، عنوان کرد: وی یکی از شاعران بزرگ و تراز اول ایران بود که همسنگ بزرگانی چون اخوان ثالث، شفیعی کدکنی و ... قرار داشت. به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، جایگاه استاد بهزاد آنقدر والا بود که اخوان ثالث او را در اوج تعالی شعر ایران می‌دانست و مهرداد اوسطا نیز در خصوص او گفته‌است:" بهزاد فرشته بود در کسوت آدمی".  

رحیمی زنگنه از اخلاق و دینداری بهزاد نیز یاد کرد و ادامه داد: این شاعر بزرگ شناخت واقعی از ذات هنر و برداشتی درست از جهان هستی داشت. وی در ادامه با قرائت‌ شعری از استاد بهزاد با این عنوان که "ما را به جهان که می نوازد جز تو، با جان ملول ما که سازد جز تو، هان ای غم دوست از دلم روی متاب،کاین خانه به کس نمی برازد جز تو" یاد این شاعر بزرگ را گرامی داشت. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: تلاش کردیم این رویداد فرهنگی بزرگ در نزدیکی روز ملی کرمانشاه که یادآور قهرمانی‌های کرمانشاه طی هشت سال جنگ است، برگزار شود. به گفته این مسئول کار تدوین یادنامه استاد بهزاد نیز از حدود دوسال قبل آغاز شد و در این مدت 50 شخصیت ادبی برجسته کشور مقالات خود را برای این کتاب ارسال کردند. در ادامه این مراسم از کتاب یادنامه استاد بهزاد با عنوان "بربلندای بیستون" و همچنین تمبر استاد بهزاد رونمایی شد. همچنین شاعرانی چون "محد جواد محبت" و "پرتوی کرمانشاهی" اشعاری در خصوص استاد بهزاد خواندند و گروه موسیقی "رودکی" نیز به اجرای قطعاتی پرداخت. سراسر افکار بهزاد پر از حضور والای انسانی بود به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، اسماعیل آذر نیز در مراسم گرامیداشت استاد یدالله بهزاد‌کرمانشاهی از مشاهیر و چهره‌های ماندگار ادبیات ایران اظهار کرد: این مراسم دمی در کالبد فرهنگی کرمانشاه است. وی بیان داشت: هنرمند هیچگاه نخواهد مرد و با این وجود همه محتوای وجود بهزاد و سراسر افکارش پر از حضور والای انسانی بود. مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ادامه داد: هیچکس زخم‌زبان و تلخی از بهزاد ندید و هرچه گفت مهنا و پر از عشق و هنر بود. آذر استاد بهزاد را حلقه واسطه بین دو حلقه از شعرای ایرانی عنوان کرد و افزود: اگرچه وی از سنتی‌های نوگرا بود، غزل‌های وی بین سبک خراسانی و عراقی بود و قصیده‌هایش طعم عراقی داشت. مدنیت کرمانشاه را حفظ کنیم به گزارش ایسنا، محمدعلی سلطانی در این مراسم، با بیان اینکه باید به بعد ملی، اسلامی، فرهنگی و تمدن به طور متوازن نگاه شود، تصریح کرد: در شهری مانند کرمانشاه که 3000 سال سابقه فرهنگی و تاریخی دارد، سخنی از این بخش‌ها نیست. به گفته سلطانی فرهنگ باید از نگاه تک‌بعدی به دور باشد، زیرا اگر تنها به یک بعد فرهنگ توجه شود به فردی تبدیل خواهد شد که یک دستش یک متر و نیم و دستش دیگر نیم متر باشد، ناقص و ناموزون.

سلطانی خودشناسی، دشمن شناسی، خودباوری و گذشته شناسی را چهار محور ملی بودن دانست و عنوان کرد: متاسفانه برای جوانان ما در هیچکدام از این بخش‌ها تفسیری صورت نمی‌گیرد. وی گفت: چرا نباید در کرمانشاه مانند ایلام، سنندج، همدان و حتی گیلان از مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در رسانه‌ها به زبان کردی کرمانشاهی صحبت شود. این محقق و تاریخدان تاکید کرد: باید مزاحمت‌های فکری و فرهنگی را کنار بزنیم و به جوانان مجال رشد بدهیم. سلطانی عنوان کرد: ما در دوره قاجار و با آن شرایط بدون هیچ امکاناتی 140 سال مدنیت کرمانشاه را حفظ کردیم و نباید بگذاریم از دست برود. وی بسیاری از مشکلات کنونی کرمانشاه را ناشی از جنگ دانست و افزود: جنگ تمام شد، سازندگی را شروع کنیم تا جوانان نابود نشده‌اند. این پژوهشگر از مسئولین فرهنگی هم خواست نگاهی به کارنامه خود داشته باشند و ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده چنین بزرگداشت‌هایی در سالنی 1000 نفری برگزار شود که شایسته کرمانشاه باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از سوی این استاد بزرگ 5000 جلد کتاب به دانشگاه رازی کرمانشاه اهدا شد، اظهار کرد: متاسفانه این دانشگاه یک بزرگداشت درخور و شایسته برای استاد به پاس این لطف برگزار نکرد.

وی همچنین از اینکه از بسیاری از بزرگان کرمانشاه از جمله علمای دینور و ستاگران علم و ادب، در کرمانشاه هیچ نامی بر کوی و برزن نیست، انتقاد کرد. سلطانی در پایان با تاکید بر براینکه تا آخرین لحظه برای کرمانشاه خواهیم جوشید، ادامه داد: افتخار می‌کنم عمری زندگی خود و خانواده‌ام در این راه گذشته است. دریاچه طاقبستان اگر بخوشد، دریای فرهنگ ایران را خواهد خوشاند / دل ایران در سرزمین تیره‌های ناب می‌تپد به گزارش فارس پرفسور میر جلال‌الدین کزازی هم در این مراسم با اشاره به ازدحام بالای جمعیت حاضر در سالن، اظهار کرد: در این روزگار که آسیب‌زدگی و شتاب‌زدگی و در خودگم‌گشتگی در سراسر ایران‌زمین کمتر به بزم‌های این‌چنین با شکوه و برین بازمی‌خوریم. وی بیان داشت: این بزم بی‌گمان سال‌ها در یاد کرمانشاهیان و آن دیگران که با آن آشنا شده‌اند می‌ماند و به تنهایی برهانی برا و نشانه‌ای نیکو از آن خوی و خیم والای کرمانشاهی است.

*دل ایران در سرزمین تیره‌های ناب می‌تپد چهره ماندگار ادبیات ایران افزود: بارها گفته‌ام و نوشته‌ام و می‌سزد که بار دیگر در پیشگاه شما بگویم که ایران راستین، ایران سرشتین و ایران شورانگیز پارسه‌خیز را در سرزمین‌هایی می‌توانیم یافت که تیره‌های ناب مانند کردان در آن می‌زیند. کزازی تصریح کرد: دل ایران در این سرزمین‌هاست که می‌تپد نه در شهرهای بزرگ که در خود گم شده‌اند و چیستی ایرانی خویش را کمابیش از دست داده‌اند. وی گفت: بی‌گمانم، هرگز در شهری مانند تهران که پایتخت ایران‌زمین است این‌چنین بزمی شورانگیز و شررخیز برپای نمی‌توان شد، زیرا تهرانیان بیش از آن در خویشتن گم‌اند که پروای فرهنگ و ادب و اندیشه و گرامیداشت بزرگان ایران‌زمین را دست‌کم چونان پروای نخستین در سر بپرورانند. این استاد کرمانشاهی با بیان اینکه بیهوده نیست که مردی چون بهزاد از کرمانشاه برمی‌خیزد، افزود: هیچ پدیده‌ای چه خرد، چه کلان، چه ساده و چه پیچیده در دریافتن و دانستن در این جهان پهناور بیهوده پدیدار نمی‌شود. کزازی یادآور شد: آنچه من گمانی در آن ندارم این است که هیچ چیز در جهان بیهوده به بازی بخت پدید نمی‌آید بهزاد آن زادمرد راد که خدایش بیامرزاد و در مینوی برین جایگاه بلندش بدهاد بیهوده نیست که از کرمانشاه برخاسته است. چهره ماندگار ادبیات ایران ادامه داد: اگر بپرسید که آیا بهزاد نمی‌توان در شهر دیگری بزاید و بپرورد و بالا بیفرازد، به آوازی بلند گویم که نه. وی بیان داشت: پاره‌ای از آن سبب‌سازها را با شما در میان می‌نهم، این سخن بیهوده نیست، زیرا می‌خواهم در پی آن به پیوندی بپردازم که هرچند پیوندی یکسره با بهزاد ندارد، اما می‌دانم و بی‌گمانم که یادکرد آن روان بهزاد را خوش خواهد افتاد، زیرا سخنی است که هرچند بهزاد به تنگ در میان ما نیست، بی‌هیچ گمان و گزافه با آن هم‌اندیش است و هم‌داستان. کزازی افزود: همه هنجارهای زیستی و همه ویژگی‌های بومی در پیدایش چهره‌ها بزرگ، نامدار و شگفت‌انگیز در کارند که هر روز با با نمونه‌های پیرامونی آن رو با رویید. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چگونه آب و هوا می‌تواند مردان و زنان بزرگ را بپروراند و به بلندپایگی و مهین‌پایگی برساند، گفت: کسی روزگاری از من پرسید چرا ویژگی دیگرسان در گفتار و کردار دارید و پهلوانانه سخن می‌گویید و یکی از پاسخ‌های من به او جغرافیای کرمانشاه بود که اگر در دیگر می‌زادم به همان‌سان در روان رنگ و رویی دیگر می‌یافتم و خوی و خیمی دیگرسان نیز می‌داشتم. وی با تصریح اینکه کرمانشاه بیهوده نیست که شهر رزم و حماسه و پهلوانی است، گفت: زیرا چشم‌اندازهای کرمانشاه حماسه‌خیز است؛ شهری در میان کوهساران، در بستر سترگی که با خورشید و کیوان و ناهید راز می‌گوید جای دارد. کزازی ادامه داد: از سوی دیگر هرجا کوه باشد دره‌های ژرف و تیز دهان می‌گشایند و رودهای خروشان روان می‌شوند و هرجا رود باشد، خرمی و سرسبزی هست و آبادانی و شکوفایی.

*شور پهلوانانه در شعر بهزاد چهره‌ماندگار ادبیات ایران با بیان اینکه این همه بی‌گمان بی‌چون و چرا در آنچه بهزاد شد کارساز افتاده است، افزود: اگر نگاهی به سروده‌هایش بیفکنید آن شور پهلوانانه را در جای‌جای آن خواهید یافت و یک زیبایی و دل‌آرایی طبیعت کرمانشاه را فرا روی ما می‌گشاید. وی بیان داشت: بهزاد به شیوه‌ای رازآلود و نمادینه از زیبایی‌های گیتی کرمانشاه سخن گفته است، خورشید را ستوده و شب را نکوهیده است. کزازی خاطرنشان کرد: اگر بهزاد را گرامی‌می‌داریم رواست، بسیار نیک است گرامیداشت بهزاد یا هر فرزندی دیگر برومند و بالابلند از کرمانشاه در گرو آن است که کرمانشاه را گرامی‌ بداریم، زیرا کرمانشاه است که بهزاد را پرورانده است. آیا بدان‌سان که می‌سزد کرمانشاه را می‌پسندد گرامی می‌داریم؟ این استاد دانشگاه با اشاره به حضور استاندار کرمانشاه در این مراسم، گفت: هر روز خبری جانکاه و جگرسوز می‌رسد درباره کرمانشاه که واپسین خبر جگرخراش که از کرمانشاه شنیدم این بود که دریاچه طاقبستان خوشیده و خشکیده است. *اگر دریاچه طاقبستان بخوشد... وی تصریح کرد: اگر دریاچه طاقبستان بخوشد، آب هنر و فرهنگ و زندگی در این شهر نمی‌جوشد و دیگر بهزادی پدید نمی‌آید و در شوره‌بوم و در خشکسال جز خار چه می‌تواند رست. کزازی بیان داشت: داستان این نیست که دریاچه‌ای بود و آبی داشت و این آب به یکباره از میان رفت، دریاچه طاقبستان اگر بخوشد، دریای فرهنگ ایران را خواهد خوشاند. چهره ماندگار ادبیات ایران بیان داشت: اگر ما در طاقبستان آن تندیشه‌ها را داریم که در گونه خود در جهان بی‌هماندند، به گمانی بسیار از این رو بوده است که دریاچه‌ای در کنار آن طاق از دیرزمانی بوده است؛ طاقبستانی که پرستشگاهی در بزرگداشت آناهیتا، ایزدبانوی آب و در پی آن آبادانی است. این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر این آب بخوشد، پایگاه فرهنگی و باورشناختی طاقبستان یکسره از بین خواهد رفت.

*چیرگی آسمان کرمانشاه بر با دیو اپوش گرد وی با بیان اینکه واپسین نمونه از شررهای جگرخراش است، اضافه کرد: روزگاری ایرانیان به ستایش از آب و هوای کرمانشاه یاد می‌کردند و امروز هوای گردناک دیو اپوش (دیوی باستانی که روی خورشید را می‌پوشانده است) به آسمان کرمانشاه چیره شده است. کزازی خاطرنشان کرد: آب کرمانشاه را خود می‌دانید چگونه است، زمانی در دریاچه پر از چین و شکن و پر تب و تاب طاقبستان خود را می‌نگریستیم، اما اینک خانه‌های بلند بی هیچ سامان در آن ساخته شده‌اند. وی یادآور شد: زمانی به پاچه نوکان و تنگ کنشت می‌رفتیم تا کامه هنری برگیریم و جان و دل را بنوازیم امروز گرد کارخانه‌ها با نوکان که بزمگاه بوکان (عروسان) می‌سزد که باشد چه کرده است. کزازی اظهار کرد: آیا از این پس کسانی چو بهزاد در این کرمانشاه پدید خواهند شد و من به دشواری می‌توانم به این پرسش پاسخ آری بدهم. چهره‌ ماندگار ادبیات ایران بیان داشت: ای کرمانشاهیان اگر بهزاد و دیگر نام‌آوران این شهر را گرامی داشته و بزم به نامشان سامان می‌دهید، کرمانشاه را ارج بنهید و بزرگ دارید، زیرا اگر مام برنجد و بیازارد و به گزند و آسیب دچار شود یا فرزندی خواهد زاد یا اگر بزاید فرزندی خواهد بود نزار و بیمار.

استاد "بهزاد" مظهر کرمانشاه است به گزارش ایسنا، شهرام ناظری نیز در این آیین، گفت: افتخار می‌کنم در نوجوانی سال‌ها در شاگردی ایشان بودم و دوران دبیرستان در محضر ایشان درس خواندم. این خواننده برتر کشور اظهار کرد: اگرچه در آن زمان همسالان من در مدرسه بسیار شلوغ بودند و گاهی برای یک درس چند معلم عوض می‌شد و کسی تحمل شلوغی‌ها را نداشت، اما همه همواره برای استاد بهزاد شخصیت و احترامی خاص قائل بودند و کسی پایش را از حریم احترام قدمی آنطرف نمی‌گذاشت. ناظری به نقل خاطره‌ای از استاد بهزاد پرداخت و یادآوری کرد: به خاطر داریم روزی از ما خواست با "همان ارزی که می‌ورزی" انشایی بنویسیم و هفته بعد که انشاها را تصحیح کرد به کلاس آمد و پرسید ناظری کیست؟ بعد رو به من گفت: تو بد نمی‌نویسی اما تلگرافی می‌‍نویسی و به من نمره 11 داد که نمره خوبی بود. وی خاطرنشان کرد: از آن زمان که استاد فهمید من علاوه بر ادبیات، موسیقی هم می‌دانم، به من اجازه داد گاهی به کتابخانه شخصی‌اش بروم و این برای من بهترین هدیه بود و ایشان لطف بی‌حد به من پیدا کرد. این خواننده کرمانشاه تصریح کرد: ادبیات علاقه اول من است و اگرچه همه من را به آهنگسازی، موسیقیدانی و خوانندگی می‌شناسند، اما اولین علاقه من ادبیات و بعد موسیقی است.

 

کلید واژه ها: استان کرمانشاه - خبرآنلاین -




جمعه 9 مرداد 1394 - 10:44:21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن