تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803806966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رتبه 140 ايران در توليد محصولات ارگانيک/ تنها محصول آرايشي ارگانيک ايراني يک کرم است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۳:۵۳ب.ظ)
رتبه 140 ايران در توليد محصولات ارگانيک/ تنها محصول آرايشي ارگانيک ايراني يک کرم است موج - هيچ‌کس هزينه‌هاي پنهان محصولات غير ارگانيک را محاسبه نمي‌کند، هزينه پنهان، هزينه بيماري است.
مهدي مهدي پور، دبير انجمن ارگانيک ايران در گفت‌وگو تفصيلي با خبرنگار خبرگزاري موج به وضعيت پيش روي توليدات ارگانيک در کشور پرداخت و اظهار کرد: ما بايد در ابتدا اعتماد مردم را در مورد محصولات ارگانيک بالابرده و صحت محصولات ارگانيک را به آن‌ها نشان دهيم.
وي بابيان اين نکته که فرآيند بازرسي و گواهي محصولات ارگانيک در کشور راه‌اندازي شده است و مردم براي شناسايي اين نوع محصولات بايد ارگانيک‌ها را از مکان و شخصي خريداري کنند که گواهي ارگانيک داشته باشد تصريح کرد: علاوه براين مردم در هنگام خريد بايد به نشان‌هاي ارگانيک هم مثل برند انجمن ارگانيک ايران توجه داشته باشند تا از صحت آن مطمئن شوند.
مهدي پور افزود: خريد از فروشگاه‌هاي انجمن ارگانيک ايران راه ديگري براي خريد مطمئن مردم است. بيش از 40 فروشگاه در سطح کشور و حدود 20 فروشگاه در تهران محصولات توليدي و وارداتي ارگانيک را عرضه مي‌کنند.

توليد محصولات ارگانيک در کشورهاي پيشرفته فانتزي نيست
مهدي پور با اشاره به اينکه در کشورهاي ديگر هم محصولات ارگانيک در کنار محصولات ديگر توليد مي‌شود تصريح کرد: اما اين توليد فانتزي نيست و کشورهاي ديگر هم در حال برنامه‌ريزي براي پيشرفت در توليد و مصرف هستند.
مهدي پور افزود: بيش از هفتاد ميليون هکتار از اراضي کشاورزي دنيا تحت توليد محصولات ارگانيک قرارگرفته است که حدود 37 ميليون هکتار آن مربوط به باغات است؛ اما در کشور ما اين عدد بسيار کوچک است.
وي بابيان اينکه ايران در ميان 170 کشور دنيا در توليد محصولات ارگانيک رتبه 140 را دارا است گفت: اين در حالي است که ايران کشوري کشاورز محور است.

تنها محصول آرايشي، بهداشتي ارگانيک ايراني يک کرم است
دبير انجمن ارگانيک ايران به تلاش کشورهاي پيشرفته براي افزايش توليد اين نوع محصولات اشاره کرد و گفت: توليد محصولات بهداشتي و آرايشي در جهان روند خوبي را طي کرده است؛ در کشور ما هم با توان‌بخش خصوصي اين مسير حرکت طي شده است.
وي با اشاره به اينکه تنها محصول آرايشي بهداشتي ارگانيک در کشور ما يک کرم است افزود: براي توليد اين محصول هم دو سال تلاش شده است.
دبير انجمن ارگانيک ايران با انتقاد از نبود فرهنگ استفاده از اين نوع محصولات در کشور گفت: محصولات ارگانيک چه ميان مردم و چه ميان مسوولان شناخته‌شده نيست و اين امر باعث مي‌شود کاري که بايد ظرف 6 ماه انجام شود، 2 سال به طول بيانجامد.

محصولات ارگانيک گران نيست
دبير انجمن ارگانيک ايران در پاسخ به اين سوال که آيا محصولات ارگانيک گران نيست؟ اظهارکرد: دلايلي مختلفي براي اين به‌اصطلاح گراني مي‌توان نام برد؛ جلوتر بودن تقاضا بر عرضه، هزينه‌هاي بالاتر توليد و نبود زيرساخت‌هاي مناسب ازجمله آن است.
وي بابيان اينکه محصولات غير ارگانيک از يارانه‌هايي که ديده نمي‌شود استفاده مي‌کنند ادامه داد: هيچ‌کس هزينه‌هاي پنهان محصولات غير ارگانيک را محاسبه نمي‌کند، هزينه پنهان، هزينه بيماري است. چند بيمارستان بايد ساخته شود؟ چقدر تجهيزات بيمارستاني و درماني بايد در نظر گرفته شود؟ و چقدر استفاده از محصولات غير ارگانيک طول عمر افراد کاهش پيدا مي‌دهد؟ اگر براي توليد محصولات کاهش طول عمر افراد و پايين آمدن بهره‌وري را در نظر بگيريم، قيمت اين نوع مواد حتي بايد 10 برابر شود و به نظر من بر اين اساس محصولات ارگانيک گران نيستند.
مهدي پور با انتقاد از اصرار به ارزان بودن و قيمت پايين در توليد محصولات غذايي گفت: ما به قيمت ارزان بودن توليد، محيط زيستمان را آلوده مي‌کنيم، آب‌وخاک و هوايمان را از بين مي‌بريم. اين‌ها ازجمله هزينه‌هاي پنهاني است که هيچ‌کس آن را حساب نمي‌کند و اگر اين هزينه‌ها را برآورد کنيم محصولات ارگانيک ارزش پيدا مي‌کنند.

هيچ نوع ماده مصنوعي در توليد محصولات ارگانيک استفاده نمي‌شود
وي بابيان اينکه در کشاورزي ارگانيک در حين داشت و برداشت هيچ نوع ماده شيميايي مصنوعي به کار گرفته نمي‌شود و کاشت محصولات ترا ريخته نيز ممنوع است اظهار کرد: در جريان توليد اين محصولات، مديريت مزرعه بايد در تقويت خاک و کنترل آفات تلاش کند، چراکه تخليه مواد شيميايي استفاده‌شده در باغات و مزارع نيازمند يک دوره گذار است. اين دوره براي مزارع حداقل دو سال کاشت و باغات سه سال پس از برداشت در نظر گرفته مي‌شود.
به گفته وي در فرآيند توليد محصولات ارگانيک يکي از مهم‌ترين قوانيني اين است که هر محصولي در بازار مي‌خواهد عرضه شود بايد تاييديه معتبري داشته باشد. اين تاييديه نشانگر آن است که مزارع و صنايع غذايي، دام و محصولات بهداشتي تحت کنترل هستند.
مهدي پور با تاکيد بر اينکه در مزارع و باغات ارگانيک ورود مواد شيميايي و سنتتيک (کودهاي شيميايي، سموم شيميايي) ممنوع است و با مديريت خاص بايد نيازهاي گياه مرتفع شود تصريح کرد: از زماني که توليدکننده تصميم به توليد ارگانيک مي‌گيرد بايد دوره گذار را تحت نظر طي کند.
وي افزود: بعد از سپري شدن اين دوره براي محصول، مزرعه گواهي ارگانيک دريافت مي‌کند که اين گواهي ارگانيک هم مي‌تواند بر مبناي استانداردهاي ملي کشور (11000ISO) هم بر پايه استاندارهاي بين‌المللي معتبر مثل استاندارد (اتحاديه اروپا) باشند.
دبير انجمن ارگانيک ايران بابيان اينکه تنها سازمان‌هايي اجازه بازرسي و صدور گواهي دارند که صلاحيت رسمي داشته و با اصول و قواعد آشنا باشند گفت: ارگانيک‌ها بيش از 40 سال در دنيا راه افتاده‌اند و سازمان‌هاي بازرسي قدرتمندي را تشکيل داده‌اند، در کشور ما هم چند سالي هست که شرکت‌هاي بازرسي ايجادشده‌اند که فرآيند بازرسي را در جريان توليد ارگانيک‌ها دنبال مي‌کنند.

بايد در توليد محصولات کشاورزي و صنايع غذايي عميق‌تر و دورانديش‌تر باشيم
وي در خصوص نگاه وزارت بهداشت به اين نوع کالاها و برنامه‌هايي که در جريان فاز دوم طرح سلامت به‌منظور پيشگيري از بيماري‌ها و توليد محصولات سلامت‌محور در نظر دارد، گفت: تغيير نگرش در توليد محصولات صنعتي ضروري است. بايد در توليد محصولات کشاورزي و صنايع غذايي عميق‌تر و دورانديش‌تر باشيم.
دبير انجمن ارگانيک ايران استفاده از اين نوع محصولات را به‌نوعي پيشگيري از بيماري دانست و گفت: بهتر است ته خط نايستيم و براي سلامت بيمارستان نسازيم و به فکر پيشگيري باشيم.
مهدي پور ادامه داد: با تغيير نگرش مي‌توان کشور را به سمت توليد محصولات باکيفيت‌تر حرکت داد تا بتوانيم امانت سلامت و محيط‌زيست سالم را به نسل‌هاي بعد بدهيم، زمين خاک و آب‌وهوا امانت است.
مهدي پور بابيان اينکه مزارع و باغات و واحدهاي توليدي ارگانيک در کشور فعال‌اند يادآور شد: دو سالي از تشکيل گروه محصولات آرايشي و بهداشتي گذشته است، اما بايد با سرعت بيشتري باغات و مزارع ارگانيک را افزايش دهيم.
وي از توليد محصولاتي از قبيل چاي، انار، پسته، گوجه‌فرنگي رب گوجه، گل محمدي، گلاب، گوشت گوسفندي، عسل، کيوي، پرتقال، نارنگي، خرما، شيره خرما، روغن‌زيتون، زعفران، گندم، جو کل زا، برنج ارگانيک در کشور خبر داد و گفت: برخي اقلام مانند ماکاروني، شکلات، روغن‌زيتون، غذاي کودک و... به کشور وارد مي‌شود، علاوه بر اين براي توليد روغن و لبنيات ارگانيک در حال برنامه‌ريزي هستيم و احتمالا تا دو ماه آينده در بازار عرضه مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن