تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816524403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابهاماتی پیرامون نسخه خطی تازه شناسایی شده از قرآن کریم‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

ابهاماتی پیرامون نسخه خطی تازه شناسایی شده از قرآن کریم‌ آنچه این روزها در بسیاری از رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته، یک فیلم خبری کوتاه است و نمی‌توان گفت این نسخه خطی از قرآن کریم به طور قطع روی چرم نوشته شده است. اگرچه با دیدن تصویر این طور به نظر می‌رسد، اما من معتقدم این نسخه خطی روی کاغذ ضخیم سمرقندی نوشته شده است. البته آنهایی که از نزدیک این نسخه خطی از قرآن را دیده‌اند، ادعا می‌کنند این آیات روی چرم یا پوست نوشته شده است.
 

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار داد، این است که این تاریخ گذاری بر اساس پوستی که آیات روی آن نوشته شده یا براساس مرکبی که در نوشتن آیات استفاده شده، صورت گرفته است. اگر تاریخ گذاری یا آزمایش های رادیو کربن بر اساس چرم یا پوست این نسخه خطی انجام شده باشد، نمی توان نتایج را مبنای تاریخ کتابت در نظر گرفت. ممکن است این آیات یک سده بعد از این تاریخ روی پوست نوشته شده باشد. حتی ممکن است این پوست یا چرم چندین بار شست وشو یافته و پس از صیقل دادن مجدد برای نوشتن آماده شده باشد. یکی از مواردی که موجب ابهام و تردید بسیاری از مورخان و پژوهشگران است، تاریخ های اعلامی براساس آزمایش های رادیو کربن این نسخه های خطی یافت شده از قرآن است. یکی از دیگر نکات جالب توجه این است که محدوده زمانی تاریخ نسبی تعیین شده یعنی از سال 568 تا 645 میلادی یک بازه زمانی حدود 80 ساله را شامل می شود. در تاریخ های اعلام شده باید چند نکته مهم را مورد توجه قرار داد؛ نخست این که اگر گفته می شود قدمت این نسخه خطی به سال 568 میلادی می رسد، باید در نظر داشت سال 568 میلادی دو سال پیش از تولد پیامبر اسلام است. براساس اسناد و مدارک تاریخی موجود، پیامبر اسلام سال 570 میلادی متولد شده اند. اگر تاریخ دوم را مبنای اصلی کتابت این نسخه در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که نسخه 13 سال بعد از وفات پیامبر نوشته شده است. ما به یقین می دانیم آیات قرآن از 40 تا 62 سالگی پیامبر اسلام (ص) و در یک دوره زمانی 22 ساله بر ایشان نازل شده است. در حقیقت نزول قرآن از سال 610 تا 632 میلادی ادامه داشته است. پس نمی توان قدمت این نسخه خطی را به سال های پیش از 610 میلادی نسبت داد. بر این اساس می توان تاریخ در نظر گرفته شده برای تعیین قدمت این نسخه خطی کشف شده را حیرت انگیز و مشکوک دانست. موضوع دیگر این که اگر سال 645 میلادی آخرین تاریخ در نظر گرفته شده برای قدمت این نسخه باشد، این نسخه از قرآن باید 13 سال بعد از فوت پیامبر جمع آوری شده باشد. این درحالی است که براساس آثار مورخان اسلامی گفته می شود قرآن به طوررسمی پیش از این تاریخ جمع آوری شده است. از سوی دیگر طبق اعتقادات شیعه جمع آوری قرآن نخستین بار از طریق حضرت علی(ع) و در زمان خلافت ابوبکر انجام شده است. بر این اساس تاریخ های اعلام شده تا حدی شک برانگیز به نظر می رسد. نکته مهم تری که موجب تردید می شود، این است که این اسناد به یک کشیش کلدانی متولد عراق نسبت داده می شود. اگرچه این تاریخ دوره حیات پیامبر را در بر می گیرد، اما نمی توان این ادعاها را پذیرفت. این ادعاها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و چه بسا روزی مدعی شوند این کتابت را معاویه انجام داده است! به عقیده من این کار بیشتر جنبه تبلیغی دارد، ضمن این که باید تاکید کرد نوع کتابت، قلم کتابت و نوع فرسودگی این نسخه نشان دهنده قدیمی بودن آن است. در این کتابت از نقطه و اعراب استفاده نشده و اینها نشانه هایی است که کتابت قدیمی این نسخه ها را تائید می کند، اما این یافته ها به این معنی نیست که این نسخه های خطی در زمان حیات پیامبر یا سه خلیفه اول کتابت شده است. جمشید کیان فر نسخه شناس و نسخه پژوه



 


چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 06:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن