تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844621352




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از نشست «جستاری در زمینه‌شناسی نسخ تعزیه» موسیقی سنتی کشور مدیون تعزیه است / تعزیه نجات‌بخش هنر تئاتر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست «جستاری در زمینه‌شناسی نسخ تعزیه»
موسیقی سنتی کشور مدیون تعزیه است / تعزیه نجات‌بخش هنر تئاتر
یک کارشناس تعزیه گفت: اگر روزی تئاتر به خطر بیفتد تنها چیزی که می‌تواند تئاتر را نجات دهد، هنر تعزیه ایرانی است.

خبرگزاری فارس: موسیقی سنتی کشور مدیون تعزیه است / تعزیه نجات‌بخش هنر تئاتر



به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نشست پژوهشی «جستاری در زمینه‌شناسی نسخ تعزیه» بعدازظهر امروز با حضور مهدی دریایی از کارشناسان حوزه تعزیه، رئیس حوزه هنری مازندران و جمعی از تعزیه‌خوانان و پژوهشگران حوزه تعزیه در سالن اجتماعات حوزه هنری مازندران برگزار شد. رئیس حوزه هنری مازندران در این نشست گفت: با توجه به آسیب‌هایی که در زمینه درهم آمیختگی نسخ وجود دارد ما را به این امر ترغیب کرد که حرکتی را انجام دهیم که چگونه می‌شود در راه خالص‌سازی نسخ تعزیه و جدا کردن زمینه‌های مختلف، اقدام کرد. سینا دلشادی با بیان اینکه اطمینان دارم این حرکت که امروز در حوزه هنری مازندران انجام می‌شود، زمینه‌ساز گام‌های بعدی است، اظهار کرد: از بین رفتن نسخ تعزیه، از بین رفتن فرهنگ و اصالت ما در هنر فاخر نمایش است. وی بیان داشت: چشم امید به آینده دارم تا این حرکت ادامه یابد و تعزیه به جایگاه واقعی خود دست یافته و از تحریف دور بماند. کارشناس تعزیه نیز در این نشست اظهار کرد: در 20 سال پژوهش در زمینه تعزیه به اسناد معتبری دست یافتم که اسناد ارزشمندی برای کشور است. مهدی دریایی با بیان اینکه تعزیه در ایران از دوره شاه طهماسب شروع شده است، افزود: زمانی که محتشم شعری را در مدح شاه طهماسب می‌گوید، شاه طهماسب به محتشم اعلام می‌کند که چنین مدحی درباره ائمه بسراید. وی با اشاره به اینکه تاریخ تعزیه در کشور ما به 301 سال قبل برمی‌گردد، تصریح کرد: نقطه طلایی تعزیه ایران در زمان قاجار با ساخت تکیه دولت شکل گرفت و در دوره پهلوی با رکود مواجه شد و بعد از انقلاب هم تعزیه دوباره شکل گرفت و تاکنون ادامه دارد. دریایی با بیان اینکه در سال 89 هنر شبیه‌خوانی ثبت جهانی شد، تصریح کرد: هنر تعزیه از سه عنصر کلام منظوم، متن و موسیقی تشکیل شده و اگر این سه عنصر نباشد تعزیه شکل نمی‌گیرد. وی با اشاره به اینکه این نظم است که تعزیه را از تئاتر جدا می‌کند، ادامه داد: بازیگری در تعزیه تمرین ندارد و بازیگر در تعزیه، خلاقیت دارد و نسخه‌خوان هر هنری که دارد پیاده می‌کند. این پژوهشگر حوزه تعزیه با بیان اینکه در تئاتر، کارگردان پشت صحنه است اما در تعزیه، کارگردان در میدان بازی است، خاطرنشان کرد: در تعزیه نشان‌ها را داریم و هر رنگی، شخصیتی را نشان می‌دهد و با یک تشت آب می‌توان فرات را نشان داد. دریایی با اشاره به اینکه روایت‌گری صحیح تاریخ و مقتل‌خوانی از مسائل مهم در تعزیه است، اظهار کرد: تعزیه ظرفیت بسیار بالایی در آموزش تعالیم دینی دارد. وی با بیان اینکه از مشکلات عمده‌ای که در بدعت نسخ تعزیه وارد شده و ضربه می‌زند این است که گاهی دیده می‌شود افراد با چکمه ایستاده و نماز می‌خوانند که این ایراد است، افزود: تعزیه ریزه‌کاری‌های بسیاری دارد و دریایی از علم در تعزیه نهفته شده و این مسائل باید مورد توجه قرار گیرد. دریایی با اشاره به اینکه به این شکل نبود که هر فردی وارد عرصه تعزیه‌خوانی شود و افراد کوچه‌ و بازار وارد تعزیه‌خوانی نمی‌شدند، گفت: کسی که تعزیه‌سرای دوره‌ای خاص بوده، واقف و متخصص بوده و به بسیاری مسائل آگاهی داشته است در حالی که برخی ادعا می‌کنند سروده‌های تعزیه اشعاری عادی است و من مخالف این مسئله هستم چرا که اشعار تعزیه بسیار پرمغز است. وی با بیان اینکه با آسیب‌شناسی تعزیه موافق هستم، تصریح کرد: تعزیه‌خوان باید بداند چرا امام حسین (ع) رنگ سبز، حضرت ابوالفضل(ع) رنگ سبز، حر رنگ زرد و مخالف‌خوان‌ها باید رنگ قرمز بپوشند. این محقق با اشاره به اینکه باید تعزیه ما روزی به جایی برسد که حرفی برای گفتن داشته باشد، افزود: علم تعزیه پیشرفت‌های زیادی داشت اما در دوره پهلوی با قلع و قمع شدن، مسکوت ماند. دریایی با بیان اینکه اگر روزی تئاتر به خطر بیفتد تنها چیزی که می‌تواند تئاتر را نجات دهد هنر تعزیه ایرانی است، اظهار کرد: بخش‌های مختلف در تعزیه نهفته است، همچنین موسیقی سنتی کشور هم مدیون تعزیه است. این پژوهشگر حوزه تعزیه با اشاره به اینکه هنر تعزیه در دوره‌های مختلف دچار تغییرات شده اما همواره جاری بوده و حرفی برای گفتن داشته است، بیان کرد: دوره صفویه تعزیه بسیار ساده برگزار می‌شد و بیشتر به عزاداری می‌پرداختند و زره و پوشش آن‌چنانی نداشته است. دریایی با بیان اینکه در ابتدا نقش‌پوشی امام حسین (ع) در تعزیه‌ها وجود نداشت و تعزیه روایات بعد از واقعه عاشورا بوده است، ادامه داد: تعزیه بسیار ابتدایی بوده و می‌ترسیدند شخصیت‌پردازی امام را وارد تعزیه کنند. وی با اشاره به اینکه اصالت تعزیه با خراب کردن تکیه دولت، از بین رفت و امروز هم در روستاها تکایای باقی‌مانده دوره قاجار را تخریب کرده و به اشکال جدید درمی‌آورند، تأکید کرد: این آسیبی به تاریخ تعزیه و ضربه زدن به این هنر ایرانی است. این پژوهشگر با بیان اینکه تعزیه‌خوان‌های منطقه شمال از علم موسیقی بسیار بالایی برخوردار بودند و امروز هم بیشتر تعزیه‌خوان‌ها به دستگاه‌های موسیقی مسلط هستند، تصریح کرد: مشکلی که امروز در تعزیه کشور وجود دارد، این بوده که تعزیه‌خوان نباید بیاید در کوچه و بازار یک اکو نصب کرده و شروع به تعزیه‌خوانی کند. وی با اشاره به اینکه با ورود فیلم‌های تعزیه از خوانسار ضربه سختی به تقدس تعزیه زده شد، بیان کرد: با این اقدام، نسخ و سبک‌های تعزیه هم دیگر مورد توجه جوانان نبود و پیش از آن هم هر کسی نسخه منطقه خود را می‌خواند، شعر یک نسخه نباید در زمینه دیگر خوانده شود. دریایی با بیان اینکه نسخ تعزیه هیچ ایرادی ندارند اما لوح‌های فشرده‌ای که پخش شد سبب بروز آسیب و تحریف در نسخ شده است، خاطرنشان کرد: امروز در کشور به جایی رسیده‌ایم که نسخ تعزیه مخلوط شده و جوانان هم نمی‌توانند نسخ مختلف را تشخیص دهند. وی با اشاره به اینکه تعزیه به صورت کارشناسی باید به تکامل برسد، گفت: امروز سبک‌ها و شعرهای بی‌معنی در تعزیه خوانده می‌شود به همین دلیل تاکید داریم که تعزیه‌خوان علم نسخه‌شناسی را باید بداند. انتهای پیام/86007/ت40

94/04/30 - 14:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن