تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805551237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم مصرف سوخت‌هاي زيستي ۰.۵۵ درصد افزايش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۳۸ب.ظ)
سهم مصرف سوخت‌هاي زيستي ۰.۵۵ درصد افزايش يافت موج - سهم مصرف سوخت‌هاي زيستي از مجموع کل انرژي مصرفي توليد شده از منابع مختلف در جهان، در سال‌هاي ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ از ۰.۱۶ درصد به ۰.۵۵ درصد افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري موج، محدود بودن سوخت‌هاي فسيلي، گران بودن و ضررهاي ناشي از استفاده از آن، باعث شده که انسان به استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير روي بياورد. يکي از انواع انرژي‌هاي تجديدپذير سوخت زيستي است.
سوخت زيستي يا Biofuel نوعي از سوخت است که از منابع زيست‌توده يا Biomass به دست مي‌آيد که به آن معناست که ماهيت سوخت زيستي به گياهاني برمي‌گردد که فقط چند ماه و يا چند سال از برداشت آن‌ها مي‌گذرد. اين سوخت شامل بايوديزل، اتانول مايع، متانول و سوخت‌هاي ديزل گازي مي‌شود.
از منابع اوليه سوخت‌هاي زيستي مي‌توان به ضايعات چوبي، تفاله‌هاي محصولات کشاورزي، نيشکر، غلات، روغن گياهان و سبزي‌ها اشاره کرد.
آخرين جداول آماري منتشره توسط BP نشان مي‌دهد که مصرف سوخت‌هاي زيستي در نقاط مختلف جهان از سال ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ با افزايش روبرو بوده است، به‌ طوري که با افزايش ۵۴, ۳ ميليون تني از ۱۶.۴ ميليون تن معادل نفت خام به ۷۰.۸ ميليون تن افزايش نشان مي‌دهد و ۳.۳ برابر شده است.
مجموع انرژي مصرفي توليد شده در جهان از محل سوخت‌هاي فسيلي شامل نفت و گاز و زغال‌سنگ و همچنين انرژي هسته‌اي و هيدروالکتريک و انرژي‌هاي تجديدپذير و زيستي از سال ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ از ۱۰۵۵۶.۵ ميليون تن معادل نفت خام به ۱۲۹۲۸.۴ ميليون تن در روز افزايش يافته است.
بر اين اساس، ملاحظه مي‌شود، سهم مصرف سوخت‌هاي زيستي از مجموع کل انرژي مصرفي توليد شده از منابع مختلف در جهان، از سال ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ از ۰, ۱۶ درصد به ۰.۵۵ درصد افزايش يافته است.
در طي اين مدت مصرف سوخت‌هاي زيستي در منطقه آمريکاي شمالي از ۶.۵ ميليون تن معادل نفت خام به ۳۱.۲ ميليون تن رسيده و سهم اين منطقه از مجموع مصرف سوخت‌هاي زيستي جهان از ۲۴ درصد به ۴۴.۱ درصد افزايش يافته است.
در همين دوره مصرف سوخت‌هاي زيستي در منطقه آمريکاي جنوبي و مرکزي از ۷.۳ ميليون تن معادل نفت خام به ۲۰.۳ ميليون تن افزايش پيدا کرده است. بر اين اساس سهم اين منطقه از ۵.۹ درصد به ۲۸.۷ درصد از مجموع سوخت‌هاي زيستي افزايش نشان مي‌دهد.
در طي دوره ده ساله مورد بررسي، مصرف سوخت‌هاي زيستي در منطقه اروپا و اورآسيا نيز از ۲ ميليون تن معادل نفت خام به ۱۱.۷ ميليون تن افزايش يافته ولي با وجود اين، با توجه به افزايش قابل توجه توليد انرژي از محل زيست‌توده‌ها در مناطق ديگر جهان، سهم اين منطقه از ۳۰ درصد به ۱۶.۵ درصد از مجموع سوخت‌هاي زيستي کاهش نشان مي‌دهد.
همچنين، در مجموع کشورهاي آسيا و اقيانوسيه شاهديم که مصرف سوخت‌هاي زيستي از ۰.۶ ميليون تن معادل نفت خام به ۷.۵ ميليون تن در روز افزايش يافته است، اما؛ سهم اين منطقه از ۱۵.۱ درصد به ۱۰.۶ درصد از مجموع سوخت‌هاي زيستي کاهش يافته است.
مصرف سوخت‌هاي زيستي در خاورميانه و آفريقا نيز داراي تغييرات اندکي است به شکلي که اين مناطق همچنان سهم ناچيزي در استفاده از سوخت‌هاي زيستي دارند.
مصرف سوخت‌هاي زيستي در منطقه خاورميانه از سال ۲۰۰۴ تا پايان ۲۰۱۴ از صفر به ۴ هزار تن معادل نفت خام افزايش يافته و در آفريقا نيز مصرف سوخت‌هاي زيستي از ۶ هزار تن معادل نفت خام به ۲۱ هزار تن افزايش نشان مي‌دهد. سهم اين دو منطقه از مجموع مصرف سوخت‌هاي زيستي تقريبا صفر درصد است.
استفاده از سوخت‌هاي زيستي در ايران و جهان داراي موافقان و منتقدان بسياري است.
نتايج مطالعه‌اي که در سال ۱۳۹۱ توسط سه تن از دانشجويان دانشکده منابع طبيعي دانشگاه صنعتي اصفهان تحت عنوان «سوخت‌هاي زيستي در ايران و پيامدهاي آن» انجام شده مدعي است که ايران يکي از مناطقي است که براي توليد سوخت زيستي اتانول و بيوديزل مناسب نيست.
بر پايه اين مطالعه، مسيرهاي فعلي توليد سوخت‌هاي زيستي مي‌تواند اثرهاي قابل توجهي روي تأمين غذا و تجارت ايران و به همان اندازه روي محيط زيست داشته باشد.
در عين حال، موافقان مي‌گويند: استفاده از سوخت‌هاي زيستي در کشور ضروري است؛ زيرا اين کار هم به محيط زيست کمک مي‌کند و هم با توجه به مصرف بالاي سوخت در کشور، کمک مؤثري به مسوولان در زمينه کنترل مصرف سوخت‌هاي فعلي خواهد کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن