تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803487334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشریه ژاپنی: مدل گفت و گوهای هسته ای ایران باید در مورد کره شمالی نیز به کار رود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نشریه ژاپنی: مدل گفت و گوهای هسته ای ایران باید در مورد کره شمالی نیز به کار رود تهران - ایرنا - یک نشریه ژاپنی روز چهارشنبه نوشت: چین، که نقشی موثری در به ثمر نشستن مذاکرات هسته ای ایران ایفا کرد، این بار باید قدرت دیپلماتیک خود را در مهار کردن امیال هسته ای کره شمالی و به جریان انداختن مجدد گفت وگوهای شش جانبه به نمایش گذارد.


نشریه ژاپنی «دپیلمات» در تفسیری به قلم «لورن دیکی» نوشت: موفقیت مذاکرات هسته ای ایران که بدون نقش موثر چین امکان پذیر نبود، نوید بخش عرصه هایی جدید برای تجلی قدرت دیپلماتیک چین است.
ماراتن مذاکرات هسته ای ایران به کمک دیپلماسی سنتی پکن که مشوق اصلی طرفین مذاکره بود به ثمر نشست و باری بس عظیم داد.
نقش مثمرثمر چین در مذاکرات هسته ای ایران را حتی سایر اعضای طرف مقابل گفت وگوهای ایران شامل فرانسه، روسیه و ایران هم ستودند.
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز با علم به تمجید از نقش کشورش در فرآیند مذاکرات هسته ای ایران اعلام کرد توافق جامع هسته ای ایران به نحوی موثر و قوی نظام بین المللی منع اشاعه سلاح کشتار جمعی را تقویت می کند.
در حقیقت تجلی ظهور موثر چین در مذاکرات هسته ای ایران از مارس 2015 میلادی عینیت یافت.
اینک ره آورد بس عظیمی که این مذاکرات با حمایت کامل چین به ارمغان آورد، می تواند مبنای روندی مشابه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی باشد.
روزنامه «خلق» چین نیز در گزارشی نوشته است: واقعیات میدانی تایید می کند که گفت و گو و مذاکره تنها راه حل صحیح و متعالی برای موضوع هسته ای ایران بوده است و تهدیدهایی که از سوی پاره ای کشورها در مورد لزوم کاربرد زور و تحریم های یک جانبه علیه ایران مطرح شد، هرگز پذیرفتنی نیست.
در واقع اشاره روزنامه خلق به موثر بودن راهکار در پیش گرفته در مورد برنامه هسته ای ایران به موضوع هسته ای کره شمالی است. گفت و گوهای شش جانبه شبه جزیره کره که برای مهار کردن امیال هسته ای کره شمالی میان کشورهای کره شمالی و جنوبی، روسیه، چین و ژاپن به جریان افتاده بود در سال 2009 میلادی متوقف ماند.
اما ثمره دادن گفت وگوهای هسته ای ایران «بارقه های امید» را در مورد امکان موفقیت تاکتیک هایی مشابه در قبال برنامه هسته ای کره شمالی را زده و این خوش بینی را ایجاد کرده است.
«چارچوب توافق» در زمینه مذاکرات هسته ای کره شمالی در سال 1994 میلادی به دست آمد و هدفش مهار کردن امیال هسته ای پیونگ یانگ بود، این مذاکرات البته شکست خورد، اما با وجود این واقعیت، توافق هسته ای ایران حامل پندهای عبرت آموزی برای فرآیند موفق مذاکره با کره شمالی است.
توافق ایران مشتمل بر اصول و الزاماتی برای راستی آزمایی است که این اصول مورد موافقت طرفین مذاکره که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، قرار گرفته است. قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز این توافق را مدون کرده است.
این توافق 80 صفحه ای مشتمل بر عناصری قوی برای بازداشتن ایران از پنهان کاری است و در ازای آن مشوق هایی پیشنهادی برای ترغیب و ایجاد انگیزه هرچه بیشتر در ایران جهت همکاری است.
در مورد کره شمالی «چارچوب توافق» مصوب سال 1994 میلادی که شکست خورد نیز یک توافق بین المللی بود، اما اشکال این توافق در آن بود که جامع نبود و در زمینه استعداد و توانمندی کره شمالی برای تولید یک ماده هسته ای به وسیله غنی سازی اورانیوم در حد کفایت نبود.
راه فراری که توافق، پیش روی کره شمالی می نهاد، منتهی به مرگ این توافق شد و در نتیجه کره شمالی از مذاکرات کنار کشید.
حال در این شرایط ، نقش چین در راه اندازی مجدد مذاکرات شش جانبه برای حل موضوع هسته ای کره شمالی شایسته اهمیت است. هرگاه چین تصمیم بگیرد در این راه پیشگام شود و مذاکرات را به جریان اندازد، به علت رابطه بسیار نزدیکی که با پیونگ یانگ دارد به گمان قوی نقشی فعال در مذاکرات ایفا خواهد کرد و حتی بعید نیست آن را رهبری کند.
داعیه «شی جین پینگ» که از سال 2013 میلادی در مسند ریاست جمهوری چین تکیه زد، تلاش در راه عاری ساختن شبه جزیره کره از وجود سلاح هسته ای بود.
برخی ناظران چینی در این زمینه مردد هستند و معتقدند که امکان ندارد مذاکرات شش جانبه کره شمالی دوبار به جریان افتد، اما انگیزه ای که توفیق مذاکرات هسته ای ایران ایجاد کرد، این برهه را به بهترین مقطع زمانی ممکن برای اندیشیدن در مورد لزوم از سرگیری مذاکرات شش جانبه در مورد پیونگ یانگ بدل ساخته است.
پیش بینی منابع اطلاعاتی بر این است که کره شمالی 20 سلاح هسته ای در اختیار دارد. همین موضوع مهم دلالت بر دشواری کار مذاکره با این کشور دارد.
در مورد ایران، یکی از عوامل توفیق مذاکرات، قطع همکاری هسته ای تهران با پیونگ یانگ بود. اگر همین اقدام در مورد کره شمالی نیز به مرحله اجرا گذارده شود، رژیم «کیم» هم متوجه خواهد شد که راهی جز بازگشت به پای میز مذاکره ندارد و این پادشاهی منزوی دیگر چون گذشته متحدان هسته ای چندان زیادی پیش رو ندارد.
چین البته در راه پیشگام شدن برای از سر گیری مذاکرات کره شمالی عاری از چالش نخواهد بود. پکن اصلی ترین حامی و ولی نعمت «پیونگ یانگ» است و بدیهی است که چشم پوشی از این نقش مهم برای چین کار چندان ساده ای نیست.
به موجب «پیمان کمک های متقابل چین - کره شمالی و رابطه دوستانه مبتنی بر همکاری» مصوب سال 1961 میلادی چین موظف است در صورتی که کره شمالی با حمله ای روبرو شود، کمک های نظامی در اختیار آن قرار دهد. این پیمان تا سال 2021 میلادی اعتبار دارد.
از طرفی، چین بزرگ ترین شریک تجاری کره شمالی است و 57 درصد واردات و 42 درصد صادرات آن را به خود اختصاص می دهد و اصلی ترین تامین کننده نفت و گاز این کشور است.
پکن به موازات آنکه مشغول ارزیابی لزوم بازگرداندن گفت و گوهای شش جانبه است، همزمان باید در زمینه تجارت برون مرزی اش با کره شمالی گام بردارد. اینکه چه زمانی و چگونه و با چه گستردگی سطح تجارت برون مرزی اش را توسعه دهد و چه مشوق های اقتصادی به پیونگ یانگ پیشنهاد دهد تا امید داشته باشد پیونگ یانگ نیز متعهد به مذاکرات باقی بماند، مهم است.
از همه مهمتر اهرم هایی است که پکن علیه پیونگ یانگ در اختیار دارد. البته تاکنون مشخص نشده است که آیا دولت «شی» اصلا علاقمند هست که رژیم «کیم جونگ اون» را تشویق و ملزم به تغییر رفتار سازد یا نه.
ابدا چنین نیست که تصور کنیم توافق هسته ای ایران، داروی درمان همه بیماری ها در وادی دیپلماسی است. بدیهی است که این دارو امکان دارد در مورد بیماری هسته ای کره شمالی شفابخش نباشد.
اما همانگونه که رسانه های رسمی چین هم شروع به تبلیغ آن کرده اند، داروی موفق مذاکرات هسته ای ایران در مورد بیماری هسته ای کره شمالی نیز با خوش بینی تجویز می شود و این ظرفیت را دارد که راهگشای باب شدن مجدد گفت و گوهای شش جانبه باشد.
صرفنظر از اینکه چین در خصوص از سرگیری مذاکرات شش جانبه تا چه اندازه مشوق و دلگرم کننده ظاهر شود، این نکته مهم است که رژیم «کیم» حاضر به حضور پای میز مذاکره خواهد شد یا نه. اگر چنین باشد، پیونگ یانگ تا چه اندازه آماده خواهد بود بدون قربانی کردن مشروعیتش، راضی به مصالحه شود.
آساق**1591**1545



07/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن