تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815172517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقابله با جریان رسانه ای مغرضانه غرب، اولویت همکاری اعضای شانگهای


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: درنشست مدیران رسانه های مهم حوزه شانگهای مطرح شد؛ مقابله با جریان رسانه ای مغرضانه غرب، اولویت همکاری اعضای شانگهای مسکو - ایرنا - ضرورت مقابله رسانه های کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای با جریان رسانه ای غالب غرب، مهمترین محور سخنرانی ها و گفت و گوهای حاشیه نشست رسانه های این سازمان در پایتخت روسیه است.


به گزارش ایرنا، دهها تن از مدیران رسانه ای کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای و دهها رسانه روسی روز سه شنبه در هتل ریتس چارلتون مسکو پایتخت روسیه گرد هم آمدند تا درباره آخرین تحولات حوزه رسانه ها و زمینه های همکاری های منطقه و بین المللی با هم گفت و گو کنند.
دراین نشست مدیرکل اخبار خارجی ایرنا و چندتن از مدیران صداوسیما نیز شرکت داشتند.
" نشست رسانه های مهم کشورهای عضو پیمان همکاری شانگهای " با شعار " ایجاد فضای مشترک اطلاع رسانی برای کشورهای عضو پیمان شانگهای " در سه بخش برگزار شد.
در بخش اول نشست با عنوان " فضای اطلاع رسانی جهانی : چالش های مدرن "، چندتن از مسوولان رسانه ای از روسیه و کشورهای منطقه روسی زبان و هند دیدگاه های خود را مطرح کردند.
بخش دوم نشست با عنوان " اطلاعات و حاکمیت " با حضور دیمیری مزنتسف دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، دیمیتری کسیلیف مدیرعامل خبرگزاری روسیا سگودنیا ، میخاییل سسلاوینسکی رییس آژانس فدرال مطبوعات و ارتباطات جمعی روسیه و بختیار حکیمف رییس اداره همکاری های آسیا واقیانوس آرام وزارت خارجه روسیه برگزار شد که سخنرانان این نشست بعد از بیان نظرات خود به برخی سوالات حاضران پاسخ دادند.
مزنتسف دراین نشست با بیان این که رسانه های غربی به دروغگویی و انتشار اخبار کذب می پردازند، اظهار داشت: هدف از این اقدامات اعمال فشار بر کشورهای مستقل است.
دبیر کل سازمان همکاری شانگهای افزود: در حال حاضر یکی از اهداف غرب اعمال فشار بر روسیه است و از مساله دونباس (در شرق اوکراین) و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه برای اعمال فشار بر این کشور استفاده می شود.
وی ادامه داد: تلاش رسانه های غربی برای تحریف رویدادها در سطح جهانی متمرکز شده است و از این طریق اطلاعات مورد نظر به مخاطبان القاء می شود.
مزنتسف افزود: در این شرایط باید برای ایجاد عرصه اطلاع رسانی مشترک تلاش کنیم و سازمان همکاری شانگهای چنین میدانی را برای همکاری و گفتگو فراهم کرده است. اطمینان دارم در این مسیر حرکت می کنیم.
وی با بیان این که رسانه های غربی از بدو تاسیس، سازمان همکاری شانگهای را به تلاش برای ایجاد جنگ روانی متهم کردند، اظهار داشت: اما برغم این اتهامات ما حق داریم از منابع سازمان همکاری شانگهای استفاده کنیم.
دیمیتری کیسیلوف مدیر عامل خبرگزاری روسیا سگودنیا هم در همایش رسانه های پیشرو کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای، غرب را به تحریف واقعیت ها و رویدادهای مهم به نفع خود متهم کرد.
وی به عنوان نمونه بارز این رویکرد رسانه های غربی به مساله سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوکراین اشاره کرد و اظهار داشت: رسانه های غربی بدون این که منتظر اعلام نتیجه تحقیقات کمیسیون ویژه در مورد سانحه هواپیمای مالزی بمانند روسیه را در این سانحه مقصر دانسته و نوک پیکان حملات آنها این کشور را هدف گرفت.
مدیرعامل خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: چنین بی عدالتی را در مورد سایر اعضای سازمان همکاری شانگهای هم شاهد هستیم و بسیاری کشورها از سیاست های اطلاع رسانی رسانه های غربی ناراضی هستند و آن را یک سویه و در جهت اهداف کشورهای غربی به ویژه آمریکا می دانند.
کیسیلوف بر لزوم توسعه همکاری ها میان رسانه های کشورهای عضو ، ناظر و شریک گفتگوی سازمان همکاری شانگهای و تقویت پیوندهای آنها و تبادل اطلاعات و تجربیات میان اعضا تاکید کرد.
در همایش رسانه های پیشرو کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای، مدیران رسانه های خبری از کشورهای عضو و ناظر این سازمان شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، ازبکستان ، تاجیکستان، جمهوری اسلامی ایران،پاکستان، افغانستان، هند، بلاروس، سری لانکا و ترکیه شرکت داشتند.
پاول آندریف معاون خبرگزاری روسیا سگودنیا نیز در سخنانی با اشاره به روند در حال تحول اطلاع رسانی در سطح جهانی خاطرنشان کرد: نحوه اطلاع رسانی هم باید تغییر کرده و تکامل بیابد.
وی همچنین تاکید کرد که نقش رسانه های خبری در بازگویی و انتشار حقایق در جهان تغییر می کند.
معاون امور بین المللی خبرگزاری روسیا سگودنیا خاطرنشان کرد: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید از یکدیگر شناخت متقابل داشته باشند و اطلاعات در مورد یکدیگر را افزایش دهند و رسانه های پیشرو در این عرصه وظیفه مهمی برعهده دارند.
آلکسی نیکولوف مدیر عامل شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان راشا تودی روسیه با اشاره به نقش رسانه های خبری در برقراری روابط دوجانبه میان کشورها گفت: برقراری ارتباط مستقیم میان شرکا علت برگزاری این مدیا فوروم است.
این مدیر رسانه روس برگزاری همایش رسانه های پیشروی سازمان همکاری شانگهای را برای توسعه روابط بین رسانه ها مهم دانست و اظهار داشت: در نتیجه این همایش شرکت کنندگان که در واقع کارگردانان رسانه ای هستند وسیله برای ارتباط مستقیم را به دست می آورند که در روابط آنها تاثیر بسزایی دارد.
"لو جیان چانگ مدیرعامل خبرگزاری شینهوا چین نیز در این همایش بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم و موثر برای انتشار درست اخبار تاکید کرد.
وی ازجمله تدابیر موثر در این زمینه را ایجاد پایگاه های اینترنتی چند زبانه به عنوان وسیله مهم برای انتشار صحیح اخبار و آشنایی بیشتر ملت ها با یکدیگر دانست.
فئودور لوکیانف سردبیر نشریه روسی "روسیه در سیاست جهانی" دیگر سخنران این نشست بود که در بخشی از سخنان خود ازآنچه انتشار مغرضانه برخی اخبار در روسیه به ویژه در مورد ملت های آسیای مرکزی نامید، انتقاد کرد.
وی افزود: از این که رسانه های روسی اخبار غیردقیق در مورد کشورهای دوست ما منتشر می کنند ناراحت هستم و بر این باورم که رسانه های خبری باید به وظیفه و رسالت خود عمل نمایند.
وی ادامه داد: باید برای ایجاد وجهه درست از ملت های دوست به ویژه تاجیک ها با فرهنگ غنی تاجیکی و فارسی تلاش کنیم و تنها با سیاست گذاری دولتی نمی توانیم به این هدف دست بیابیم.
خانم دانا ریس محمداف رییس آموزشگاه خبرنگاری تحت نظارت ریاست جمهوری قزاقستان هم در این همایش بر لزوم رعایت اصول اخلاقی از سوی خبرنگاران تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: هر قدر که آزادی بیشتر باشد باید احساس مسئولیت خبرنگاران هم بیشتر شود و آنها در انعکاس اخبار
توجه بیشتری داشته باشند.
خانم محمد اف با بیان این که مساله آموزش خبرنگاری بسیار مهم است گفت که سطح اخلاقی خبرنگاران در نحوه اطلاع رسانی انها به ویژه در رسانه های تصویری به چشم می خورد.
گنادی داویتکو رییس شرکت رادیو و تلویزیون بلاروس هم به انعکاس خبری یکسویه به عنوان معضلی در جهان رسانه ای اشاره و خاطرنشان کرد: غرب در این زمینه پیشرو است و رسانه های خبری اخبار را به میل خود و در مسیر مطلوب منعکس می کنند که در بسیاری موارد با واقعیت منطبق نیست.
وی به عنوان مثال به سفر یک مهندس کانادایی به بلاروس اشاره کرد که بیش از یکصد کیلوگرم بار همراه خود داشت و بخش عمده بارش را آب آشامیدنی تشکیل می داد و در پاسخ به علت حمل آب با خود به بلاروس گفت که به او گفته بودند در این کشور آب پاکیزه وجود ندارد.
داویتکو افزود: این در حالی است که بلاروس از نظر آب آشامیدنی در منطقه پاکیزه ترین آب را دارد.
وی همچنین به سیاه نمایی درمورد آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس از طرف رسانه های غربی اشاره کرد و گفت این در حالی است بسیاری از اخبار در مورد رییس جمهوری بلاروس در غرب تحریف می شود.
مقام رسانه ای بلاروسی با اشاره به عضویت ناظر کشورش در سازمان همکاری شانگهای بر لزوم همکاری بیشتر رسانه های این سازمان با یکدیگر برای انتشار حقایق و واقعیت ها تاکید کرد.
سازمان همکاری شانگهای هم اکنون شش "عضو کامل "، پنج " عضو ناظر " و سه " شریک برای گفت و گو " دارد.
کشورهای چین ، روسیه ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و قرقیزستان اعضای کامل سازمان همکاری شانگهای، جمهوری اسلامی ایران ، هندوستان، پاکستان ، افغانستان و مغولستان اعضای ناظر و ترکیه ، سریلانکا و بلاروس شرکای گفت و گوی این سازمان هستند.
از میان اعضای ناظر، درخواست دو کشور هند و پاکستان برای عضویت دائم در این سازمان پذیرفته شده و انتظار می رود این دو کشور تا پایان سال جاری به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای فعالیت کنند.
اروپام**391**380** 1701




































06/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن