تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803698663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چند نرخي بودن بنزين و کالا فساد زيادي ايجاد مي‌کند/ بنزين در ايران از قيمت جهاني بسيار ارزان‌تر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۵ق.ظ)
چند نرخي بودن بنزين و کالا فساد زيادي ايجاد مي‌کند/ بنزين در ايران از قيمت جهاني بسيار ارزان‌تر است موج - ساير رسانه ها؛ عضو هيات علمي دانشگاه شهيد باهنر کرمان، گفت: با بيان اين که اصولا در موضوع چند نرخي بودن (بنزين، ارز، کالا و...) فساد زيادي رخ خواهد داد، گفت: تک نرخي شدن بنزين، يک اقدام خوب و پسنديده‌اي است، اما؛ اين که قيمت بنزين افزايش يا کاهش يابد، موضوع جداگانه‌اي است.
ايسنا نوشت:
عليرضا عضو هيات علمي دانشگاه شهيد باهنر کرمان با بيان اين که هرگاه قيمت داخلي کالايي از قيمت جهاني آن ارزان‌تر باشد، قاچاق آن شکل مي‌گيرد، اظهار داشت: بايد قيمت بنزين در ايران را به قيمت جهاني نزديک کنيم، که خوشبختانه به صورت مرحله به مرحله در حال انجام شدن است.
عليرضا با بيان اين که اصولا در موضوع چند نرخي بودن (بنزين، ارز، کالا و...) فساد زيادي رخ خواهد داد، اظهار کرد: تک نرخي شدن بنزين، يک اقدام خوب و پسنديده‌اي است، اما؛ اين که قيمت بنزين افزايش يا کاهش يابد، موضوع جداگانه‌اي است.
وي با اشاره به اين که تک نرخي کردن بنزين يک امر ستودني است، افزود: دولت در شرايطي که يکي از اهداف کلي خود را کنترل تورم مي‌داند، تک نرخي کردن بنزين را بايد بين نرخ 700 تومان تا 1000 تومان، اجرايي مي‌کرد که اين شائبه تورم‌زايي افزايش حامل‌هاي انرژي را کنترل مي‌کرد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد باهنر کرمان با اعتقاد به اين که در پي افزايش قيمت بنزين تورم نيز به وجود خواهد آمد، اظهار کرد: با حذف بنزين افرادي که سهميه داشتند، افزايش قيمت در جامعه به صورت طبيعي رخ خواهد داد، به‌طوري‌که خودبه‌خود تورمي خواهد بود.
وي با بيان اين که تک نرخي شدن بنزين محاسن زيادي براي دولت، بودجه دولت و همچنين مديريت منابع که از اين طريق مي‌تواند به دست آورد خواهد داشت، ادامه داد: افزايش قيمت بنزين روي بخش توليد تأثيري نخواهد داشت؛ زيرا سوخت مصرفي بخش توليد بيشتر گازوييل خواهد بود، اين در حالي است که افزايش قيمتي براي گازوييل نداشته‌ايم. ضريب وابستگي به توليد گازوييل خيلي بالاتر از بنزين است، اما؛ افزايش قيمت بنزين با تأثيرگذاري خود از طريق کانال‌هاي تورمي، باعث افزايش قيمت توليد خواهد شد.
اين اقتصاددان با تشريح اين تفکر که برخي معتقدند ما خودمان نفت داريم، پس نبايد قيمت بنزين افزايش يابد، تصريح کرد: اين گفته يک موضوع احساسي است و ما بايد در اداره کشورمان، عقلانيت داشته باشيم و نبايد هر آنچه را که رايگان است از بين برد. انرژي و بنزين، ابعاد مختلفي دارد که بايد به آن توجه شود و از اين منبع خداداد حتي اگر رايگان باشد، بايد استفاده بهينه شود.
اين دکتر اقتصاد با اشاره به نحوه استفاده انرژي در ايران عنوان کرد: در ايران از انرژي غير بهينه و غير کارآمد استفاده مي‌کنيم، به گونه‌اي که بسياري از شاخص‌ها نشان مي‌دهد، بعد از کشور شوروي سابق (روسيه)، ايران بدترين کشوري است که استفاده غير بهينه از انرژي دارد.
وي با اشاره به اين که کشورهاي نفتي ديگر، بهينه‌تر از ايران از انرژي استفاده مي‌کنند، اضافه کرد: کشور عربستان از حيث ذخاير نفتي و صادرات نفتي وضعيت مطلوب‌تري نسبت به ايران دارد، به طوري که بزرگ‌ترين ذخاير نفتي دنيا را در اختيار دارد و 11 ميليون بشکه در روز، توليد و صادر مي‌کند، اما؛ شاخص استفاده بهينه از انرژي در عربستان، سه برابر ايران است. همچنين شاخص استفاده بهينه کشور ژاپن نسبت به ايران 15 برابر است.
اين اقتصاددان تصريح کرد: از نگاه ديگر، مصرف انرژي، عوارضي همچون آلودگي‌ها و صدمه زدن به محيط زيست را دارد. انرژي مانند دارو است. آيا اگر به شما داروي رايگان داده شود، از آن بي‌رويه استفاده مي‌کنيد؟ جواب منفي است، بلکه براساس استاندارد از آن استفاده مي‌شود، به اين دليل که ممکن است، عوارض استفاده از آن دارو بيش از منافع آن است.
وي با اشاره به آن که بنزين منافع زيادي دارد، افزود: بنزين ضمن آن که حمل‌ونقل ما را آسان مي‌کند، منافع زيادي نيز به همراه دارد، اما؛ در مقابل آن از طريق آلودگي که ايجاد مي‌کند، منافعي را از خانواده‌ها مي‌گيرد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد باهنر کرمان بيان کرد: بعد ديگر بنزين، موضوع قاچاق آن است. هرگاه هر کالايي که قيمت داخلي آن، از قيمت جهاني آن ارزان‌تر باشد، قاچاق آن شکل مي‌گيرد. بنزين به اسم مردم ايران توزيع مي‌شود، اما؛ به کام مردم ايران نيست.
وي ادامه داد: بعد ديگر آن، بودجه دولتي است که وابسته به درآمدهاي نفتي است، اگر دولت از اين طريق کسب درآمد نکند، نمي‌تواند هزينه‌هاي خود و تعهداتش را بپردازد. در اينجا دولت در مخمصه افتاده است. اگر درآمد دولت، ناکارآمدي‌ها، آلودگي‌ها و قاچاق را کنار يکديگر بگذاريم، درمي‌يابيم که بايد از انرژي معقول استفاده شود که منجر به افزايش رفاه جامعه گردد. اين قانون است که بايد قيمت بنزين را به قيمت جهاني نزديک کنيم که به صورت مرحله به مرحله در حال تحقق يافتن است.
اين دانشيار دانشگاه شهيد باهنر کرمان تأکيد کرد: اما؛ بايد از دولت‌ها سؤال شود، اين درآمدي که از فروش بنزين به دست مي‌آوريد، آن را کجا خرج مي‌کنيد؟ آيا درست و بهينه خرج مي‌کنيد؟ يا اسراف مي‌کنيد؟
اين اقتصاددان عنوان کرد: در روش قبلي استفاده از فرآورده‌هاي نفتي، اسراف مي‌شد، به طوري که منابع کشور هدر داده مي‌شد، اين راهي است که بايد رفت. قطعا اگر هدفمندي يارانه‌ها اجرايي نمي‌شد، امروز براي هيچ کس، امکان اداره اين کشور وجود نداشت.
شکيبايي ادامه داد: بودجه دولت کفاف اداره کشور را نمي‌دهد، به گونه‌اي که هم دولت قبل و هم دولت کنوني در موضوع انرژي، معقول رفتار کرده‌اند؛ بايد اين اتفاقات رخ دهد تا ما انرژي را اقتصادي کنيم و از طرق ديگر رفاه را براي مردم ايجاد کنيم.
وي با اشاره به نوع قيمت‌گذاري بنزين در برخي از کشورها تصريح کرد: در بسياري از کشورها قيمت بنزين، به قيمت روز است، به‌گونه‌اي که کشور آلمان و ژاپن اين سياست را به خوبي اجرا کرده‌اند. آن‌ها لحظه به لحظه و متناسب باقيمت جهاني، قيمت بنزين را در جايگاه‌هاي بنزين تغيير مي‌دهند و اين اطلاعات را به مصرف کننده منتقل مي‌کنند که چه اتفاقي در حال رخ دادن است، به طوري که اگر قيمت بنزين ارزان‌تر شد، آن‌ها نيز قيمت بنزين را پايين مي‌آورند. قطعا عقلانيت بين‌المللي در اين است که انرژي را باقيمت‌هاي جهاني به مصرف کننده (خانگي، صنعتگر، توليدکننده و...) عرضه کنند. حتي در بسياري از کشورها؛ مخصوصا کشورهاي اروپايي، وقتي قيمت بنزين به هر دليلي کاهش پيدا مي‌کند، از طريق افزايش ماليات بر بنزين، کاهش را جبران مي‌کنند، تا قيمت بنزين کاهش پيدا نکند.
اين دانشيار دانشگاه شهيد باهنر کرمان خاطرنشان کرد: نتيجه، آن مي‌شود که صنعت و تکنولوژي آن‌ها کارآمدتر مي‌شود. به طور مثال تکنولوژي خودروي آن‌ها کارآمد شده است، اما؛ در ايران‌خودروهاي ما اين کارايي را ندارند، چون تاکنون براي توليدکننده و خريدار اين مطلب اهميت نداشته است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن