تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802824771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تدریس زبان کردی در دانشگاه تحقق یک وعده دولت تدبیر و امید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تدریس زبان کردی در دانشگاه تحقق یک وعده دولت تدبیر و امید سنندج - ایرنا - عملی شدن وعده تدریس زبان و ادبیات کُردی به عنوان یکی از مطالبه های مردم کردستان و اعلام آن از سوی رئیس جمهوری و تاکید بر اجرای آن در دولت تدبیر و امید، پایبندی روحانی به وعده هایش را ثابت کرد.


به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر حسن روحانی چهارم مرداد در نشست خبری پس از پایان سفر به استان کردستان در سنندج اعلام کرد: در راستای اقدامات و برنامه های دولت تدبیر و امید و تحقق وعده هایم به مردم کردستان، تدریس زبان و ادبیات کُردی از ابتدای مهر ماه امسال در دانشگاه کردستان آغاز می شود.
او گفت: این اقدامات در راستای تقویت زبان و ادبیات و فرهنگ کُردی از سوی دولت تدبیر و امید صورت می گیرد اگرچه اقدامات اولیه است اما در گام های بعدی هم این اقدامات را ادامه می دهیم.
رییس جمهوری همچنین در این نشست از راه اندازی بخش کُردی خبرگزاری جمهوری اسلامی خبر داد.
اعلام این دو خبر در حوزه فرهنگی از سوی رئیس جمهوری بازتاب های گسترده ای در داخل و خارج از کشور داشت و اغلب کارشناسان و صاحب نظران اعلام کردند حسن روحانی یکی از وعده های مهم خود در مورد مردم کردستان را محقق کرد.
بیشتر شبکه ها و پایگاه های خبری کُردی و فارسی زبان داخل و خارج از کشور در بخش های خبری خود به انعکاس اعلام خبر تدریس زبان و ادبیات کُردی و بخش کُردی خبرگزاری ایرنا از طرف رئیس جمهوری پرداختند و این خبر انعکاس گسترده ای داشت.
دکتر روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی و در قالب بیانیه 10ماده ای اقوام و مذاهب بر تدریس زبان مادری تاکید کرده بود.
در بند 4بیانیه اقوام و مذاهب دکتر روحانی، "تدریس زبان مادری ایرانیان بطور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه ها در اجرای کامل اصل 15 قانون اساسی" و همچنین در بند 5 این بیانیه نیز به "تقویت فرهنگ و ادبیات اقوام ایرانی و پیشگیری از زوال آنان به منظور حفظ و نگهداشت این میراث کهن ایرانی" اشاره شده است.
اکنون پس از حدود دو سال از آغاز به کار دولت تدبیر و امید و با حضور دکتر روحانی در سنندج، خبر تدریس زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان به صورت رسمی اعلام شد و دکتر روحانی در نشست خبری خود بر این موضوع به عنوان یکی از وعده های خود به مردم کردستان تاکید کرد.
اگرچه موضوع تدریس زبان کُردی به سال های 81 و 82 برمی گردد اما از آن زمان تاکنون این بحث مسکوت مانده و در دولت تدبیر و امید رنگ واقعیت به خود گرفت.
راه اندازی رشته زبان و ادبیات کُردی یکی از مطالبه های جدی مردم کردستان در راستای حفظ زبان مادری بود که خوشبختانه این مطالبه از دید دولت تدبیر و امید دور نماند و مجوز پذیرش دانشجود در این رشته برای مهرماه امسال صادر شد.
رئیس دانشگاه کردستان در این ارتباط با ابراز خرسندی از صدور مجوز تدریس رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان گفت: صدور مجوز آموزش زبان و ادبیات کُردی دستاورد علمی بزرگی برای دولت تدبیر و امید است.
دکتر فردین اخلاقیان افزود: سرفصل های رشته زبان و ادبیات کردی در سال های 81 و 82 به تصویب رسید اما از آن زمان تاکنون متأسفانه مجوز راه اندازی رشته مورد نظر صادر نشد که خوشبختانه با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و نگاه ویژه مسئولان وزارت علوم به درخواست های نخبگان و اصحاب فرهنگ و ادب کردستان، شاهد تحقق این آرزوی دیرینه کُرد زبانان ایران هستیم.
وی اعلام کرد: براساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری 1394 سازمان سنجش آموزش کشور و برای مهرماه سال 94در دوره روزانه 40 دانشجو در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات کردی با کد رشته محل 10525 پذیرش خواهند شد و این رشته تحصیلی برای اولین بار در کشور خواهد بود.
دکتر بختیار سجادی، رئیس شورای راه اندازی رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان نیز با اعلام اینکه تدریس این رشته با پذیرش 40 دانشجوی روزانه از مهرماه سال 1394 آغاز می شود، افزود: این رشته با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شده و در مقطع کارشناسی در قالب 136 واحد درسی ارائه خواهد شد.
رشته زبان و ادبیات کردی برای اولین بار در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1394 در کنار زبان و ادبیات عربی و فارسی قرار گرفته است.
سجادی اظهار کرد: در این رشته 9 درس پایه ای مانند دستور زبان کردی، آواشناسی و واج شناسی، پیشینه زبان کردی، لهجه شناسی، مرجع شناسی و 30 درس اصلی مانند متون ادبی نظم و نثر کلاسیک و معاصر، ادبیات شفاهی و فولکلور، ادبیات تطبیقی، تاثیر قرآن در ادبیات کُردی و 14 درس تخصصی مانند تاریخ 1 تا 4 ادبیات کردی، سبک های ادبی در ادبیات کردی، نقد ادبی در ادبیات کردی و ادبیات داستانی در ادبیات کردی ارائه می شود.
رییس دانشگاه پیام نور کردستان نیز با اشاره به دستاوردهای سفر رییس جمهوری به کردستان گفت: تدریس زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه های کردستان که در سفر رییس دولت تدبیر و امید اعلام شد دستاوردی برای توسعه فرهنگی استان است.
اسکندر مرادی افزود: راه اندازی و تدریس رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه های استان و ایجاد بخش کُردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی که از سوی رییس جمهوری اعلام شد از دستاوردهای بسیار خوب این سفر در زمینه توسعه فرهنگی استان است.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اینکه مردم کردستان از ایجاد رشته زبان کردی در دانشگاه کردستان قدردانی می کنند گفت: رییس جمهوری در یک اقدام انقلابی قبول کردند که تحصیل در رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان در یک رشته محل تحصیلی در مقطع کارشناسی صورت گیرد.
حامد قادرمرزی افزود: براساس اصل 15 قانون اساسی این اقدام باید در گذشته انجام می گرفت و از آغاز انقلاب تا امروز اجرای آن جزو مطالبات مردم کردستان بوده است.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از گذشته تا کنون ما این مطالبه را از همه دولت ها داشتیم ولی تا کنون هیچ یک با این موضوع موافقت نکردند البته در دولت اصلاحات دو واحد درسی به صورت اختیاری در دانشگاه تدریس می شد.
قادرمرزی با تاکید بر این که این اقدام رییس جمهوری بسیار بزرگ و مثبت است افزود: مردم کردستان قدردان این اقدام رییس جمهوری هستند و ما از همه کسانی که در این خصوص نقش داشتند تشکر می کنیم.
نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی حوزه سنندج، دیواندره و کامیاران نیز گفت: سفر دکتر روحانی به کردستان و راه اندازی رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان و همچنین راه اندازی بخش کردی خبرگزاری ایرنا بخشی از انتظارات فرهنگی مردم استان را محقق کرد.
دکتر جلال جلالی زاده افزود: راه اندازی رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه کردستان پس از سال ها تلاش و کوشش نخبگان دانشگاهی استان در سفر دکتر روحانی به کردستان، امیدهای تازه ای در حوزه فرهنگ و ادب استان ایجاد کرد.
او خاطرنشان کرد: مردم کردستان به دولت دکتر روحانی اعتماد کرده اند و انتظار دارند که اقدامات بیشتری در حوزه فرهنگی صورت گیرد.
به گفته وی از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید توجه به زبان، ادبیات و فرهنگ کُردی بیشتر شده و در قالب جشنواره های متعدد فرهنگی از جمله تئاتر و طنز کُردی، داستان نویسی، موسیقی و جشنواره اقوام به این مهم توجه شده است.
در دولت تدبیر و امید همچنین 5نشریه و چندین پایگاه اینترنتی به زبان های کُردی و فارسی مجوز فعالیت گرفته اند.
دکتر روحانی در نشست خبری خود با خبرنگاران پس از پایان سفر خود به استان کردستان با تاکید و یادآوری اینکه به وعده هایم به مردم کردستان پایبندم اعلام کرد: اگرچه تمام مطالبات ملت ایران و مردم کردستان محقق نشده اما دولت تلاش می کند گام به گام مطالبات را محقق کند.ک/3
3033/1904
گزارش از فرزاد نویدی



07/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن