تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819493890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا تشبیه توافق هسته‌ای به قرارداد مونیخ 1938 میان هیتلر و بریتانیا بی‌معنی است؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چرا تشبیه توافق هسته‌ای به قرارداد مونیخ 1938 میان هیتلر و بریتانیا بی‌معنی است؟
واقعیت آن است که ایران امروز تهدیدی مشابه آلمان نازی نیست. ایران به هیچ‌وجه به همسایگان خود حمله نکرده و هیچ کشوری را به خاک خود ضمیمه نکرده است. قابلیت‌های نظامی ایران امروز در مقایسه به آلمان دوران هیتلر در سال 1938 میلادی بسیار کمتر است.
آفتاب : روزنامه امریکایی "کریستین ساینس مانیتور" با انتشار گزارشی به استدلالی از سوی جمهوریخواهان و طرفداران اسرائیل اشاره کرده که در روزهای اخیر به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است؛ مقایسه توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 با قرارداد مونیخ سال 1938 میلادی میان آلمان نازی در دوران زمامداری هیتلر با بریتانیا برای نشان دادن این که توافق با ایران نادرست بوده است.
 
به گزارش خرداد، این روزنامه امریکایی با اشاره به این که این مقایسه بی‌معنی و غیر‌منطقی است می‌نویسد: "سناتور گراهام اخیرا توافق هسته‌ای را با قرارداد مونیخ مقایسه کرده بود. در آن قرارداد طبق توافق میان هیتلر و چمبرلن نخست‌وزیر وقت بریتانیا، بریتانیایی‌ها با الحاق غرب چکسلواکی به آلمان نازی برای "حفظ صلح" در آن زمان موافقت کردند در حالی که یک سال بعد آلمان به لهستان حمله کرد و جنگ جهانی دوم آغاز شد. با این حال، موضوع اصلی آن است که نمی‌توان ایران امروز را با آلمان نازی مقایسه کرد."
 
این روزنامه در رد استدلال مخالفان توافق هسته‌ای می‌نویسد:"واقعیت آن است که ایران امروز تهدیدی مشابه آلمان نازی نیست. ایران به هیچ‌وجه به همسایگان خود حمله نکرده و هیچ کشوری را به خاک خود ضمیمه نکرده است. قابلیت‌های نظامی ایران امروز در مقایسه به آلمان دوران هیتلر در سال 1938 میلادی بسیار کمتر است. فراموش نکنیم که آلمان در آن زمان 12 برابر بیش از ایران امروز خرج بخش نظامی و تسلیحاتی خود می‌کرد و ماشین جنگی‌اش را تقویت می‌کرد. ایران نه جاه‌طلبی‌های دوران نازی‌ها را دارد و نه به دنبال فتح کل منطقه است. هزینه‌های دفاعی کنونی ایران مجموعا 15 میلیارد دلار در سال است. این در حالیست که هزینه‌های دفاعی امریکا سالانه 600 میلیارد دلار است. از این نظر بریتانیا و امریکا امروز از نظر هزینه‌های دفاعی پشت سر آلمان سال 1938 میلادی قرار دارند. آلمان نازی متحد ایتالیا و ژاپن بود که قدرت‌های نظامی بزرگ آن زمان بودند در حالی که ایران متحدان منطقه‌ای به مراتب کوچکتری چون سوریه و حزب‌الله لبنان را دارد."
 
این روزنامه امریکایی در ادامه مقایسه‌ای میان هزینه‌های نظامی دیگر کشورهای جهان انجام داده و می‌نویسد:"باید توجه کرد که هزینه‌های سالانه نظامی عربستان سعودی 80 میلیارد دلار، فرانسه 37 میلیارد دلار و آلمان کنونی 42 میلیارد دلار است."
 
این روزنامه امریکایی در ادامه اشاره می‌کند که پیش از این نیز تشبیهاتی از سوی محافظه‌کاران امریکایی درباره تشبیه مخالفان امریکا با هیتلر صورت گرفته بود. کریستین ساینس مانیتور در این‌باره می‌نویسد:"در جریان بحران موشکی در سال 1962 میلادی، توافق امریکا با کوبا و شوروی را به توافق مونیخ تشبیه کرد. در سال 1984 میلادی نیز تشبیهی میان قذافی رهبر وقت لیبی با هیتلر صورت گرفت. در سال 2002 میلادی نیز ریچارد پرل یکی از اصلی‌ترین نئومحافظه‌کاران امریکایی عدم حمله به عراق دوران صدام را به ختم شدن موضوع به قراردادی چون قرارداد مونیخ نسبت داد.






تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن