تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833154941




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«هامون» و بحران هویت دینی


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
«هامون» و بحران هویت دینی
«هامون» و بحران هویت دینی درک حقیقت ایمان در نزد هامون اسیر طریقت او در ساحتی منفصل از ذات حق تعالی ست و این ویژگی بسیار مهم تمایز ایمان مسیحی با ایمان اسلامی است.


به گزارش فرهنگ نیوز، «هامون» ساخته داریوش مهرجویی بر گرفته از رساله "ترس و لرز" نوشته سورن کی یر کگور متفکر اگزیستانسیالیست دانمارکی ست.فیلسوفان اگزیستانسیالیست (موجود انگار) را دو دسته می دانند آنان که موحد اند یا دقیقتر بگوییم مسیحی اند همچون گابریل مارسل ، سورن کی یر کگور،کارل یاسپرس و آنان که ملحد اند(خدا ناباور) مانند ژان پل سارتر و تا حدودی آلبر کامو و سیمون دوبوار.سورن کی یر کگور در مهمترین رساله فلسفی خود "ترس و لرز" به مفهوم ایمان در گذر زمان مند آن می پردازد در این رساله او ابراهیم (ع) را مظهر ایمان می داند اما برای این امر رسالت ویژه ای قائل است به اعتقاد کی یر کگور ،ابراهیم (ع) آن زمان که تصمیم به قتل "اسحاق"(اسماعیل (ع) ) می گیرد از حوزه اخلاق خارج می شود و این زمان تنها لطف خداست که مانع وی می گردد.کی یر کگور معتقد است ابراهیم در عین عشق به فرزندش او را به قربانگاه برد همچون خود وی که در عین عشق به همسرش او را رها کرد.بحث درباره رساله "ترس و لرز" که یکی از دشوار ترین آثار کی یر کگور است در این مقاله نمی گنجد حقیقتا وی در این رساله از تمام مفاهیمی که موجب سردرگم شدن خواننده می شود استفاده نمود و لذا دشواری بحث در خصوص این رساله کاملا مشهود است آنچه محل توجه کی یر کگور در این رساله است پیوند "ایمان" به عنوان یک پدیده زمان مند و تاریخی با اضطراب بشری مورد توجه جریان اگزیستانسیالیستی است.اضطرابی که ناشی از نسبتی انتقادی با درک مدرن (فلسفه انسان مدارانه) از هستی است.کی یر کگور ایمان منفصل از ذات حق تعالی را در محکمه اخلاقی بشر مورد بازخواست قرار می دهد و این امر موجب بروز اضطراب (منظور اضطراب فلسفی بشر است و نه اضطراب روان رنجورانه) ناشی از عدم درک حقیقت این امر می شود.

واضح است که "هامون" مستقیما برداشتی از "ترس و لرز" است اما آنچه دامن گیر این فیلم در این اقتباس می گردد سقوط در ورطه التقاط گرایی ست. حمید هامون که رساله دکتری اش در خصوص ایمان در نزد ابراهیم است خود را همچون  کی یر کگور در پیشگاه یک انتخاب قرار می دهد و آنچه موجبات تزلزل در انتخابش را پدید می آورد اضطراب ناشی از شک در اصل ایمانش است.اما بیش از آنکه اصالت این امر بر ما آشکار گردد او را یک شخصیت روان نژند می دانیم.درک حقیقت ایمان در نزد هامون اسیر طریقت او در ساحتی منفصل از ذات حق تعالی ست و این ویژگی بسیار مهم تمایز ایمان مسیحی با ایمان اسلامی است اولی در پاردایم تاریخی به سر می برد و دومی فارغ از هر زمان و مکان است اولی در یک شور فردی خلاصه می شود اما دومی معیار و ملاک تقوا پیشگی و شریعت مداری را محل توجه قرار می دهد به همین دلیل ایمان در اسلام بیش از اینکه انزوا پیشگی و سرگشتگی ایمان التقاطی مسیحیت را پیشه کند آن را در طریقت دنیوی همراه با آخرت اندیشی (تقوا و شریعت) می انگارد.حمید هامون در کانون یک ایمان التقاطی ست پرسش اینجاست که کدام ایمان؟ ایمان مسیحی،ایمان اسلامی و یا طریقت بودیسم؟(تجلی آن در شخصیت علی عابدینی)

اساسا فیلم "هامون" پدیده ای غرب زده است و این عمق التقاط گرایی آن است حمید هامون هیچگونه هویت دینی ندارد او نماینده یک شخصیت وامانده و روشنفکرنما ست که در معرض یک تهاجم فلسفه اومانیستی غرب قرار دارد که برای مقابله با آن در حال تلفیق سنت مذهبی برآمده درکی نازل از حقیقت اسلام و طریقت شبه عرفانی با اضطراب اگزیستانسیالیستی است این بیش از حد "هامون" را یک فیلم جهان سومی و غرب زده می کند البته مقصود ما از پدیده غرب زدگی آن مفهومی ست که مرحوم دکتر فردید قائل به آن بود و این امر خود عمق بحران زده هویت تاریخی ما را نمایان می سازد.همین برداشت مبهم و شبه عرفانی از مقوله ایمان در آثار دیگر مهرجویی همچون "سارا" ، "آسمان محبوب" ، "بانو" (که برگرفته از فیلم "ویریدیانا" لوئیس بونوئل است) نیز تکرار می شود.*مسعود قدیمی


 

منبع: مشرق


94/5/4 - 15:07 - 2015-7-26 15:07:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن