تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819530871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه مصری: مصر و عربستان در باره بحران خاورمیانه اختلاف دارند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روزنامه مصری: مصر و عربستان در باره بحران خاورمیانه اختلاف دارند تهران-ایرنا- روزنامه مصری المصری الیوم نوشت: قاهره معتقد است اخوان نمی توانند نقشی دربحران یمن و سوریه داشته باشند درحالی که عربستان به این نقش آفرینی امیدوار است واز آن استقبال می کند.


رضا غنیم نویسنده این مطلب با اشاره به سفر خالد مشعل وهیات همراه به ریاض پس از یک وقفه سه ساله افزود: در این سفر تقویت روابط حماس با عربستان و حل برخی مسائل مربوط به فلسطین ازجمله آشتی این گروه با فتح مورد بررسی قرار گرفته است.
به نوشته این رسانه محمود الزهار عضو دفتر سیاسی حماس در ماه مارس گذشته از نزدیک شدن حماس و عربستان خبر داده و اعلام کرده بود رایزنی هایی برای تقویت روابط فیمابین حماس و عربستان در حال انجام است ؛ضمن اینکه عربستان پس از سلطه انصارلله بر یمن ،برای بهبود روابطش با بسیاری کشورهای منطقه به تکاپو افتاده است.
سامح عید کارشناس جنبشهای اسلامی نیزدر گفت وگو بااین رسانه نیاز حماس به حمایتهای مالی را انگیزه این نزدیکی دانسته و گفته است پس از توافق هسته ای امریکا برای مقابله با داعش درمقایسه با عربستان حساب بیشتری برروی ایران باز می کند و همین امر موجب تغییراتی در سیاست خارجی عربستان خواهد شد.
حسین هریدی سفیر ومعاون اسبق وزارت خارجه مصر نیز به این رسانه گفته است: حماس در برهه اخیر تلاش کرده از محور قطر-عربستان برای جلب کمکهای مالی استفاده کند ، این گروه از نفوذ عربستان تنها برای تقویت جایگاه حماس استفاده می کنند و هدفشان جلب حمایت برای دفاع از مساله فلسطین نیست.
از سوی دیگر طارق فهمی استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره نظر دیگری داشته ؛ وی گفته است : عربستان نسبت به توافق هسته ای ایران و غرب بسیار پرتحرک واردعرصه شده و نتایج این تحرکات هم خیلی زود آشکار شده، دیدار ملک سلمان بارهبران حماس و آزاد کردن رهبران زندانی حماس درعربستان گواه روشنی بر این روند است که عربستان برای خلع سلاح کردن ایران در منطقه درپیش گرفته است.
فهمی ادامه داد: عربستان در پی بسیج کردن گروههای سنی هوادار اسلام سیاسی از جمله اخوان و حماس و ترکیه و قطر است وهمین امر موجب اختلاف با مصر می شود که محور سیاست خارجی خود را بر عدم عضویت در ائتلافهای فرقه ای متمرکز کرده است، ازهمین رو باید منتظر آشکار شدن اختلافات ریاض باقاهره در پی شدت گرفتن تحرکات بین المللی عربستان باشیم زیرا این دو کشور درزمینه سوریه و یمن وفلسطین نیز اختلاف دیدگاه دارند.
قاهره معتقد است اخوان نمی توانند نقشی دربحران یمن داشته باشند درحالی که عربستان نسبت به این نقش آفرینی امیدوار است واز آن استقبال می کند ؛ به همین ترتیب درسوریه هم مصربا هرگونه نقش آفرینی اخوان مخالف است درحالی که عربستان موافق این روند است ومهمتر ازهمه در مساله فلسطین ؛ مصر اجازه بازی با این پرونده را به هیچ احدی نخواهد داد زیرا فلسطین یکی از محورهای اساسی سیاست خارجی مصر است وحماس و فتح هم به خوبی به این نکته واقف هستند.
خاورم 6002**1566



30/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن