تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804802482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شن و ماسه پای محیط زیست لرستان را زخم کرد/ ماهی ها مهاجرت کردند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوی تفصیلی مهر؛
شن و ماسه پای محیط زیست لرستان را زخم کرد/ ماهی ها مهاجرت کردند

پلمپ 2 واحد کارگاه تولید شن و ماسه بر اثر آلودگی آب در اهر


شناسهٔ خبر: 2862723 - سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
استانها > لرستان

خرم آباد - برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه و آلایندگی ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی مرتبط با این حوزه موجب زخم شدن پای محیط زیست لرستان و مهاجرت ماهی ها از رودخانه ها شده است. به گزارش خبرنگار مهر، کارخانه های شن و ماسه از واحدهایی هستند که در ابعاد مختلف می توانند آلودگی های زیست محیطی و تخریب طبیعت و بستر رودخانه ها را به همراه داشته باشند.فعالیت غیراصولی این واحدهای صنعتی از یک سو موجب خسارات جدی به بستر رودخانه ها شده و از سوی دیگر آلودگی هوا، آب و خاک از دیگر پیامدهای فعالیت این واحدهای آلاینده است.افزایش ذرات معلق در هوا تا مسافت زیادی از محل فعالیت این واحدها موضوعی است که گاه موجب ابراز نارضایتی و انتقاد افراد ساکن در محدوده کارخانه های شن و ماسه شده است.

از سوی دیگر رهاسازی پساب و فاضلاب ناشی از فعالیت این واحدهای آلاینده موضوع دیگری بوده که تبعاتی چون آلودگی خاک محدوده فعالیت و حتی در برخی موارد آلودگی آب رودخانه ها را نیز به دنبال داشته است.در این میان وضعیت فعالیت کارخانه های شن و ماسه در برخی شهرستانهای استان بارها موجب انتقادات مسئولان مختلف شده است، انتقاداتی که محیط زیست را وارد میدان کرده تا برای مقابله با آلایندگی این واحدها دست به دامن دستگاه قضایی شود. کامران فرمانپور رئیس اداره محیط زیست خرم آباد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از میان منابع اساسی سازنده حیات آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است اظهار داشت: رودخانه ها از دیر باز مورد توجه جوامع بشری بوده و در اساس زندگی و شكل گیری جوامع انسانی و تمدن های بشری بسیار موثر واقع شده اند. وی افزود: رودخانه‌ها در حقیقت منابع حیاتی آب شیرین برای استفاده در امور کشاورزی، شرب، صنعت، تغذیه، انرژی، تفرج و توسعه به شمار می‌روند و هرگونه آلودگی در آن ها می تواند بر کیفیت زیست محیطی سایر بخش های طبیعت تاثیرگذار باشد. آلودگی رودخانه ها یكی از مهمترین معضلات زیست محیطی لرستانرئیس اداره محیط زیست خرم آباد با اشاره به اینکه هر رودخانه از نظر آلودگی دارای ظرفیت خود پالایی معینی است بیان کرد: چنانچه ورود آلاینده ها بیش از حد پذیرش رودخانه باشد در این صورت مشکلات زیست محیطی در آن به صورت پایدار در خواهد آمد.

فرمانپور یادآور شد: آلودگی رودخانه ها یكی از مهمترین مسائل و معضلات زیست محیطی است كه امروزه مورد توجه فراوان قرار گرفته است. وی رودخانه ها را آسیب پذیرترین اکوسیستم در برابر آلودگی دانست و گفت: اغلب منابع آلاینده انسان زاد مانند صنایع و یا مناطق شهری و روستایی (به علت اتکاء آنها به منابع آب سطحی) در اطراف و یا در نزدیکی رودخانه ها متمرکز شده اند. سرازیر شدن پسابهای کارخانجات تولید شن و ماسه به رودخانه هارئیس اداره محیط زیست خرم آباد با بیان اینکه وجود نخاله های ساختمانی در حاشیه شهرها به وفور دیده شده و این امر باعث شده رودخانه ها چهره زشتی به خود گیرند اضافه کرد: در اکثر شهر ها رودخانه‌ های ناحیه شهری و مسکونی همواره کانون تخلیه فاضلابها، زباله ها و نخاله های ساختمانی است. فرمانپور یکی از انواع آلایندگی های محیط زیست لرستان را پسابهای کارخانجات تولید شن و ماسه دانست و عنوان کرد: به علت نبود آمایش سرزمین و مکان یابی مناسب، تمرکز واحدهای تولیدی در استان درست انجام نشده است و به همین دلیل هر ساله شاهد سرازیر شدن پساب ها به آب رودخانه ها و دریاچه ها و مرگ و میر آبزیان هستیم.

وی افزود: از هم اکنون باید برای مکان یابی شهرک های صنعتی استان چاره اندیشی شود تا از وقوع خسارت بیشتر جلوگیری شود. فعالیت غیر اصولی کارخانه های شن و ماسه در لرستانرئیس اداره محیط زیست خرم آباد وجود کارخانه های شن و ماسه را موجب آلودگی های زیست محیطی و تخریب طبیعت و بستر رودخانه ها دانست و بیان داشت: فعالیت غیراصولی این واحدهای صنعتی از یک سو موجب خسارات جدی به بستر رودخانه ها شده و از سوی دیگر آلودگی هوا، آب و خاک از دیگر پیامدهای فعالیت این واحدهای آلاینده است. فرمانپور با اشاره به اینکه افزایش ذرات معلق در هوا و خروج پساب تا مسافت زیادی از محل فعالیت واحدهای تولید شن و ماسه موجب ابراز نارضایتی و انتقاد افراد ساکن در محدوده کارخانه های شن و ماسه شده است افزود: وضعیت فعالیت این واحدها در برخی شهرستانها بارها موجب انتقادات مسئولان مختلف قرار گرفته به طوریکه این انتقادات محیط زیست را وارد میدان کرده تا برای مقابله با آلایندگی این واحدها دست به دامن دستگاه قضایی شود. وی با بیان اینکه رودخانه به عنوان یك اكوسیستم با ارزش زیستگاهی طیف گسترده ای از گیاهان، حشرات، پرندگان آبزی و ماهیان را از لحاظ غذایی تامین می کند اظهار داشت: روابط اكولوژیك بین همه این موجودات به گونه ای است كه بقای همدیگر را تضمین کرده و در صورت آسیب رسیدن به هر یک از آن ها سایرین نیز از آسیب مصون نخواهند ماند.

رئیس اداره محیط زیست خرم آباد تصریح کرد: موقعیت استراتژیك رودخانه های استان لرستان سبب شده تعداد زیادی از برداشت كنندگان شن و ماسه در درون و حاشیه رودخانه طوری پهنه بگیرند كه میدان مبارزه برای آبزیان رودخانه و ساكنین آن بسته شود. برداشت رسوبات آبرفتی و بهره برداری بی رویه از بستر رودخانه هافرمانپور افزود: شتاب ناموزون توسعه اقتصادی و تولید واحدهای شن و ماسه وابسته به معدن رودخانه با ظرفیت محیط و منابع طوری انجام شده كه مشكلات زیست محیطی این واحدها مستقیمًا متوجه رودخانه شده و آثار سوء ورود آلاینده های ناشی از فعالیت همین واحدهای شن و ماسه به رودخانه تحمیل شده است. وی هدف اصلی از بررسی اثرات زیست محیطی واحدهای شن و ماسه روی رودخانه ها را شناخت اهمیت زیست محیطی رودخانه و عوامل مخرب در آن دانست و گفت: همچنین در این بررسی طرح های كنترل كننده پیشنهاد شده و در نهایت نگهداری منابع با ارزش رودخانه مورد توجه قرار می گیرد. رئیس اداره محیط زیست خرم آباد برداشت رسوبات آبرفتی و بهره برداری بی رویه از بستر رودخانه ها را موجب بالارفتن سطح اثرات زیانبار آلودگی های مكانیكی دانست و افزود: همچنین این امر موجب تغییرات در منطقه برداشت می گردد بطوریکه این تغییرات محدود به منطقه برداشت نبوده بلكه كیلومترها پایین تر و بالاتر می تواند ظاهر شود.فرمانپور اضافه کرد: بروز این تغییرات در اكولوژی رودخانه سبب دگرگونی در تركیب و تعادل جمعیت زیستمندی آبزی رودخانه شده و در نتیجه باروری و كاركرد اكوسیستم و رژیم رودخانه را به شدت كاهش می دهد. اختلال در سیستم تنفسی ماهی ها و مرگ و میر آنهاوی بهره برداری و برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها را عامل بروز سه اثر اصلی در رودخانه ها خواند و گفت: این امور باعث ایجاد تغییرات در كیفیت فیزیكی و شیمیایی آب رودخانه شده، در الگوی جریان طبیعی آب تغییر ایجاد کرده که این امر دگرگونی طولی و عرضی رودخانه را به همراه داشته و همچنین باعث افزایش بار محیط زیست با مواد رسوبی معلق که نتیجه آن تخلیه آب بوده خواهد شد. رئیس اداره محیط زیست خرم آباد تصریح کرد: اثرات بیولوژیك برداشت شن و ماسه رودخانه با این كه پیامدهای منفی خاص خود را دارد اما تاثیر منفی این رسوبات و مواد معلق با مسدود كردن آبشش ماهیان بروز می كند لذا در صورتی كه تراكم بار مواد معلق زیاد باشد سبب اختلال در سیستم تنفسی ماهیان شده و باعث مرگ و میر آن ها خواهد شد.

فرمانپور برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه را باعث وادار كردن ماهیان به مهاجرت در بالادست رودخانه و از بین رفتن مناطق تخم ریزی آن ها دانست و اضافه کرد: این امر تاثیر زیانباری بر تولید مثل و تخم ریزی بسیاری از گونه های ماهیان موجود در رودخانه گذاشته است. وی افزود: بار رسوبی مواد معلق رودخانه مانعی در برابر تغذیه ماهیان بشمار می رود و از تغذیه ماهیان كم و بیش جلوگیری می كند. لزوم صدور مجوز برداشت شن و ماسه در یک دوره معین محدودرئیس اداره محیط زیست خرم آباد به پیامدهای کیفی برداشت شن و ماسه از رودخانه ها اشاره کرد و گفت: صدماتی که برداشت شن و ماسه به محیط زیست رودخانه ها وارد می کند به موقعیت، روش و نحوه فعالیت های مربوط به برداشت از بستر رودخانه ها بستگی دارد. فرمانپور بر محدود کردن کامل میزان برداشت شن و ماسه از رودخانه ها تاکید کرد و اظهار داشت: بایستی واحدهای تولید شن و ماسه را به سمت برداشت این مواد از کوه ها تشویق کرد و همچنین مناطق فعالیت های برداشت و مجراهای آبریز را بایستی جدا کرد. وی افزود: در رودخانه هایی که عمدتا به دلیل وجود سد، حمل مواد رسوبی در آنها وجود نداشته یا بسیار کم است و یا در رودخانه هایی که مورد استفاده ماهیان مهاجر قرار دارد بایستی برداشت شن و ماسه به طور کامل ممنوع شود.
http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/06/09/IMG11282357.jpg
رئیس اداره محیط زیست خرم آباد تاکید کرد: لازم است مجوزهای برداشت شن و ماسه در یک دوره معین محدود شده و بر حجم برداشت متناسب با مجوز صادره نظارت صورت گیرد همچنین بهره برداران را به احیاء محیط زیست رودخانه پس از خاتمه فعالیت خود موظف کرد. فرمانپور همچنین بر محدودیت برداشت مواد آبرفتی در دشت های سیلابی تاکید کرد و افزود: در مورد متقاضیان جدید برداشت شن و ماسه بایستی پیامدهای برداشت مورد ارزیابی قرار گرفته و نتیجه آن قبل از صدور مجوز مشخص شود. وی گفت: احداث حوضچه های ترسیب و آرامش برای تصفیه پساب خروجی به محیط پذیرنده پساب از راهکارهای دیگر برای رفع مشکل در این حوزه است.               
 
 










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن