تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819807010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به قلم نوری مالکی عوامل پیدایش جریان‌های تکفیری در دنیای امروز اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به قلم نوری مالکی
عوامل پیدایش جریان‌های تکفیری در دنیای امروز اسلام
اشکال و ابهامی که در پیدایش جریان های تکفیری، افراطی و تروریستی از زمان صدر اسلام تا به کنون وارد است، تنها ابهام عقیدتی، کلامی و فکری نیست بلکه در اصل تولد، نشو و نمو و پیدایش این جریانات با معادله ای پیچیده پیوند خورده است.

خبرگزاری فارس: عوامل پیدایش جریان‌های تکفیری در دنیای امروز اسلام



به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس؛ نوری کامل المالکی  دبیرکل حزب دعوت  اسلامی و معاون اول رئیس جمهوری عراق در یادداشتی به ریشه های پیدایش جریان های تکفیری در دنیای معاصر اسلام پرداخته و راههای مقابله با آن را بررسی کرده است. ترجمه این مقاله که متن اصلی آن در روزنامه الوفاق منتشر شده به شرح زیر است: اندیشه تروریستی تکفیری در گفتمان منسوب به اسلام، زاییده امروز یا شرایط سیاسی منطقه ای و بین المللی عصر کنونی ما نیست، بلکه محصول انحراف فکری، سیاسی و رفتاری برخی گروهایی است که در دوران صدر اسلام و بعد از آن پدید آمدند.  پیدایش این گروها بنا به شرایط سیاسی آن زمان و ارائه ناتمام تفسیرهای خشک، متزلزل و سیاسی از متن مقدس قرآن کریم بود؛ تا بدین وسیله بتوانند رفتارها، انحرافات و اهداف سیاسی خود را مجاز نمایند. خوارج یکی از برجسته ترین این گروهها بود که در این فضای رنگ باخته و متشنج تفسیر  قرآن کریم سربرآورد و اهداف ویژه و دیدگاههای سیاسی خود را در قالب این گفتمان  فکری پیاده کرد. پیامد این محصول  یا این گفتمان ،ائتلاف مخفیانه این گروه ظالم تروریست با ستمگران سرکش علیه شریعت اسلامی بود که در امام امت علی ، متبلور می شد. همچنین نتیجه این هم پیمانی به تکفیر امام علی (ع) و قتل ایشان در محراب مسجد ( نماز صبح ) انجامید. در دوره های بعد گروه های دیگری با خواستگاه  فکری و کلامی پدید آمدند که البته با طرح های سیاسی و سلطه طلبانه مرتبط بودند و برخی از آنها کشتن امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان را با آن شیوه وحشیانه و ددمنشانه شرعاً جایز شمردند. فتنه ها، رخدادها، جنگ ها و منازعات سیاسی بسیاری که همگی خط اسلام ناب، نشانه های نورانی آن و تفسیرهای واقعی اش  در دوران خلافت امام علی و امام حسن (ع) را نشانه رفتند و به ظهور حکومت امویان ختم شد، باعث شد تا این گروههای سیاسی در پوشش تفسیرهای قرآن کریم، جایگاههای اصلی و مهمی را در جهان اسلام به دست آورند.  این جریان ها  و حامیان آنان  به اجتهاد در مقابل قرآن کریم اکتفا نکردند بلکه پا بر گرده نص (قرآنی) گذارده  و دست به تفسیرهای اجباری از آن زدند و از این طریق افکار و احکامی را با تحمیل بر قرآن و سنت بدعت گذاری نمودند بطوری که مواضع فکری و سیاسی پیشین آنها موجه جلوه  داده می شد.  بدین سان قرآن کریم به جای آنکه حاکم و مورد پیروی قرار گیرد، پیرو و محکوم گردید، موضوعی که امام علی (ع) با رساترین تعبیر آن را ابراز فرمودند:" و این افراد منحرف را این چنین توصیف کردند : «فاجتمع القوم علی الفرقه و افترقوا علی الجماعة کأنهم ائمة الکتاب و لیس الکتاب امامهم» (آن مردم بر تفرقه و جدایی همراه گردیدند و راه تفرقه و جدایی را در اتحاد ویکپارچگی در پیش گرفتند گویا که آنها امام قرآن هستند و قرآن امام آنها نیست) در ادامه روند کامل سازی جرم بدعت و تفسیرهای بحران زا (متزلزل)  و سیاسی  از قرآن کریم و  موجه جلوه دادن های مواضع سلطه گرانه، در این مرحله بزرگترین پروسه نیرنگ و خدعه علیه سنت شریف نبوی آغاز گردید که عنوان آن جعل حدیث (حدیث سازی) بود بطوری که حدیث گران و راویان دروغین هزاران حدیث و روایت را جعل کردند و بمنظور تحقق اهداف سیاسی و تخریبی پیشین خود آنها را به رسول خدا (ص) نسبت دادند و بدین وسیله قدرت ها و گروههای تکفیری مربوط به آن توانستند رفتارهای تروریستی ویرانگر خود را توجیه نمایند. پدیده تروریسم تکفیری تا اندازه زیادی گسترش پیدا کرد تا اینکه همانند شمشیری شد که قدرت مزبور آن را در برابر مخالفین و معارضین بیرون می کشید . و اگر آن قدرت و گروههای سیاسی با محوریت آن اندیشه، قرآن ناطق یعنی علی بن ابی طالب (ع) را کافر شمردند و ایشان را به قتل رساندند و دهها سال پس از به شهادت رساندن  وی او را بر روی منبرها تکفیر و لعن می کردند، بنابراین بدیهی است که دامنه تروریسم تکفیری با هدف از میان برداشتن هرگونه دیدگاه عقیدتی و فقهی معارض و موضع سیاسی مخالف تعداد بسیار زیادی از مسلمانان را مورد هدف قرار دهند. این پیمان استوار و ائتلاف ناگسستنی میان گروههای تکفیری تروریستی و قدرت های طاغوتی مستبد تا به امروز پابرجا ماند،  زیرا این پیمان می بایست اهداف دو طرف را محقق سازد.  اما با سربرآوردن نخستین نشانه های استبکار غرب در منطقه عربی و اسلامی ما، عامل جدیدی به معادله این پیمان که همان عامل استکبار سیاسی خارجی می باشد، افزوده شد ، بطوری که این عامل در بهره برداری از وجود افکار تکفیری در میان گروههایی از مسلمانان و همچنین گروهها  و قدرتهای محلی که به توسعه طلبی و سلطه گری چشم داشتند نقش زیربنایی ایفا نمود از این رو این پیمان جدید از سه رکن تشکیل گردید: یک: استکبار غربی؛ که با حضور بریتانیا در منطقه عربی و اسلامی مان آغاز  گردید و سپس حضور فرانسه و سرانجام به آمریکایی ها و صهیونیست ها منتهی گردید. این بلوک های استکباری از قرن 18 میلادی همواره برای کشف نقاط ضعف و قوت میراث فکری، عقیدتی، فقهی و گفتمان اسلامی از مطالعات ژرفگونه شرق شناسی و اسلامی بهره می برند تا با تمام توان با جان بخشیدن به افکار تکفیری و حمایت از آن  با طرح ، آموزش، پول، سلاح  و اطلاعات و پیوند آن با گروههای سلطه جو محلی و توسعه طلب و جاه طلب، جهان اسلام را از درون متلاشی نموده و مانع از راست قامتی و پویایی آن گردند  تا بدین ترتیب به گروهها و سازمانهای ایدئولوژیکی  تروریسم و  آدم کش با سازماندهی و توانمندی ها بالا تبدیل گردند. دو: گروههای سطله جو و دولتهای محلی توسعه طلب و جاه طلب بویژه آنهایی که در قرن های اخیر در جزیره العرب پیدا شدند برای تحقق اهدفشان در حمله و انهدام قدرتهای محلی رقیب، به مجوزهای دینی نیاز داشتند تا بدین وسیله بتوانند سلطه خود را بر تمام جزیره العرب بگسترانند  همانطور که برای اجرای نقشه مشترک سلطه جویانه خود به حمایت استکبار خارجی نیاز دارند. سه: گروههای تکفیری تروریستی که دنباله افکار آندسته از تکفیریهایی هستند که در دوران حکمت خاندان اموی، عباسی و عثمانی پدید آمدند  همان کسانی که کشتن مسلمانانی را که از لحاظ فکری وفقهی با آنها اختلاف داشتند ؛ قانونی دانستند و آبرو، مال ، سرزمین و کشتار کودکان و زنان آنها را مباح شمردند. از درون این ائتلاف سه گانه، گروه وهابی تحت پوشش اندیشه سلفی با تفسیرهایش از قرآن کریم و سنت نبوی متولد گردید . گفتمان عقیدتی و فقهی آنها تنها در محصور بودن اسلام به پیروی از جریان وهابی و اعلام جهاد دایم علیه کفار، مشرکین و پیروان مذاهب اسلامی بعنوان افراد مرتد خلاصه گردید و در این راه به تفسیرهای خودشان از  قرآن کریم که درباره  کفار و مشرکین آمده علیه مسلمانان استناد کردند با این بهانه که مسلمانان از حقیقت توحید اسلام اصیل و ناب روی گرداند و مرتد شده اند. اما این سخن پوششی و دستاویزی بود برای دستیابی به اهداف رکن اول و دوم از این مثلث توطئه علیه اسلام و مسلمانان. از زمان پیدایش این جریان تا به امروز، پیروان آن شنیع ترین انواع اقدامات تخریبی را در عقاید، فقه و تاریخ مسلمانان بکار بستند و با زور، ترساندن و رشوه ، افکار، اعتقادات  و گرایش‌های سیاسی خود را علیه مسلمانان تحمیل کردند و دست به دهها جنگ بر ضد مسلمانان تحت شعارهای دینی زدند و در این جنگ ها به مقدسات تجاوز نموده و محرمات را حلال نمودند و مردان را کشتند و زنان را به بردگی بردند و ثروتها را چپاول نمودند و کشتزارها را به آتش کشیدند و زمین را اشغال کردند. مدارس مکتب وهابی و دانشگاههای دینی  و مراکز فرهنگی و مساجد آن، کارخانه تولید اندیشه تکفیری، شخصیت های تکفیری و گروههای تکفیری تروربستی تحت عناوین و واژه های مختلف می باشند که القاعده، داعش، النصره، بوکوحرانم و غیره آخرین آنها نخواهند بود. در نتیجه: اشکال و ابهامی که در پیدایش جریان های تکفیری، افراطی و تروریستی از زمان صدر اسلام تا به کنون وارد است ، تنها ابهام عقیدتی، کلامی و فکری  نیست چرا که در پرتو دستاوردهای روشن و واقعیات تغییر ناپذیر، محال است که این ابهام در شیوه و سیاق این جریان ها را در نحوه تفسیر قرآن کریم یا سختی و جمود(تفکر غیرمنفعلانه) نسبت به قرآن کریم و تفسیر پیشینیان  از قرآن یا اجتهاد در بکار بستن قرآن و سنت با مصادیق جدید یا شیوه پیروی از سیره نبوی و سیره پیشینیان محصور نمود و این قسم، پوششی و جلوه ای است که خود این جریان ها از طریق آن به جهان و مشخصاً به میان مسلمانان راه یافتند بدین سان که گویا آنها از طریق ابزارهایی که با آن اجتهاد می کنند، تنها جریانات دینی هستند که در امر بازگرداندن مسلمانان به سمت توحید واقعی و اسلام ناب فعالیت می کنند، بلکه در اصل تولد ، نشو و نمو و پیدایش این جریانات با معادله ای پیچیده پیوند خورده است  که عوامل سیاسی، سلطه طلب، فکری، مذهبی، مالی، گرایشات اجتماعی و منافع شخصی در آن دخیل می باشند. ، اقدام آنها در بدنام کردن واقعیت اسلام در برابر جهان  و ارائه تصویری بی نهایت زشت، وحشی با مشخصه پس رفت فکری، انحراف اخلاقی و سقوط انسانیت، بزرگترین جنایتی که این جریانات بدان دست زده و همواره می زنند. این همان دلیل عملی ملموس از واقعیت اهداف این گروهها و ارتباط آنها باپروژه های سلطه طلبانه منطقه ای و استکبار جهانی می باشد. اگر بخواهیم که عامل فکر مربوط به درک قرآن کریم را از عوامل پیدایش این جریانات تکفیری جدا سازیم و آن را در پرتو الگوی معاصر شیوه های اصیل در فهم قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم  باید به شیوه و رویکرد شهید محمد باقر صدر اشاره کنیم که در این صورت شاهد تضادی روشن بین دو رویکرد خواهیم بود. سید شهید محمد باقر صدر در فهم  قرآن کریم از درک شمولی (فراگیر) اسلام ، نیات و اهداف و مقاصد اسلام و ارتباط احکام عقیدتی و فقهی آن با یکدیگر استناد می کرد و اسلام را با تمام اصول، فروع و جزئیاتش مجموعه ای واحد و یکپارچه می دانستند که با واقعیات و نیازمندی های زمان و مکان در تعامل است و اینکه قانونگذاری اسلامی توان پرکردن فضاهای تفویض قانونی یا منطقه خالی را همانگونه که شهید صدر از آن تعبیر می کند را دارد  و فهم قرآن را از پیش گفته های متکلم و فقیه و تجویزات آنان از این  واقعیت معین پیراسته می نماید. انتهای پیام/  

94/05/04 - 19:21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن