تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798411259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روستای قوزلو | معرفی جاذبه های گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: روستای قوزلو که قوزلو نام سابق این روستا وگل چشمه نام فعلی آن میباشد از توابع بخش مشگین شرقی شهرستان مشگین شهر استان اردبیل ودر دامنه سبلان سرفراز واقع می باشد این روستا مانند سایر نقاط سرسبز و دیدنی ایران عزیزمان زیبا و چشم نواز است وتقریبا در ۷۰ کیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده و از شهرستان مشگین شهر تقریبا ۲۵ کیلومتر فاصله دارد این روستا با روستاهایی همچون بابیان و لنج آباد و اللرده و بنه لر وکویچ واز همه مهمتر با دهکده توریستی انار مجاورت دارد وبرای رسیدن به این روستای زیبا ، این خطه چشم نواز بایستی از شهر فخرآباد ودهکده انار گذشت و پس از طی جاده ای خاکی ولی زیبا وپر از درخت به آنجا رسید. روستای قوزلو ، گل چشمه در میان کوههایی استوار قرار گرفته است وبرای دیدن روستاهای اطراف و رشته کوه سبلان باید برروی این کوههای اطراف روستا مستقر شد و با دیدن این روستای کوچک ولی قشنگ وروستاهای اطراف وکوهها ودشتها وباغها گوشه ای از عجایب الهی را نظاره گر شد و تسبیح گوی خدای ارحم الراحمین شد در روستای قوزلو قریب ۵۰ خانوار سکونت دارند مردمانی زحمتکش و سخت کوش ومذهبی که با طلوع خورشید تلاششان شروع و به غروب خورشید ختم میشود عمده فعالیتهای این مردم عزیز دامداری ،زراعت وباغداری است و علاوه بر محصولاتی چون گندم وجو میوه هایی مانند سیب و گردو وآلبالو وگیلاس وهلو و زردآلو در اینجا تولید وبه مراجع عرضه ارسال میگردد همچنین بعضی از اهالی روستا به پرورش زنبور عسل وماهی نیز مشغول هستند بیشتر مردمان این ولایت زیبا به شهرستانهایی مثل اردبیل و تهران و بیله سوار وشهر قدس مهاجرت نموده اند که از این مهاجران تعداد زیادی فرهنگی بوده و یا در ارگانهای دولتی وغیر دولتی مشغول فعالیت هستند . درباره نام قديمي اين روستا اطلاعاتي كه در دست داريم اين است كه از چندين سده گذشته، اين محل بنام قوزلو و غوزلو شناخته مي شده است. درباره علت نامگذاري آن به قوزلو يا غوزلو چند نظر وجود دارد؛ يكي اينكه عده اي از مورخان معتقدند كه نام همه روستاهايي كه فعلاً در آذربايجـــــان بنام قــــــوزلو شناخته مي شوند از نام طايفه «اوغوز» كه عربها «غُز» مي گفتند، گرفته شده است. اوغوزها يا غوزها، جد توركان امروزي منطقه آذربايجان بشمار مي روند و بنا به نوشته آقاي نيايش در صفحه21 كتاب آذربايجان و هويت «سيل عظيمي از اوغوزها در قرن يازدهم ميلادي وارد ايران شده و بويژه در قسمتهاي شمال غربي كشورمان ساكن گشتند». بالطبع مغان هم بعنوان يكي از بهترين و خوش آب و هواترين منطقه شمال غرب كشور يعني آذربايجان، محل سكونت اين قوم بوده است و روستاي قوزلوي فعلي هم كه در يكي از بهترين نقاط مغان واقع شده، محل سكونت اين قوم بوده و نام خود را از همان قوم گرفته است.
نظر ديگر درباره وجه تسميه قوزلو اينست كه، عده اي معتقدند چون در توركي به درخت گردو «قوز» هم گفته مي شود و در اين روستا باغات گردوي فراواني وجود دارد، پس نام آن به همين علت به قوزلو معروف شده است. اما با تأمل در اين موضوع مي بينيم كه اين نظريه به چند علت زياد قابل استناد نيست چون؛
اولاً در بيشتر روستاهاي تورك زبان كشورمان، باغات گردوي زيادي وجود دارد ولي هيچ وقت قوزلو ناميده نشده اند. پس اگر اين نظر صحيح بود بايد همه اين روستاها امروزه به اين نام ناميده مي شدند.
ثانياً امروزه روستاهاي زياد وجود دارند كه قوزلو ناميده مي شوند در حاليكه هـــــيچ درخت گردويي در آنها ديده نمي شوند.
ثالثاً اگر به فرض اينكه وفور درختان گردو سبب ناميدن اين روستا به قوزلو شده باشد پس اين درختان گردو را چه كساني كاشته اند و اين محل را كه به كاشتن درخت گردو در آن اقدام كرده اند چه مي ناميده اند؟
به نظر نگارنده آنچــه درباره وجه تسميه اين روستا قابل قبول و صحيح است، اين است كه اين روستا بعد از اسكان اوغوزها در آن به اوغوزلو، غوزلو و قوزلو معـروف شده و اين طايفه اقدام به كاشت درختان گردو در آن نموده اند و همين درختان گردو، امروزه عده اي را در خصوص وجه تسميــــه آن دچار اشتباه ساخته است. پس نام اصلـــــي و قديمــــــي اين روستا «غوزلو» مي باشد، اما چون «مخرج «غ» در هجاي اوّل واژگان تــــــركي [تـــــوركـــــــــي] نمي آيد» نام اين روستـــا بصورت قــوزلو (gozloo) درآمده است. شتر سنگی که سنگ بزرگی است بشکل شتری نشسته و آن هم در نزدیکی روستا قرار دارد . غارهای متعدد و کوههای سنگی کوچک وبزرگ ودرختان چندین صدساله، چشمه های آب طبیعی که گوارایی آبش را در هیچ کجای دنیا نم توان یافت.

روستای قوزلو

روستای قوزلو

روستای قوزلو

روستای قوزلو






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن