تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804865525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا عاشق فوتبال هستيم؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ تير ۱۳۹۴ (۱۲:۳۵ب.ظ)
چرا عاشق فوتبال هستيم؟ موج- چرا عاشق فوتبال هستيم؟ چه بسا بسياري اين سوال را از ما پرسيده باشند که چرا ديوانه وار رشته اي را دوست داريم که هيچ سود مالي به ما نمي رساند؟
به گزارش خبرگزاري موج، در کره خاکي مسائل بسيار کمي هستند که مانند فوتبال در زندگي انسان تاثير داشته باشند. فوتبال با وجود سادگي زياد بيش از يک ميليارد هوادار در سراسر جهان دارد؛ بنابرين به سادگي مي توان گفت که محبوب تر از هر رشته ورزشي است.
فوتبال براي دوستداران آن همچون هوا است و بدون آن نمي توانند زندگي کنند. هواداران فوتبال اين رشته ورزشي را همچون هوا تنفس مي کنند. گاهي اوقات با آن در غمي جانکاه فرو مي روند و با آن هم به اوج شادي و خوشحالي مي رسند.
يک دوست دار فوتبال با بردن تيم محبوبش بسيار خوشحال مي شود و احساس افتخار مي کند؛ همچنان که با باختن هم بسيار ناراحت و حتي از خودش هم متنفر مي شود. شما تنها کسي نيستيد که چنين حالتي را داريد. آيا اين طور نيست؟ اما آيا روزي از خودتان سوال کرده ايد که چرا تا اين اندازه ديوانه وارعاشق فوتبال هستيد؟ بدون شک اگر شما اين سوال را از خودتان نپرسيده ايد خانواده و يا اطرفيانتان اين سوال را از شما پرسيده اند. آن ها از شما پرسيده اند که چرا به ورزشي که هيچ سود و بهره اي نصيب شما نمي کند تا اين اندازه وابسته شده ايد. به احتمال خيلي زياد شما پاسخ روشن و قانع کننده اي به اين افراد نداده ايد. با اين همه جايي براي نگراني وجود ندارد. ما امروز در اين گزارش مي خواهيم به اين موضوع بپردازيم که چرا ما عاشق فوتبال هستيم.

همه ما مي دانيم که انسان موجودي اجتماعي است که نمي تواند بدون وابستگي به جامعه اي بزرگ تر از خود زندگي بکند. اين طرز تفکر ما را به سمت نظريه هويت اجتماعي راهنمايي مي کند؛ نظريه اي که ثابت مي کند انسان با مجموعه هاي اجتماعي که وابسته به آن ها است در ارتباط تنگاتنگ است. هويت اجتماعي نقش به سزايي در ساخت شخصيت انسان و احساس احترام به خود و حس عزتمندي دارد. بر اساس اين نظريه هر انساني گرايش هاي زيادي دارد که مي تواند از بين آن ها دست به انتخاب بزند.
برخي از گرايش ها هستند که انسان نمي تواند در آن ها دست به انتخاب بزند؛ مثل مذکر و مونث بودن و يا شهر و کشوري که در آن به دنيا آمده است. اما برخي ديگر هستند که انسان مي تواند در آن ها دست به انتخاب بزند؛ مثل گرايش هاي سياسي، ديني و يا فوتبالي. در نهايت به اين نکته مي رسيم که انسان گروه ها يا مجموعه هاي معيني را انتخاب مي کند که تا اساس و محور زندگي او بشوند.
براي درک عميق تر اين نکته سايت گل از طريق Skype گفت و گويي را با پروفسور کليورد استوت استاد جامعه شناسي دانشگاه ليدز انجام داده است تا درباره پديده اي به نام هوليگانز در فوتبال يا همان تماشاگر نماها انجام داده است.
اين استاد دانشگاه ليدز براين باور است رابطه يک هوادار با باشگاه مورد علاقه ش را اين گونه بيان مي کند: « اگر شما در خيابان قدم بزني و شخصي را که لباسي همرنگ شما را پوشيده است در آغوش بگيري همه تعجب خواهند کرد. اما اگر شما در ورزشگاه باشي و تيم مورد علاقه شما گلزني بکند و شما شخصي را که پيراهن تيم محبوبتان را پوشيده در آغوش بگيري در اين حالت کار طبيعي را انجام داده اي؛ چرا که شما مطمئن هستي اين انسان غريبه به گروهي متعلق است که شما به آن تعلق داري و به همين خاطر اين فرد دوست شما خواهد بود. بنابراين مي توان گفت که شما در ورزشگاه شخصي را که پيراهن تيم محبوبتان را پوشيده است ناخودآگاه دوست خودتان مي دانيد هر چند که او فرسنگ ها از شما دور باشد.»
اما درباره رابطه گروه هاي اجتماعي با هم چه مي توان گفت؟ اگر بخواهيم سوال را به گونه اي عامه فهم تر مطرح بکنيم اينگونه بايد بگويم که چرا هواداران دو تيم بارسلونا و رئال مادريد به جاي توجه به تيم محبوب خود به دنبال تحقير و اهانت کردن به هواداران طرف مقابل هستند؟ براساس نظريه هويت اجتماعي انسان جهان خود را به دو قسمت تقسيم مي کند: «ما» و «آن ها». تا جايي که به صورت ناخودآگاه به بيان و تبليغ خوبي هاي گروه خود مي پردازد و در مقابل تنها و تنها به دنبال متهم کردن و بيان بدي هاي گروه مقابل است. همه اين مقوله ها از ارتباط تنگاتنگ انسان با گروهي که به آن وابسته است نشات مي گيرد. بنابراين مي توان اين گونه نتيجه گرفت که همه اين بحث ها و جدل ها به خاطر اغراض شخصي است و به عبارت ديگر همه باشگاه ها بر اساس روابط سياسي و اجتماعي شکل گرفته اند.
ابن جا سوال ديگري خود را مطرح مي کند و آن اين که چرا بيشتر از يک ميليارد نفر در جهان شخصيت خود را بر اساس فوتبال مي سازند؟ فوتبال در هر حالتي يک رشته ورزشي است که نيازمند سطح بالايي از پايبندي عاطفي و مالي است. پروفسور استوت براين باور است که سرمايه گذاري عاطفي دليل اصلي محبوبيت بسيار بالاي فوتبال است تا جايي که هيچ رشته ورزشي ديگري نمي توان به اندازه فوتبال به يک انسان شور و هيجان ببخشد. يک هوادار فوتبال وقتي تيم مورد علاقه او برابر حريف سنتي اش به پيروزي مي رسد در شادي بي نظير غوطه ور مي شود همچنان که وقتي عکس آن هم شکل مي گيرد از فرط ناراحتي ممکن است جان خود را نيز از دست بدهد.
اين سرمايه گذاري عاطفي مدت ها است که بسياري را که به فوتبال علاقه ندارند متحير و شگفت زده کرده است. آن ها از اصطلاحاتي همچون به پيروزي رسيديم، بازي را واگذار کرديم، فلان بازيکن را جذب کرديم که هواداران يک تيم خاص به کار مي برند متحير و انگشت به دهان هستند اما آنچه که اين افراد نمي دانند اين است که فوتبال به جزئي تفکيک ناپذير از زندگي هواداران آن تبديل مي شود. به عبارت ديگر باشگاه مورد علاقه اين افراد با هر آنچه که دارد از هوادار گرفته تا بازيکن و ساختمان و نتايج به محور زندگي او تبديل مي شود. بنابرين ارتباط عاطفي بين باشگاه و هوادار آن به وجود مي آيد و اين اصلا اغراق آميز و دور از واقعيت نيست.
هوادار امروزي فوتبال با دو خطر بزرگ مواجه است که احتمال دارد او را از ورزش مورد علاقه اش دور بکند.
نخست هوليگانز و دوم هزينه اي است که بايد براي رشته مورد علاقه اش بدهد. پروفسور استوت ديدگاه هاي متفاوتي در اين باره دارد. او براين باور است که اصطلاح هوليگانز با تمام بار منفي که دارد، اصطلاحي پيچيده است تا جايي که نمي توان چنين هواداراني را در زمره هواداران عادي قرار داد چراکه اين مصطلح روشن نيست و معمولا قدرت هاي سلطه گر براي ايجاد رعب و وحشت از آن استفاده مي کنند. بنابرين با قدرت در ارتباط است. اما درباره هزينه مالي که هواداران فوتبال مي کنند پروفسور استوت قبول دارد که هزينه ها افزايش يافته است تاجايي که ديگر بسياري به خاطر هزينه بالاي حضور در ورزشگاه ها ترجيح مي دهند تا بازي را از خانه نگاه بکنند و اين نشان مي دهد فوتبال که زماني بازي فقرا بود الان به بازي ورزش ثروتمندان تبديل شده است و همه به عنوان تجارت به آن نگاه مي کنند.

در پايان مي توان اين گونه نتيجه گرفت که نبايد هيچ کسي را به خاطر عشق و علاقه زيادي که به باشگاه مورد علاقه اش دارد سرزنش کرد؛ چرا که فوتبال فراتر از يک رشته ورزشي است که بسياري را بدون توجه کردن به دين و رنگ پوست و مليت کنار هم جمع مي کند. فوتبال حد و مرز نمي شناسد و بيشتر از هر چيزي افراد را به هم پيوند مي دهد تا جايي که هواداران منچستر يونايتد همه کساني را که در جهان طرفدار اين تيم هستند دوست خود مي دانند و اين مقوله اي بسيار مهم است. مي توان فوتبال را زبان گفت و گويي انسان دانست. مي توان اين رشته ورزشي را وسيله اي براي متحد کردن انسان ها دانست و اين در نوع خود دستاورد بسيار بزرگي است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن